paard eet stro op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

Re: paard eet stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:07

mijn haf is ook een vreetzak en als ik die op stro zet is zijn box ook zo leeg.
mijn haf staat op zaagsel en gaat vanaf sochtendsuurtje of 8 tot savonds 7/half 8 naar buiten.
staat dus echt alleen snachts binnen (tenzij noodweer is)
mooi weer op land en anders in de bak met aantal plakken hooi.

mijne krijgt vrij veel hooi om lekker te knabbelen maar hij krijgt geen kuil uiteraard daar kan je maar klein beetje van geven.
de mijne krijgt heel grof hooi dat ie de hele dag door kan eten.

en als hij swinters (ben vandaag begonnen) op stal staat snachts heb ik gewoon zijn zaagsel in de box en dan krijgt hij 1 of 2 kleine plakjes stro erbij om te knagen.

TEVEEL stro eten is wel degelijk slecht voor een paard.
op het land word het allemaal ingespoten met gif en als het word afgemaaid en laten drogen denk je oh dat is er allang uit maar het gif blijft zitten dat zit namelijk in het stro.
en is niet gezond voor paard of koe of ander beest

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:08

VeerenAshley schreef:
anoukbijl schreef:
of de stal gewoon wat viezer houden.

Vind je dit echt een goed idee? Lekker, staat het paard al de hele dag binnen, mag het ook nog eens in z'n eigen viezigheid staan...

dat vind ik idd ook wel heel erg TRIEST

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:15

Hoezo TRIEST??

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:28

Bonnie_Theun schreef:
Hoezo TRIEST??

Dat lijkt me toch duidelijk? Paard staat dan de hele dag in z'n eigen stront, moet daar in liggen, wat niet alleen smerig is, maar ook ongezond, omdat ie met z'n hoofd vlak boven naar ammoniak stinkend stro hangt, en met zijn hoeven erin staat (rotstraal...)! Bovendien is nat stro ook koud.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:48

Ja, daar heb je gelijk aan. Sorry, even niet aan gedacht...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:54

Meer hooi geven, als je gewoon hooi geeft (geen kuil/voordroog), valt het met het dik worden wel mee, alleen krijgen ze een beetje een hooibuik, maar dat is normaal voor een paard.
Verder kan je hem ook wat wilgetakken geven zodat hij wat te knabbelen heeft.
Zoals gezegd moeten paarden de hele dag wat te knabbelen hebben, als hij een beetje stro eet is het niet erg, maar als het te veel wordt kan hij er koliek van krijgen. Dus je moet het stro vervangen voor iets anders, dus hooi, weidegang of iets anders.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:03

idd wilgentakken voer ik mijn haf ook,
gaat prima en ze vinden het heerlijk. plus er zit een soort van paracetamol in voor paarden.
je mag er ook zoveel van geven als je wil

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:19

gewoon vaker naar buiten, en als dat niet kan, een speeltje in de box leggen tegen de verveling want daarom gaat ze eten.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:22

putzy schreef:
gewoon vaker naar buiten, en als dat niet kan, een speeltje in de box leggen tegen de verveling want daarom gaat ze eten.

daar ben ik het niet altijd mee eens.
ligt er natuurlijk aan wat voor speeltje maar ik heb een keer meegemaakt dat een paard zoon bal in ze stal had hangen.
en er zo mee aan het spelen was en aan het slingeren dat het tegen zijn oog is aangeknald en moest mooi naar de kliniek en het oog was niet meer te redden die moest eruit gehaald worden.
dus ja daar ben ik een beetje huiverig voor.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:29

putzy schreef:

Niet ieder paard houdt van speeltjes in de box. Vele vinden er niks aan. Over dat vaker naar buiten ben ik het wel eens, mits dat kan natuurlijk.

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:39

supertinkie schreef:
Inderdaad zorgen dat ze de hele dag door wat te knabbelen hebben. Zou eerst ook zeggen op zaagsel of vlas zetten, maar las al dat, dat ook niet werkt.

hoi ze staan van smorgens tot savonds buiten in de wei en ze hebben ook al stal matten maar ze eet ook gewoon der eigen uitwerpselen op

chantal1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:43

Lieke schreef:
Meer hooi geven, als je gewoon hooi geeft (geen kuil/voordroog), valt het met het dik worden wel mee, alleen krijgen ze een beetje een hooibuik, maar dat is normaal voor een paard.
Verder kan je hem ook wat wilgetakken geven zodat hij wat te knabbelen heeft.
Zoals gezegd moeten paarden de hele dag wat te knabbelen hebben, als hij een beetje stro eet is het niet erg, maar als het te veel wordt kan hij er koliek van krijgen. Dus je moet het stro vervangen voor iets anders, dus hooi, weidegang of iets anders.

ja bwdankt voor die wilgentakken niet aaan gedacht
we hebben nu ook in de voer bak een mineralenblok er in liggen zo dat ze er ook langer over doet voor haar voer

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:44

Juniortje schreef:
Mijn paard eet ook stroo, i kzie het probleem niet helemaal

Verstoppings problemen Knipoog Niets iets om te licht over te denken!

Bonnie_Theun schreef:
Jullie moeten het zeggen als ik het verkeerd heb hoor, maar als je juist alleen maar meer hooi gaat voeren, komt je paard toch aan? Die van mij iig wel Cool

Je hebt ook hooi waar weinig voeding in zit, daar worden ze niet of nauwelijks dikker van.
een paard moet de hele dag door kunnen eten, doen ze ook als ze buiten staan of verbied je ze dan ook om nog meer te eten? Knipoog

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:07

ik heb hem ook op zaagsel staan, de hele dag het land op en 's avonds de box in.
Ik heb dan wel wat hooi op de grond en wat in een hooizak, vind ie helemaal leuk! loopt ie te sjorren en te trekken aan dat hooi wat erin zit, heeft ie meteen iets te doen Lachen mischien een idee, hij doet er ook (ietjesss) langer mee Knipoog
Ander kan je hem ook op zaagsel zetten met een kleine hoeveelheid stro erin, dan kan hij maar beperkt ervan eten...