Kan een paard het hele jaar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Kan een paard het hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:52

Arakhan schreef:
Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)

als er een schuilstal aanwezig is zou ik daar geen boxen etc in maken
zorg gewoon dat je een deel van het ruwvoer in de schuilstallen geeft dan kiezen ze er sneller voor om er ook een sgebruik van te maken

paarden ziek omdat ze buiten staan ...sorry alsx een paard kiest om niet de schuilstal in te lopen ....dan vind hij het buiten fijner
paarden die ziek worden hebben sl;echte weerstand of krijgen te weinig ruwvoer om warm te blijven

ik heb de ervaring dat juist de buitenpaarden minder snel ziek worden
en niet alleen de sobere robuuste rassen, maar ook arabiertjes, kwpn en ander warm, half en volbloed spul ...

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:52

sielug zeg, die paardjes het hele jaar lang buiten laten staan Tong uitsteken

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een weiland/pensionstal met juist het hele jaar door weidegang. Mijn ponies hebben altijd buiten gestaan en die schotse winters doorstaan ze prima, zelfs zonder deken. Die van ons hadden een grote boom en een klein geddelte met een paar struiken en kleinere bomen waar ze lekker tussen konden staan, een schuilstal gebruikte ze niet.

Afbeelding

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:50

draumpje schreef:
Arakhan schreef:
Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)

als er een schuilstal aanwezig is zou ik daar geen boxen etc in maken
zorg gewoon dat je een deel van het ruwvoer in de schuilstallen geeft dan kiezen ze er sneller voor om er ook een sgebruik van te maken

paarden ziek omdat ze buiten staan ...sorry alsx een paard kiest om niet de schuilstal in te lopen ....dan vind hij het buiten fijner
paarden die ziek worden hebben sl;echte weerstand of krijgen te weinig ruwvoer om warm te blijven

ik heb de ervaring dat juist de buitenpaarden minder snel ziek worden
en niet alleen de sobere robuuste rassen, maar ook arabiertjes, kwpn en ander warm, half en volbloed spul ...

Tja...dacht ik ook. Daarom dat ik de paarden buiten liet omdat ik dacht dat ze wel zouden binnen gaan als ze koud hebben. Helemaal niet!! Hij gaat gewoon onder een boom staan, maar is kletsnat. Valt simpelweg uit te leggen. Paard is vluchtdier, vooral m'n Arabier wil niet opgesloten zitten, hoe slecht het weer ook is, hij wordt doodnerveus (vorige winter zijn hij en m'n Haflinger erg ziek geweest door buiten te staan, heb wel drie keren veearts moeten laten komen omdat hij heel erg ziek was). Hij verkiest de wijdse vlakte om te kunnen wegvluchten als er 'zogezegd' gevaar is, voor hem absoluut geen gesloten ruimtes. Er vloeit snot uit z'n neus, dat wijst toch op een reactie tegen de natte. Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.
Ik vind dat je eigenlijk niet zomaar mag oordelen dat gelijk paard zomaar altijd buiten mag staan. Zo zijn mijn paarden ook ziek geworden omdat ik naar mensen geluisterd had die me zeiden dat paarden wel binnen zouden gaan als ze koud hebben. Helemaal niet in mijn geval.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:55

Wou nog toevoegen, vergelijk aub een gedomesticeerd paard niet met een wild paard, want door toedoen van de mens geldt de natuurlijke selectie niet meer. Met als gevolg dat ook zwakkere paarden blijven leven. Het is dan ook onze volste verantwoordelijkheid om ook voor de zwakkere te zorgen en ze de zorgen te geven die ze specifiek nodig hebben. Buiten is gezond ook bij koud weer, maar felle regen en wind is slecht. Daarom is het in sommige gevallen beter om paarden bij echt hondeweer 's nachts toch op te sluiten zodat ze niet nodeloos moeten lijden en ziek zijn zoals gebeurd is met mijn paarden (bedoel dan niet als er een klein buitje valt, ze moeten natuurlijk weerstand opbouwen).

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:59

jovinkboy schreef:
ja dat bedoelde ik ook gewoon een dakje en 2 muren en dan is het wel genoeg..
Want denk je eens in zou je het leuk vinden de hele dag buiten te staan en dat het opeens begint te regenen en je nergens kan schuilen?!

onze paarden staan 24/7 buiten (ook in de winter) met schuilstal, maar als het regent staan die vaak genoeg buiten, alleen mijn pony heeft een deken op Tong uitsteken

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:03

Zelf heb ik mijn paard liever s,nachts als het koud is op stal staan. Geeft bij mij een veiliger gevoel Clown Maar zielig is het absoluut niet. Een schuilstalletje zou ik persoonlijk wel doen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:43

een schuilstal kan ook open zijn, gewoon een afdak dus met 2 muren ipv drie. Dan voelen ze zich niet zo opgesloten. Tegen de wind is dat wel fijn (wel even opletten dat je de schuilstal niet met de opening naar de wind plaatst). Maar het is vooral fijn als ze in de zomer wat schaduw kunnen opzoeken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:47

voor het paard is het trouwens geen probleem om buiten te blijven, het is meer de vraag hoe je je er zelf bij voelt. Of je het veilig vindt enzo.

Ook lijkt het me vervelend voor jou om ´s winters met bevroren voeten in een drassige wei te moeten staan hannesen met een vieze pony.
Daar kan zo´n schuilstal natuurlijk ook al wat bij helpen, heb je tenminste een droge plaats voor jezelf als het gaat regenen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:26

Het maakt trouwens ook wel uit wat voor schuilstal je hebt, zo vinden paarden een schuilstal met een kunstof dak vaak niet prettig omdat je de regen daar heel duidelijk op hoort. Ook kun je beter slechts 2 muren hebben inplaats van 3 zodat de schuilstal meer open is en het paard zich dus minder opgesloten voelt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:07

Arakhan schreef:
Tja...dacht ik ook. Daarom dat ik de paarden buiten liet omdat ik dacht dat ze wel zouden binnen gaan als ze koud hebben. Helemaal niet!! Hij gaat gewoon onder een boom staan, maar is kletsnat. Valt simpelweg uit te leggen. Paard is vluchtdier, vooral m'n Arabier wil niet opgesloten zitten, hoe slecht het weer ook is, hij wordt doodnerveus (vorige winter zijn hij en m'n Haflinger erg ziek geweest door buiten te staan, heb wel drie keren veearts moeten laten komen omdat hij heel erg ziek was). Hij verkiest de wijdse vlakte om te kunnen wegvluchten als er 'zogezegd' gevaar is, voor hem absoluut geen gesloten ruimtes. Er vloeit snot uit z'n neus, dat wijst toch op een reactie tegen de natte. Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.
Ik vind dat je eigenlijk niet zomaar mag oordelen dat gelijk paard zomaar altijd buiten mag staan. Zo zijn mijn paarden ook ziek geworden omdat ik naar mensen geluisterd had die me zeiden dat paarden wel binnen zouden gaan als ze koud hebben. Helemaal niet in mijn geval.

Maar wat is nu beter: een paard dat zich duidelijk rot en doodnerveus (jouw woorden!) voelt in een afgesloten ruimte, of een verkouden paard? In feite maak jij dan een keus die het paard dus duidelijk niet zelf maakt: jij stelt lichamelijke gezondheid boven geestelijke (ik zeg overigens niet dat ik dat raar vind of zo, want natuurlijk zie je je paard graag fit, en hoge rekeningen van de veearts zijn ook niks).
Mijn pony gaat ook liever staan bibberen in de meeste winderige hoek van een weiland dan binnen in een schuilstal te staan; blijkbaar is dat gewoon echt heel belangrijk voor de meeste paarden. En om ze dat dan te ontnemen? Ik weet het niet.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:02

Ik heb mijn paard ook dag en nacht buiten ook in de winter met schuilstal. In de winter krijgen ze veel ruwvoer wat de kachel goed aan houd Knipoog Als het echt flink regent voor een lagere periode en het daarbij ook hard waait krijgen ze een ongevoerde regendeken op. Na twee of drie dagen flinke regen helpt die mooie wintervacht niet afdoende meer voor deze paarden. Misschien ook iets voor jou Arakhan? Deze paarden zijn gezond en nog niet ziek geweest. Het voer ligt uit praktische overwegingen wel in de stal en ze gaan er vaak ook in staan met hele harde regen en wind.

jumpoverit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:07

Ja, kan wel, maar ik doe het niet!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:37

rakhan, dna zijn die van ou toch echt een uitzondering
ik ken verschillende hoog in het bloed staande dieren , waaronder volbloed arabieren die het in de winter buiten prima doen ...

voorwaarde is en blijft heel veel ruwvoer
als ze niet de stal in willen, maak die stal dan aantrekkelijker door daar het grootste gedeelte ruwvoer Lachen

maar het is wel zo , er blijven paarden tussen zitten die het niet trekken buiten en een dekentje oid nodig hebben (ongevoerde regendeken ) maar het ligt absoluut niet aan dat het een bv arabier is dus niet buiten kan ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:43

mijne staan ook 24-7 buiten
1 heeft wel dekentje op, omdat haar wintervacht nooit zo dik word en dit eerste winter is dat ze 24-7 buitenblijft
de andere 2 hebben geen deken en zijn dan net teddybeertjes
schuilstal heb ik wel, en staan ze ook regelmatig in, maar vooral als het warm is om schaduw te krijgen
in regen staan ze gewoon met kont tegen de windrichting is en grazen gewoon door
niks zieligs aan

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:10

het hangt dr een beetje vanaf wat je paard ook gewent is..
Mijn shetlander is gewent om de hele dag buiten te staan, overigens wel met een schuilstalletje, maar over het algemeen zijn shetlanders erg taaie beesten.
dus als je een arabier koopt dan lijkt het me niet zo verstandig, maar een new forest kan dat weer meestal wel.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:12

voordat ik mijn pony kreeg stond ze altijd buiten ook zonder deken en een klein muurtje om te schuilen maar nu is ze van mj en gaat ze 's nachts lekker binnen en heeft een dekentje

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:14

Arakhan schreef:
Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.

Als je ze dan toch binnen wil zetten, zou ik geen boxen maken maar een loopstal. Ze staan nu ook 24/7 samen, en dat gaat goed, en dan haal je ze 's avonds uit elkaar en zet je ze in een boxje
Een deel van de gedachten paarden buiten, is toch dat ze paard kunnen zijn in een kudde.
Boxen maken vind ik zonde van het geld, boxen bestaan meestal eigenlijk alleen omdat wij het zelf wel handig vinden, ipv dat we (op pensionstal) in een kudde moeten duiken om ons paard eruit te vissen.

Nee, als je helemaal vrij bent om te doen wat je wil, zou ik geen boxen maken.

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:18

Met een schuilstal en genoeg eten kan het volgens mij best..
Het ligt er wel een beetje aan wat voor paard je hebt..
Als je bijvoorbeeld een volbloed arabier koopt die altijd in de winters met deken op stal staat kan hij niet in eens het hele jaar buiten,, daar moet hij eerst aan wennen..
Sommige rassen kunnen altijd buiten zonder deken (mits ze genoeg wintervacht hebben)
En anderen moet je eerst een beetje laten wennen en zorgen dat ze wel een schuilstal hebben als het echt stormt dat ze tog lekker warm staan.. En natuurlijk een deken en veel aandacht Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:21

boxen? Daar heb je niks aan, hooguit heb je iets aan garageboxen Clown

Gewoon het paard zelf laten kiezen of ie binnen of buiten staat en geef ze voldoende ruwvoer te eten.

Een loopneus heeft niets met kou te maken, maar met virussen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:59

Om wat speicifieker op de loopneus en kou in te gaan; er is wel verband aangetoond tussen kou en loopneuzen.
Virussen hebben meer kans bij kou, omdat je neus dan minder goed werkt (als buffer)

Maargoed, in het hele verhaal begrijp ik niet helemaal; hoe ziek waren je paarden? Kinderen hebben constant loopneuzen, die moeten nog weerstand aanmaken.
Ook jonge paarden hebben het nodig voor hun weerstand om ziek te worden, hoe gek het ook mag klinken.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:03

Om me er ook nog maar even mee te bemoeien ... Bloos

Paarden de het hele jaar door buiten staan zijn over het algemeen gezonder dan paarden die grotendeels op stal staan.
Natuurlijk kun je je paard niet zomaar in de winter buiten zetten als hij dat niet gewend is en natuurlijk hangt het ook van het ras af. Maar daarmee bedoel ik niet dat een volbloed niet het hele jaar door buiten kan staan. De arabier waar ik paardrijles op krijg staat ook het hele jaar door buiten zonder deken en die is hardstikke gezond en heeft ook een dikke wintervacht. De engels volbloed draagt wel een deken omdat ze nooit een dikke vacht krijgt (engels volbloeden zijn luxe gefokt, deze paarden krijgen wel vaker geen dikke wintervacht). Maar ik zou oppassen met dekens. Als je in de winter eenmaal met dekens aan de gang gaat moet je daar ook de hele winter mee door gaan, want als je paard een deken draagt krijgt hij een minder dikke wintervacht.
Beschutting in de wei is wel prettig (niet per se noodzakelijk maar wel fijn) voor een paard, dus beschutting van bomen/heggen of weet ik veel wat maar het kan ook mbv. een schuilstalletje (maar daar zijn inderdaad niet alle paarden even dol op).

En om het nog maar even over die paardenmarkt te hebben: let op wat je koopt, neem iemand met ervaring mee en laat je niks aansmeren omdat "hij zooo lief kijkt" Tong uitsteken

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:15

Arabesk schreef:
boxen? Daar heb je niks aan, hooguit heb je iets aan garageboxen Clown

Gewoon het paard zelf laten kiezen of ie binnen of buiten staat en geef ze voldoende ruwvoer te eten.

Een loopneus heeft niets met kou te maken, maar met virussen.

Hoe verklaar je dan hoge koorts, hoesten en groen snot??
Als je goed leest is het dat wat hij gehad heeft vorig jaar, toen het weer plots kouder werd en het fel begon te regenen. Niet alleen hij, maar ook nog m'n twee Haflingers zijn ziek geworden door buiten te blijven. Ze hadden nochtans voldoende schuilgelegenheid.
Ik begreep het ook niet, pony's moeten hier toch tegen kunnen?

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:22

Nicolletje schreef:
Arakhan schreef:
Waarom geen boxen in de schuilstal, kun je dit even verklaren? Iedereen raadt me juist wel aan om er boxen van te maken (terwijl ik eventueel nieuwe ging zetten). Het is een deel van een schuur in beton.

Als je ze dan toch binnen wil zetten, zou ik geen boxen maken maar een loopstal. Ze staan nu ook 24/7 samen, en dat gaat goed, en dan haal je ze 's avonds uit elkaar en zet je ze in een boxje
Een deel van de gedachten paarden buiten, is toch dat ze paard kunnen zijn in een kudde.
Boxen maken vind ik zonde van het geld, boxen bestaan meestal eigenlijk alleen omdat wij het zelf wel handig vinden, ipv dat we (op pensionstal) in een kudde moeten duiken om ons paard eruit te vissen.

Nee, als je helemaal vrij bent om te doen wat je wil, zou ik geen boxen maken.

Een loopstal hebben ze, ze hebben er zelfs drie omdat iedere weide een schuilhok heeft. Had al vermeld dat ze er NIET ingaan als het regent. Heb er hooi ingelegd en dat gaan ze opeten, maar van zodra het hooi op is gaan ze terug naar buiten. Als het stortregent staan ze liefst midden in de weide, met hoofd omlaag en kont naar de wind.
Het is niet zielig om paarden in boxen te steken. Ze staan naast elkaar en kunnen over het middenschot kijken. Ik heb vorig jaar voor meer dan 300 euro aan veeartskosten gelegen en een hoop miserie erbij. Dit jaar niet meer!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:59

Hier bij een pensionstal staan ook paarden met groen snot, maar die staan wel op stal.

Nu had je pech met een verkoudheidsvirus. Je kan als het echt zeikt van de regen desnoods een regendeken omdoen voor je eigen gemoedsrust.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:21

Die van mij staan ook dag en nacht buiten (shetlander en arabier) Helaas hebben ze geen schuilstal, maar wel bomen en een hoge heg.
Anouar heeft een goede waterdichte deken op omdat een wintervacht voor hem niet praktisch is.
Ze hebben het veel meer naar hun zin dan toen ze nog op stal stonden