Als ik dan echt moet kiezen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Re: Als ik dan echt moet kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:05

Het ligt aan het paard.. Jij kent jouw paard het beste, dus kan jij het beste bepalen waar hij staat. Ik ben ook absoluut voor veel weidegang, begin zelf te steigeren als iemand het heeft over 'omdat mijn paard een sportpaard is mag hij maar 1 uurtje naar buiten' ed. Echter vind mijn paard het inmiddels genoeg om 4 uurtjes buiten te staan in het land, dan staat ze toch echt bij het hek of ze naar binnen mag, hetzelfde geldt voor rotweer, als ik haar laat kiezen blijft ze binnen.
Ik denk niet dat het belangrijkste rijden is, vooral niet over een periode van 3 maanden. Tenzij je een paard hebt wat gereden moet worden. Maar moederziel alleen op een land lijkt me ook geen geweldige optie.

Is er niets te regelen zodat ze daar vaker loskomt, ik neem aan dat op elke stal de mogelijkheid is om je paard los te gooien.

Lastige opties, vooral omdat je geen andere keuze hebt, zelf zou ik beide niet willen. Maar uiteindelijk voor optie 2 gaan.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:38

ik zou voor optie 1 gaan maar ken je geen verzorgster erbij nemen die hem vaker kan rijden of heb je dat liever niet

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:15

Optie 2. Mijn paard wordt te hyper als ze niet vaak beweging krijgt in de vorm van rijden of flink losgooien of iets. Of ze nu lang op het land staat of op stal. Verder vind ik moederziel alleen (zonder andere paarden? Ergens in de middle of nowhere? Beiden opties staan me ontzettend tegen. Dan maar liever wat langer per dag op stal. Dan zorg ik er op een andere manier wel voor dat ze minstens een paar uur buiten komt (paddock, lagner aanwezig zijn, vaker op een dag komen etc etc).

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:41

optie 1 en 2 klinken allebei niet echt gezond
ik zou zo naar een andere stal gaan

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:45

Optie 1 maar dan zou ik wel zorgen voor gezeldschap. Dus advertenties zetten er is vast wel iemand die ook naar zoiets opzoek is Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:55

ik zou ook voor optie 1 gaan. Als het net geregend heeft kan je het beste even naar de wei gaan en kijken hoe droog het nog onder de bomen is. Weet je ook meteen voor hoeveel beschutting ze zorgen. Wel zijn de bomen erg prettig voor een harde wind. Die van mij staan ook 24/7 buiten met 2 hele grote containers waar ze zelf inkunnen maar vaak kiezen ze voor in de regen staan. Ook zijn die 2 containers zo groot dat ze vaak vlak bij de containers grazen tegen de wind.

Oja en voor de mensne, er staat dat ze elke daag ernaar toe gaat. Hij krijgt dus wel gewoon aandacht. En ofdat je paard nu in stal staat (waar die ook niet contact kan zoeken met ander paarden) en elke dag 1 uurtje aandacht krijgt of in de weide in zijn eentje waar die 1 uurtje de aandacht krijgt.

(ik baseer me nu even op de gemiddelde tijdsbesteding qua aandacht bij een paard per dag Knipoog )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:45

ik zou voor optie 2 gaan. socialer, meer beweging en afleiding

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:12

Ja maar ze zegt juist dat haar paard helemaal geen sociaal paard is, dus die zou zich dan prima vermaken op de wei toch? En waarom een paard wat je haast niet rijd 24/7 op stal zetten. Als je een paard zolang op stal zet (wat ik al nooit zou doen), hoor je hem minstens 2/3 keer per dag uit zijn stal te kunnen halen.

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:23

kun je niet haar op stal zetten en een verzorger huren die iedere dag komt?
als dta niet gaat zal ik voor optie 1 kiesen van gewoon heel de dag binnen 3 maandan lang vind ik mishandeling

vraagje: waarom kun je niet gewoon een deken kopen?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:39

ze heeft al gezegd dat ze 1 keer per dag langs komt en ze het geen fijn idee vind als die ergens aan vast blijft zitten door een deken of iets dergelijks.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:07

ik zou voor optie 1 gaan, deken is in principe niet nodig, hij zal ongetwijfeld inmiddels een lekker dik vachtje hebben.
Ik heb mijn merrie, toen ik haar net had, ook 3 maanden alleen op de wei gehad en dat ging prima hoor. Inmiddels is er dan wel een vriendje bij gekomen, maar het eerste jaar heeft ze van begin december tot eind februari alleen op een weiland gestaan.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:12

JackMo schreef:
ik zou voor optie 1 gaan maar ken je geen verzorgster erbij nemen die hem vaker kan rijden of heb je dat liever niet

Nee dat liever niet, tenslotte is dat rijden en de aandacht ook niet het probleem vind ik. Dat paardje 'hoeft' echt niet wekelijks bereden te worden. En qua aandacht, ze ziet me iedere dag als ik haar ga voederen, ik blijf er ook toch een 20 min bij. En in het weekend wordt ze compleet gebrosteld en krijgt ze toch enkele uren volledige aandacht.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:16

Ik zou zelf voor optie 2 gaan, maar je moet kiezen wat jij het beste vind en wat jij voor je paard het beste vind.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:17

rebeltje schreef:
KNIP

Is er niets te regelen zodat ze daar vaker loskomt, ik neem aan dat op elke stal de mogelijkheid is om je paard los te gooien.

Lastige opties, vooral omdat je geen andere keuze hebt, zelf zou ik beide niet willen. Maar uiteindelijk voor optie 2 gaan.

Ze kan enkel vaker buiten op stal als ik het zelf doe, maar met m'n huidige werksituatie en kindjes is dit niet haalbaar om 2x per dag naar haar toe te gaan.

Ja lastige opties, daarom ook de vraag naar een beetje raad. Maar nu heb ik echt enkel deze 2 opties. 't Is ook maar voor 1 winter, en daarvoor kan ik haar toch ook niet verkopen hé..

Na nieuwjaar ga ik ook een beetje minder werken, dus meer tijd.. Zullen we ook een mooie stal maken/kopen en komt haar weidemaatje terug vanaf de lente. Tegen dat die dan terug weg gaat, zal er ook meer kans inzitten om zelf voor een weidemaatje te zorgen. Dus 't komt uiteindelijk wel goed hoor Lachen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:20

Mijn paard word zo ongeveer als optie 1 gehouden.
Hij's niet ongelukkig, maar dat komt denk omdat hij wel zo'n rustige ouwe sul is...

Persoonlijk zou ik dus voor optie 1 kiezen Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:21

Hanneke84 schreef:
Optie 1 maar dan zou ik wel zorgen voor gezeldschap. Dus advertenties zetten er is vast wel iemand die ook naar zoiets opzoek is Ja

Is ook geen optie. Want ik deel de weide met mijn vriendin, die 's winters haar paard op stal wil (is haar keuze). Zij heeft ook betaald in het onderhoud en omheinding van de wei enzo dus kan ik niet zomaar iemand anders er gaan bij halen, en dan moet ik die persoon in de lente maar bedanken voor het gezelschap en doei zeggen. Dat gaat ook niet vind ik..

Dus graag enkel reactie voor 1 van de 2 opties.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:24

vaagjehvj schreef:
kun je niet haar op stal zetten en een verzorger huren die iedere dag komt?
als dta niet gaat zal ik voor optie 1 kiesen van gewoon heel de dag binnen 3 maandan lang vind ik mishandeling

vraagje: waarom kun je niet gewoon een deken kopen?

Dat "kopen" is geen probleem hoor, maar ik vertrouw het niet omdat ik er slechts 1x per dag naartoe kan. Ik heb al gehoord dat sommige paarden echte kleuters kunnen zijn met hun deken.. Nou ik spreek niet uit eigen ervaring dus maak ik me misschien meer zorgen dan nodig..

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:26

Wat is je paard nú gewend? Staat hij vaak buiten of juist binnen, wordt er veel mee gereden? Het lijkt mij het beste om te kijken wat het meest aansluit bij zijn huidige ritme en wat voor karakter het paard heeft.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:27

Verafjord schreef:
ik zou voor optie 1 gaan, deken is in principe niet nodig, hij zal ongetwijfeld inmiddels een lekker dik vachtje hebben.
Ik heb mijn merrie, toen ik haar net had, ook 3 maanden alleen op de wei gehad en dat ging prima hoor. Inmiddels is er dan wel een vriendje bij gekomen, maar het eerste jaar heeft ze van begin december tot eind februari alleen op een weiland gestaan.

Oh geruststellend om dat te horen.

Zaterdag was de hoefsmid op bezoek en ik vertelde dat ze nu sinds 3 weken alleen staat en dat ze sindsdien veel rustiger en minder nors is geworden. Hij zij dat haar ogen nog straalden en er niet triest uitzag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:28

Wil optie 2 pensionstal dan zeggen dat ie helemaal niet buiten komt? Mijn Josie staat op een pensionstal maar komt dagelijk heel wat uren buiten. Ik snap de weerstand tegen een pensionstal dan ook niet helemaal?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:32

McLaren schreef:
Wat is je paard nú gewend? Staat hij vaak buiten of juist binnen, wordt er veel mee gereden? Het lijkt mij het beste om te kijken wat het meest aansluit bij zijn huidige ritme en wat voor karakter het paard heeft.

Bij de vorige eigenaar 's nachts binnen en overdag op een kale wei.

Sinds ze bij mij is (nu ong 4 maand) staat ze fulltime op de wei mét gras. In 't begin stond ze op een zeer klein weitje naast ons dus kon ik haar goed in de gaten houden. Ze duidelijk niet gewoon om fulltime op wei te staan want ze was heel gulzig en at overdreven gretig van het gras. Nu ze eindelijk door heeft dat ze niet meer naar binnen moet, is ze echt kalm geworden en eet ze ook veel rustiger.

Er werd bij die andere mensen ook niet vaak meer mee gereden wegens aankoop van een nieuw paard. En bij mij deze zomer ook slechts 2x per maand, soms vaker, soms minder. en daar maakt ze geen problemen van.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:35

ikz ou voor optie twee kiezen, veel beweging geven,
en losgooien enzo.. (wanneer niemand aan het rijden is in de bak bijv.)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:36

Ik zou voor optie 1 gaan.
Optie 2 is meer voor de ruiter zelf,optie 2 meer voor het paard.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:40

Lieke_M schreef:
McLaren schreef:

Bij de vorige eigenaar 's nachts binnen en overdag op een kale wei.

Sinds ze bij mij is (nu ong 4 maand) staat ze fulltime op de wei mét gras. In 't begin stond ze op een zeer klein weitje naast ons dus kon ik haar goed in de gaten houden. Ze duidelijk niet gewoon om fulltime op wei te staan want ze was heel gulzig en at overdreven gretig van het gras. Nu ze eindelijk door heeft dat ze niet meer naar binnen moet, is ze echt kalm geworden en eet ze ook veel rustiger.

Er werd bij die andere mensen ook niet vaak meer mee gereden wegens aankoop van een nieuw paard. En bij mij deze zomer ook slechts 2x per maand, soms vaker, soms minder. en daar maakt ze geen problemen van.

In dat geval past optie 2 beter bij je paard! van weidepaard opeens op stal + meer rijden dan normaal/van stalpaard ineens 24/7 naar buiten is een erg grote overgang.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 15:43

Maanling schreef:
Wil optie 2 pensionstal dan zeggen dat ie helemaal niet buiten komt? Mijn Josie staat op een pensionstal maar komt dagelijk heel wat uren buiten. Ik snap de weerstand tegen een pensionstal dan ook niet helemaal?

Sommige dagen..

Normaal wordt er 3x per week weidegang geboden door de pensionhouder. En als je het zelf doet mag het vaker. In 't weekend kan ik het zelf wel doen eigenlijk.. Dus als ik het zo bekijk schieten er dan nog 2 dagen over waarop ze niet buiten zou kunnen.

Dus dan hoef ik eigenlijk maar 2 dagen te longeren en zijn we de week rond.. (bedenk ik nu terwijl ik het aan het typen ben).. Die man geeft ook les en ik zou dan toch een 2-tal keer per week les willen hebben indien ik haar toch op even op stal zou zetten..