zwetend paard afspoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies94

Re: zwetend paard afspoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:02

De benen kan je wel doen, maar k zou hem wel zo goed mogelijk droogstappen das denk het beste

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:06

kasparonda schreef:
Ik ben eigenlijk helemaal tegen afspuiten.
Op een warme zomerdag kan dit lekker zijn maar nu het koeler word vind ik het maar niks.
Zeker met warm water spoel je al hun vetten eruit en zoals ik kan volgen staan er veel paarden dag en nacht buiten.
Dit vet dat van de huid spoelt hebben ze toch echt hard nodig in de wei.
Daarbij kun je met afspoelen zo'n grote temparatuurwissel krijgen en dat is niet gezond.
Ik ben voor het op adem en zo droog mogelijk stappen en buiten zetten en lekker laten rollen.

Groetjes kim

Hier ben ik het helemaal mee eens en zo doe ik het ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:29

En wat doen jullie dan met het zweet? Opgedroogd zweet gaat jeuken, halen jullie er nooit snel een spons over om alleen het zweet af te halen?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:24

coco_coco schreef:
hallo,

ik had een vraag:

kun je een zwetend paard, dus nadat je hebt gewerkt, afspoelen?
Of moet je hem dan gewoon een zweetdeken opdoen?

en nog een vraagje Bloos : kun je hem dan ook gewoon zwetend op de wei zetten? of moet je hem echt helemaal droog stappen?

ik hoor namelijk altijd wat anders:o
ik hoor het graag van jullie.
groetjes

Kan gewoon zwetend op de wei hoor! Ja

Ik laat de mijne rollen en gooi hem lekker de wei op. Lachen

Hier staat waarom zwetend in de wei géén kwaad kan; http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:32

Raja schreef:
Helaas hebben wij ge warm water op stal dus spuit ik ook nooit af. Ja, alleen de benen, maar niet het lijf.
Echt alleen spoelen met WARM water!! Als je het met koud water gaat doen, is dat niet zo prettig voor je paard en absoluut niet goed voor de spieren.
En ook zeker eerst goed op adem en temperatuur laten komen.
Die van mij krijgt dan een droge zweetdeken op stal op.

Op een wedstrijd gaan er bij ons liters koud water overheen. In begin niet zo prettig nee, maar daar wennen ze gauw genoeg aan.
Gewoon tijdens het rijden, meestal stop ik niet eens, dus laat staan op adem laten komen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:56

Lara_Silver schreef:
En wat doen jullie dan met het zweet? Opgedroogd zweet gaat jeuken, halen jullie er nooit snel een spons over om alleen het zweet af te halen?

wat dacht je van napoetsen?!

ik spuit mijn paard nooit af, ja in de zomer als het heel lekker weer is misschien!
maar met dit weer vind ik dat niets, ookal gebruik je warm water, dat is zo koud!!
Gewoon laten drogen, borstel erover en klaar! Mijn paard heeft nog nooit jeuk gehad hoor!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:01

Ik spuit mijn paard eigenlijk nooit af. Heel soms als ze erg gezweet heeft in de zomer zodat ze niet te veel last van vliegen heeft.

Maar met dit weer stap ik gewoon net zo lang totdat ze afgekoeld is, daarna zet ik haar weer op de wei of op stal. Maakt niet uit als ze dan nog een beetje nat zijn.
Zweetplekken hoef ik er niet af te poetsen, die "poetst" ze er zelf af door in het zand te rollen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:05

's zomers spuit ik mijn paard bij voorkeur meteen af na het rijden. Daarna pas uitstappen.

Ik vind het ook altijd vrij appart dat mensen hun paard eerst weer laten afkoelen (= uitstappen) en dan nog een keer een koude plens water eroverheen gooien. Dan kun je dat water toch veel beter gebruiken om ze te helpen koelen in combinatie met het zweet eruit wassen?

's winters kom ik niet met tuinslang in de buurt van mijn paard. Als hij erg nat is stap ik veel uit, met eventueel wat draf tussendoor om te voorkomen dat hij te snel afkoelt. Als hij daarna niet meer naar buiten gaat gebruik ik eventueel een natte spons.

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:25

Paarden kun je heel goed afwrijven met stro. Ze worden er heel snel droog van, naar mijn ervaring. Voor de rest kun je er nog mee doen wat je zelf wilt, natuurlijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:15

Als het koud is spuit ik niet af, dan krijgt ze haar zweetdeken om.
In de zomer als het warm is en niet avond, spuit ik wel af, maar dat ligt ook aan hoe nat ze is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:19

x_Eefje_x schreef:
Paarden kun je heel goed afwrijven met stro. Ze worden er heel snel droog van, naar mijn ervaring. Voor de rest kun je er nog mee doen wat je zelf wilt, natuurlijk.

Droogwrijven is geen goed idee. Zodra het lichaam voldoende afgekoeld is stopt het met zweten. Het zweet dat er dan nog zit trekt naar buiten in de buitenste haren en de huid is vrijwel direct droog. Ga je met stro (of wat dan ook) lopen wrijven dan wrijf je de nattigheid juist weer op de huid.

Zomers niet zo'n ramp, maar 's winters zou ik het echt niet doen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:21

Bij ons staan alle paarden 24/7 buiten en raken juist bezweet als ze op stal moeten Haha!
Als ze dus niet echt nat zijn gooi ik ze zo op de wei waar ze lekker kunnen rollen om te drogen. En als ze écht nat zijn krijgen ze eerst een half uurtje een zweetdekentje op om het ergste vocht op te nemen, daarna gaan ze ook gewoon naar buiten. Afspuiten doen we hier alleen in de zomer, maar we hebben ook alleen de beschikking over koud water.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:44

Ik zou hem toch even laten drogen in de boks of iets waar je ruimte heb en als hij weer een beetje op temperatuur is, dan weer naar buiten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:24

Lenneke_ schreef:
Droogwrijven is geen goed idee. Zodra het lichaam voldoende afgekoeld is stopt het met zweten. Het zweet dat er dan nog zit trekt naar buiten in de buitenste haren en de huid is vrijwel direct droog. Ga je met stro (of wat dan ook) lopen wrijven dan wrijf je de nattigheid juist weer op de huid.

Zomers niet zo'n ramp, maar 's winters zou ik het echt niet doen

Hier ben ik het niet mee eens, door opwrijven gaan de haren juist recht op staan waardoor het paard sneller op droogt. Eerst opwrijven en daarna droog blijven stappen zodat het paard op temperatuur blijft en het zweet goed kan verdampen. (er komt meer lucht bij door de opstaande haren) En als het paard helemaal droog is kan men het zweet er af borstelen.