afspuiten paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Re: afspuiten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:13

Na het rijden op stal spuit ik de benen altijd af in de winter, in de zomer als het warm is spuit ik ze meestal helemaal af en dan met het zweetmes eroverheen. Dat vinden ze heerlijk.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:24

In de winter spuit ik eigenlijk nooit af. Als de benen ofzo erg vies zijn met modderspetters ofzo, dan haal ik daar meestal even een harde borstel langs en de rest van het zand valt er dan vanzelf wel af Lachen. Wat zweten betreft, leg ik er in de winter een zweetdeken op, half uurtje ofzo laten liggen, en hoppa, paard droog.

In de zomer spuit ik de paarden gewoon af Lachen. Kan helemaal geen kwaad hoor, als het maar warm genoeg is. Maar bij een paard is het natuurlijk al sneller warm genoeg dan bij een mens Knipoog. Na het afspuiten haal ik er een zweetmes overheen, en dan is het meeste vocht er wel af. In de zomer staan ze bij ons dag en nacht op de wei, dus in het weiland kunnen ze zichzelf daarna ook eventueel nog droogrollen. Een deken erop leggen lijkt me dan niet verstandig. Dat neemt niet goed vocht op, dan blijft je paard alleen maar nat onder de deken. Tenzij je een zweetdeken hebt. Maar in de zomer zou ik die ook zeker niet gebruiken, want dan staat je paard vervolgens te zweten juist onder zijn/haar deken Vork

Als ik het net te warm vind voor een zweetdeken, maar net te koud om af te spuiten, haal ik meestal gewoon een vochtige spons langs de plekken waar ze gezweet heeft. Onder het zadel en onder de singel is dat vooral Lachen Daar doe ik dan verder niets meer mee.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:50

ik doe hetzelfde als liseef. niet te vaak d'r achterbenen, want ze heeft heel snel mok, dus die hou ik liefst zo droog mogelijk.
verder spuit ik zomers elke dag: sowieso omdat ze dan minder last heeft van vliegen, maar ook omdat ik een schimmel heb...
swinters vooral sponzen en zweetdeken. als het heel mooi weer is en ik heb de tijd om haar lang aan de hand onder een zweetdekentje uit te stappen, dan nog wel eens helemaal.