vlas vraag voor degene die ook vlas in de stal hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: vlas vraag voor degene die ook vlas in de stal hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 23:53

Afhankelijk van de tijd dat ze op stal staan, haal ik 2 tot 4 keer per dag de mest eruit. Bij iedere voerbeurt even de mest eruit halen, staan ze nooit vies en lopen ze de mest ook niet uit elkaar.
Natte plek gaat er om de 2 tot 3 weken uit. Vaak is het dan 1 of 2 kruiwagens per stal.
De rest weer vlak trekken en een nieuwe baal erbij.
Soms gaat er tussendoor nog een half baaltje bij maar over het algemeen red ik het met 2 balen per maand voor 3x4m stallen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:39

Mijn paard en pony staan overdag buiten en 's avonds en 's nachts op stal.
Elke dag haal ik de drollen er uit en 1 x per week haal ik de natte plekken er uit. Gelukkig is dit in beide stallen maar 1 stuk.
Als het schone (dat ik er niet uit haal) ook wat viezer wordt dan haal ik ook het half-schone er uit en dan een keertje 2 balen erbij. Normaal ook maar 1 baal per week per stal.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:45

Ik haal elke dag de mest eruit.
Twee keer per week gaat het natte eruit, meestal 1 tot 1,5 kruiwagen en dan doe ik er een half pak bij. Een keer per half jaar haalt mijn man de hele onderlaag eruit. Mijn paard was op stro echt een ramp (gooide er bijna een baal per dag in), maar op vlas is hij redelijk schoon. In de zomer staat hij de hele dag buiten, dan haal ik 1 x per week het natte eruit. In de winter staat hij 3 of 4 uur buiten, dan doe ik het dus twee keer per week.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:29

natte plekken niet vaak..
mest elke dag

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:40

Mest iedere dag, natte plekken 1x in de 2 weken. Als ze er een bende van heeft gemaakt wat eerder.

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:56

Mestballen haal ik iedere dag eruit met de riek en daarna vis ik alles met m'n hand(schoen, ha ha Vork ) eruit. en de natte plekken 1 x per week en dan gaat er ook een baal nieuw vlas in.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:21

Elke dag de drollen eruit en ongveer 2x in de week de natte plekken. Meestal hoef ik maar 1x in de week er vlas bij te doen. Pony houdt het prima schoon Ja

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:26

Ik vind het heel erg wisselen per pony. Ik haal in ieder geval 3-4 keer per dag de drollen er uit en dan haal ik de opgehoopte randen naar binnen. Bij de meeste pony's blijft het zo mooi en kan ik met 1/2 - 1 nieuw pak per week ze 6-8 weken laten staan. Dan haal ik ze helemaal leeg. Dan ziet het er wel bruin uit, maar ruikt het niet vies. Bij 1 pony is het echt hopeloos en stinkt het vaak al na 2 dagen naar urine. Maakt niet uit of ik met 2-3 balen begin of met 1,5. Na een dag of 3 moet de hele boel er weer uit.
Ze staan 's winters trouwens een paar uur per dag buiten en in de weekenden (of als we vrij zijn) langer. ('zomers staan ze de hele dag buiten)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:31

hier komen er om te beginnen al 7/8 balen in een box van ongeveer 3x4
dan haal ik als ik er ben de mest eruit (dagelijks) en doen de andere mensen dat ook, zo word iedere box dagelijks 3/4 keer gecontroleerd, met een beetje mazzel staan ze overdag in het land/paddock, bij erg slecht weer op stal.
de natte plekken is per paard verschillend..... bij de 1 1 keer per week, bij de ander 2 keer..... afhankelijk van de lucht zeg maar Nagelbijten / Gniffelen
ik gebruik in een winter seizoen, totaal ongeveer 20 balen vlas
per box.....
met stro is dat ongeveer het 8 voudige, en mijn merrie stonk enorm toen ze op stro stond, nu niet meer

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:14

Ik haal de mest er elke dag (soms 2 keer) uit. De natte plekken haal ik eruit,als ik het hoor soppen. Verder gooi ik er regelmatig wat nieuw vlas bij,dit komt ongeveer op 1 baal per paard per week.

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:22

Mest haal ik er elke dag uit en de natte plekken elke twee weken. Ik gooi er wel elke week een baal bij. Zit zo op 4/5 balen in de maand. Vlas is wonder spul fantastisch!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:28

mijn paard gaat elke dag naar buiten (van ochtedn to eind van de middag); stal wodrt elke dag gemest zowel de drollen als natte plek. amoniak dampen zijn slecht voor de luchtwegen!!! kost uiteraard wel meer balen vlas maar je paard ligt dan uieraard wel elke nacht in een schoon bedje zonder amoniak dampen! slaap zelf ook graag in een schoon bed dus mijn paard ook;-)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:32

ik ruik eigenlijk alleen ammoniak als we de boxen in de zomer helemaal leeghalen , anders niet

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:34

elke dag wel, ongeveer 1 kruiwagen per 3 paarden, daarna aanharken, en de stal hoeft echt maar zeldzaam helemaal leeg omdat hij gewoon niet echt vies wordt (scheelt mooi in de kosten), wel afentoe wat bij strooien.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:35

elke dag drollen eruit 1 keer inde week natte plekken eruit en nieuw pak vlas erbij, ik haal hem nooit helemaal leeg.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:41

Ik haalde dagelijks de mestballen eruit, en als het nodig was (1 a 2x per week) de urineplekken.
1x in de week een halve tot hele baal erbij (zoveel als nodig).
Vond het ideaal spul Lachen

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:17

ik mest de stallen iedere dag af. Ze gaan 's ochtends om 8uur naar buiten en 's avonds om 6/7uur gaan ze weer naar binnen(dus ze staan alleen savonds op stal)
Ik gooi er elke week een halve pak vlas bij(soms een heel pak, ligt eraan hoe vies het is)
Natte plekken heb ik eigenlijk geen last van..

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:15

Wat betalen jullie voor je vlas en hoeveel kilo bedraagd een pak vlas? Waar halen jullie deze? Ik ben pas begonnen met vlas en dat is even aanpassen voor mij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:25

Ik betaal 6,50 per baal op het moment ( tot vorige maand 6 euro, maar dat was voor een ander merk, dat was niet meer leverbaar). Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel erin zit, de pakken zijn ongeveer net zo groot als een baal hooi van 25 kilo ( zo'n handformaatje zeg maar ). We hebben op het moment merkloze vlas, dat was nog enigszins betaalbaar. Op het moment heeft de fouragehandelaar aangegeven dat er pas weer over 10 weken vlas leverbaar is. We moeten het nog even uitzingen met de huidige voorraad.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:49

wij mesten iedere dag onze stal. maar het ligt er echt aan wat voor stal je hebt.

we hebben op dit moment een stal met drainage eronder en daarover hout (als testmethode) tot nu toe heeft ieder paard het daar het schoonst gehouden! plas liep direct weg. het was gewoon veel schoner! het zaagsel bleef ook schoner en lichter.

we hebben nog 3 stallen met matten. als je een paard hebt dat niet zo schoon is moet je bijna iedere dag wel de natte plekken eruit halen anders wordt het een vieze bende!

wij hebben besloten alle stallen van houtondergrond te voorzien, hopelijk scheelt dat een hoop zaagsel en natte stallen!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:34

Ik denk dat bij ons op stal ong. een keer per weer een natte plek eruit gehaald word.. niet zoveel, valt altijd wel mee.. Ze staan bij ons van 5 s avonds tot 8 s ochtends op stal..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:16

Ik haal elke dag de poep en natte plekken eruit. Gelukkig heb ik een grote smeerpoetsen. Gebruik nu nog geen baal vlas in de week, soms zelfs maar een halve per paard.

Oh ja de paarden staan hier elke dag van half 10 tot ongeveer half 5/5 uur buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:18

Ik haal elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plekken, soms 2x als ze erg vies zijn (hengstig/veel binnen gestaan etc).
Ze staan bij ons overdags een halve tot een hele dag buiten.
1x per week gaat er een nieuwe baal bij, als ze nog erg schoon zijn wacht ik wel eens iets langer, als ze erg vies zijn gaat er iets eerder een nieuwe bij... Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:36

Heb ik nog even een andere vraag. Wat doen jullie met de mest. Word die opgehaald, gaat dat over het land??
Ik heb net de prijs van het stro gehoord wat volgende week moet komen en ik heb zowat een hartstilstand!! Het is nu bijna een keer zo duur als het hooi. Ben dus eigenlijk aan het zoeken voor een alternatief, want met 35 paarden is het bijna niet meer te betalen. En wat is het verschil tussen vlas of houtmot en dan bedoel ik eigenlijk meer hoe het in de boxen is.
Ik heb er wel hele vieze paarden bij staan. Zijn die nu schoner op vlas dan op stro? En als jullie het over een kruiwagen hebben, zijn dat dan van die kleintjes of die hele grote ( die heb ik n.l )

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:42

Ik kan voor mezelf zeggen dat ze op vlas schoner zijn dan op stro. Ik had een onwijze viezerik hier thuis en zie ook in vergelijking met krullen minder verbruik en schonere stallen. Ik ben blij dat we op vlas over zijn gestapt, plusd dat het goedkoper is dan krullen.

Stro is nu extreem duur door de slechte oogst!