Rijbak thuis: Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Rijbak thuis: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:22

Puchje schreef:
Ja maar, 10 bij 12 meter is net een kleine volte!!! Wat voor een oefeningen heb je daar dan gedaan?? Rondje stappen, draven? Want galopperen kan al helemaal niet!
Als je een jong paard hebt, die knalt met zn lichaam tegen de zijkant.

Tsja, get wou ook niet zo. Het was trouwens niet mijn bak maar van een ander. Ik hielp daar de pony's te trainen. Die pony's liepen ook niet goed daar: Mij advies: maak de bak groter.... (lekker hypocriet)

Mijn buurvrouw heeft een proffesioneel aangelegde bak waar ik voor €30,- per week onbeperkt mag rijden, maar die is maar 28x14, dus of dat dan de moeite waard is (vergeleken met 25x16)... Zij reed daar altijd met een pracht van een fries. Ze heeft hem daar ingereden een doorgereden en reed Z1 met hem. Dus het kan wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:24

30 euro voor een verkeerd uitgevallen volte?
In geen 30 jaar Haha!

Dat het goed gegaan is kan, maar vergeet niet dat in zo'n klein stukje rijden een zware belasting is voor de benen Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:26

Ik had 25x16, met een winterextraatje van 32m2 (gras) én een paddock van 12x8. Daarnaast staan er 3 pony's naast hem waar hij in ieder geval contact mee kan hebben en dus af en toe (3 maal per week) bij in de wei mag.... Ik vind dat niet totaal onredelijk of dierenmishandeling. Dus niet PMen daarover.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:27

standaard bak maten zijn: 15x30 (dat rijdt niet lekker, is echt nét iets te klein), 20x40 en 20x 60
Die maten zijn natuurlijk niet voor niets.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:28

runningkawa schreef:
30 euro voor een verkeerd uitgevallen volte?
In geen 30 jaar Haha!

Dat het goed gegaan is kan, maar vergeet niet dat in zo'n klein stukje rijden een zware belasting is voor de benen Lachen

Ja ik weet het, daarom dus 1x per week op les (trouwens een bak van 20x38... net niet de officiele maat) en minstens 3x per week op buitenrit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:29

Tsja, ik dacht ook eigenlijk hetzelfde: niet echt de ideale omstandigheden om je paardje thuis te stallen zo. Komt misschien een beetje bot over, maar zo is het niet bedoeld Knipoog
Je paardje staat bij jou ook alleen en heeft toch echt wel behoefte aan minimaal 1 vriendje maar liever toch meer. Kun je hem/haar niet bij jullie in de omgeving stallen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:30

Puchje schreef:
standaard bak maten zijn: 15x30 (dat rijdt niet lekker, is echt nét iets te klein), 20x40 en 20x 60
Die maten zijn natuurlijk niet voor niets.

Dus mijn buurvrouw zit er niet eens zoveel naast met haar 14x28... Ik dacht dat die kilometers te klein was, aan de hand van de opmerkingen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:33

ProudJustify schreef:
Tsja, ik dacht ook eigenlijk hetzelfde: niet echt de ideale omstandigheden om je paardje thuis te stallen zo. Komt misschien een beetje bot over, maar zo is het niet bedoeld Knipoog
Je paardje staat bij jou ook alleen en heeft toch echt wel behoefte aan minimaal 1 vriendje maar liever toch meer. Kun je hem/haar niet bij jullie in de omgeving stallen?

De eerste redelijke stal is 40 minuten fietsen, en begrijp me niet verkeerd, naast school en met een lekkere knieblessure is dat niet vol te houden (mijn eerste paard stond daar ik weet dat dus uit ervaring)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:34

Ik had 25x16, met een winterextraatje van 32m2 (gras) én een paddock van 12x8. Daarnaast staan er 3 pony's naast hem waar hij in ieder geval contact mee kan hebben en dus af en toe (3 maal per week) bij in de wei mag.... Ik vind dat niet totaal onredelijk of dierenmishandeling..
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-10-07 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:34

15x30 is voor A/B-pony's nog te doen, voor grotere pony's en paarden is zo'n kleine bak niet geschikt!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:37

Je kan je paard natuurlijk wel aan huis stallen, maar dan moet je niet ook nog een bak willen hebben, het is gewoon echt te klein.
Sgw trainen op zo'n oppervlakte kan je gewoon vergeten, komt misschien bot over, maar als paddock is die oppervlakte erg leuk meer niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:37

Op den duur, als de weg er ligt kan ik een stuk grond van de gemeente kopen, en kan ik uitbreiden tot 30x60 dus vandaar dat ik hem toch graag hier heb. Als ik merk dat het niet gaat kan hij misschien alsnog in pension, maar dan moet ik meer opofferen, want daar slaan ze de paarden tot bloedens toe.. Daarom wil ik ook niet meer "gewoon" op les.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:40

Charaz schreef:
Ik zou me afvragen of je wel de omstandigheden hebt om een paard te houden, de afmeting die je noemde voor een bak is echt te klein daar kan je niet normaal in rijden en al helemaal niet springen een 'weide' van 32 m2 kan je paard misschien net 1 draf pas in zetten.

Als je doelt op de ruimte die zij wil gebruiken voor een bak dan zeg ik ook ja: voor een bak moet je het niet gebruiken.

Mijn omstandigheden zijn nog meer miniem. Ik heb een stal en een paddock van 15x15 ... ook niet de ideale situatie.... maar daarintegen rijden wij bij de rijvereniging en staan ze zo veel mogelijk op een stuk land wat ik huur van 1 hectare.
@TS: probeer dus ook de faciliteiten die je niet aan huis kunt hebben, echt ergens anders te zoeken.
De vorige bewoners van ons huis galoppeerden ook met hun paard in hetzelfde paddockje als waar ik mijn paard niet dravend in wil rijden. Alles is mogelijk, maar of het zo gezond is voor het paard, dat betwijfel ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:41

Als ik een eik kap kan ik er 20x29 van maken en dan is het op. (en stal met uitloop kan hij vergeten) Verder zijn er geen grotere bakken in de omgeving (en wel veel ruiters in klassen M en hoger) Dus ik ben even kwijt waarom ik meteen een Ankybak van 60x120 moet aanleggen ofzo. EN BETER NOG: KAN DAT NIET: DAN IS HET DIERENMISHANDELING!!!

dat snap ik dus niet. Ik wil ook het beste voor mijn paard.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-10-07 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:43

Nou dat pension is ook te erg voor woorden dan. Nee ik zou er toch echt een weitje of paddock van maken. En ergens anders gaan rijden!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:44

Dat niemand in je omgeving een normale bak heeft kan ik me niet voorstellen, hier heb je er bij wijze van spreken op elke straathoek een.

20 x 29 is al heel iets anders en daar kan je imo wel in rijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:45

en waarom daar wel? Das is net een grote volte... Bijna een vierkant.....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:48

Ja, maar hoe groter het vierkant, hoe makkelijker het voor je paard is om de bocht te halen. Een volte 20 meter loopt voor een paard gemakkelijker dan een volte 10 meter. Ik vind 20x30 nog steeds verre van ideaal, maar voor 1 of 2 keer per week een korte training met een volwassen paard zou het kunnen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:49

Charaz schreef:
Dat niemand in je omgeving een normale bak heeft kan ik me niet voorstellen, hier heb je er bij wijze van spreken op elke straathoek een.

Conclusie: Wij hebben hier niet echt veel ruimte voor paarden. De enige grote privé bak is 25x50 maar daar vragen ze veelste veel huur voor: €20,- per uur. Dat is net zo duur als mijn privé les! Als ik daar 6 dagen per week moet rijden kan ik net zo goed meteen mijn fallitement aanvragen!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:55

ik zou dr een weiland van laten en in het landje rijden.
en als je later wel een stuk bij kan kopen,
kan je dan toch nog altijd een bak aanleggen ? Lachen

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:57

MLoeser schreef:
Als ik een eik kap kan ik er 20x29 van maken en dan is het op. (en stal met uitloop kan hij vergeten) Verder zijn er geen grotere bakken in de omgeving (en wel veel ruiters in klassen M en hoger) Dus ik ben even kwijt waarom ik meteen een Ankybak van 60x120 moet aanleggen ofzo. EN BETER NOG: KAN DAT NIET: DAN IS HET DIERENMISHANDELING!!!

dat snap ik dus niet. Ik wil ook het beste voor mijn paard.

misschien begrijp ik je verkeerd hoor,
maar waarom is een bak van 60x120 dierenmishandeling ?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:57

Ik zou het compleet zand maken, dan kun je er in rijden (en dan zet je maar bordjes als je 'een bak' wilt) en je paard kan er op staan met flink wat hooi. En je zegt zelf dat hij dan 3 keer in de week de wei op kan, dan kom je al een heel eind Ja

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:58

15 bij 30, of 16 bij 25, zo groot is dat verschil niet, en je krijgt een haflingertje toch? Zal waarschijnlijk een D'tje zijn dus. Als je minstens 3x per week buitenrijdt, daar heeft ie alle ruimte, 1x per week les, dan blijven er 3 daagjes in je bakje over, dit kan best vind ik! Ik neem aan dat je ook geen grand prix oefeningen gaat doen in je bakje. Ik zie het probleem niet zo zeer, en denk dat heel veel mensen je bericht(en) niet goed lezen. Hij krijgt een uitloop stal, en het weitje is extra. De meeste paarden staan s winters niet eens buiten Knipoog Die staan alleen in hun stalletje van 3 bij 3. SGW trainen zal niet lukken in het bakje nee, maar daarvoor ga je neem ik aan naar trainingsterreinen.. En iedereen heeft het over een jong paard. Je hebt volgens mij nergens gezegd dat het om een jong dier gaat. En ik kan best begrijpen dat er niet op elke staathoek een goede bak te vinden is. Het is onzin om dat te zeggen! Het is maar net waar je woont. Op het platteland zal dit makkelijker gaan dan aan de rand van de stad Knipoog & niet iedereen heeft evenveel geld in zijn bezit. Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet alles opbrengen. Dit betekent echter niet dat het paard niet gelukkig is..Ik vind dat het best kan. Hij staat in de zomer op een ander land, wat groter is en waar hij gwn zijn ruimte heeft. En dierenmishandeling is dit zéker niet! Veel plezier met je paardje straks!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:02

Volgens mij heb je zelf al je keuze gemaakt wat betreft een bak of niet..
K zou de ruimte die je hebt nu lekker inzaaien en later als je dat stuk er bij hebt gekocht kan je toch altijd nog een bak erbij maken?!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:03

Tja, ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar ik denk toch echt dat je bak niet haalbaar is. Zou je de eik kappen, dan kan je paard zijn stal mèt uitloop wel vergeten. Wat dus betekent dat hij dus meer in zijn box moet blijven, omdat hij de uitloop niet meer heeft. Dan zou ik toch kiezen voor de uitloop en stalletje en dan een soort wei/paddock erbij, of beter nog, het hele grond gebeuren bij je uitloop betrekken. Das in ieder geval voor je paardje lekker, en als hij dan 3 keer in de week bij 'vriendjes' kan, dan is dat ook al beter dan niets.

Wat betreft de bak: ik zou niet in zo'n kleine bak willen rijden, heb zelf een haflinger en hoewel hij niet zo groot is als een kwpn-er, merk ik toch dat ik de 20x40 bak hard nodig heb. Niet dat ik niet met minder toe zou kunnen, maar om je paard even lekker door te rijden, heb je meer ruimte nodig, evenals voor oefeningen, recht stellen en dergelijke. Maar als jij er geen probleem mee hebt, en dat 'proef' ik uit je eigen opmerkingen, huur dan op zijn minst de bak van de buren en geef je paard bij jezelf thuis meer ruimte om paard te zijn.
Daarnaast denk ik dat je met deze mogelijkheden een SGW carrière (bij wijze van) wel kan vergeten. Hoe kun je je paard trainen voor de springwedstrijden? Want dat vind ik in deze baan echt niet te doen, je paard moet toch nog wel na de hindernis een stukkie rechtuit kunnen, zeker als je begint met trainen...

Bezint eer ge begint: en bedenk wat je wil, minder ruimte voor je paard en een klein vlekje om op te rijden of meer ruimte voor je paard en dan noodgedwongen meer buiten trainen (juist, tijdens het buiten rijden...) waardoor je dus minder handig je SGW training kan doen (die je toch al niet kon doen in het kleine bakkie).

Wel veel plezier met je paard, en geniet er maar van dat je hem bij huis gaat houden.

@Charily: TS bedoelt dat als je geen bak van 60x120 (waar komt die maat vandaan?) kan aanleggen, dat dat dan dieren mishandeling is. Blijkbaar heeft TS wat vervelende pb's gehad, kan me voorstellen dat dat irriteert, ik zou dat ook niet graag te horen krijgen.