Wat smeren op open wond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat smeren op open wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:05

splash1999 schreef:
en niet vergeten niet in de wond spuiten

En dat is mij dan weer heel anders aangeraden Lachen

Slang met flinke straal erop...laat maar schoon worden.
Heel gemeen, maar het werkt super Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:06

EN droogt beter op Lachen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:01

als je regelrecht in de wond spuit dan spuit je het vuil er juist dieper in,daarom moet je altijd boven de wond spuiten en het het water er overheen laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:06

Nee hoor, want als de wond wat dieper is krijg jij het niet schoon, want het loopt er maar wat over..heeft dan geen nut Lachen
Vandaar het echt er in spuiten
Ondertussen al echt heel goede resultaten van gezien Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:08

echt waar ik ben er altijd zo op gebrand om er niet in te spuiten. Ik heb het altijd zo geleerd en met de reden zodat je minder kan hebt op wildvleesvorming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:15

Was ik heel vroeger ook...totdat ik een paardje reed dat in paniek over een weipaal was gerend, vol door wat draden enz.
Zij had een hele diepe wond op het been door zo'n porseleinen isolator.
Ik kreeg toen de tip er vol in het spuiten, paar keer per dag,,gewoon totdat het weer heel licht bloede.
Ook de draad wonden zo gedaan.
Er is niet eens een wit haartje in de plaats gekomen.

Kawa is eens door 5 lagen prikkeldraad gerend.
Flinke wond op de borst en ook een diep bij de ellboog erin..paar mm dieper en het was einde kawa.
Ook diep afgespoten..ook daar zie je niets meer van.

Veulen, steigerend op weidepaal, dik gat in de borst...zie je niks meer van....

Paard in de draad..mocht ik perse van de eigenaar zo niet afspuiten...heeft dik been gehouden met een hele rand wildvlees Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:26

Ik zweer bij groene leem, zie mijn reactie in dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=837131&start=25

Daar zie je ook een foto van de wond die mijn paard op zijn knie had na een val..
Inmiddels is daar nog maar een streepje van 2 cm lang bij 3 mm breed van over.

Ik heb de groene leem er 24/7 op de wond, uitleg daarover is in het topic terug te vinden Lachen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:56

De Aveve (boerenbond) in België heeft een zéér goede zalf te koop. Het is van het merk MSM en kan gebruikt worden voor mok, open wonden, vliegenbeten, ... Het is een witte pot met een groen papier opgeplakt, zwarte letters... Het kost zo'n 10 €.
Ik heb ze gebruikt bij mn haf voor een snijwonde en op 3 dagen was het zo goed als genezen.

Ik ben zeer tevreden over mn aankoop ervann.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:17

groene leem

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 21:13

Een DA in opleiding heeft me vandaag de tip gegeven er zo min mogelijk aan te doen.
Dus ik heb het vanavond nog even schoongemaakt met gekookt water om de restjes uierzalf eraf te halen, en voor de rest hou ik het gewoon goed in de gaten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:16

joketje schreef:
Ik heb daar een heel goede zalf voor, Vulketan. Kan je gewoon bij de DA krijgen. Is heel goed voor de genezing en tegen littekenvorming. Als mijn paard ergens een wond heeft maak ik die altijd eerst proper met zuurstofwater, en eventueel trek ik de korst er de eerste keer af, dan ontsmet ik het met iso-betadine en dan smeer ik er die vulketan op. Elke dag 2x doen en na een week alleen nog de zalf.

Superspul Ja

Wij hadden een veulen met een wond op haar been die tot op het bot ging, helemaal rondom. Nu zijn we drie maanden verder en is het netjes dicht, zelfs zonder littekenweefsel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:19

ik spuit het meestal goed af, en dan betadine poederspray erop. dat is droog, dan plakt er niets aan vast. ik gebruikte eerst vaak acederm spray, maar daar bleef weer allemaal zooi aan kleven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:44

Ten eerste mijn vrouw is ervaren dierenarts, en ik heb haar de bizarre (niet alle hoor, maar de meeste) suggesties die hier tot nu toe zijn gegeven eens laten doorlezen, hier en daar vertaald, ze is duits. Nadat ze was uitgelachen de volgende tips:
-GEEN gesmeer, maakt het alleen erger, zeker geen vettige troep zoals vaseline (nee, ook niet als het lokale kruidenvrouwtje er wat kamillethee door heeft gemixt).
-Wond spuiten, prima, 1 keer na het ontstaan , liefst met isotone zoutoplossing (dat vanzelfsprekend in je stalapotheek voorhanden is Knipoog , water is ook o.k. maar minder fijn voor het paard.
-Voor ontsmetting:alcoholvrije chloorhexidine, 2x per dag is voldoende.
Liever geen betadine of jodium; dat heeft averechts effect op wondgenezing. Waterstofperoxide ook liever niet, niet goed voor granulatieweefsel.

En koffie?! Dan smeer je dus extra troep in de wond, en dat werkt prima om de ontstekingsreactie te versterken (en welllicht ten overvloede ; dat wil je niet...)
Over groene leem zwijgen we omineus.
Maar wees blij gelukkig genezen de meeste wonden zelfs al smeer je er al dat soort rommel in...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:49

Kuggur schreef:
Ten eerste mijn vrouw is ervaren dierenarts, en ik heb haar de bizarre (niet alle hoor, maar de meeste) suggesties die hier tot nu toe zijn gegeven eens laten doorlezen, hier en daar vertaald, ze is duits. Nadat ze was uitgelachen de volgende tips:
-GEEN gesmeer, maakt het alleen erger, zeker geen vettige troep zoals vaseline (nee, ook niet als het lokale kruidenvrouwtje er wat kamillethee door heeft gemixt).
-Wond spuiten, prima, 1 keer na het ontstaan , liefst met isotone zoutoplossing (dat vanzelfsprekend in je stalapotheek voorhanden is Knipoog , water is ook o.k. maar minder fijn voor het paard.
Liever geen betadine of jodium; dat heeft averechts effect op wondgenezing. Waterstofperoxide ook liever niet, niet goed voor granulatieweefsel.

En koffie?! Dan smeer je dus extra troep in de wond, en dat werkt prima om de ontstekingsreactie te versterken (en welllicht ten overvloede ; dat wil je niet...)
Maar wees blij gelukkig genezen de meeste wonden zelfs al smeer je er al dat soort rommel in...

En wat zegt je vrouw over Vulketan? Ben ik nu wel benieuwd naar Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:19

Okay, komtie: Vulketan is een middel dat de doorbloeding bevordert, en overmatig granulatieweefsel ("wild vlees") vorming voorkomt. Daarom moet je het zeker niet toepassen op een nog bloedende wond, of een wond waarbij het gevaar nog bestaat van bloeden. Je kan het dus het beste gebruiken bij wonden waar overmatige granulatieweefsel vorming dreigt (typische locatie, benen, vooral bij niet-ponyrassen). Globaal niet voor de derde dag na verwonding. Als er al wild vlees aanwezig is heeft het weinig zin meer; dat zal eerst (door een DA) verwijdert moeten worden (betekent dus de wond weer openen); vulketan kan weliswaar vorming voorkomen, maar geen al gevormd weefsel "verwijderen".

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:21

Kuggur schreef:
Okay, komtie: Vulketan is een middel dat de doorbloeding bevordert, en overmatig granulatieweefsel ("wild vlees") vorming voorkomt. Daarom moet je het zeker niet toepassen op een nog bloedende wond, of een wond waarbij het gevaar nog bestaat van bloeden. Je kan het dus het beste gebruiken bij wonden waar overmatige granulatieweefsel vorming dreigt (typische locatie, benen, vooral bij niet-ponyrassen). Globaal niet voor de derde dag na verwonding. Als er al wild vlees aanwezig is heeft het weinig zin meer; dat zal eerst (door een DA) verwijdert moeten worden (betekent dus de wond weer openen); vulketan kan weliswaar vorming voorkomen, maar geen al gevormd weefsel "verwijderen".

Sluit aan bij mijn beeld er van Ja.

Dank je wel voor de uitleg!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 06:48

Kuggur, ik ben benieuwd wat je van groene leem vindt? Lachen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:54

Kuggur schreef:

Oke harstikke bedankt voor de uitleg! Staat al gelijk aan de tip die ik heb gekregen van een DA in opleiding.
Heb het gisteren alleen even schoongemaakt met gekookt water, en voor de rest wil ik het zo laten. Wel even goed in de gaten houden of het netjes geneest en niet ontsteekt e.d.

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:05

Vulkatan ( ofzoiets) gel om wild vlees te voorkomen, verder droog houden.
je kan er eventueel als het bijna dicht is nog traumeelgel opsmeren.