's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:16

mijn paarden staan dag en nacht buiten. 2 van mijn fjordjes gaan s'avonds in de paddock ivm hoefbevangenheid, maar ze kunnen altijd binnen en buiten. ik zou er niet mee kunnen leven moesten mijn paarden niet buiten kunnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:22

Djaleesa schreef:
dus jij denkt ook dat iedereen zomaar naar een andere stal kan gaan? sorry hoor maar vind het een beetje raar gezegt van je. Niet iedereen heeft weiland in de winter. Niet iedereen kan alles hebben. Dan maar geen wei en een paar uurtjes in de buiten bak enz.
Als mensen weg zouden gaan omdat paarden onvoldoende buiten lopen dan komen er vanzelf meer stallen waar dat meer kan. Kwestie van vraag en aanbod.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:41

De keuze ligt nog altijd bij de paardeneigenaar zelf. Weide in de winter geen probleem, waar ik wel moeite mee heb is dat paarden in de winter te weinig buiten komen. Lees: op sommige plekken mogen paarden maar max 20 min in de paddock, bij gebrek aan... RUIMTE Boos!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Je hoort het idd wel vaker op pensionstallen. Ik heb mijn paarden thuis staan. Bij mooi en droog weer staan ze 12 of 24 uur per dag in de wei, bij slechter weer staan ze 12 uur in de zandbak (20 bij 20)

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:36

'S winters komt mijn paard eigenlijk ook niet in de wei, het land is er dan vaak te slecht voor. Gelukkig kan die nu even genieten van het gras. Lachen

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:11

Bij ons op stal gaat de wei ook 's winters dicht, en kunnen de paarden alleen maar op de blubberige snipperbak, kleine binnenbakje en buitenbak.
En dan staat er natuurlijk een wachtlijst van hier tot aan tokio. Clown

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:14

Die van ons komen als het s'winters echt nat is ook niet in de wei. Anders trappen ze het helemaal verrot en hebben we in de zomer geen goede weide.
We gebruiken dan gewoon de bak als wei, staan ze dus van s'ochtends tot s'avonds in. Af en toe moeten ze er dan een uurtje uit, als iemand gaat rijden, maar voor de rest mogen ze gewoon buiten staan.
Alhoewel het dit jaar misschien wel anders word, mijn ruin & nog een ruin hebben elke keer ruzie over de merrie's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:19

Mijn pony gaat in de winter ook echt niet de wei in. Dat is met kleigrond gewoon niet haalbaar Lachen Dan hebben ze in de zomer helemaal geen gras meer.

Als je paard elke dag in de longeerbak of stapmolen komt is het echt geen probleem hoor Lachen

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:10

niet iedereen heeft de luxe dat de paarden ook in de winter elke dag het land op kunnen.
vooral als je in de randstad woont mogen de paarden bijna op elke stalling niet in de winter naar buiten. in de randstad is nou eenmaal al minder weiland en als we daar met ze alle de paarden in de winter opzetten blijft er helemaal niks meer over voor de zomer.
ik sta op een stalling waar je ook een prive landje kan huren voor een jaar, hier mag je paard dan wel op in de winter, maar landje is maar iets van 80m bij 30m dus als ik in de natte maanden mijn paard daar op zet heb ik van de zomer geen gras meer.
mijn paard staat in de winter dus ook meestal binnen, komt dan wel nog in de stapmolen of paddock en wordt elke dag gereden.
alleen als het een mooie dag is en de grond is niet te nat mag hij een paar uur op het landje in de winter.

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:22

Die van ons komt 's winters (waarschijnlijk) ook niet veel buiten.
Een groot nadeel maar wie weet komen we er met behulp van een goed gesprek wel uit met de stalhouder.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:39

Visconti schreef:
Citaat:
is dit erg?

Natuurlijk is dit erg, je sluit een dier dat gemaakt is om 14 kilometer per dag te lopen op in een ruimte van 3 bij 3, een dier dat gemaakt is om in een groep met soortgenoten te leven, die sluit je op in z'n eentje, een dier dat gemaakt is om alleen in de buitenlucht te leven, sluit je op in een hokje binnen ... Iedereen die een beetje hierover nadenkt kan bedenken dat paarden hier volledig gefrustreerd van raken.. Als ik jouw was zou ik snel een nieuwe stalling zoeken.

Ik zie dat jij in het noorden woont daar kan dat misschien maar op de pensionstallen in de randstad is zoiets niet mogelijk. Je kan zelf je paard in een paddock zetten maar meestal voor ten hoogste een half uurtje want iedereen wil dat. Als de pensionhouder het zou moeten doen betaal je helemaal een vermogen voor stalling. 300,= per maand is sowieso al "normaal" in de randstad.
Ik denk dat iedereen op zijn manier het beste probeert voor zijn paard wat in zijn/haar mogelijkheden ligt.
En ach is op een paard rijden sowieso ook al niet onnatuurlijk?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:16

Iedereen moet zijn eigen grenzen bepalen, en de afweging maken of het nog verantwoord is om - gegeven de omstandigheden - een paard te houden.

Ik snap hoe het zit en ook dat het blijkbaar niet anders kan, maar ik zou het jammer vinden als iemand het gaat goedpraten dat een paard de hele winter iedere dag maar een half uurtje in de paddock komt.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:18

Ben ik het helemaal mee eens hoor. Het geldt ook niet voor mijn eigen paarden gelukkig maar ik heb ook jaren in pension gestaan en weet hoe dat er in onze buurt aan toe gaat. Een paar uur per dag er uit is toch wel een pré en dan ook het liefst verspreid over 2 of meer keren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:32

Hier mogen de paarden ook niet de wei op in de winter en dit is voor het behoud van de weilanden. Wel hebben we 1 echte paddock, maar ga er wel weer vanuit dat er binnenkort weer 3 paddocks zijn. En dan hebben we ook nog een binnenbak om in los te gooien.

Die van mij staat nu nog als enige klant van de ruinen buiten en voor de rest staan er nog maar 4 merries buiten (3 klanten en 1 eigenaar stal). Gelukkig heeft staleigenaar zelf nog 2 paarden anders had die van mij ook niet naar buiten gemogen, want 1 paard op de wei mag niet.

Losgooien van paarden in de paddock is zelf doen, maar vaak word er het een en ander onderling geregelt en vaak dan in groepjes.

Stalling waar de paarden hier in de omgeving het hele jaar door naar buiten kunnen is vaak onbetaalbaar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:39

@Jord: ja ik woon in het Noorden, heb lekker de ruimte hier, pappie en mammie hebben een mooi stuk land waar mijn paard 24/7 op staat. Ik heb de ruimte voor een paard, maar zou ik in de randstad wonen en ik had die ruimte niet dan nam ik geen paard. Ik woon in een kamertje in Groningen, als ik een konijn zou nemen zou ik dat konijn nooit een gelukkig leven kunnen geven want dan zou dat konijn in een klein hokje moeten, helemaal alleen zonder de buitenlucht. Dus neem ik geen konijn, ik snap niet waarom mensen paarden blijven kopen terwijl ze er simpel weg geen ruimte voor hebben. En dan met excuses komen "ja maar ik woon in de randstad" dat zijn toch dingen waar je over na denkt voordat je een paard koopt Verward

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:42

Mijn paarden staan in de winter ook niet op de wei. Wel de hele dag (als bodem niet te nat is...)lekker in de bak. Kunnen ze de benen strekken. Gaat altijd prima!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:04

Visconti schreef:
@Jord: ja ik woon in het Noorden, heb lekker de ruimte hier, pappie en mammie hebben een mooi stuk land waar mijn paard 24/7 op staat. Ik heb de ruimte voor een paard, maar zou ik in de randstad wonen en ik had die ruimte niet dan nam ik geen paard. Ik woon in een kamertje in Groningen, als ik een konijn zou nemen zou ik dat konijn nooit een gelukkig leven kunnen geven want dan zou dat konijn in een klein hokje moeten, helemaal alleen zonder de buitenlucht. Dus neem ik geen konijn, ik snap niet waarom mensen paarden blijven kopen terwijl ze er simpel weg geen ruimte voor hebben. En dan met excuses komen "ja maar ik woon in de randstad" dat zijn toch dingen waar je over na denkt voordat je een paard koopt Verward

Nou sorry maar niet iedereen kan en WIL ook zijn paard 24/7 buiten. Mijn paarden staan ook aan huis maar staan ook in de zomer niet 24/7 buiten. DAt wil ik ook niet want ik ben van mening dat als je een paard (goed) wilt rijden een grasbuik alleen maar in de weg zit. Dus ieder zo zijn eigen ideeën over paarden houden. En van een deel van de dag in de paddock worden mijn paarden niet gelukkig, na een paar uurtjes wei gaan ze graag naar binnen. Het paard van mijn vriendin wilde overigens helemaal niet in de wei, sprong gewoon over het hek eruit. En of je nu in de randstad woont of niet denk dat iedereen vrij is om een paard aan te schaffen en iedereen denkt zo'n dier op zijn manier een goed leven te geven. En een goed leven is niet alleen 24/7 buiten staan.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:11

nou ik heb de mogelijkheid om mijn pony buiten te zetten in de winter.
maar mijn pony vind het niet eens leuk.
blijft voor aan het hek staan net zo lang tot ik haar weer kom ophalen.
en dat is niet omdat ze het koud heeft. want ze heeft een deken op.
dit is omdat ze er gewoon niet van houd. en omdat het op stal altijd gezellig is. lopen altijd wel mensen en paardjes rond over het erf. dus ze vind het veel lekkerder om in haar stalletje testaan.
dus dat het erg zou zijn. is echt pure onzin. want mijn pony vind het juist heerlijk op stal

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:38

flamejessy schreef:
nou ik heb de mogelijkheid om mijn pony buiten te zetten in de winter.
maar mijn pony vind het niet eens leuk.
blijft voor aan het hek staan net zo lang tot ik haar weer kom ophalen.
en dat is niet omdat ze het koud heeft. want ze heeft een deken op.
dit is omdat ze er gewoon niet van houd. en omdat het op stal altijd gezellig is. lopen altijd wel mensen en paardjes rond over het erf. dus ze vind het veel lekkerder om in haar stalletje testaan.
dus dat het erg zou zijn. is echt pure onzin. want mijn pony vind het juist heerlijk op stal

Helemaal mee eens als je maar goed voor je dier zorgt en het vooral aandacht geeft, want dat vinden de meesten wel erg fijn!

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:43

@Visconti
ik ken ook paarden die 24/7 in de wei staan en nooit aandacht krijgen. ik denk dat mijn pony gelukkiger is op stal, waar ze genoeg aandacht krijgt. dan 24/7 in de wei waar niemand naar haar om kijkt.
begrijp me niet verkeerd hoor. een paard in de wei is heel fijn. maar dat mensen in de randstad geen paard moeten nemen vind ik een beetje onzin.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:29

Van mij mogen mensen prima een paard nemen als ze in de randstand wonen hoor, je moet er alleen wel voor kunnen zorgen. En als paarden niet in de wei kunnen terwijl de eigenaar dat eigenlijk wel wil, maar met het excuus komt "ik woon in de randstad" dan denk ik, koop dan geen paard. Daar doelde ik op Knipoog

@jord: stel je je zelf nooit eens de vraag waarom jouw paarden zulk tegennatuurlijk gedrag vertonen?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:51

Tegennatuurlijk gedrag? Doel je erop dat mijn paarden zelf naar binnen willen?
Ik vind dat geen tegennatuurlijk gedrag. Denk dat jij beter een paar 100 jaar geleden geboren had kunnen worden. De paarden van tegenwoordig zijn niet meer zoals ze oorspronkelijk waren. Zie jij al een warmbloedpaard van tegenwoordig voor een groentekar lopen? Er worden nu sportpaarden gefokt en geen werkpaarden meer die overal tegen kunnen (dus 24/7) buiten.
En ik weet zeker dat mijn paarden veel gelukkiger zijn als ze bij regen in de winter lekker binnen staan in een droge stal met goed eten dan die paarden die ik in de blubber buiten zie staan of die met 30 graden buiten staan met een zwerm vliegen op hun heen!
En in de randstad is de ondergrond van dien aard dat paarden 's winters gewoon niet buiten kunnen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:07

@ annelies200

Hoi,
ik heb precies het zelfde verhaal als jou.
Ik sta op een grote manege/wedstrijdstal.

Eind voorjaar tot eigenlijk 2 weken geleden hebben de paarden nog op het land gestaan .
NU staan ze binnen .
Wij hebben 1 losgooi paddock en 1 longeerpaddock al is deze vrij mag daar ook een paardje in.
ook hebben wij een stapmolen.
Ik heb nu samen met een meisje van stal afgesproken dat zei elke dag die van mij losgooid en ik die van haar zodat onze paarden er 2 keer uit komen.
Meestal kunnen de paarden max 2 uur in de paddock staan soms maar een halfuur vanwege de drukte
dit vind ik dan wel ontzettend jammer Ach gut

Toch heb ik gekozen voor deze stal vanwege de grote en goede kwaliteit binnen en buitenbak.
Het dikke Stro waar de paarden in staan en het goede kwaliteit voer wat erg gegeven wordt.
OOk worden er veel concouren gegeven bij ons op stal.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:15

uhm... volgens mij houdt niemand zijn paarden nog 'natuurlijk'. Ook al lopen ze 24/7 buiten, ze lopen achter een omheining (in de blubber met een beetje pech). Ze eten vaak gras waar rijkelijk kunstmest over gegooid is. Of ze eten (onbeperkt) hooi van hetzelfde gras. Veel rassen zijn zo doorgefokt dat ze helemaal niet meer zo dicht bij de natuur staan. Volgens mij heeft het paard van de TS het zo slecht nog niet. Zolang ze zorgt voor dagelijks beweging en buitenlucht! En volgens mij doet ze dat.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:33

shera schreef:
uhm... volgens mij houdt niemand zijn paarden nog 'natuurlijk'. Ook al lopen ze 24/7 buiten, ze lopen achter een omheining (in de blubber met een beetje pech). Ze eten vaak gras waar rijkelijk kunstmest over gegooid is. Of ze eten (onbeperkt) hooi van hetzelfde gras. Veel rassen zijn zo doorgefokt dat ze helemaal niet meer zo dicht bij de natuur staan. Volgens mij heeft het paard van de TS het zo slecht nog niet. Zolang ze zorgt voor dagelijks beweging en buitenlucht! En volgens mij doet ze dat.

Vind ik ook hoor. Het hedendaagse paard staat een heel eind bij de natuur van vroeger vandaan. Een goede verzorging is het belangrijkste en ik ben ook voor om een paard in de zomer weidegang te geven.
Een paard wat 24/7 buiten loopt dient dan minimaal een halve hectare per paard tot zijn beschikking te hebben, dit zullen dan maar weinig 24/7 paarden hebben.