Eisen pension stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Eisen pension stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:12

mijn ideaal?
zomer en indien mogelijk winter weidegang, als het land het niet meer toelaat, dan ruime paddocks met schuilstallen waar ze in groepjes staan
kwa voeding, goed hooi en krachtvoer zonder melasse, gmo's en allerlei andere toevoegingen

een goede jaarrond te berijden buitenbak en ene longeercirkel

voor zieke dieren of dieren die in quarantaine moeten een stel padocks met (eventueel afsluitbare) schuilstal apart van de anderen

een goed afsluitbare goed geventileerde zadelkamer met goede kasten, een overdekte poetsplaats is ook wel lekker en een toiler
en een hoekje met wat stoelen en en waterkoker dan ben ik wel klaar

ik vind vrijheid en sociaal contact vele male belangrijker dan een eventuele binnenbak, luxe kantine et etc

hiervoor zou ik een 160 euro in de maand willen betalen naar gelang de omgeving

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:21

o vergeten te vermelden: pensionstal waar ik nu sta heeft een super 20 x 60 buitenbak, die altijd te berijden is, grote boxen en t hele jaar door weidegang. Paarden worden binnen en buiten gezet,stallen zijn heel erg schoon,elke dag gemest. uitrijdmogelijkheden,en 1 zadelkamer: spuitplaats met koud water. betaal, 225€.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:11

Wat ik ideaal vind:
-Dagelijks weidegang, in de zomer graag 24/7 met beschutting
-Groepsweidegang (3-6 paarden)
-Paarden worden buiten en binnen gehaald
-Schone, frisse, veilige stal
-Goede buitenbak
-Voldoende uitrijmogelijkheden
-Een stalhouder met verstand van paarden
-Gezamelijke ontworming
-Aparte opbergruimten (dus niet dat alles "geleend" wordt en je het nooit meer terug ziet)

Ik sta zelf thuis, we verhuren 1 box. die kost 120 euro p.m. doorvoor heb je:
-Dagelijks min. 10 uur weidegang
-box van 3x3 onbeperkt vlas/stro/hooi/kuil
-Voldoende uitrijmogelijkheden
-Bak van rijvereniging op 5 min. stappen (45 euro p.j. contributie)
-Paard wordt buiten gezet en binnen gehaald en evt gevoerd
-Uitmesten van stal tegen kleine vergoeding

Meer iets voor de recreatieruiter dus Knipoog

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 15:25

Alwiene schreef:
Ik zou absoluut geen genoegen nemen met een algemene zadelkamer. Mijn ervaring is dat het op stallen toch vaak kift is en dat spullen nogal eens "verdwijnen". Nope, leg ze dan maar liever achter mijn eigen prive slot en grendel. Diefjes komen niet altijd van buitenaf

Goede uitrijmogelijkheden vind ik belangrijk, al zijn ze bij mijn huidige stal niet super, hier hebben andere dingen de doorslag gegeven. Zou voor mij wel een grote pré zijn Ja

Hoe zou je met een algeme zadelkamer (voor de zadels, dekens, hoodstellen kleinere spul wel in afgesloten kast) wel genoegen nemen als er bv video bewaking is, de zadels op zo'n zadelsteun hangen waarbij je je zadel 'opslot' kan doen?
Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om op je huidige stal te gaan staan ondanks de minder goede uitrijmogelijkheden?

draumpje schreef:
...ik vind vrijheid en sociaal contact vele male belangrijker dan een eventuele binnenbak, luxe kantine et etc...

Dat vind ik ook absoluut zonder twijfel, zou ook geen pension klant willen die zijn/haar paard niet naar buiten wil zonder gezondheids reden van het paard, maar dat ter zijde.
Het gaat mij nu puur en alleen om de faciliteiten.

Zoals ik het nu hoor is dat voor de meesten niet heel belangrijk, al zijn er toch wel wensen.
Maar de luxes zoals, solarium, warm water etc. zien jullie niet als belangrijk?
Ik vind namelijk in de winter vooral een solarium en warm water een uitkomst.

Nu vroeg ik me af hoeveel waarde jullie hechten aan iets in de richting van een kantine, waar t warm is en waar je kan zitten en wat kan eten en drinken.
Vind je dit belangrijk? Wat wil je dan kunnen bestellen? Patat en anders fastfood, of neem je genoegen met kopje thee/koffie en wat snoepjes, broodjes etc?

Bedankt voor de reacties tot dus ver!

Edit; Spiegels in de bak, hechten jullie daar waarde aan? Of vind je het gewoon handig maar maakt het verder niet uit?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:43

Doorslag voor mijn huidige stal was toch wel de binnenbak, en dan betaalbaar. Dichterbij zijn ook stallen met binnenbak, maar die zijn een stuk duurder (250 - 300+ ) Waar ik wel bij moet zeggen dat de weidegang ook ERG belangrijk was, om precies te zijn als mijn paard hier maar 2 uur per dag naar buiten had gekund was ik er nooit gaan staan. Mijn paard moet echt zoveel mogelijk naar buiten kunnen, weiland prachtig, paddock ook prima, maar wel naar buiten.

Wat kantine betreft, een plek waar je warm en droog kan zitten en een kopje koffie of thee kan drinken vind ik wel een groot pluspunt. Echt "fastfood" enzo lijkt me iets wat alleen op erg grote stallen haalbaar is. Bovendien heb ik bij een kantine waar je dingen kan kopen al snel het gevoel dat je er niet mag gaan zitten met je eigen flesje drinken bv. en dat zou ik echt minder fijn vinden. Liever een systeem zoals bij ons waarbij je de basisdingen gewoon kan pakken Lachen

Wat je vraag over de zadelkamer betreft, ik zou niet gelukkig zijn met zo'n systeem. Dat gedoe met zadelsteunen die op slot kunnen en toch het risico van beschadigen (algemene ruimte), nee liever niet. Van mij hoeft trouwens de staleigenaar niet voor een kast te zorgen hoor, maar wel een plek waar ik een eigen kast kan neerzetten!
(Heb nu mazzel met een kast van stal, maar kan ook nog een extra eigen kast in een andere ruimte neerzetten mocht ik ruimte te kort komen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:58

een spiegel kan handig zijn, maar ik moet zeggen dat ik toen ik nog in bakken reed waar spiegels hingen
ik er verrekte weinig in keek...

wat kantine betreft,ik ben al tevreden met een overdekt hoekje/hokje met wat stoelen en een paar tafeltjes en een waterkoker en ene koffiezetter en misschien een koelkastje
heel veel stallen hebben ene kantine waar het al snel op een bar achtig iets uitloopt
ik kom op stal voor mijn paard, niet om te stappen ...even opwarmen aan een bak koffie of thee is voor mij meer dan genoeg

luxes als solarium , binnenbak , sja, wat je al zegt, luxe, maar voor mij geen must
warm water is wel gewenst

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:43

Ik zou een binnenbak toch wel een erg grote pre vinden..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:20

Toch wel pre:
Ruime lichte stallen
Weidegang
Springweide (of in iedergeval materiaal)
Het liefst ook 2 rij-mogelijkheden (lees: bakken) zodat als het spitsuur is je niet met 6 mensen in één bak hoeft maar een beetje kunt verdelen.
Paddocks voor uitrazen in de winter.
Longeercirkel (als er niet in de rijbaan gelongeerd mag worden)
Wasplaats
Eigen (ruime) kast voor je spullen
Kantine waar je een bakje koffie of thee kunt maken is ook wel erg prettig Knipoog
Eigen keuze in dierenarts, hoefsmid, tandarts en instructie etc
Paarden worden binnen en buiten gehaald
Paarden worden gevoerd
Ontwormen bij alle paarden op dezelfde data
Alle paarden juist geënt

Niet als pre maar wel fijn om te hebben:
Spiegels
Stapmolen
Solarium
Stallen worden uitgemest
Warm water slang op wasplaats (hoewel ik opzich warm water ook best in een emmertje uit de kantine wil halen in de winter)
Binnenbak (maar een buitenbak met all-wether bodem en verlichting is een goed alternatief)

Verder:
Goede uitrijmogelijkheden zijn altijd fijn en daar zal ik ook zeker een blik op werpen als ik op een nieuwe stal ga kijken.

Ik sta nu op een stal met:
All-wether 20x60 buitenbak met verlichting en spiegel (een keurig alternatief voor een binnenbak)
20x40 buitenbak met wat springmateriaal (in de winter in gebruik als paddock).
30x40 buitenbak (in de winter in gebruik als paddock)
Longeercirkel
Ruime lichte boxen
Zomers mogelijkheid tot 24/7 weidegang
Paddock beschikbaarheid in de winter
Goede uitrijmogelijkheden
Gelijke ontworming
Alle paarden heb de juiste entingen
Kantine (koffie en thee)
Wasplaats (helaas zonder warm water)
Ruime kast voor mn spullen mét slot
Stallen worden uitgemest
Paarden worden binnen en buiten gehaald
Paarden worden gevoerd
En eigen keuze in hoefsmid, dierenarts, tandarts en instructie etc

Hier betaal ik 200 euro per maand. (pony)
Ik sta gestald in het noorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:31

W_W schreef:
Kan je niet zonder warm water? Solarium, stapmolen, longeerbak, binnenbak, buitenbak etc.
En als er alleen een buitenbak is maar wel een solarium, warm water goede bodem in de bak zou je dan toch gaan voor een pensionstal met een binnenbak maar geen solarium en warm water? Hoe weeg jij deze dingen tegen elkaar af en wat is voor jou, je paard en de training écht van groot belang?

Warm water vind ik niet nodig. Een waterkoker op stal kan in sommige gevallen wel handig zijn.
Stapmolen, solarium, longeerbak en binnenbak hecht ik geen enkele waarde aan. Stapmolen zou ik mijn paarden absoluut niet in zetten, een binnenbak vind ik niet prettig (meer) en longeren doe ik vrijwel niet.
Wel zou ik blij zijn met een paddock oid, waar we wat grondwerk kunnen doen.

W_W schreef:
Als er dus zo'n half open bak is zouden jullie hier genoegen mee nemen of toch de voorkeur voor een binnen en buitenbak?
Wat zien jullie graag als afmetingen voor een bak? Wat is het minimale, ik zelf vind een bak van 20x60 eigenlijk het fijnst, groter mag ook.
Hebben jullie ook een bepaald aantal pension klanten wat jullie ideaal vinden? Graag wat meer of wat minder, hou je een max aan? En de motivatie waarom je hier de voorkeur aan geeft.

Buitenbak of half open zou mij niet uitmaken. Wellicht dat met een half open bak met een dak de bak ook te berijden is bij veel regen, dus dat zou een voordeel zijn.
Een bak van 20 x 60 is wel erg fijn, maar kleiner vind ik ook prima.
Aantal pensionklanten: niet te veel, hooguit zo'n 10 mensen ongeveer. Bij meer wordt het al snel onpersoonlijk en/of kliekjesvorming. Ik vind een klein cluppie gezelliger.

W_W schreef:
Zoals ik het nu lees heeft iedereen interesse in een zadelkast, zouden jullie ook genoegen nemen met een zadel kamer, waar alle spullen in kunnen (zadels, hoofdstellen, dekens etc) die standaard op slot gaat als er niemand aanwezig is en in de nacht is gesloten?

edit; hechten jullie ook (veel) waarde aab goede uitrij mogelijkheden, cq omgeving?

Ik zou geen zadelkamer willen waar iedereen bij m'n spullen kan. Dus wel een eigen kast die op slot kan.
Uitrij mogelijkheden zijn voor mij erg belangrijk. Ik zou wel zonder rijbak kunnen, maar niet zonder uitrijmogelijkheden.

W_W schreef:
Nu vroeg ik me af hoeveel waarde jullie hechten aan iets in de richting van een kantine, waar t warm is en waar je kan zitten en wat kan eten en drinken.
Vind je dit belangrijk? Wat wil je dan kunnen bestellen? Patat en anders fastfood, of neem je genoegen met kopje thee/koffie en wat snoepjes, broodjes etc?

Edit; Spiegels in de bak, hechten jullie daar waarde aan? Of vind je het gewoon handig maar maakt het verder niet uit?

Geen behoefte aan een kantine en ook niet aan fastfood of iets anders te kopen. Drinken neem ik altijd zelf mee en eten doe ik thuis. Knipoog Een plekje waar je even gezellig kunt zitten (bank of stoelen) en waar je zelf een bakkie kan zetten, is wel leuk.
Spiegels in de bak hecht ik geen waarde aan, kan wel handig zijn.

Wat voor mij het meest belangrijk is, is dat mijn paarden zoveel mogelijk als paard kunnen leven. Dus lekker 24/7 het hele jaar door in kuddeverband in de wei. Dat er goed hooi is en ze ook onbeperkt hooi (of gras) kunnen eten. Dat ze de ruimte hebben. En dat ze altijd schoon en vers water tot hun beschikking hebben.
Ook vind ik het belangrijk dat ik zelf de zaken in de hand heb en zelf regel v.w.b. hoefverzorging, ontwormen, enten, les, DA e.d..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:23

Voor mij zou een combinatie van veel weidegang het hele jaar door (liefst ook 24 uurs weidegang evt. met paddock/schuilstal in de winter) in combinatie met buitenbak met goede bodem en overdekte bak zodat ik ook met plensende regen goed kan trainen, een heel grote + hebben.
Een droge stal met ruimte op even te zitten om op te warmen is fijn, een luxe uitgebreide kantine niet nodig.
Overdekte wasplaats erg welkom, liefst met warm water. Solaium extra luxe, maar niet nodig.

De verzorging van de paarden, het voer (veel ruwvoer), de ruime , lichte frisse schone stal met keuze van strooisel, en hoeveel ze naar buiten kunnen het jaar door, zonder modderbende, dat zijn toch wel de doorslaggevende dingen...

Ik heb ze aan huis staan en ook hier zijn een goede droge, maar niet zware buitenbak, een goed bestraat erf en goede droge paddocks voor de paarden, voor als het land te nat is, dingen waar we naar toe willen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:11

wat ik echt nodig vind:
een ruime binnenbak en het liefst ook buiten bak
ze zo lang mogelijk op het land hebben staan en als het land het niet meer toe laat ruime padocks waar ze min een paar uur per dag in mogen
stallen van 3 bij 4... onbeperkt kuil/hooi/vlas/stro en krachtvoer
dat er gevoerd wordt, je paard binnen en buiten gezet wordt.
kasten voor de spullen van mensen is ook wel fijn
dat mensen zelf moeten uitmesten v\maar dat jullie het voor een extra vergoeding doen indien de mensen dat graag willen en een afspuit plaats is ook wel lekker, warm water is wel makkelijk!
ik zou hiervoor 250 betalen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:20

ik vind spiegels wel fijn,

wij hebben nu een oude kantine,gewoon simpel,met stoeltjes etc en een koelkast verder staat er een senseo en een waterkoker,vanuit het raampje in de kantine kijk je op de binnenbak,
voor een pensionstal vind ik dit genoeg ,wij zijn immers geen manege,
een gezamelijke zadelkamer vind ik niks,mensen lenen toch altijd ongevraagt spullen van mekaar,
ik vind het wel belangrijk dat de spuitplaats binnen is,ivm met tocht bv in de winter,
zou het fijn vinden als ik ook binnen kan poetsen etc.. en dan niet in mn stal,(zoals sommige mensen doen) want dan krijg je last van zand en haren,
daarbij is masale inenting en ontworming idd ook belangrijk,
en dat iedereen zn eigen strond opruimt in de bak, vind ik ook meer als normaal.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:26

ik ben net sinds een maand op zoek naar een pensionstalling voor mijn paarden.
Voor mij zijn de belangrijkste dingen:
De paarden moeten het hele jaar door liefst 24 uur per dag naar buiten kunnen, maar in elk geval overdag. Liefst in kuddeverband.
Als ze 's nachts op stal moeten, graag een stal met contactmogelijkheden met de buren, dus geen tralies.
Als er alleen weidegang is graag wel een noodstal voor ziek dieren.
Buitenbak die niet te mul is. Een halfopen binnenbak is helemaal super.
Koudwatervoorziening.
Zadelkamer met af te sluiten kasten.
Gelegenheid om even ergens te zitten en een (zelf meegebrachte) kop thee te drinken
Voeren op maat, naar wensen eigenaar, voor wat betreft hooi/ voordroogkuil en liefst ook soort weide (ivm razendsnel dichtgroeien van paarden Bloos )
Goede uitrijmogelijkheden zijn voor mij erg belangrijk

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:49

Mijn paard staat momenteel voor mij vrij ideaal: Jaar rond weidegang in een kudde, gezamenlijk bijvoeren (elke eigenaar heeft een eigen voerbeurt) Longeercirkel, buitenbak, eigen zadelkast die op slot kan, geweldige uitrijmogelijkheden en een caravan doet dienst als kantine. Het kost mij 75 euro per maand, excl kuilvoer, dit kopen we voor de winter gezamenlijk in. Stapmolen, solarium en binnenbak zou voor mij altijd van secundair belang zijn. Ik studeer dus heb niet veel geld, maar zeeen van tijd Knipoog
Toch als ik fulltime ga werken na mijn studie, zou ik best wat meer luxe willen. Vnl wat betreft voeren en evt een halfopen bak. Verder heb ik geen eisen, als paardlief maar met anderen is en altijd buiten. Hier zou ik zo rond de 150 euro voor willen betalen. Daar staat dan dus wel tegenover dat hij nooit op stal gezet hoeft te worden Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:59

ik ben al blij

als me paard elke dag naar buiten komt.
een goede buitenbak met goede bodem.Een binnenbak is leuk maar is geen must. Een goede afsluitbare kast.
En tuurlijk buitenrijmogelijkheden. Ik sta nu op een stal zonder buitenrijmogelijk heden. en me vrogige stal was er ook niet veel. Dus als ik zou verhuizen zou ik zeker naar een stal gaan met buitenrij mogelijkheden.

tja en veder

goed bodembedekking voor stal
goed kuil/hooi
en gewoon basisbrok '

en kwa groote van een stal. zolang mijn paard zijn kont kan keren en in kan liggen maakt het hem weinig uit. Maar ik vind het dan wel belangrijk dat hij buiten komt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:16

Randstad (Stal Jasper):
Voer: 3x bix, 2x hooi of kuil
Bak: 2 buiten, 2 overdekt
Trainingsmolen
Paddock (+ 2 kleine)
Longeerring
Weide
Wasplaatsen: 2, 1 met warm water.
En je krijgt een eigen kast voor je zadel en spullen.

Ook kun je (betaald) je paard in de wei/molen/paddock laten zetten of uitmesten.
Prijs ligt rond de €300.- zonder extra 'diensten'.
Vrij prijzig, maar je krijgt er wat voor terug vind ik. Knipoog

Zelf als ik op een pensionstal zou staan zou ik graag een goede bak willen, liefst ook een binnenbak. Ook graag een Paddock en een longeerring, maar een longeerring is geen must. Er moet genoeg plek zijn om je paard te poetsen en te wassen (ook warm water) en er moet een weide aanwezig zijn. Ook is een eigen kast (met slot) voor mij noodzakelijk, ivm je spullen optebergen en diefstal. En het zou helemaal handig zijn als je geen eigen voer (op muesli ed. na) hoeft te kopen.

[edit]

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:33

W_W schreef:
Omdat ik al veel heb lezen op bokt over de eisen over de grootte van de stal, de weidegang etc. Het is gewoon puur interesse, ik sprak namelijk laatst iemand die beweerde met alleen stallen 500eu in de maand te kunnen binnenhalen per paard. Ik geloof daar niet in!

Geloof het of niet, hier in de omgeving heb je een (dressuur)stal voor 800E p.paard. Maar wat krijg je daar voor terug.. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:14

nou Renee, vertel... Wat krijg je voor die 800 euro?
Daar kunnen we hier een leuk huis voor huren Tong uitsteken Haha!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:25

Hallo,

Mijn vorige stal had:
-boxen 3 x 3, water in de stal
-4u per dag weidegang
-paddock anex longeercirkel
-spuitplaats met koud water
-potstall met stro elke dag opstrooien
-3x per dag eten, hooi en biks, graan of haver
-rijbak 20 x 60
-binnenbak om de hoek van de rijvereniging
-eigen kasten met slot
-bos op 20 minuten stappen
-trailer stalling buiten
-niet zelf mesten
-rijbak en paddock met verlichting
-gezamelijk enten en ontwormen excl.
-eigen smid en instructie mogelijk

wat ik jammer bij deze stal vond( ik ben verhuisd dus sta ergens anders) is dat de paarden minder weidegang kregen en dat we geen wc hadden. Wij namen gewoon zelf wat te drinken mee en voor warm water de waterkoker. Dit allemaal voor 220 euro. Nu hebben ze de bak met een all weather bodem aangepast en geen paddock meer maar een stapmolen iod.

Nu heb ik een stal met:
-rijbak met verlichting gedraineerd
-zaagsel, hooi incl
-eigen biks
-water in de stal
-warm en koud water spuitplaats
-keukentje met wc
-6 u weidegang ongeveer per dag
-lichte stal
-trailerstalling
-eigen instructie mogelijk
-zelf mesten, smid, ontwormen en enten
-eigen afgeloten kast

Dit allemaal voor +/- 170 incl biks.
Er zijn genoeg uitrijmogelijkheden en dit is wat ik zoek in een stal. Weidegang kan nog langer dan deze +/- 6u. Ik ben een wedstrijdruiter dus ik heb hier genoeg aan. Mesten etc vind ik geen probleem, je moet wel wat van je verzorging zelf doen vind ik en niet alleen de leuke dingen.
Speigels in de bak zou leuk zijn, kan je je houding etc in de gaten kunnen houden. Stapmolen, solarium hoeft voor mij niet. een lekkere deken kan die functie ook voldoen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:27

OKey, wat mij btreft horen de stal en het weiland ook bij faciliteiten, dus:

- Stallen die genoeg licht en lucht hebben, minimaal 4 bij 4 waarbij paarden elkaar iig kunnen zien.
- Dagelijks weidegang in groepsverband hele jaar door, zomer liefst dag en nacht.
- Voldoende, goede kwaliteit ruwvoer (liefst onbeperkt)
- Binnenbak zou mooi zijn, maar verlichte buitenbak die goed bereidbaar is hele jaar door is ook voldoende, als de andere faciliteiten er anders op in moeten leveren. (In Limburg is mijn ervaring dat er bij locaties met binnenbak vaak s winters geen weidegang is.)
- Liefst een loswerkbak/longeerruimte. Geen drama als niet aanwezig, maar dan wel een mogelijkheid de rijbak te gebruiken.
- Afspuitplaats. Geen warm water nodig.
- Solarium is pre, maar geen must.
- Ruimte waar je even warmen kunt met warm en koud water. Mag heel basic.
- Afgesloten ruimte met zadelkast met voldoende bergruimte. (Dus niet 1 kast per persoon, als je met 3 paarden komt...)
- Dekenrek is een pre, geen must.
- Mogelijkheid tot stalling van trailer / koets
- Zelf bepalen welke smid, dierenarts, tandarts etc.
- Toilet aanwezig!

Nu heb ik:
Stallen (met dekenrek aan de voorkant)van 4 bij 5 op stro (1 keer per week mesten, elke dag hele lading vers stro), 2 keer per dag grote hoeveelheid goede paardenkuil, 2 keer per dag krachtvoer (keuze uit biks of meusli), elke dag uitgang in groepsverband (zomers 24/07 weide, 's winters min. 4 uur per dag in winterweide), worden binnen en buiten gezet 's winters. Goede, verlichte buitenbak van 20*40 met tapijtsnipper-bodem en springmateriaal. Bijna altijd te rijden. Geen aparte loswerkbak / longeercirkel, maar mag in de rijbak. "bushokje" naast de rijbaan om droog te staan.
Mogelijkheid tot stalling trailer en koets. Spuitplaats met koud water. Solarium.
Bij elke boks een afsluitbare zadelkast met ook nog mogelijkheid tot meebrengen eigen kast. In de zadelkamer warm en koud water. Aparte simpele kantine met toiletten / douches.
Kosten: 160 euro per paard volpension dus.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:47

Ik ga voor een groot deel mee met Elinee, in het ideale geval:

elke dag weidegang, s'nachts ALTIJD naar binnen, buitenbak die altijd droog is, liefst buiten + binnenbak, Superbodem erin graag die ook echt gesleept en onderhouden wordt (agterberg of zo) er eigen (grote) zadelkast, goede kwaliteit brok bv pavo, eerste kwaliteit hooi en kuil, eerste kwaliteit stro, geen zielig laagje, een spuitplaats met warm & koud water, een grote ruime box, de paarden moeten buiten en binnen gezet worden, en ze moeten gevoerd worden en er moet uitgemest worden (min. 1x per week) en elke dag opgestrooid. Trainingsmolen waar ze los tussen de hekken in kunnen is heel leuk maar hoeft niet superperse. zandPaddocks om ze in los te laten en te laten rollen is alleen niet noodzakelijk als er elke dag in de wei wordt gegaan! In het ideale geval heeeel veel wei zodat ze nooit in de blubber staan, mijn paard heeft een gevoelige huid.
ik heb nu alles incl stap en trainingsmolen (2 dus)alleen de weidegang houdt in november op jammergenoeg maar ja te weinig wei he. Gelukkig heb ik een weitje bij een boer geregeld en er zijn mooie zandpaddocks. Oh wat ook fijn is : genoeg bakruimte naar ratio pensiongasten en verlichting bij de buitenbakken.
En een must: mooie buitenrij mogelijkheden!!!
en priveles, maar dat vind ik logisch moet mogelijk zijn

mogelijkheid om samen met andere paarden te staan vind ik normaal bij weidegang.

o ja wc en wasbak met heet water voor het afwassen van je slobbermuesliemmer is ook erg handig natuurlik

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 03:37

Puur aan facitliteiten wil ik graag een bak met een fijne bodem, zo groot mogelijk. Een ruime paddock met redelijke bodem en een ruime plaats met fijne bodem om te kunnen longeren. En een toilet. Alle bijkomende is luxe.
Water in de stal is fijn, ruime openingstijden, fijne uitrijdmogelijkheden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 04:21

Mijn eisen:
Buitenbak die altijd te berijden is.
Spuitplaats
Poetsplaatsen binnen en buiten
Plek om spullen om te bergen, prive, dus zadel en spulletje in een zadelkast. Evt plek om dekens op te hangen.
Extra:
Binnenbak
Warm water
Kantine
Longeercircel
Overbodig:
solarium
stapmolen

Details:
Buitenstallen met veel contact met andere paarden, gewoon naar buiten kunnen hangen met het hoofd en geen gesloten zijmuren, maar tralies.
Keuze tussen vlas/stro
Keuze tussen hooi/voordroog

Binnenbak of halfopen bak

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:50

Ik heb het liefst een overdekte bak. Daar kan je 's zomers en 's winters rijden, heb je amper last van het weer. Dus dat de randen wel open zijn, maar dat je wel een dak boven je hoofd hebt Tong uitsteken
Alleen een buitenbak vind ik ook goed, maar alleen als deze een goede bodem heeft. Je moet er immers het hele jaar kunnen rijden.
Wel goede verlichting hierbij, ook springmateriaal is een must. Letters zijn ook handig Knipoog

Het liefst moet je ook veel naar buiten kunnen. Hetzij naar het bos, het strand of over lange zandwegen. Ik vind het erg leuk om te crossen, dus enkele vaste sprongen (verschillende hoogtes) zijn dan erg handig. Ook een waterbak etc.. Daar kan je ook een weiland voor ombouwen Tong uitsteken

Verder, stallen minimaal 3 bij 3 meter. Makkelijk te reinigen drinkbak (mag automatisch, maar dan moet je dat klepje omhoog kunnen doen.) Een halve deur, dus niet dat ze helemaal opgesloten zitten daar. Ze moeten andere paarden kunnen zien en ruiken.

Veel weidegang mogelijk. Liefst van 9 tot 5 op de wei in kudde. Minimaal in groepjes van 4, zodat ze nog een beetje sociaal kunnen zijn.

Solarium, warm water, longeersingel, stapmolen.. Al die dingen vind ik niet nodig. Solarium is een leuk extraatje, warm water kan je maken met een waterkoker, longeren kan ook in de bak, evenals los stappen.

Nu betaal ik 140 euro voor een buitenbak met licht en springmateriaal, hele dag weidegang, voer (brok en hooi), strooisel (vlas) en een mooi uitrijgebied Haha! Ook nog eens op max. 5 minuten fietsen!
Ik heb niets te klagen dus Bloos

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:15

Ik vind belangrijk:
- Een goede ruime en droge stal
- Mogelijkheid tot weidegang/paddok
- Goede eb/vloedbak, liefst binnenbak maar geen
vereisde.
- Aantal keer per dag gevoerd worden. Hooi/kuil,
biks.
- Poetsplaats