paarden in de stapmolen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Re: paarden in de stapmolen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:21

Marije_jiplover schreef:
Wij hebben trouwens wel degelijk paarden met blessures in de stapmolen gehad. Die moesten verplicht stappen, als je die in een paddock liet lopen, gingen ze helemaal uit hun kanarie, of ze stonden stil. Ze mochten wel in de stapmolen, als die molen dan maar 1 kant op draaide (voor 10 minuten bijvoorbeeld) die paarden waren rustiger in de molen dan aan de hand (en met een stuiterend paard aan de hand rondjes lopen, dan duren 10 minuten lang hoor). Toen ze eenmaal gewend waren aan 10 minuten en er opgebouwd mocht worden, waren ze aan de hand ook weer steeds braver, dat ze ook aan de hand gestapt konden worden.

Dat bedoelde ik ja!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:15

Wij hebben voordat we verhuisten ook een stapmolen gekocht.
Binnenkort gaan we hem weer in elkaar zetten.
Ik vind het een erg fijn iets. Waar ik stage liep hadden ze er ook 1 en hij was erg handig. Ben wel benieuwd hoe onze paarden er op zullen reageren.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:17

het lijkt me een enorme uitvinding;)zou het thuis ook wel willen als ik weer een paard zou nemen..
dus ik ben er absoluut niet op tegen..

robbedoes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:17

Ik vind een stapmolen handig, als je even geen tijd hebt om te rijden, krijgt hij toch nog wat beweging.
Maar ik denk dat als je een te kleine stapmolen hebt, dat het dan niet goed is voor het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:24

Bedrijfsmatig is het een goede manier om de paarden wel goed uit te laten stappen na het werk. Goed uitstappen is enorm belangrijk, ook als ze vervolgens de wei op gaan (en daar vaak op 1 plek gaan grazen). Als je bedrijfsmatig met paarden bezig bent, kan ik me voorstellen dat de molen een goede manier is om de paarden echt goed te laten afkoelen voordat ze de wei opgaan, of op stal gezet worden.

Ik denk dat paarden de molen alleen "leuk" vinden als dat hun ding uit de stal is... als ze verder op de wei staan denk ik niet dat ze veel plezier aan de molen beleven....

Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...

Verder kan de stapmolen idd fijn zijn voor blessures (en je niet kan rijden, maar met de paard aan de hand moet stappen), en voor paarden die eerst goed warm gestapt moeten zijn voordat je ermee kunt gaan rijden. Op die manier kan het paard onbelast goed warm in de spieren worden, wat in sommige gevallen heel wenselijk is.

Daarnaast zie ik liever dat een paard los in de molen kan, als dat het wordt rondgeslingert aan een longeerlijn. Met een longeerlijn kun je het paard trainen, maar meestal wordt er niet meer gedaan als het paard beweging geven. Dan zie ik liever een paard los in de molen (dus niet aan een halster vast) waarin gekozen kan worden voor stap en draf in verschillende tempo's.

Het kan dus voordelen hebben, meestal is het echter gemakzucht en wordt het gebruikt om het paard maar even van stal af te hebben... das jammer...

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:28

ik vind het maar niks, eerlijk gezegd :S Als ik een paard was zou ik er never nooit inwillen Clown

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:10

_angela_ schreef:
Bedrijfsmatig is het een goede manier om de paarden wel goed uit te laten stappen na het werk. Goed uitstappen is enorm belangrijk, ook als ze vervolgens de wei op gaan (en daar vaak op 1 plek gaan grazen). Als je bedrijfsmatig met paarden bezig bent, kan ik me voorstellen dat de molen een goede manier is om de paarden echt goed te laten afkoelen voordat ze de wei opgaan, of op stal gezet worden.

Ik denk dat paarden de molen alleen "leuk" vinden als dat hun ding uit de stal is... als ze verder op de wei staan denk ik niet dat ze veel plezier aan de molen beleven....

Als paarden in de winter alleen buiten de stal komen in de stapmolen, dan vindt ik dat trouwens echt te weining... in een paddock kan een paard veel lekkerder de benen strekken, incl een paar sprintjes.. biedt je stalhouder dat niet?? zoek dan een andere... dat ze de wei niet op kunnen kan ik me goed voorstellen, dat ze niet los buiten (of binnen) komen niet...

Verder kan de stapmolen idd fijn zijn voor blessures (en je niet kan rijden, maar met de paard aan de hand moet stappen), en voor paarden die eerst goed warm gestapt moeten zijn voordat je ermee kunt gaan rijden. Op die manier kan het paard onbelast goed warm in de spieren worden, wat in sommige gevallen heel wenselijk is.

Daarnaast zie ik liever dat een paard los in de molen kan, als dat het wordt rondgeslingert aan een longeerlijn. Met een longeerlijn kun je het paard trainen, maar meestal wordt er niet meer gedaan als het paard beweging geven. Dan zie ik liever een paard los in de molen (dus niet aan een halster vast) waarin gekozen kan worden voor stap en draf in verschillende tempo's.

Het kan dus voordelen hebben, meestal is het echter gemakzucht en wordt het gebruikt om het paard maar even van stal af te hebben... das jammer...

Dat denk ik niet, vaak hebben ze dikke lol, vooral omdat ze sociaal contact kunnen hebben, en in de wei alleen staan, en een buurman er naast, en in de molen zien ze toch weer andere paarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:36

Susanne_ schreef:
Dat denk ik niet, vaak hebben ze dikke lol, vooral omdat ze sociaal contact kunnen hebben, en in de wei alleen staan, en een buurman er naast, en in de molen zien ze toch weer andere paarden.

Sociaal contact in een stapmolen????? echt niet dus he... ze kunnen niet spelen, niet neuzen (want dat ding draait door) en niet groomen... dus GEEN sociaal contact in de stapmolen... sociaal contact kan alleen door half hoge stalwanden zodat de paarden elkaar kunnen aanraken, op de wei, of in de paddock. Als ze alleen in een wei staan met houten omheining, dan kunnen ze nog een beetje bij elkaar komen, sociaal contact in de stapmolen is net zo min mogelijk als op de gemiddelde stal....

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:37

ik vind een stapmolen ideaal.
wij hebben er 2 op stal, een draf molen en een stap molen.
mijn paard komt vaak in de stapmolen. zeker in de winter als het te slecht weer is voor het land. dan komt ie naast het rijden toch nog even zijn stal uit en krijgt hij ook nog een beetje extra beweging.

ook tijdens een blessure is het heel handig. de peesblessure van mijn paard is redelijk snel genezen mede dankzij hij toen 2 keer op een dag in de stapmolen ging. hij mocht niet op het land of paddock en zo kreeg hij dus toch voldoende beweging.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:40

playboysches schreef:
ik vind een stapmolen ideaal.
wij hebben er 2 op stal, een draf molen en een stap molen.
mijn paard komt vaak in de stapmolen. zeker in de winter als het te slecht weer is voor het land. dan komt ie naast het rijden toch nog even zijn stal uit en krijgt hij ook nog een beetje extra beweging.

hier ben ik dus fel op tegen. Het land kan wel slecht zijn, dat is overal prut in Nederland in de winter, op wat uitzonderingen na. Maar de meeste mensen hebben wel een buitenbak waar ze in elk geval een aantal uren per dag in zouden kunnen Boos! of op z'n minst een paddock.

Voor hamsters bestaan ook van die loopmolentjes, als je die de hele dag in een doosje van 15 x 15 cm houdt en een uurtje per dag in het tredmolentje zet, staat meteen heel NL op z'n achterste poten. Maar teveel paardenliefhebbers vinden het nog steeds prima als ze hun paard onder soortgelijke omstandigheden houden.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:57

Wij hebben zelf ook en stapmolen en dat bevalt ons prima. Onze paarden komen iedere dag op de wei, ook met minder goed weer. De paarden gaan altijd 's ochtends een half uurtje in de molen en na de training om uit te stappen (en dat is niet omdat we daar te lui voor zouden zijn!). Als het gevroren heeft gaan de paarden niet de wei op, want dat vind ik echt te link, en in dat geval is de molen ideaal, krijgen ze toch wat beweging! Het is overigens een open molen, zodat ze vrij rond kunnen kijken met een harde ondergrond (zand op steen). Op harde bodem uitstappen is ook nog eens goed voor de pezen, ook voor wat jongere paarden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:31

Wij hebben geen stapmolen op stal, maar ik zou het wel prettig vinden. Dan zou hij toch meerdere keren per dag uit zijn stal komen s'winters. Tijdje in de molen, tijdje in de paddock en rijden.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:17

Handig ding.
Voordelen: als je moet mesten, uitstappen, als het paard niet mag rijden heb je ook geen zin om iedere dag een uur te lopen, zo krijgt het paard toch ze beweging.
Nadelen: Beetje saai voor het paard heel de tijd zown cirkeltje.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:56

mijn paard komt ook meestal elke dag na het rijden in de paddock/losgooibak.
maar bij ons op stal moet je er zelf bijblijven en kan je je paard dus niet een paar uur laten staan.
daarom vind ik het ook wel lekker dat er stapmolen is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:05

Ik zie liever dat een paard beweging krijgt in een weiland, paddock of bak, in het bijzijn van andere paarden. Zodat er behalve gestapt ook gespeeld en gekroeld kan worden.
Ik ken weinig paarden die daar steeds hetzelfde rondje lopen, tenzij ze eczeem hebben en op de vlucht zijn voor mugjes.

Bovendien maken stapmolens op mij om de een of andere reden altijd een beetje een onveilige indruk. Ken ook een paard dat daar heel lelijk in is gevallen en hier voor de rest van z'n leven 'plezier' van heeft. Ik zou zo'n ding hier op stal in elk geval niet hoeven te hebben. Maar verkeer dan ook in de luxe positie dat de paarden hier ook in de winter het land op kunnen. Met blubber en al. Liever een paar vieze voeten dan geen beweging of rondjes draaien in een stapmolen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:09

ideaal vind ik het. Op stage plaatsen we er sochtends al paarden voor een half uurtje in, zijn we al wat losser, smiddags worden ze gereden, en na het rijden (omdat er veel (lees 15 stuks) paarden gereden moeten worden) laten we ze uitstappen voor een half uur, 45 minuten in de molen, zweetdekentje op, ideaal. Zo loopt alles lekker in elkaar over! Daarnaast komen alle paarden er ook nog uit voor in de paddocks, lekker buiten gek doen.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:43

ik vind het echt een uitvinding.. maar ik zet ze er altijd maaar een halfuurtje in, het is maar even om hun benen te strekken en dat ze dan niet uitgezonderd van het rijden.. de hele dag op stal staan. mijn paard gaat 20 minuten in de kraal / paddock en dan half uurtje in de molen en meestal om 6 uur ga ik rijden.. dan staat hij niet de hele dag in de molen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:45

Ik vind het doodeng, er zou maar wat met je paard gebeuren; dat ding draait gewoon door. Moet er niet aan denken.. Nagelbijten / Gniffelen Je kan tijdens het uitmesten toch ook je paard losgooien in de rijbak/paddock? Dan kan hij ook even lekker uitrazen of rollen als hij daar behoefte aan heeft en hoeft hij niet verplicht te stappen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:56

Arabesk schreef:
ik vind een stapmolen enorm belastend voor het paard, zowel psychisch als lichamelijk. Het is een relatief kleine cirkel die dus beurtelings het paard asymmetrisch belast. Een paard is gemaakt om lange afstanden rechtuit af te leggen.

Bovendien is het absoluut geestdodend en helemaal verschrikkelijk als dat het enige is dat een paard buiten zijn box komt naast het rijden.

ik sluit me volledig bij jou aan!

Daarbij komt dat ik vaak mensen hoor over hoe makkelijk het is als je niet zoveel tijd hebt om te rijden.
Wat mij betreft moet je dan geen paarden houden, óf een plek zoeken waar je paard in ieder geval voldoende beweging krijgt op de wei of in een paddock.
Als je niet eens de moeite kan/wil nemen een paard op je gemak in te stappen/uit te stappen.... Tsja.... Sigaar

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:50

Het is niet zo mijn ding , ik vind het niet zo leuk Knipoog .
mijn pa is ook advocaat en er is een jongetje door dood gegaan , maar misschien kunnen er andere mensen plezier mee hebben Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:59

Ik vind een stapmolen een fijne aanvulling. Als ik eens niet kan rijden of iets dergelijks kan ik altijd iemand vragen om het paard in de stapmolen te zetten. Plus dat een stapmolen talloze programma's kan hebben en ook heel constant is (constanter in tempo bijvoorbeeld).
Let wel: ik vind een stapmolen een goede aanvulling, maar het moet geen hoofdzaak worden in de training.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:14

Ik vind het ideaal. Die van mij gaan er elke dag gemiddeld een uur in en ze vinden het nog leuk ook! Ze gaan dan tevens zo'n 10 minuten op draf en hebben dan de grootste lol samen. Het is vooral voor Tivoli erg belangrijk dat hij voor het rijden goed ingestapt wordt en na het rijden goed uitgestapt i.v.m. met de peesblessure die hij heeft gehad. Bijkomend voordeel is dat ze nog eens extra beweging krijgen. Ik zet ze ook regelmatig in de paddock, maar ze bewegen van zichzelf dan een stuk minder. Je ziet ook vaak paarden die de hele tijd stil in een hoekje gaan staan. Dat schiet niet echt op, kunnen ze net zo goed in hun stal blijven staan... Wil je ze gezond houden zullen ze toch zo veel als mogelijk moeten bewegen. Daar vind ik een stapmolen een goed hulpmiddel voor.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:21

Mijn paard is hersteld van haar peesblessure dankzij de stapmolen. Aan de hand stappen met een knettergekke kanarie van 1,70 was na 4 maanden rust geen optie meer. In de molen ging het eigenlijk prima, samen met andere paarden. Ik vind het echt ideaal.

mii_x_muppet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:34

Wij maken er ook gebruik van bij de Koers/renpaarden. Voordat zij de koers ingaan laten wij ze daar lekker warmstappen. En ook na de koers. eerst wassen en daarna nog een kwartier a half uur de molen in... omdat er vaak koersen achter elkaar zijn en je dan niet de tijd hebt om het paard eerst in te stappe en uit te stappen (aan de hand, want je moet ze leide naar de paddock waar de jockeys opstappen). In de molen kunnen ze dan na de koers rustig uitstappen en weer op adem komen. zodra zij lekker droog zijn en hun normale ademhaling terug hebben kunnen ze weer lekker op stal...

ook met de training word er gebruik van de molen gemaakt. ze beginnen bij ons al om half 5 s'ochtends en dan wordt er gevoerd... na de maaltijd en even rust natuurlijk worden de paarden eerst per 6 in de molen gezet.. voor dagelijkse beweging.. dit is ongeveer iets meer dan een uur...
dit wordt herhaald tot alle paarden zijn geweest...
oook worden sommige van die paarden nog gereden op de baan, getraind..
dit wel met een tussetijd van de molen.
en natuurlijk gaan de paarden met een blessure de molen in..

( ben eigenlijk Mii_X_HarrY, maar zit op het profiel van me vriend.. kwam ik later achter Knipoog )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 07:50

HocusTivoli schreef:
Wil je ze gezond houden zullen ze toch zo veel als mogelijk moeten bewegen. Daar vind ik een stapmolen een goed hulpmiddel voor.

en gezond houden en beweging geven doe je o.a door de stapmolen???
paarden hebben beweging nodig, de hele dag door...... lange stukken rechtuit, spelen met vriendjes in de wei/paddock
de beweging die ze krijgen in een molen, nadat ze uit een stal geplukt worden ( constant gebogen 1 kant op..jaaa of de andere, in een vrij kleine ruimte, saaier en eentoniger kan het niet) valt bij mij zéker NIET onder de beweging die ze nodig hebben