_angela_ schreef:Bedrijfsmatig is het een goede manier om de paarden wel goed uit te laten stappen na het werk. Goed uitstappen is enorm belangrijk, ook als ze vervolgens de wei op gaan (en daar vaak op 1 plek gaan grazen). Als je bedrijfsmatig met paarden bezig bent, kan ik me voorstellen dat de molen een goede manier is om de paarden echt goed te laten afkoelen voordat ze de wei opgaan, of op stal gezet worden.
Ik denk dat paarden de molen alleen "leuk" vinden als dat hun ding uit de stal is... als ze verder op de wei staan denk ik niet dat ze veel plezier aan de molen beleven....
Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...
Verder kan de stapmolen idd fijn zijn voor blessures (en je niet kan rijden, maar met de paard aan de hand moet stappen), en voor paarden die eerst goed warm gestapt moeten zijn voordat je ermee kunt gaan rijden. Op die manier kan het paard onbelast goed warm in de spieren worden, wat in sommige gevallen heel wenselijk is.
Daarnaast zie ik liever dat een paard los in de molen kan, als dat het wordt rondgeslingert aan een longeerlijn. Met een longeerlijn kun je het paard trainen, maar meestal wordt er niet meer gedaan als het paard beweging geven. Dan zie ik liever een paard los in de molen (dus niet aan een halster vast) waarin gekozen kan worden voor stap en draf in verschillende tempo's.
Het kan dus voordelen hebben, meestal is het echter gemakzucht en wordt het gebruikt om het paard maar even van stal af te hebben... das jammer...
Dat denk ik niet, vaak hebben ze dikke lol, vooral omdat ze sociaal contact kunnen hebben, en in de wei alleen staan, en een buurman er naast, en in de molen zien ze toch weer andere paarden.