een vlas-stal-vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: een vlas-stal-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:22

Caballos schreef:
Graag jullie meningen en of ervaringen en tips!

1 van onze paardjes staat op vlas. Het is best een viespeuk! Met een "fijne" ammoniak lucht.
Nu hebben we ruim 3 balen in de stal gedaan (a.s. zondag is dat 2 weken geleden), steeds de drolletjes eruit gehaald en weet netjes recht getrokken ( een deel van de stal loopt hij helaas kaal).
Maar nu is het al best vies geworden en denken we van het weekend weer opnieuw te beginnen met 3 balen. Nu werd mij verteld dat het in sommige stallen (en dat staat ook op de vlas site) het 10 tot 12 weken blijft liggen???????? Moet je dan steeds een nieuwe baal over het vieze doen?
Nu gebruiken we ook sirocco stal poeder http://www.siroccodps.nl om de ammoniak lucht te verminderen en dat lukt aardig.
Voorheen deden we iedere week 1x de stal leeg halen (op het schone na, dat ging weer onderop) en 1 schone baal erin, de rest van de week alleen de drolletjes eruit.
Komt het omdat hij zo'n viespeuk is dat we niet lang met het vlas kunnen doen, of doen jullie er ook niet lang mee?????

Oppotten vind ik heel erg vies. Die ammoniaklucht....
Wij beginnen met 3-4 balen. Elke dag gaan de drollen eruit, maar vooral ook het nat. De mestlucht is gewoon niet goed voor de longen van het paard. Om de 4 dagen komt er dan 1 pak bij.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:12

Ik heb vandaag ook een 10 kilo emmer Sirocco gekocht voor 24,95 euro. Voor dat geld kan je ook 4 balen vlas kopen.
Als ik het goed heb gelezen kun je met zo'n emmer ongeveer 20 dagen vooruit.

Ik zou heel graag reacties van Sirocco gebruikers horen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:15

Ben ik zeker met je eens dat die ammoniaklucht niet goed is!!! Vandaar ook de sirocco poeder....... Wat erg helpt! Het ruikt ook gewoon lekker fris (het slaat niet meer op je longen)! Het is zo lastig want als we geen potstal doen stinkt ie ook....... en de potstal gaat vanzelf stinken.... Ik denk dat we het gewoon moeten uitproberen......... In de winter is het kouder en heb je minder luchtjes maar zo koud is 't nog niet.....

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:02

Ik zorg dat ik wel een beetje een bodem heb, want anders ligt ze op de stenen. Ze maait het vlas meestal naar achteren. Dus voor mij werkt een bodem wel.
Maar na een tijdje haal ik dan wel de ergste natte plek eruit. Gebruik meestal 1 pak in de 7 a 8 dagen.

Mirjam