Houtsnippers in natte bak??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grobo

Re: Houtsnippers in natte bak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:00

shera schreef:
De bak is eerst uitgegraven, de drainage ligt op het harde en daar is een halve meter woudzand opgekomen. We willen nog wel twee stukken tussen de bestaande drainage leggen. Misschien ligt er nu te weinig?

Hoe heeft je man ervoor gezorgd dat de drain haast recht ligt tov de horizon?

Als je zeker wilt weten als er een drain tussen moet, kun je de "formule van Hooghoudt" toepassen.
Nee, niet van de dubbele graanjenever uit Grunn.. Clown ...google maar op formule en Hooghoudt....

Succes!!!!

(Het doorspuiten van drains kun je ook door een loonwerker laten doen....)
(Heb zelf eens een drainage gelegd onder de MBCS in Velp....)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:14

@grobo: De bak is zo afgegraven dat hij iets afloopt richting het slootje naast de bak, de drainage loopt dus automatisch ook richting de sloot. Ik ga je formule googlen!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:18

Grutjes grobo, ik google net die formule ( heb braaf de sterke drank over geslagen... Clown ) Maar dat is knap ingewikkeld voor mijn 'niet wiskundig brein' Haha!

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:09

@Shera: Wees blij dat de formule van Hooghoudt niet zo moeilijk is als de formule van Ernst......Die is nog een stapje lastiger.
De formule van Hooghoudt kunnen we wel toepassen omdat de laag boven de drain beter water doorlaat dan de grondlaag onder de drain.

Maar wat snapje niet aan de formule van Hooghoudt?
Zo moeilijk is die toch niet?? Haha! Haha! Haha! Haha!

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:19

Als je er houtsnippers bij doet, dan wordt het juist een grotere bende. Ik zal gewoon eerst rustig afwachten Knipoog

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:12

nee ik zou geen houtsnippers in de bak doen gaat echt rotten als het nat wordt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:47

Bij mij vorige vz-paarden hadden we ook snippers in de bak. Is een prima oplossing, alleen moet je het wel regelmatig vervangen (zeker eens in de 2 jaar) anders wordt het een bende.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:24

@ TS: Hoe is het nu met de bak?

en lopen de drains een beetje?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 15:50

Moet zeggen dat de bak op de plaatsen van de drains nu mooi droog is. Maar dan is het ook redelijk weer de laatste weken. Ik hoop dat we een niet te natte winter krijgen, maar daarin ben ik niet de enige denk ik. We gaan er nog wel twee stukken drain bij leggen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:56

Wij gaan binnenkort in onze te mulle bak megatop gebruiken. De bak is goed gedraineerd maar wordt snel te droog en te mul, ik heb in het verleden op een pensionstal gestaan waar ze megatop bodems hebben en daar was altijd prima in te rijden. Megatop is uitgewerkt hout en dat functioneerd prima, maar zal wel aangevuld moeten worden om de zoveel tijd.
http://www.manegebodem.com/index-2.html

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:13

ElCid schreef:
Wij gaan binnenkort in onze te mulle bak megatop gebruiken. De bak is goed gedraineerd maar wordt snel te droog en te mul, ik heb in het verleden op een pensionstal gestaan waar ze megatop bodems hebben en daar was altijd prima in te rijden. Megatop is uitgewerkt hout en dat functioneerd prima, maar zal wel aangevuld moeten worden om de zoveel tijd.
http://www.manegebodem.com/index-2.html

Zo iets krijgen wij ook. Het is echt super zoals het eruit ziet en wordt zeker vier jaar gegarandeerd. Ik ben benieuwd hoe het rijd. Bog drie weekjes en dan ligt het er als het goed is.
Dan zal ik wel eens een foto maken en plaatsen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:52

Las dit alles net, en als leek kwam de vraag in mij op of er op de drainageslangen eerst nog een grove doorlatende laag had gemoeten? Zoiets als houtsnippers zodat je drains niet meer verstopt raken van het fijne zand?? T'is maar een hersenspinseltje hoor??

Wij gaan straks ook een bak maken bij ons nieuwe huis, dus ik lees dit topic met grote belangstelling!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:12

Op de drainage slangen moet inderdaad een doorlatende laag, maar geen hout want dat zal na verloop van tijd wegrotten. Grind of drainagezand zijn geschikt om de sleuven mee te vullen. Wij hebben grind gebruikt, daaroverheen worteldoek om te zorgen dat het grind niet omhoog komt en daarop de bakbodem. De drainage sleuven liggen bij ons een kleine 3 meter uit elkaar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:12

Mpepers schreef:
Las dit alles net, en als leek kwam de vraag in mij op of er op de drainageslangen eerst nog een grove doorlatende laag had gemoeten? Zoiets als houtsnippers zodat je drains niet meer verstopt raken van het fijne zand?? T'is maar een hersenspinseltje hoor??

Wij gaan straks ook een bak maken bij ons nieuwe huis, dus ik lees dit topic met grote belangstelling!!

Ja dat moet wel anders verstopt de drainage compleet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:13

Kafue schreef:
Mpepers schreef:

Ja dat moet wel anders verstopt de drainage compleet.

En daar zijn wij dus de mist in gegaan..... Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:22

Wij hebben de houtsnippers liggen en het rijdt heerlijk. Het biedt voldoende steun.
En onze buitenbak is heerlijk droog dus we kunnen altijd rijden hoeveel er ook uit de lucht gevallen is, rijden kan altijd zonder modderplassen.
Echte aanrader voor iedereen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:35

De snippers liggen er bij jou nog maar net in Kafue?
Ik ben benieuwd of je er over een tijdje nog zo blij mee bent. Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:08

Goede houtsnippers - lees: chips van Larixhout - rotten nagenoeg niet. Veel zachter hout wel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:47

KarinvdM schreef:
De snippers liggen er bij jou nog maar net in Kafue?
Ik ben benieuwd of je er over een tijdje nog zo blij mee bent. Lachen

Ja ze liggen inderdaad nog maar net erin. We zijn niet over een nacht ijs gegaan en hebben ons uitvoerig laten informeren en zijn ook bij bestaand al oudere bakken gaan kijken. Een bak lag al een jaar of drie en die was nog perfect werd iedere dag op gesprongen.
Natuurlijk zal de tijd het leren. Je weet niet hoe een bak zich houd en ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk. Maar feit is wel dat we eerst helemaal niet konden rijden in de bak en nu wel.

Afwachten hoe lang de houtsnippers meegaan, het is wel een special houtsnipper bodem dus niet een paar pakken zaagsel ofzo.
de fabrikant garandeerd dat de bodem jaren meegaat, doet hij dat niet kunnen we altijd nog reclameren. Voor nu zijn we tevreden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:47

@ Kafue;
Kun je me (misschien per pb) laten weten welke fabrikant jullie hebben?
En wat voor ondergrond hebben jullie onder de houtsnippers?

Want bij ons is de bak ook écht niet te doen (ik kan al 4 weken niet rijden) en we willen dus ander zand, en dan houtsnippers..

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:14

Ik heb ook Megatop houtsnippers in mijn bak en ik vind het geweldig. Nu moet ik wel zeggen dat mijn bak eigenlijk altijd droog is en dit zonder drainage. De snippers zorgen ervoor dat de bodem veert en niet zwaar wordt, ik vind het een aanrader! En hiernaast heb ik megatopbakken gezien waarin het hout al 5 jaar lag en er nog super bij lag.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:15

Kitty1; wat voor bodem heb je onder de houtsnippers?
En wat voor laag heb je erop liggen (hoe hoog bedoel ik dan).

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:23

Ik heb geel woudzand in de bak liggen. De megatop is er eerst een paar cm in gefreesd en daarna zo'n 5 cm er boven op verspreid.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:33

MissEvil schreef:
@ Kafue;
Kun je me (misschien per pb) laten weten welke fabrikant jullie hebben?
En wat voor ondergrond hebben jullie onder de houtsnippers?

Want bij ons is de bak ook écht niet te doen (ik kan al 4 weken niet rijden) en we willen dus ander zand, en dan houtsnippers..

De megatop bak. Onze bak ligt op de es een soort verhoogd stuk dat je wel vaker in twente ziet. <we dachten op advies van vrienden slim te zijn en eerst een meter zwart zand uit te graven en daarna een meter geel zand. Het zwarte zand in dat gat gooien en het gele erover heen. Ziet er super uit maar instabiel en heel erg zwaar. Afijn we konden niet rijden en het werd maar niet beter.
Toen hebben we megatop besteld en eerst een centimeter of vijf met de snippers gemend en een centimeter of wat snippers erover heen gedaan.
Na de verwerking konden we direct rijden. Het is mooi droog, super veerkrachtig.
En het voordeel is je hoeft het zand er niet uit te halen dus je blijft niet met een bult zand zitten.