Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:30

Neonlight schreef:
Onze stallen halen de 3 bij 3 niet (zijn wel hackney's van 1.30m en kleiner die erin staan) en ze komen nooit tegen de stroomdraad. Ze bewegen zich gewoon vrij ook.
Zal eens even een foto zoeken van een box met stroomdraad.

Vrij bewegen in een box van nog geen 3x3 met daarin stroomdraad? Verward
Nou ja, het zal dan wel.

Ik snap dat een tot bloedens toe schurend paard geen pretje is maar ik vraag me af of dit wel zo'n vriendelijke oplossing is.

edit: ik lees nu dat het om pony's van 1.30m gaat dus dan is "vrij" bewegen misschien iets makkelijker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:55

Heb jij dan een ander idee? Clown

Als niets helpt, wat moet je dan? Dit doe je heus niet voor de lol Knipoog Het paard is er uiteindelijk meer mee geholpen, want wondjes gaan nog meer jeuken als ze genezen...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:26

Welshcobfan schreef:
Heb jij dan een ander idee? Clown

Als niets helpt, wat moet je dan? Dit doe je heus niet voor de lol Knipoog Het paard is er uiteindelijk meer mee geholpen, want wondjes gaan nog meer jeuken als ze genezen...

Nee, ik heb geen ander idee. Maar als ik met zo'n probleem zat was stroomdraad in de stal het allerlaatste wat ik zou doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:32

Ik denk de meesten...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:38

Voor onze pony's is het echt de vriendelijkste oplossing. Ze staan ook zeer rustig op stal, hebben absoluut geen stress van het stroomdraadje. En aangezien we de oorzaak niet weg kunnen nemen (omdat het hormoniaal is) is dit de enige manier om ergere jeuk te voorkomen. Overigens, borstels ophangen hebben we geprobeerd. Die vinden ze niet effectief genoeg tegen jeuk, ze schuren overal aan behalve aan de borstels.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:38

en hoe zou het oplosbaar zijn met grotere dieren? want ik heb stallen van 3.5 bij 3.5 maar daar staat wel een fikse Tinker in van ruim 1m55. als ik daar schrikdraad langs de wand doe, komt die er gegarandeerd steeds tegenaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:39

Ik ken jouw tinker niet, maar uitgaande van mijn eigen merrie (1.50m) zou dat normaal gesproken wel moeten gaan. En ja, de eerste dag zijn ze misschien niet normaal, maar dit is echt snel over. Ik ken stallen waar ze standaard alles achter stroom hebben staan, en ik ken er geen gestresste paarden door. Ze moeten er even aan wennen.
Overigens weet ik niet of je andere paarden op stal hebt staan? Mijn ervaring is dat de andere net zo hard schrikken van de "pets" als het paard wat hem krijgt. Die andere paarden maken het paard achter de stroomdraad wel een stuk nerveuzer.

De merrie die wij achter de stroomdraad hebben staan op dit moment heeft zeker al 1 jaar de draad niet aangeraakt, en staat net zo relaxed op stal als de rest. De eerste dag misschien niet, maar wil het effectief werken is dat ook wel een beetje de bedoeling, dat ze weten dat ze er niet tegen aan moeten schuren. Ze moeten dat zichzelf leren.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:44

Welshcobfan schreef:
Ik weet dat ik niet moet door krabben als ik jeuk heb, want dan vererger ik het alleen maar. Een paard weet dat dus niet.
Wat als speciaal voer, deken, spul erop niet meer helpt?

ja ben ik wel met je eens, ik ben helaas nog geen wondermiddel tegengekomen die tegen exceem helpt.
Ik vind het eigenlijk best een goede oplossing, als je tenminste alles al geprobeerd hebt en het lukt niet.
Mhhh ik heb een windzuiger en een wevertje op stal, meschien niet eens zon gek idee.
die windzuiger lijkt in de winter al als ze op stal staat wel een ballonetje, of net alsof ze al maanden geen wormkuur heeft gehad, ze wordt dn altijd mager en opgeblazen, in de zomer als ze op het land staat ken je haar niet meer terug.
De wever is van een pensionklant en die wordt er zelf helemaal gek van, alles heeft ze geprobeerd, het paard gaat altijd met zijn hoofd over de staldeur heen staan, heeft zelfs een weefrek wat niet helpt dus tja best een goed idee eigenlijk.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:54

Ach ik neem aan dat zo'n draadje ook maar op max. 5cm van de stalmuur afzit, dan maakt die paar cm dus niet zo heel veel uit qua ruimte lijkt me.

Heb je voor de zuiger al een band geprobeert Barbara? (denk t wel maar vraag t toch maar even Knipoog )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:04

Wat een gezeur om een stroomdraadje zeg. Een paard kan dan alsnog vrij bewegen liggen e.d. in de stal

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:52

hey Ria wat leuk dat over mij gaat!!! Je verraad alleen jezelf door .....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:00

Ik vind het grenzen aan mishandeling.

Ga zelf eens een half uur NIET jeuken als je wel jeuk hebt?

Dat is vreselijk. Ik begrijp dat jeuk voor paarden een groot probleem kan opleveren ivm wondjes schuren ed, maar ik vind dit echt geen diervriendelijke oplossing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:32

hang een borstel op waar de paarden aan kunnen schuren?
dan is het wel vriendelijker en je houd je paarden heel Knipoog

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:00

Mijn shetten stonden in het verleden 's nachts ook achter stroom in de stal samen 4,5 x 4 m overdag buiten. Totaal geen probleem. Stroom wordt pas een probleem wanneer je de dieren in een te kleine stal propt. Dan krijg je het stuiterbal effect, dier krijgt stroom springt weg, doordat de ruimte te klein is krijgt het gelijk de volgende klap etc. etc.

Nu is de binnenkant geheel glad afgewerkt (kunststof) dus kunnen ze nog niet schuren. Ik vind het mijn plicht om te voorkomen dat ze zich tot bloedens toe openschuren met alle nare infecties van dien, een paard kan niet zelf de gevolgen van de schuuracties overzien. Daarnaast wordt de kwaal natuurlijk wel bestreden, en mogen ze veilig rollen in de wei het liefst in de blubber.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:51

Maanling schreef:
Ik vind het grenzen aan mishandeling.

Ga zelf eens een half uur NIET jeuken als je wel jeuk hebt?

Dat is vreselijk. Ik begrijp dat jeuk voor paarden een groot probleem kan opleveren ivm wondjes schuren ed, maar ik vind dit echt geen diervriendelijke oplossing.

Ik kan prima een half uur niet krabben als ik weet dat ik daardoor het probleem vererger Knipoog Bij baby's doen ze wel eens de handjes in het verband om te verkomen dat ze gaan krabben bij bv exceem of wat dan ook. Ik had als baby ook mijn handjes in het verband om te voorkomen dat ik de slang uit mijn neus zou trekken. Die paar centimeter minder in de stal maakt ook niet uit, een paard dat eenmaal weet dat er stroom op staat komt er ook niet tegen aan. Het is niet zo dat de hele stal onder stroom staat Clown slechts 1 draadje om erger te voorkomen. Weet je wat ik pas mishandeling vind? dat iemand toestaat dat zijn paard zichzelf helemaal openschuurt!
Stroomdraad gebruik je pas op het moment dat niets meer helpt, dat je alle wondermiddelen al hebt geprobeert en niets werkt. Wat moet je dan? toekijken hoe je paard vol wondjes zit met kans op infectiegevaar? Dat hij daardoor alleen maar meer pijn en jeuk door krijgt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:53

Het gaat mij er niet om dat hij wel of niet die stroomdraad per ongeluk aanraakt. Ik neem aan dat ze slim genoeg zijn als dat 1x voorkomt.
Het gaat mij erom dat ze op geen enkele manier verlichting van die jeuk kunnen vinden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:55

hoe zou je het zelf vinden als je jeuk had wil krabben en je krijgt een opsodemieter. of je hebt een paard wat ervan schrikt naar de andere kant vliegt weer ertegenaan en ga zo maar door.vind het wel paardonvriendelijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:00

Goh ikke20, er zijn mensen hier die aan hebben gegeven eens stroomdraad in de stal te hebben zonder dat de paarden er anders door worden. Valt wel mee van het heen en weer vliegen denk ik Knipoog Paarden leren snel hoor!

Maanling: dat is dus ook het hele eieren eten: niets anders helpt. Anders hadden ze uberhaupt de jeuk niet. Verlichting van de jeuk vinden ze als ze geborsteld worden. Mijn pony vond dat altijd heerlijk als hij weer last van exceem had Lachen Als ik zelf een borstel in de stal ga hangen, doet hij daar niets mee. Dan kauwt hij er alleen aan... Hij mag van mij overigens wel schuren in de stal, heb geen stroomdraad Knipoog (maar als hij tot bloedens toe ging schuren had ik het zeker overwogen!)

Justinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:00

Ik vindt het beter,dat ze niet kunnen schuren.
Anders kan het paard idd zichzelf opschuren met nog meer gevolgen.
Er bestaan geloof ik wel speciale krabpalen,maar dat is voor op wei.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:07

zijn ook borstel stellages voor in de stal te hangen. en je kan zelf ook iets maken ik heb zelf 2 schuurders maar die krijgen toch echt geen stroomdraadje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:10

en je hebt nu eenmaal paarden die géén gebruik maken van die borstel... die van mij schuurt liever aan de voerbak dan aan zo'n borstel (mag hij van mij rustig doen, daar niet van Lachen )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:13

Dan is mijn paard ook wel zielig die staat in een paddock en kan ook nergens schuren want op de hekken staat ook stroom Slapen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:14

Ik vraag me af of iedereen wel weet dat je veel beter pijn kan hebben dan jeuk?? Haal het probleem van de jeuk weg, dan is het stroomdraad ( wat in mijn ogen dus ECHT niet kan in een stal) ook niet nodig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:15

Als je echte pijn zou kennen zou je dat niet meer zo stellig zeggen denk ik

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:20

Als je ECHT de hele dag jeuk hebt zou JIJ dat niet meer zo stellig zeggen!