splash1999 schreef:en niet vergeten niet in de wond spuiten
En dat is mij dan weer heel anders aangeraden

Slang met flinke straal erop...laat maar schoon worden.
Heel gemeen, maar het werkt super
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
splash1999 schreef:en niet vergeten niet in de wond spuiten

joketje schreef:Ik heb daar een heel goede zalf voor, Vulketan. Kan je gewoon bij de DA krijgen. Is heel goed voor de genezing en tegen littekenvorming. Als mijn paard ergens een wond heeft maak ik die altijd eerst proper met zuurstofwater, en eventueel trek ik de korst er de eerste keer af, dan ontsmet ik het met iso-betadine en dan smeer ik er die vulketan op. Elke dag 2x doen en na een week alleen nog de zalf.

, water is ook o.k. maar minder fijn voor het paard.Kuggur schreef:Ten eerste mijn vrouw is ervaren dierenarts, en ik heb haar de bizarre (niet alle hoor, maar de meeste) suggesties die hier tot nu toe zijn gegeven eens laten doorlezen, hier en daar vertaald, ze is duits. Nadat ze was uitgelachen de volgende tips:
-GEEN gesmeer, maakt het alleen erger, zeker geen vettige troep zoals vaseline (nee, ook niet als het lokale kruidenvrouwtje er wat kamillethee door heeft gemixt).
-Wond spuiten, prima, 1 keer na het ontstaan , liefst met isotone zoutoplossing (dat vanzelfsprekend in je stalapotheek voorhanden is, water is ook o.k. maar minder fijn voor het paard.
-Voor ontsmetting:alcoholvrije chloorhexidine, 2x per dag is voldoende.
Liever geen betadine of jodium; dat heeft averechts effect op wondgenezing. Waterstofperoxide ook liever niet, niet goed voor granulatieweefsel.
En koffie?! Dan smeer je dus extra troep in de wond, en dat werkt prima om de ontstekingsreactie te versterken (en welllicht ten overvloede ; dat wil je niet...)
Over groene leem zwijgen we omineus.
Maar wees blij gelukkig genezen de meeste wonden zelfs al smeer je er al dat soort rommel in...
Kuggur schreef:Okay, komtie: Vulketan is een middel dat de doorbloeding bevordert, en overmatig granulatieweefsel ("wild vlees") vorming voorkomt. Daarom moet je het zeker niet toepassen op een nog bloedende wond, of een wond waarbij het gevaar nog bestaat van bloeden. Je kan het dus het beste gebruiken bij wonden waar overmatige granulatieweefsel vorming dreigt (typische locatie, benen, vooral bij niet-ponyrassen). Globaal niet voor de derde dag na verwonding. Als er al wild vlees aanwezig is heeft het weinig zin meer; dat zal eerst (door een DA) verwijdert moeten worden (betekent dus de wond weer openen); vulketan kan weliswaar vorming voorkomen, maar geen al gevormd weefsel "verwijderen".
.
Kuggur schreef:Ten eerste mijn vrouw is ervaren dierenarts, en ik heb haar de bizarre (niet alle hoor, maar de meeste) suggesties die hier tot nu toe zijn gegeven eens laten doorlezen, hier en daar vertaald, ze is duits. Nadat ze was uitgelachen de volgende tips:
-GEEN gesmeer, maakt het alleen erger, zeker geen vettige troep zoals vaseline (nee, ook niet als het lokale kruidenvrouwtje er wat kamillethee door heeft gemixt).
-Wond spuiten, prima, 1 keer na het ontstaan , liefst met isotone zoutoplossing (dat vanzelfsprekend in je stalapotheek voorhanden is, water is ook o.k. maar minder fijn voor het paard.
-Voor ontsmetting:alcoholvrije chloorhexidine, 2x per dag is voldoende.
Liever geen betadine of jodium; dat heeft averechts effect op wondgenezing. Waterstofperoxide ook liever niet, niet goed voor granulatieweefsel.
En koffie?! Dan smeer je dus extra troep in de wond, en dat werkt prima om de ontstekingsreactie te versterken (en welllicht ten overvloede ; dat wil je niet...)
Over groene leem zwijgen we omineus.
Maar wees blij gelukkig genezen de meeste wonden zelfs al smeer je er al dat soort rommel in...