Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kasparonda schreef:Ik ben eigenlijk helemaal tegen afspuiten.
Op een warme zomerdag kan dit lekker zijn maar nu het koeler word vind ik het maar niks.
Zeker met warm water spoel je al hun vetten eruit en zoals ik kan volgen staan er veel paarden dag en nacht buiten.
Dit vet dat van de huid spoelt hebben ze toch echt hard nodig in de wei.
Daarbij kun je met afspoelen zo'n grote temparatuurwissel krijgen en dat is niet gezond.
Ik ben voor het op adem en zo droog mogelijk stappen en buiten zetten en lekker laten rollen.
Groetjes kim
coco_coco schreef:hallo,
ik had een vraag:
kun je een zwetend paard, dus nadat je hebt gewerkt, afspoelen?
Of moet je hem dan gewoon een zweetdeken opdoen?
en nog een vraagje: kun je hem dan ook gewoon zwetend op de wei zetten? of moet je hem echt helemaal droog stappen?
ik hoor namelijk altijd wat anders:o
ik hoor het graag van jullie.
groetjes

Raja schreef:Helaas hebben wij ge warm water op stal dus spuit ik ook nooit af. Ja, alleen de benen, maar niet het lijf.
Echt alleen spoelen met WARM water!! Als je het met koud water gaat doen, is dat niet zo prettig voor je paard en absoluut niet goed voor de spieren.
En ook zeker eerst goed op adem en temperatuur laten komen.
Die van mij krijgt dan een droge zweetdeken op stal op.
Lara_Silver schreef:En wat doen jullie dan met het zweet? Opgedroogd zweet gaat jeuken, halen jullie er nooit snel een spons over om alleen het zweet af te halen?

x_Eefje_x schreef:Paarden kun je heel goed afwrijven met stro. Ze worden er heel snel droog van, naar mijn ervaring. Voor de rest kun je er nog mee doen wat je zelf wilt, natuurlijk.

Lenneke_ schreef:Droogwrijven is geen goed idee. Zodra het lichaam voldoende afgekoeld is stopt het met zweten. Het zweet dat er dan nog zit trekt naar buiten in de buitenste haren en de huid is vrijwel direct droog. Ga je met stro (of wat dan ook) lopen wrijven dan wrijf je de nattigheid juist weer op de huid.
Zomers niet zo'n ramp, maar 's winters zou ik het echt niet doen