Arakhan schreef:Ook nog even reageren. Ik vroeg me hetzelfde af. Heb hier twee grote schuilstallen maar mijn paarden willen er voor hun kop niet binnen (ze staan met hun poep naar de regen, hoofd omlaag). Ik merk dat na een ferme regenbui, zoals we die de dag van vandaag steeds meer krijgen, hun neust gaat lopen.
Ik ben me nu dus aan het jagen om van de schuilstal boxen te maken zodat ze binnen moeten blijven 's nachts als het heel slecht weer is. Mijn ondervinding door de jaren heen: een box is een must anders worden de meeste gegarandeerd ziek als ze dagenlang in regenbuien staan in winterperiode (behalve de rassen dan zoals Haflinger, Fjord, Shetlander.) Met dure dierenarts kosten tot gevolg (niezen, snot, koorts...)
als er een schuilstal aanwezig is zou ik daar geen boxen etc in maken
zorg gewoon dat je een deel van het ruwvoer in de schuilstallen geeft dan kiezen ze er sneller voor om er ook een sgebruik van te maken
paarden ziek omdat ze buiten staan ...sorry alsx een paard kiest om niet de schuilstal in te lopen ....dan vind hij het buiten fijner
paarden die ziek worden hebben sl;echte weerstand of krijgen te weinig ruwvoer om warm te blijven
ik heb de ervaring dat juist de buitenpaarden minder snel ziek worden
en niet alleen de sobere robuuste rassen, maar ook arabiertjes, kwpn en ander warm, half en volbloed spul ...