weidegang blijft probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorenna

Re: weidegang blijft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:31

Je begrijpt het niet, ik wil wel van stal verwisselen, maar ik heb m,n paard samen met de staleigenaar. Ik heb niet genoeg geld om hem helemaal te kopen en naar een andere stal te verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:21

Als hij van de staleigenaar is, is er ddan niet iets te regelen? Hij/zij wil toch ook alleen maar het beste voor het paard? Het gebeurt wel vaker dat staleigenaren een "prive" weilandje hebben voor hun eigen paarden. Ik zou het toch eens doorspreken als je dit dwars zit, weet hij /zij dat wel? Het is toch ook deels jouw paard en heb je toch ook wel wat inspraak?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:44

Denk je echt dat het allemaal wel goed gaat als je je paard maar niet meer op de wei zet? Verward Dan heb je straks een bommetje tijdens het rijden/grazen aan de hand.. (ik spreek uit ervaring met een paard op boxrust, dat werd echt gevaarlijk, daar kon je zelfs niet meer normaal naast lopen)

Ik ga met de anderen mee en zou je paard dus langer op de wei zetten, dan zal hij in het begin gek doen en rondrennen, maar waarschijnlijk zal dat afnemen naarmate hij langer op de wei staat.
En tuurlijk zal hij soms zomaar ineens als een gek rond gaan rennen, maar wat verwacht je ook? Een paard beweegt van nature veel, dus dan is het logisch dat ze rondrennen.
De paarden bij ons hebben af en toe ook zo'n bui, dan blijven ze maar rondrennen tot ze nat zijn van het zweet, daar is echt niks mis mee hoor...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:39

Sorry, dat hij voor de helft van de staleigenaar is stond nergens, wist ik dus niet.

Maak van dat "willen" dan "kunnen" Knipoog

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:55

Ja hij is opzich niet zo'n vurig type maarja dan nog moet hij natuurlijk wel de wei op kunnen, ik kan graas sowieso aan dehand 3x in de week, en probeer hem in het weekend in een klein afgezet stukje weiland te zetten, in de hoop dat dat dan wel goed gaat. (Meestal wel) Maar ik vind het echt ontzettend vervelend en zielig voor hem...

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:11

Ten eerste is mijn paard ook geen vurig type, maar na 23 uur op stal kun je daar echt niks meer mee.
Ten tweede vind ik 3x in de week aan de hand grazen echt heel weinig...

Wat probeer je nu tegen te houden, dat hij niet gaat rennen? Een paard hoort te kunnen rennen, dat hou je niet tegen. Vroeg of laat zal die energie eruit moeten, gebeurt het niet in de wei dan wel onder het zadel, en of dat nou zo veilig is...

Trouwens hoezo kan je paard in de lente dan wel weer gewoon op de wei en nu niet? Dan zit je toch met hetzelfde 'probleem'?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:45

praat met de andere eigenaar en zoek een oplossing waar jij je ook in kunt vinden. Het paard is tenslotte half van jou en inderdaad... als hij te veel op stal staat, zou hij uiteindelijk onder het zadel kunnen exploderen want ook een braaf paard moet zijn energie kwijt. Tijdens het rijden gaat dat niet want dan moeten ze zich gedragen en met grazen aan de hand al helemaal niet.
Het paard moet gewoon paard kunnen zijn in de wei en af en toe lekker wild kunnen spelen. Mijn paarden hebben elke dag hun maf uurtje waarbij ze als gekken door de wei hollen, bokken , steigeren enz enz. Het hoort er gewoon bij en ze vinden het heerlijk.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:54

Ik heb het gister besproken, ze vond het risico dat hij weer kreupel ging lopen te groot. Hij kan pas volgend jaar weer de wei op, haar advies was grazen aan de hand en wat longeren.
Vind het erg stom voor m,n paard maar ik weet ook niet wat ik er verder nog mee kan doen?

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:59

Kan je hem niet longeren?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:04

Ja natuurlijk maar het is gewoon heel vervelend dat hij niet gewoon de wei in kan

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:16

Wij hebben hier paarden staan die erg gevoelig zijn voor blessures. En juist omdat ze zo vaak op het land lopen, 's zomers 24/7 en 's winters elke dag, doen ze het hier ontzettend goed. Natuurlijk gaat er wel eens eentje rennen, en als ie echt zin heeft desnoods tien keer het hele land door. Maar daarna is het toch echt: hoofd omlaag en eten.

Ik krijg het idee dat jij de oorzaak meer bij je paard legt, dan bij de manier waarop het paard wordt gehouden. Volgens mij beweegt hij gewoon te weinig en is hij te weinig gewend aan sociaal gedrag naar andere paarden toe. Dus is het een 'uitje' als ie eindelijk een keer op een landje mag, en wie kan hem dan kwalijk nemen dat hij fris is en zich gaat uitleven? Ik vind het jammer, dat jullie dan de oplossing júist gaan zoeken in het op stal zetten. Waarom kan hij bijvoorbeeld niet met meerdere paarden op een landje? Waarom kan hij niet bij merries? Zijn er echt geen andere oplossingen te bedenken?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:31

En daarom plaats ik dit, ik zoek juist een oplossing voor dit porbleem en zeg echt niet dat dit probleem bij m,n pony ligt. Hij heeft wel wat weidemaatjes maar daarmee gaat hij keihard en lang rennen, hij fokt ze op en zij fokken hem op. Dat maakt opzich neit uit maar wel als hij net kreupel is geweest en het winter word en de paarden bij ons op stal nauwelijks op de wei komen. Ik ben het hier niet mee eens maar ik kan niet van stal verwisselen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:56

Sorenna schreef:
Ik heb het gister besproken, ze vond het risico dat hij weer kreupel ging lopen te groot. Hij kan pas volgend jaar weer de wei op, haar advies was grazen aan de hand en wat longeren.
Vind het erg stom voor m,n paard maar ik weet ook niet wat ik er verder nog mee kan doen?

Laat dit lezen! Maak een printje en laat dat lezen. Probeer nog extra te be-agumenteren.
Bijv. een hond die de hele dag aan een kort lijntje vast zit terwijl die een heleboel leuks om zich heen ziet. Met wandelen gedraagt die zich maar wanneer die los mag zal die eerst voorzichtig zijn en vervolgens helemaal los gaan. En dus ook niet meer luisteren.