Veulen opfok voor en nadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Veulen opfok voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:11

die van mij is nu drie en staat het hele jaar buiten in een gemengde groep (merries en ruinen) in de leftijd van 1 t/m 22
ideaal dus

verder staan ze bij de meste stallen idd in de winter op groepshuisvesting omdta in nl het meestal idd niet haalbaar is om paarden in de winter buiten te laten ivm de grond (ven en klei grond is sowieso een drama)
maar groepshuisvesting is prma, ken verschillende adressen waar ze in een groeps open stal staan met flinke paddock eraan vast
of grote loopstal en dagelijks nog even bak
, alles beter dna in een box....

liefst heb ik persoonlijk idd een gemengde groep kwa leeftijd

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:29

Bij jonge paarden vind ik een aantal zaken belangrijk:
- speelmaatjes, dus minstens 1 leeftijdsgenootje van hetzelfde geslacht
- zoveel mogelijk buiten, want ze moeten kunnen bewegen
- minimaal één volwassen paard om het jongspul in het gareel te houden
- met enige regelmaat contact met mensen, zodat ze redelijk handzaam zijn en blijven

Of zo'n plek "opfok" heet of pensionstal maakt mij verder niet uit. En uiteraard wil ik altijd bij mijn paarden kunnen (uiteraard rekening houdend met normale fatsoensnormen).

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:46

Zo kom net thuis heb wel descusies op gang gebracht ga het even allemaal lezen.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:18

Zoals ik lees zijn er vershillende meningen vindt het zelf ook belangrijk dat veulen veel buiten komt, en met andere soortgenoten in aanraking komt,maar bij ons is daar niet de mogelijkheid voor.En een plek met van alles door elkaar weet ik niet te vinden. Opfokstal ben ik niet voor vindt het ook eng of ze nu buiten of binnen worden gehouden .Ook opfok in buitengebied gaat vaak niet goed dat zijn mijn berichten van div.mensen met veulens.Vriendin heeft haar jonge merrie ok eerder terug moeten halen voor operatcie aan het sprong gewricht door flinke klap.Omdat er bij die opfok zonder afspraak bezocht mocht worden, en er dan hoop mensen zijn die hun beestje dan wat lekkers geven dat veroorzaak veel onrust en vechtpartijen in de groep.En nummer 4 is terug getrokken wegens bloedwormen en ze was erg mager, de sterkste won als er gevoerd werdt en die van haar durfde niet de strijd aan.Heeft dit daar ook niet geleerd om voor zich zelf op te komen.Dus ik zou niet kiezen voor opfokstal ook omdat als het mis gaat niemand kan vertellen wat er is gebeurt.Dus mocht het gebeuren dat er iets mis gaat zoals de 4 mensen waar ik het van weet, heb je dus dikke pech en veel D.A. kosten en misschien wel helemaal geen veulen meer.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:41

Mijn 2,5 jarige Haflinger staat in een kudde van ongeveer 15 paarden sinds vandaag. Ik ben elke dag wel met haar bezig. Leeftijden; 2 tot 20 jaar. Het is gewoon bij een boerderij en bijna alle pony's worden gereden.
Ik vind het een perfecte situatie om op te groeien voor de pony's. Alle jongere pony's vormen samen een ondeugende groep en zijn nog lekker jong. Mijn paardje heeft haar plekje vanzelfsprekend nog niet helemaal gevonden, maar dat komt vast wel.