Kan staleigenaar dekens verbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Kan staleigenaar dekens verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:51

raar dat een staleigenaar je verbied een deken om te doen. Bij ons op stal is het je eigen verantwoording als je paard in de groep loopt met een deken op. (qua slopen door de andere paarden). De eigenaar wisselt geen dekens etc. maar als je een deken omwil bij je paard is dat je eigen beslissing.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:33

Pff gelukkig ben ik niet de enige die dit apart vind. Mijn paard stond eerst ergens anders bij een ander paard, ook met die deken op en ze kon inderdaad nog gewoon van haar schoppen en heel hoog bokken... Ik vond het ook een apart argument, maar als iemand zoiets stellig beweert ga je het bijna geloven...
Ik heb het eerst niet met haar overlegd om een deken om te doen, maar toch kan zij dan ook eerst even met mij overleggen voordat ze hem afhaalt. Ze heeft inderdaad eerder een pensionklant gehad waarvan de deken kapot ging dus misschien doet ze daarom zo moelijk over een deken
Zij weet zelf denk ik ook wel dat ik niet iemand ben die schade aan mijn deken wil verhalen op anderen dus dat kan het probleem niet zijn...

draumpje schreef:
wat wel een reden van de staleigenaar kan zijn
dekens hebben allerlei banden en slutiingen
een paard kan daar in blijven hangen tijdens spelen/stoeien, en niet alleen het paard wat de deken draagt
ook degene die met het paard met deken speelt ...
gevolgen kunnen best heftig zijn als paard zelf of omstanders n die deken stappen....

Dat zou inderdaad heel erg zijn, maar hoe waarschijnlijk is dat? Zijn goede dekens daar niet op gemaakt?

Vanavond ga ik maar weer de confrontatie aan Huilen Ik heb gelukkig nog niet voor de maand november betaalt. Ik zal even voorzichtig proberen te zeggen dat ik toch wel heel graag een deken om wil, en dat ik anders een andere stalling voor haar moet zoeken... Verdrietig

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:39

ik vind dat ze he tje niet mag verbieden tis jouw paard toch!:S je staat daar betaald haar voor alle dingen waar je gebruik van mag maken,, en verder hoor je toch gewoon te mogen doen met je paard wat jij wilt!:S

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:07

Sorry maar ik dat ook niet kunnen straks wordt je paard weer erg verkouden ofzo

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:26

Ik vind het ook een beetje raar dat ze zomaar je deken afdoen. Hebben ze van te voren dan helemaal niets gezegd dan??

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:11

Mmm vreemd dat ze je paard dan de deken af doet. Zou ze bij mijn paard niet moeten flikken. Ik bepaal zelf wel of mijn paard een deken op krijgt of niet en niemand anders bepaald dat voor mij. Als ze toch zou blijven zeggen dat het niet mag dan ben ik er weg.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:14

TS: Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je weer nieuws hebt? Je zou een gesprek met hem aan gaat toch?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:18

vind de argumenten echt nergens op slaan, heb mijn pony met deken in volle galop door de bak zien scheuren en bokken en ook nog wel wat paarden van zich afmeppen.

ik zou als er geen oplossing is idd een andere stal zoeken

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:22

En of een paard kan schoppen met een deken om! Met 2 dekens om gaat dat ook nog super! Laat de staleigenaar deze foto maar zien Haha!

Maar even serieus, ik zou inderdaad een goed gesprek met de staleigenaar aangaan. En als die echt niet wil hebben dat jij een deken op je paard legt, zou ik een andere stal zoeken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:24

Ik vind dat een deken opleggen geen verkoudheid kan voorkomen. Zie het nut van een deken niet in. Als het paard zijn eigen haar heeft en je het niet afscheerd kan het dier perfect zonder deken buiten staan.
Een paard is geen mens, behandel een paard dus een beetje als een paard en doe hem geen kleren om.
Anders moet je gewoon een andere stal zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:25

Een paard kan best zonder deken de winter door. Maar daar gaat het niet om: tenzij de staleigenaar je vertelt heeft dat je geen deken om mag doen, toen je zijn stalling huurde, mag de staleigenaar het je niet verbieden.

Maar in de praktijk zul je er problemen mee houden. Dus kiezen of delen waarschijnlijk: deken af, of andere stal zoeken.

Overigens kan ieder paard schoppen met een deken om.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:27

Beetje rare redenatie Lindake. Mijn paard krijgt een deken om. Ik scheer hem niet. Hij staat gewoon in weer en wind buiten maar maakt geen haar aan. Hij zit altijd zo strak in zijn velletje. De eerste winter heb ik zonder deken geprobeerd. Maar hij werd doodziek en op aanraden van veeartsen ben ik toch met deken begonnen. Hij is na die tijd ook nooit meer zo doodziek geweest.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:32

Voor die paarden is het idd nodig, beetje kortzichtig reactie van mij. Maar er zijn veel paarden die een deken omkrijgen en die eigenlijk beter zonder kunnen. Maar daar gaat de vraag niet over, sorry.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:42

SisLeone schreef:
Mmm vreemd dat ze je paard dan de deken af doet. Zou ze bij mijn paard niet moeten flikken. Ik bepaal zelf wel of mijn paard een deken op krijgt of niet en niemand anders bepaald dat voor mij. Als ze toch zou blijven zeggen dat het niet mag dan ben ik er weg.

Idd.. het risico van een kapotte deken neem ik dan zelf!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:47

Tja, het enige dat een oplossing zou kunnen bieden is gaan praten met je stalhouder. Misschien kun je haar overtuigen. Anders heb je twee keuzes: of je laat de deken af, of je zoekt een andere stal. Natuurlijk is het jouw paard en mag jij beslissen of jij een deken wilt. Aan de andere kant is het haar stal en mag zij de regels daar opmaken. Mocht je besluiten een andere stal te zoeken, bespreek daar de regels dan eerst duidelijk met elkaar.

Bij ons hebben de pony's ook geen dekens op. Mijn vader is een oude man en wil 's ochtends en 's avonds niet met dekentje-op-dekentje-af en dergelijke zitten te klooien bij 15 pony's. Vandaar de regel: geen dekens. Ik vind het zelf wel jammer, want ik had mijn paard liever ook onder een deken gehad, maar dat is nu eenmaal niet anders. Voor iedereen gelden dezelfde regels en dus ook voor mij. Wij hebben één klant die twee pony's bij ons heeft staan. De derde pony staat ergens anders omdat ze die wel onder een deken wilden. Geen enkel probleem, gewoon een kwestie van vanaf het begin duidelijke afspraken maken.

Overigens vind ik het beslist niet netjes van je stalhouder dat ze zonder overleg de deken heeft afgedaan!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:39

en heb je al met de stalhouder gepraat??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:58

lindake schreef:
Ik vind dat een deken opleggen geen verkoudheid kan voorkomen. Zie het nut van een deken niet in. Als het paard zijn eigen haar heeft en je het niet afscheerd kan het dier perfect zonder deken buiten staan.
Een paard is geen mens, behandel een paard dus een beetje als een paard en doe hem geen kleren om.
Anders moet je gewoon een andere stal zoeken.

Daar gaat het helemaal niet om, je hebt een mening van een ander te respecteren!
Zoals een ander jou mening over dekens respecteert heb jij die van een ander gewoon te respecteren. Het gaat er niet om of zij het paard zonder deken moet zetten, het is haar paard haar mening, haar beslissing en niet die van een stalhouder. Je bent baas over eigen paard, het is niet de bedoeling dat een stalhouder beslissingen neemt over jou paard, moet niet gekker worden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:00

Wat een ieder persoonlijk doet, moet deze persoon helemaal zelf weten, maar dit mag en KAN hij niet verbieden. Als hij dit wel doet, dan zou ik daar accuut m'n spullen pakken. Gaat ie straks ook nog zeggen hoe laat je mag rijden en wanneer, hoe en hoevaak?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:02

Ik was daar al lang weg gegaan,maar een verkoudheid is afkomstig van een virus en daar helpt geen deken tegen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:07

Lijkt mij een kwestie van jouw eigen verantwoording. Als jij die deken op wilt, dan zie ik niet in waarom de stalhoudster het zou kunnen of moeten verbieden. Als de deken idd gemolesteerd wordt door andere paarden dan is dat je eigen risico imo. Hetzelfde geldt voor schade aan je paard doordat je paard niet goed zou kunnen schoppen (:?). Dus eigenlijk zie ik niet in waarom je stalhoudster dat zou verbieden...

Ik zou daar persoonlijk ook absoluut niet mee akkoord gaan. MIJN paard en IK bepaal wat er mee gebeurd. Als mijn paard snel verkouden is in de winter, dan gooi ik er een deken op als ik dat goed acht. Vind ik dat roze mijn paard mooi staat en gooi ik hem of haar een roze deken op omdat ik dat mooi vind, dan doe ik dat. Daar hij de stalhouder imo geen bal mee te maken...

Voor wat betreft een 'geen deken-regel': als zoals eerder genoemd is, de reden daarvoor is dat de stalhouder al op leeftijd is oid (vind ik overigens wél een valide regel), dan is het imo nog simpel... Kwestie van zelf dekens wisselen. Jij wilt een deken erop? Dan wissel 'm ook zeg maar... Toch? Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:28

Als de paarden in kuddeverband buiten staan ... Tsja, dan snap ik ergens eigenlijk wel dat een stahoud(st)er geen dekens op wil hebben wanneer de paarden naar buiten gaan, het zal maar gebeuren dat een ander paard bij het spelen oid verstrikt raakt in de deken van jouw paard als deze stuks raakt oid. Dat is niet een volledig onmogelijk scenario namelijk (misschien wel een hele kleine kans, maar toch... het zou wel kunnen) en ik kan begrijpen dat de stalhoud(st)er die verantwoordelijk niet wil nemen tov zijn / haar andere klanten. Is er geen mogelijkheid dat jouw paard alleen naar buiten gaat bv?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:29

Ik persoonlijk denk dat die kans erg klein is.
Want ik heb het in al die jaren nog nooit gezien en ook niet bij kennisen gehoord.
Natuurlijk kan het...maar er kan zoveel... Lachen

Uiteindelijk kan denk een eigenaar van een stal bepalen wat er gebuerd. Ben je het daar niet mee eens zul je moeten gaan.
Maar...als TS had geweten van deze regel zal er denk ik niet zijn komen staan. Dus vreemd dat het niet van te voren bekend is gemaakt door de stal eigenaar Lachen
Zeker omdat het een regel is die bijna nergens de gewoonte is Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:37

runningkawa schreef:
Ik persoonlijk denk dat die kans erg klein is.
Want ik heb het in al die jaren nog nooit gezien en ook niet bij kennisen gehoord.
Natuurlijk kan het...maar er kan zoveel... Lachen

Uiteindelijk kan denk een eigenaar van een stal bepalen wat er gebuerd. Ben je het daar niet mee eens zul je moeten gaan.
Maar...als TS had geweten van deze regel zal er denk ik niet zijn komen staan. Dus vreemd dat het niet van te voren bekend is gemaakt door de stal eigenaar Lachen
Zeker omdat het een regel is die bijna nergens de gewoonte is Lachen

Het kan heel zeker... Eclipse is nl. vast niet de enige die zo knap is dat hij zijn been door een kleine opening (lees: gat van een deken) kan krijgen... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:42

Welk gat van de deken bedoel je? Bloos

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:27

runningkawa schreef:
Welk gat van de deken bedoel je? Bloos

Idd, als een deken goed past en keurig aangesloten ligt kan er imo ook niks mee gebeuren..
Vaak is het helaas wel zo dat men de singels en bilkoorden te lang houden, waardoor ongelukjes eerder plaats kunnen vinden..