Stalling 24/7 of weide 24/7?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Re: Stalling 24/7 of weide 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:08

Arabesk schreef:
Saskiaatje schreef:
Er staan twee merries op het land (mijn paard is een ruin) en er is een grote schuilstal. Als 'ie ziek wordt zou ik 'm eventueel tijdelijk op die manege kunnen stallen.

En over het voeren, moet een paard per sé biks en hooi krijgen als ze op 't land staan? Mijn instructrice heeft haar paard namelijk dag en nacht op het land staan en die wordt niet bijgevoerd.

biks is niet nodig. Soms kan hooi nodig zijn als het erg koud/nat is. Ligt eraan hoeveel er staat.

Dan heb ik met mijn KWPNers andere ervaringen dan jij....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:41

Als er een goede schuilplaats is; weidegang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:52

elizahbep schreef:
buiten is natuurlijk altijd lekker voor je paard,
maar ik zou toch gaan voor de stalling, waar om weet ik eigelijk niet... denk dat het komt door dat er meer toezicht op je paard is. en je heb gelijk cotact met vrienden.

Aan contact met vrienden zou ik toch niet direct denken als ik een stalling voor m'n paard ging zoeken. Vrienden kan je altijd wel mee afspreken om lekker buiten te gaan rijden ofzo.

En meer toezicht op het paard, waar haal je dat vandaan ? Niet aanvallend bedoeld, maar ik heb nergens in het topic zien staan dat er op die wei geen/ minder toezicht is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:46

Juul schreef:
elizahbep schreef:
buiten is natuurlijk altijd lekker voor je paard,
maar ik zou toch gaan voor de stalling, waar om weet ik eigelijk niet... denk dat het komt door dat er meer toezicht op je paard is. en je heb gelijk cotact met vrienden.

Aan contact met vrienden zou ik toch niet direct denken als ik een stalling voor m'n paard ging zoeken. Vrienden kan je altijd wel mee afspreken om lekker buiten te gaan rijden ofzo.

En meer toezicht op het paard, waar haal je dat vandaan ? Niet aanvallend bedoeld, maar ik heb nergens in het topic zien staan dat er op die wei geen/ minder toezicht is.

Ze heeft wel gelijk. Het land is van mensen die geen ervaring hebben met paarden, nou ja, geen, ze weten wel hoe ze er mee om moeten gaan, want ze hebben er natuurlijk zelf ook twee. En ik weet niet precies hoe dichtbij ze bij het land wonen, dus over toezicht kan ik niet zoveel zeggen. Ik heb de mensen in kwestie nog niet persoonlijk gesproken, het is tot nu toe allemaal geregeld met de de vader van die vriend van mij als tussenpersoon. Eind deze week gaan die vriend en ik even langs.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:55

ik zou voor een stal kiezen maar wel 1 met mogelijkheid tot wat meer weidegang (in ieder geval in de zomer)
mijn paard staat met slecht weer liever binnen, hij heeft nu de mogelijkheid om ten alle tijden naar buiten te gaan, maar met regen staat hij liever op stal met een lekkere bult hooi!
en als het donker word staat hij ook altijd binnen.
verder zou ik hem niet buiten willen hebben na bv de les, hij is dan nog hartstikke warm en nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:58

Saskiaatje schreef:
[naam] schreef:

Ze heeft wel gelijk. Het land is van mensen die geen ervaring hebben met paarden, nou ja, geen, ze weten wel hoe ze er mee om moeten gaan, want ze hebben er natuurlijk zelf ook twee. En ik weet niet precies hoe dichtbij ze bij het land wonen, dus over toezicht kan ik niet zoveel zeggen. Ik heb de mensen in kwestie nog niet persoonlijk gesproken, het is tot nu toe allemaal geregeld met de de vader van die vriend van mij als tussenpersoon. Eind deze week gaan die vriend en ik even langs.

Ah okee. Dan zou ik er gewoon langs gaan idd en kijken Ja

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:08

probabeest schreef:
ik zou voor een stal kiezen maar wel 1 met mogelijkheid tot wat meer weidegang (in ieder geval in de zomer)
mijn paard staat met slecht weer liever binnen, hij heeft nu de mogelijkheid om ten alle tijden naar buiten te gaan, maar met regen staat hij liever op stal met een lekkere bult hooi!
en als het donker word staat hij ook altijd binnen.
verder zou ik hem niet buiten willen hebben na bv de les, hij is dan nog hartstikke warm en nat.

Het is echt de keuze tussen deze twee. Als ik de mogelijkheid had om naar een stal te gaan met weidegang had ik dat uiteraard gedaan.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:12

dan ligt het er misschien ook aan wanneer je bv kan rijden, ik werk zelf fulltime en dus word het voor mij alleen 's avonds rijden, ik zou het zelf niet prettig vinden om mijn paard nat en warm het donker in te sturen, maar dit is natuurlijk ook omdat ik weet dat mijn paard dit niet op prijs stelt, als jou paard er niet veel om geeft is het denk ik weer anders!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:17

Ik zou het eerst in de wei proberen. Merk je dat je paard daar niet gelukkig is of niet genoeg voeding kan opnemen dan probeer je het op de manege. Kun je het niet combineren? Van lente tot najaar op het land en in de rotste maanden (januari-maart) in een manege?
Ik zou vooral goed kijken naar je paard. Mijn paard kwijnt vrijwel direct weg 24/7 op een weiland die vind er niets aan. De meeste paarden staan echter liever buiten en dat is ook gezonder voor de benen, de luchtwegen en je eigen bankrekening.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:19

wei absoluut Ja
voor de meeste paarden veel fijner ze hebben behoefte om te grazen en te lopen door de dag heen in ene stal belemmer je dit. ik zou ook niet graag 24/7 in een wc hokje zitten met dan afentoe wat eten.
als je paard niet gelukkig is op de wei dan zou ik pas naar de manege gaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:56

Ik zou niet lang hoeven te denken, zeker de weidegang. Klinkt allemaal prima en je paardje kan lekker naar buiten.

Over het bijvoeren. In de winter voer ik mijn pony's toch wel wat biks bij. zitten toch wel belangrijke stoffen in. Verder voldoende ruwvoer bijvoeren en dan komt het vast helemaal in orde

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:07

Oké, slecht nieuws. De manege brengt vanaf 1 november een wijziging aan in de regels. Buitenstaanders mogen geen gebruik meer maken van de binnenbakken/buitenbakken, wegens gezondheid en veiligheid. Mogelijkheid tot een bak is er dus even (nog) niet. Nu kan ik dus alleen naar het bos en misschien rondvragen of ik iemand's bak mag gebruiken, tegen betaling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:01

het voordeel van 24/7 wei is wel dat je niet elke dag hoeft te rijden. Wel jammer als je geen bak hebt, want dan wordt rijden ook wel lastig.

Ik heb heel lang geen bak gehad en dan knoopte ik allerlei reflectie dingen om mijn paard en een lampje in een vlechtje in de staart. Vestje om etc en dan over het fietspad. Direct langs een weg waar auto's harder dan 50 rijden is af te raden, maar in de bebouwde kom kan het wel.

De meeste wegen in NL zijn goed verlicht, maar als je aan een donkere polder zit is het niet goed te doen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:57

Tja, een bak is natuurlijk erg handig, maar als je wil, kun je natuurlijk ook zonder. Mijn pony heeft nog nooit ergens gestaan waar een bak was: ik rij meestal in het bos (waar je natuurlijk ook best kunt dressuren) of gewoon in de wei.

Voor mij zou de aanwezigheid van een bak NOOIT opwegen tegen de omstandigheid dat mijn pony maar twee uur uit haar stal zou komen - maar dit is natuurlijk een eigen keus.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:05

Weiland geen twijfel over mogelijk. Een paard hoort gewoon niet op stal te staan. Maar lekker buiten waar hij zich uit kan leven met soortgenootjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:08

Wei Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Zeker weten. Je hebt alle faciliteiten in de buurt en over dat voeren daar kun je heel inventief over zijn, je paard heeft sowieso de hele dag wat te knabbelen. Bijvoeren kan je je zelf heel makkelijk mee maken door inventief er mee te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:14

Saskiaatje schreef:
Oké, slecht nieuws. De manege brengt vanaf 1 november een wijziging aan in de regels. Buitenstaanders mogen geen gebruik meer maken van de binnenbakken/buitenbakken, wegens gezondheid en veiligheid. Mogelijkheid tot een bak is er dus even (nog) niet. Nu kan ik dus alleen naar het bos en misschien rondvragen of ik iemand's bak mag gebruiken, tegen betaling.

Ik zal dat eerst eens bekijken, maar je kunt op de wei ook rijden en longeren, dat kun je heel lang doen en in het bos kom je altijd wel een stuk tegen waar je kunt dressuren, maar dat kan je ook op de ruiterpaden. Alle oefeningen kun je daar doen als je zal willen, vaak doen ze dan nog meer hun best omdat er meer afwisseling is. Je paard zal er zeker een stuk gespierder van worden en een grote conditie waardoor je training ook makkelijker zal zijn. Je hoeft niet elke dag te rijden dus je kunt hem makkelijk op conditie houden.

Ik heb jaren geen bak gehad, op de wei deed ik longeren, rijden kon in op een gegeven moment bij iemand in de bak doen en ik ging vaak op een open plek in het bos rijden. Is er een rijvereniging waar je lid van kunt worden? Kan je iig 1 keer per week in een bak rijden en lessen.

Als je een grote wei hebt, kun je misschien wat zand storten waardoor je zelf een soort bak kan maken. Licht is natuurlijk wel een probleem. Hoe zit het met die tuinverlichting die je in de grond prikt en met het accuutje zich overdag opladen als het donker wordt zelf aan gaat en licht geeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:16

ehm, is het wel veilig om alleen in het bos te rijden in het donker?
Wij hebben ook een bos, maar daar gebeurd nogal eens wat. Daar is vaker dan eens een meisje van haar paard getrokken, of een wandelaar verkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:18

Dat weet ik niet, maar bij ons mag je een half uur voor zonsondergang niet meer de bossen in en ik denk dat dat overal zo is.

Dus als het donker is in het bos rijden zal ik niet doen en idd gevaarlijk niet, maar als je paard het niet is gewend kan hij behoorlijk schrikken van de konijnen en herten die te voorschijn komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:29

Dat is toch alleen in het broedseizoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:31

Wat? De tijden dat je het bos in mag? Nee hoor, ze doen dit omdat je dan makkelijk kan verdwalen en zoekakties elke dag omdat er weer mensen verdwaald zijn, hebben ze niet zo veel zin in.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:33

Dat is zeker geen moeilijke keuze lijkt mij, ik zou voor m'n paard kiezen en hem 24/7 buiten zetten. En je hebt vrij veel luxe dichtbij, dus mij lijkt dat echt ideaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:39

Lees even terug Marijkjuh. De manege laat geen buitenstaanders meer toe.
Zonder verlichting en rij mogenlijkheden zou ik in iedergeval deze winter nog op de manege blijven. Het moet wel veilig blijven. Vanaf het voorjaar is het allemaal wat makkelijker uit te testen. Bovendien las ik ergens dat je paard niet gewend is om veel buiten te staan en dan is de winter misschien niet de beste tijd om dat te gaan proberen.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:08

24/7 weide zou jij heel de dag op 2 uur na opgesloten wilen woren in een box die meestal niet groter is dan 3x2

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:01

Hmm ik vind het best lastig..

De 2 uur dat hij de stal uit komt, gaat hij in die 2 uur een wei in?
Het is wel veel geld vind ik, 300 euro per maand. Wel ideaal dat het op zo'n luxe stal is natuurlijk.

Lekker de hele dag in het weiland zou leuk zijn maar misschien vind je paardje het ook wel lekker om na het rijden lekker met zijn zweetdekentje in zijn stal een beetje hooi eten...