Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:04

je schrijft dat je dochter je prinsesje is,maar daarom hoef je haar toch niet direct te geven wat ze wil.
als ouder hoor je juist verstandig te zijn en de juiste beslissing te nemen.
zelf heb je weinig ervaring met pony's en je dochter is nog zo jong.
dat is gewoon niet slim
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 23-10-07 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:05

een arabier is een mooi dier met een pittige gebruiks aanwijzing.
dit maakt hem dus minder geschikt als beginners paard (niet allemaal natuurlijk) maar ik zou inderdaad voor een iets ouder paard kiezen en dan lijkt mij een welsh een goede oplossing erg mooie dieren ook wel pittig maar net iets beter te handelen.
als u u dochter wil stimuleren in de sport dan zou ik gaan voor een welsh en eventueel een jonge arabier erbij nemen zodat zij eerst heel wat jaren daar mee verder kan en ervaring op doen.
maar ook daar ben ik niet zo over te spreken een jong dier opvoeden is een hele klus vooral omdat u er niet genoeg verstand van heeft zoals u verteld.
verdiep u eerst in de huisvestiging en dergelijke.
een kind van 7 leeft natuurlijk ook nog in een droom wat betreft paarden.
ik zou gaan voor een ouder dier met misschien een shet als weide maatje.
dan kunt ook altijd nog verder kijken over een aantal jaar en dan misschien een arabier aanschaffen.

dit is mijn mening en ik denk ook van vele andere mede bokkers
ik wil u niet van deze prachtige dieren afhouden maar advies is hier wel op zijn plaats.

en zoals veel wordt gezegt groen en groen is bont en blauw en dit gaat 9 van de 10 keer op

succes

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:07

Ik kom hier op dit forum om te leren.
Niet om te worden bekeken op mijn opvoedtaken.
Als ik een paard wil kopen voor mijn dochter dan is dat toch mijn keus? Ze word in februari 8 en ik vond het een leuke verrassing voor haar.

We hebben een groot stuk grond voor de dieren. En zullen ze ook echt wel met respect behandelen hoor.

Heeft er niemand een adres waar ik eens kan gaan kijken dan met mijn dochter?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:08

iedereen bedoeld het toch ook alleen maar goed hoor.
is er niemand in jullie omgeving met verstand van paarden die jullie kan helpen en ook zoeken naar een geschikt dier

RianneH

Helaas is het ' opvoeden' een punt waar veel fout kan gaan. Een veulen, van welk ras dan ook, moet toch kunnen opgroeien in een groep. Liefste met groepsgenootjes. Veulens zijn lomp, sterk en lastig op te voeden. Daarnaast nemen ze alles wat jij doet mee, oftewel, doe jij iets verkeerd, dan zal die dat de rest van zijn leven meedragen. Dan moet je ook nog minstens 3 jaar wachten voordat je eindelijk kan beginnen met beleren. Tot dan gaat het echt wel vervelen, zo'n jong ding. Vooral als je geen ervaring hebt met jonge paarden, laat staan veulens is het voor je eigen veiligheid en het welzijn van het paard niet verstandig om zo'n jong dier te kopen.

Ik heb het meegemaakt met het paard van een vriendin van mij. Gekocht als veulen om dan 'lekker zelf' op te voeden. Na anderhalf jaar was de lol ervan af en had ze een paard die regelmatig klappen uitdeelde. En dat was nog niet eens een arabier.. Pas sinds een paar maanden valt er fatsoenlijk mee om te gaan.
Ter vergelijking: een leeftijdsgenootje van dit paard rij ik nu. Opgevoed op een stal waar ze er verstand van hebben en door volwassenen. Dit dier heeft meer pit als het vorige genoemde paard, maar ik durf er zo een kind mee te laten lopen. Ontzettend goed opgevoed, bijna perfect. Ik weet zeker dat ik met mijn ervaring (14 jaar in de paarden) dit nooit had kunnen doen en ook nooit zal willen.

Mijn advies, neem geen arabier of in elk gaval geen veulen. En leuk iets ouder paard zal je dochten veel meer plezier aan beleven en stukken veiliger zijn. Dit hoeft niet meteen een sul te zijn, maar een paard waar jullie van kunnen leren. En geloof me, wij hebben een 22 jarige staan hier, die af en toe ook nog opgevoed moet worden Haha!
Er lopen tig leuke pony's rond die geschikter zullen zijn voor jullie. Zoals de welsh die al eerder genoemd is Knipoog

Succes met jullie keuze Haha!

vuurneon

Er zijn zat manege's die ook hun rustige paarden verkopen. Je dochter heeft er niets aan om met een hete arabier op pad te gaan... Zou zonde zijn als zij daardoor angst voor paarden kreeg of nog erger... een op hol geslagen paard kan veel schade aanrichten... (voor je dochter)

Als je een arabier aanschaft zijn zowel dochter als paard de dupe ervan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-10-07 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:09

Geweldig dat je een pony voor je dochter aan wilt aanschaffen (wou dat mijn moeder dat had gedacht), maar ik ga mee met iedereen hier. Een Arabier is gewoon geen goede keus, probeer anders eens wat informatie op te zoeken over het ras, ze zijn hartstikke pittig en imo niet geschikt voor een 7-jarige meisje.
Bovendien zijn er zat andere leuke rassen, anders dan ga je eens met je dochter naar een leuke stal waar ze paarden verkopen en laat haar dan daar rondkijken en je adviseren door een ervaren persoon. Misschien ziet ze op die stal wel een hartstikke leuke pony, die geen Arabier is!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:11

Hoe je je dochter wilt opvoeden is inderdaad je eigen zaak, daar zul je mij ook niet over horen. Maar hier dreigt een paardje de dupe te worden. Als je er zelf niet genoeg verstand van hebt moet je geen paarden houden. Zo af en toe advies vragen aan een professional is niet voldoende. Ook de dagelijkse verzorging moet gebeuren door iemand met voldoende verstand van paarden. Als leek kun je niet beoordelen of het paard genoeg/teveel/te weinig voer krijgt en of het rantsoen aangepast moet worden. Als leek kun je niet beoordelen of en wanneer een dierenarts moet worden ingeschakeld als het paard iets lijkt te mankeren. Als leek weet je niet hoe je eventueel verkeerd gedrag moet corrigeren. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:14

Mijn tip, kijk eens op marktplaats --> dieren en toebehoren --> pony's en typ dan eens C pony in. Maar een voorbeeld van wat op het eerste gezicht geschikt lijkt is een advertentie gisteren toegevoegd "te koop super C pony"
Waarom lijkt mij dit geschikt; een pracht pony, met een leuke stokmaat voor een jong meisje, heeft veel ervaring, en is al wat ouder.
(overigens totaal geen reclame, gewoon om aan te geven waar ik naar zou zoeken)

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:15

Flower Arabians

Adres: Zevenbergseweg 4
5351 PH BERGHEM

Tel: 0412-402357
Verkoop van volbloed en halfbloed arabieren (NRPS)

kijk ook ens op http://www.arabischevolbloeden.com

maar toch zou ik u heel goed laten informeren
of beter nog gewoon naar een stal gaan kijken waar ze heel veel verschillenden pony's hebben misschien wil ze dan wel helemaal geen arabier meer (wel met goede hulp)

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:15

detour

Hoi, als je je prinsesje een hete Arabier geeft (vanuit al je moederliefde) besef je dan wel dat je prinsesje misschien in een rolstoel belandt met zo'n type paardje?.. Bloos
waarom geen x-ing met wat meer koudbloed bijvoorbeeld, of een New Forester met een Arabisch koppie? Zijn vaak plaatjes, maar veel nuchterder. Knipoog

Niki_

Ik snap heel goed dat je dochter graag een Arabier zou willen, zijn leuke paarden en zien er natuurlijk prachtig uit, maar ze hebben wel flink wat temperament. Moet het echt per se een Arabier zijn?
Ik zou mijn hart vasthouden om eerlijk te zijn als ze elke keer met zo'n jong en verschrikkelijk handig/slim dier aan de gang ging..
Vind dit niet bepaald een goed idee, sorry. Natuurlijk is je dochter je prinsesje, maar om dan maar meteen een volbloed Arabier voor zo'n jong kind aanschaffen omdat ze er zo om zeurt?
Ik zou haar gewoon lekker naar die verzorgpony laten gaan en zelf proberen ook wat meer te leren over paarden, en later op zoek te gaan naar een leuke, goed doorgereden pony waarvan ze veel kan leren..

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:17

idd ik ga met de rest mee, koop een oudere pony voor haar een welsh ofzo og iig in die richting en welshjes zijn ook mooi.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 23-10-07 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:20

Estherini schreef:
Kan ik hier dan niet eens een keer terecht?

http://www.arabianfantasie.nl/index.html

(zit er dan niks in de buurt???)

Hoi, je vraagt om advies en eigenlijk krijg je toch veel van hetzelfde...

Ga je nu toch doorzetten met alle risico's van dien?

Er zijn zoveel mooie look- alikes!

Jouw kind kan op haar leeftijd de gevolgen niet overzien, daar heeft ze een moeder voor!

ik hoop toch maar dat je iets met het gegeven advies gaat doen...
Knipoog

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:21

Gezien je zelf zegt dat je nog niet zoveel over paarden weet, zou je misschien best de pony een half jaar of een jaar in een leuke manege kunnen plaatsen. Je dochtertje zal zelf veel begeleiding krijgen, zal in verschillende lessen kunnen meerijden en automatisch zal je zelf ook bijleren (als je geregeld gaat kijken hoe dochterlief het doet). Nadien kan de pony nog altijd aan huis staan. Wat zeer romantisch lijkt maar toch ook zijn berg werk en verantwoordelijkheid meebrengt. Een meisje van 7 kan echt nog niet helemaal alleen voor haar eigen pony zorgen.
En ik sluit me ook aan bij de rest dat een arabiertje niet echt geschikt is voor een kind. Er zijn echt wel leuke 'speelpony's' te vinden die ook nog zeer mooi ogen...

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:21

Zoals iedereen hierboven al zegt, het is écht geen verstandige keus om een arabier te kopen voor een 7 jarig meisje.. Arabieren zijn natuurlijk heel mooi etc. maar ze hebben veel temperament en je moet echt weten waar je mee bezig bent, wil je er goed mee kunnen omgaan.
Als je 7 jaar bent, is het het belangrijkste dat je plezier hebt in het rijden en verzorgen, en dat gaat het beste met een rustige en brave pony Knipoog.
Een arabier kan toch later ook nog altijd?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:24

Lees ik tussen de regels door dat geld geen rol speelt en dat je het allemaal wilt uitbesteden en dat je dochter af en toe eens gaat rijden?

Zoals ik het lees vind ik dat je een beetje onbezonnen en naief te werk gaat. Jij en je dochter hebben geen verstand van paarden, iedereen moet het leren maar begin bij het begin. Succes!

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:25

detour schreef:
Estherini schreef:
Kan ik hier dan niet eens een keer terecht?

http://www.arabianfantasie.nl/index.html

(zit er dan niks in de buurt???)

Hoi, je vraagt om advies en eigenlijk krijg je toch veel van hetzelfde...

Ga je nu toch doorzetten met alle risico's van dien?

Er zijn zoveel mooie look- alikes!

Jouw kind kan op haar leeftijd de gevolgen niet overzien, daar heeft ze een moeder voor!

ik hoop toch maar dat je iets met het gegeven advies gaat doen...
Knipoog

ik wou het niet zeggen maar hier ben ik het mee eens je vraagt om advies en die krijg je en dat is van haast iedereen hetzelfde.
maar goed doe wat je niet laten kunt, koop wat je wil kopen maar later geen topic van ik heb een arabier voor mijn dochter en ik kan er niks mee of hij staat op markplaats !
er word door vele advies gegeven en allemaal haast hetzelfde dan moet er toch een belletje gaan rinkelen ?
je dochter is niet oud en wijs genoeg om dit te beslissen dat moet jij voor har doen en wees slim en maak een goede beslissing .

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:26

Hoi,

Ik ga ook mee met de rest. Waarom een arabier?Omdat ze zo mooi zijn? Maar ook eenkennig, temperamentvol, sterk en met veel uithoudingsvermogen?
Je wilt het paard door iemand anders op laten voeden en je dochter er op laten rijden? De opvoeding van een paard gaat heel ver hoor en dan ben je echt jaren verder.
Ik heb geen kinderen, dus kan niet echt oordelen (ga het toch doen). Ik zou mijn kind liever op een brave, leuke pony laten rijden die ze lekker kan vertroetelen dan een arabier kopen waar ze voorlopig nog niet zelf mee aan de slag kan. Het zijn prachtige paarden,maar niet geschikt voor een meisje van bijna 8. Zoveel rij ervaring heeft ze dan nog niet. Misschien is het goed je eerst te verdiepen in het houden van paarden aangezien je de verzorging op je gaat nemen?
De welshpony heeft toch ook iets heel sierlijks?

Het is een goed bedoelt advies van mijn kant

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:26

Tuurlijk luister ik wel naar jullie, maar ik wil ook graag zelf eens gaan kijken bij iemand die wel verstand heeft van deze dieren. Kijk ze zeurt er niet al wekenlang om. Zo'n zeur is mijn dochter niet hoor. Jullie schilderen haar af als een verwend nest.

Ik lees gelukkig ook hele leuke mooie verhalen over kinderen en arabieren. Wij hebben onze dochter en ze is erg eenzaam omdat we maar 1 kind hebben. Ik wil dat het paard een maatje voor haar wordt. Op de manege sprak ik ouders die het ook gedaan hebben en met succes.

http://www.arabonarabians.com/

iemand daar een adres van? voor een bezoekje van moeder en dochter voor informatie?

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:27

er zijn erg mooie welschjes met een super mooi arabieren koppie. je kunt naar mijn/ onze mening beter een leuke pony van een jaar of 10 kopen waar je dochter wat van kan leren. ala ze starks 16 is en goed kan rijden kan ze altijd zelf beslissen of ze een arabier wil maar een 7 jarige kan dat echt nog niet zelf beslissen lijkt mij. verstandige oders kopen geen jonge arabier voor een 7 jarige dochter.
een lieve shetlander is misschien een beter plan. zeker als je geen verstand van paarden hebt.waarmee ik niet bedoel dat je geen verstand van paarden hoeft te hebben om een shet te kunnen ondrhouden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:28

Nou, Shetjes zijn voor zulke kleine kids ook niet altijd prettig, hoor, ze zijn meer dan gemiddeld sterk en meer dan gemiddeld eigenwijs! Welsh, new Forest lijkt me het beste! Knipoog

Wat ga je nu beslissen, Estherini?
Laatst bijgewerkt door detour op 23-10-07 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:28

sorry hoor , maar ik vind het een beetje een Penny verhaal Knipoog
je wilt een arabier kopen voor je kind van bijna 8jr en heb daar zelf ideen van in je hoofd
van de serie de Zwarte Hengst Clown
volgens mij is hier veel fantasie in het spel. *LOL*

en verder heb ik niets toe te voegen aan hetgeen hier al gezegd is Schijnheilig maar denk eerst 3x na voordat je een paard gaat kopen. Knipoog

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:29

Met een mooie new forest kom je ook een eind in de sport. Voor kinderen vind ik dat nog betere rijpaardjes dan welsh ponies, waar veel arabisch bloed in zit! In de maneges en stallen waar ik kwam, waren welshponies van alle ponies de moeilijkste, vooral voor jonge kinderen!
Ik zou voor New forest gaan, Haflingers en fjorden zijn vaak te sterk voor kinderen, IJslanders ook, al zijn er natuurlijk altijd gunstige uitzonderingen binnen een ras.

Ik heb kleine prinsesjes in no time bang zien worden en blijven, omdat ze op té gevoelige en dus moeilijke ponies mochten rijden van hun ouders.

Een oud spreekwoord zegt: Beter door een ezel welgedragen, dan door een peerd in het zand geslagen. Knipoog