jullie mening ivm 'eenzame' pony of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: jullie mening ivm 'eenzame' pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:27

Iedereen weet het wel zo goed hier, maar stel voor dat iemand een hengst heeft?
Die kan ook niet naar buiten toe en tussen de anderen staan, moet dan iedereen die een hengst heeft ook het paard verkopen?

TS, zet er een kleine shetlander bij, kost weinig en als je een beetje een grote stal hebt, kunnen ze er beide in.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:28

Hengst kan met ruin.
Trouwens de hengsten hier op stal staan naast andere paarden op het land of in de paddock waar ze ook gewoon ana kunnen snuffelen. Bovendien hebben ze op stal ook gewoon contact luikjes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:29

Toen ik vroeger een hengst had, kon die echt niet bij anderen hoor, hij vrat ze op! Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:31

Hihi gelukkig zijn er ook hengsten zonder kannibalen trekjes Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:38

Zet er een leuk betaalbaar ponytje bij of een paard van de buurman ?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:39

Ik weet wel een paardje die je gratis mag hebben als gezelschapspaard

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:40

Shetlandveulens zijn nu volop te koop en kosten erg weinig, ook in onderhoud.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:41

Nou daar zou ik niet vanuit gaan, ben voor mijn shet bijna netzoveel kwijt als voor mijn andere pony's. Smid en dierenarts zijn even duur, ze eten alleen wat minder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:44

Storm76 schreef:
Iedereen weet het wel zo goed hier, maar stel voor dat iemand een hengst heeft?
Die kan ook niet naar buiten toe en tussen de anderen staan, moet dan iedereen die een hengst heeft ook het paard verkopen?

TS, zet er een kleine shetlander bij, kost weinig en als je een beetje een grote stal hebt, kunnen ze er beide in.

Als ik een hengst had zou ik een plekje zoeken waar hengsten/ruinen staan. Die zijn hier in de omgeving toevallig.
Ik vind dat geen enkel paard alleen hoort te staan. Heb voor de aanschaf van mijn paard heel goed nagedacht en overwogen waar hij het gelukkigst zou zijn. Ja

Maar ik heb geen hengst, want wat moet ik met een hengst???? Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:48

Als het shetje in de stal met de andere pony past, heb je al geen stallingkosten extra. De hoefsmid kan hem eens in de 2-3 maanden bekappen en eens per jaar moet hij geënt worden. Handje bix is genoeg voor het eten, en hooi natuurlijk.
Al met al valt het dan best mee hoor, en als ze haar eigen pony tevreden wil houden (en dat wil ze, anders vroeg ze geen advies) kan ze het overwegen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:52

Owja stallingskosten sta ik niet zo bij stil, omdat ik die zelf niet heb. Ligt er natuurlijk maar net aan hoe de shet is, mijn shet moet echt om de 7 weken bekapt worden. Maar als het voor het welzijn van je pony is, vind ik het de kosten wel waard Lachen

En over het hengst en alleen staan. Mijn shethengst had geen papieren en geen fokwaarde dus die heb ik laten ruinen zodat hij lekker bij de merrie's kon lopen. Als je hem graag hengst wilt laten, zou hij mss bij ruinen kunnen, al moet je dan weer een niet al te dominante hengst hebben idd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:57

Helaas heb ik nu geen paarden meer, maar toen ik hem nog wel had heb ik mijn hengst na een half jaar laten castreren, hij was toen bijna 4. Hij was vanaf toen ex-hengst. Nee, géén ruin! Meneer heeft altijd hengstenstreken gehouden, haha.

Hij was erg druk en dominant, en ik wilde dat hij ook bij andere paarden in de wei kon lopen, daarom de castratie. Wel bleef hij altijd erg druk in de wei.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:58

Haha dat herken ik ja, heeft die kleine van mij ook af en toe last van em waarschijnlijk zorgt hij er ook voor dat mijn merrie nu overdreven hengstig wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:08

Ik heb het gevoel dat mensen hier nogal hard reageren.. Sommigen dan Knipoog

Want als je goed kijkt, heeft deze pony het bijna ideaal. 24/7 op het land, genoeg te eten en een fijn baasje Haha!
Kontakt heeft hij wel, over het draad heen. Tuurlijk is de ideale situatie om hem in een groep of met nog een paardje buiten te houden. Maar je onthoudt hem het contact niet. 's Nachts is hij welliswaar alleen, maar als hij daar zelf niet moeilijk over doet is het geen ramp.

Wil je het helemaal perfect maken voor je pony kan je een weidegenoot zoeken. Misschien iemand van buitenaf, of één van de andere pony's die bij hem in kan staan.
Maar je bent absoluut niet gemeen tegen je pony. Denk dat veel anderen een goed voorbeeld kunnen nemen aan jou Haha!

Want ik ken genoeg pension-paarden die 6 uurtjes op de wei komen, apart want 'hij is zo gek, straks gebeurd er wat'. Ja waarom denk je dat die zo gek is?
Dit vind ik 'zieliger'. Paard die maar 6 uurtjes eruit komt en de rest van de dag in zijn 3x3 box tegen tralies aan zit te staren...

Dus ts, mijn menig is dat je pony het zo slecht nog niet heeft. Vraag eens rond of er niet eentje bij kan komen te staan, maar als dat niet lukt is het geen ramp Knipoog Succes

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:14

Juist RianneH daar ben ik het ook mee eens, zoals wat ik verteld heb.

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:32

@RihanneH, heel erg bedankt voor je reactie (de rest natuurlijk ook Knipoog ) Hij staat 's nachts ook niet helemaal alleen, de paarden van de buurman staan 's nachts ook buiten, gelukkig.
Er heeft heel lang een ander paard bij 'm gestaan, toen zij weg ging reageerde hij eigenlijk heel goed.
Ik zal natuurlijk nog wat verder zoeken, maar dat is natuurlijk niet 1,2,3 geregeld.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:34

RianneH, ik ben het ook met je eens.
En er zijn zat paarden die helemaal niet buitenkomen omdat er geen land aanwezig is, of omdat het risico op een blessure te groot is.
En hoeveel paarden kunnen niet eens met hun hoofdje naar buiten kijken? Staan dag en nacht achter de tralies.
Dat is nog veel erger dan het verhaal van de TS.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:41

als jou pony er niet veel problemen mee heeft en het gaat goed zo kan het toch gewoon ?
mijn pony heeft eerst alleen gestaan toen een jaartje met shetlanders erbij,, toen was ze nog nie van mij en toen dit jaar dat ze van mij was stond ze alleen gaat naar mijn mening veel beter omdat m,ijn pony aanvald naar mensen als ze samen in een wei staat en het gaat zo heel goed zo...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:52

RianneH, ik ben dat ook met je eens, hoor. Wat jij stelt in je post vind ik nog veel erger ook.
Maar ik vind wel dat je je paard een zo'n optimaal mogelijk leven hoort te geven, dus het liefst ook met een maatje erbij.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:54

Ik heb een hengst die voorlopig ook alleen staat, in het voorjaar krijgt hij er een maatje bij nu heeft dat toch geen zin, in de winter wil hij zijn stal haast niet uit, alleen als hij moét omdat zijn stal moet uitgemest worden en als ik met hem aan de hand een stukje wil gaan wandelen ofzo zal hij ook moeten Knipoog
(heb hem nog maar net)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:56

Even een vraagje; Waarom kan je pony niet bij de pony's van de buurman? Of met een pony van hem in de wei?

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:00

Hij heeft liever zijn paarden op stal staan en die van mij staat het liefst buiten (heeft hij altijd gestaan), er is trouwens ook geen stal over.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:02

Mereltje, kan je pony er dan overdag ook niet bij?
Of dat er 1 pony van hem bij de jouwe komt?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:03

ik lees nu dat de pony's van je buurman 's nachts ook buiten staan... dan is er toch geen probleem?

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:04

in een ander weiland er naast, met een slootje ertussen.