Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Zouden jullie voor een hitactief stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:41

Het voersysteem is erg hugterproof ja. Haha!

Waar ik zelf wel mijn twijfels bij heb is de stevigheid van die coerstations. Ik zag een aantal draadjes lopen hier en daar en mijn paard kennende zullen die snel sneuvelen als hij doorkrijgt dat ze er hangen. *LOL*
Maar dat is niet mijn zorg als pensionhouder, hehe Schijnheilig

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:42

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:44

Ik denk niet dat het geschikt is voor elk paard, ik zie mijn pony het liefst 24/7 in de wei met een ruime loopstal waarin hij op een normale manier gevoerd wordt. Ik zie niet zoveel in dat automatische voederen, mijn pony is nou eenmaal geobsedeerd door voer en zal het niet zomaar accepteren dat hij geen voer krijgt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:46

nee, ik zal ook niet zeggen dat het voor elk paard geschikt is (ben het 'eerst zien dan geloven' type) maar voor de mijne zal dat wel lukken.
Die heeft het maar te accepteren. Duivel

Er zijn ook twee paarden die altijd alleen stonden omdat ze altijd moeilijk deden, ben wel benieuwd hoe die 'gecorrigeerd' zullen worden, of dat ze misschien het dominante stel worden.
Ze kunnen natuurlijk wel ruzie gaan trappen maar dan krijgen ze een hele boze kudde over zich heen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:52

Moderne koeienboeren hebben ook zo'n stallen, werkt prima, maar mij is ooit verteld dat je toch constant controle moet houden op het automatische systeem, één defect en geen één beest heeft eten, idem met die chip die ze bijdragen, worden de maaltijdvoorzieningen van dit alles via een PC geregistreerd? Hoe weet je anders of het paard daadwerkelijk zijn brokken heeft gekregen? Ik meen dat een koeienboer dit mij ooit eens heeft verteld bij een bezichtiging aan zijn stal, "het ziet er leuk uit maar er is nog veel (controle) werk aan"

Verder zou ik het meteen doen, paardjes horen lekker rond te kunnen wandelen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:53

Evelijn schreef:
@Pletje maar met een hit-actief stal zijn ze er toch ook uit? Het gaat er daar juist om dat ze in een groep kunnen samenleven en zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten.

Als je mijn post goed gelezen had, dan wist je dat wij niet alle paarden kunnen laten samenleven in een groep Knipoog

@Vinos: paarden kunnen ook lekker rondwandelen in de wei. Daar hebben die van ons geen speciale stal voor hoor

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:57

Pletje123 schreef:
Wij brengen onze paarden in de sport uit en hebben ook verschillende jonge hengsten op stal staan.

Een hit-actiefstal past niet binnen onze visie. De paarden gaan er dagelijks uit. De jonge paarden staan nooit alleen, net als de merries. De paarden die gereden worden en hengst zijn, staan wel alleen. Maar dat lijkt me vrij logisch...

Het zou voor ons betekenen dat we enorme lap grond moeten gebruiken voor die speciale manier van paarden houden, terwijl we die grond juist nodig hebben om de alle paarden naar buiten te kunnen doen Ja

Dit is dus niet waar. Een hit-actief stal hoeft niet mee ruimte in te nemen dan de stallen normaal innemen... Daarnaaast is de hit-actiefstal al buiten...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:57

Roane schreef:
http://www.hit-horseconsult.de/holl/START-holl.html

Hier trouwens de site. Moet je maar even kijken bij impressie, ik vind het er zeer relaxt uitzien. Ja

Begrijp ik nou goed dat je die bodem ook als bodem kan gebruiken voor je rijbak? Zoja, heeft iemand daar ervaring mee?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:58

Ik denk dat Farouche dat heerlijk zou vinden, vorige zomer heeft ze ook met een hele groep buiten gestaan. Ik denk dat wij het wel zouden doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:58

Nee ik zou er niet voor kiezen
Geef mij maar gewoon dagelijks weidegang samen met een paar andere.
Lijkt me dat dat meer richting natuur gaat dan zo'n stal. En dat ze ook meer plek hebben voor een sprintje

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:01

Moet ik even op zeggen dat er meer dan genoeg ruimte is voor een sprintje achter de manege hoor Knipoog
Die foto's zijn niet foto's van 'mijn' actief stal.

Bij mij op stal is het trouwens ook dat de eigen paarden maar 3 uur per dag op de wei staan, die over de weg ligt en daar is afgehuurd voor de paarden.
3 uur wei, en dan 15 minuten stappen (mijn geval) vind ik gewoon te weinig. Vind ik ook niets natuurlijk aan, de rest staat hij op stal. Daarom kies ik voor de hitactief stal. Niet iedereen kan zijn paard uren de wei op krijgen of 24 uur op de wei laten staan. (ik weet zeker als wij dat zouden doen dat binnen een maand de paarden van de wei gejat worden.)

Maargoed, dat is mijn situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:03

waarom zouden jou paarden gejat worden en die in de rest van NL niet?
Heb je er met gouden hoeven? Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:07

You got me, zo dacht de vorige eigenaar er ook over, liet zijn paardjes 24 uur per dag op die wei staan langs die weg en de volgende morgen waren zijn beste paarden weg. Gestoord de ponietjes stonden er nog. Hek was netjes dicht.
Het ligt natuurlijk niet in de buurt van de manege (je moet eerst over de weg), geen goed hek, geen slot, je kan er zo een trailer naartoe rijden.

Nee, ik laat mijn paard daar niet 24 uur p/dag staan! *LOL*

*tilt voetje op opzoek naar gouden hoefjes*

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:08

Pletje123 schreef:
Evelijn schreef:
@Pletje maar met een hit-actief stal zijn ze er toch ook uit? Het gaat er daar juist om dat ze in een groep kunnen samenleven en zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten.

Als je mijn post goed gelezen had, dan wist je dat wij niet alle paarden kunnen laten samenleven in een groep Knipoog

@Vinos: paarden kunnen ook lekker rondwandelen in de wei. Daar hebben die van ons geen speciale stal voor hoor

Nee voor mij ook niet een speciale stal, maar als haar stal anders 3 uur weidegang bied zou ik voor het hitactief systeem gaan, ik vind gewone weidegang ook prima maar 24 uur per dag (met een training er tussendoor) op stal vind ik niet zo geweldig hoor........... dat klinkt meer als een bajes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:10

Daar zou ik het persoonlijk niet voor laten..oke ik heb ze dan niet 24 uur buiten, maar in de zomer wel snachts Lachen

3 uur weidegang vind ik overigens ook te weinig, maar geloof dat ik dan naar een andere stal met weidegang ging zoeken, niet naar een hit actief stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:12

Helemaal eens met Kawa Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:14

Ik denk dat het voor locaties met beperkte ruimte wel een goed oplossing is, je hebt toch minder ruimte nodig dan je met weiland nodig hebt. Misschien als aanpassing van bestaande maneges en pensionstallen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:15

Mwah ik ben het daar ook niet mee eens runningkawa, maar bepaald volk dat daar rondloopt heeft nogal een vreemde gedachtegang. Ik kan hier wel in geuren en kleuren vertellen waarom dat zo geregeld word maar daar gaat dit hele topic niet over.
Ik sta daar voor een reden (wat ik niet hier lekker uitgemeten ga vertellen) en nu tot mijn grote vreugde word daar al een hitactiefstal gebouwd.
Ik ben dus niet 'op zoek' gegaan RK, er word er al een gebouwd. Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:15

Sim0ne schreef:
Ik denk dat het voor locaties met beperkte ruimte wel een goed oplossing is, je hebt toch minder ruimte nodig dan je met weiland nodig hebt. Misschien als aanpassing van bestaande maneges en pensionstallen.

Wat dus het geval is met de HH. Bestaande manege word omgebouwd en er word eindelijk gebruik gemaakt van dat nutteloze stuk land achter de manege. Lachen

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:16

runningkawa schreef:
waarom zouden jou paarden gejat worden en die in de rest van NL niet?
Heb je er met gouden hoeven? Haha!

Ik laat mijn paarden ook niet 24/7 buiten hoor.. ik durf dat idd niet aan.. en niet ivm gouden hoeven (dat zou wel mooi zijn trouwens.. elke keer als de hoefsmid is geweest heb je meteen weer geld binnen Haha! ) Maar tegenover ons is een camping waarvan de weg langs ons weiland heen loopt.. Mijn paardenbeesten komen dan ook alleen buiten als wij zelf thuis zijn.. Ik wil daar zicht op hebben.. en niet dat ik ineens een half afgeslacht paard in mijn wei heb staan.. Of dat er pennymeisjes op aan het rijden zijn.. ik vind dat risico te groot..

Nu weer ontopic.. ik denk dat het voor verschillende paarden erg goed kan zijn.. het lijkt me dan voor de eigenaars weer wat lastiger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:16

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg ook niet dat jij er niet voor mag kiezen. Maar de vraag is zou jij er voor kiezen en dan zeg ik heel hard nee Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:19

En van mij mag je Haha!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:22

wat ik me afvraag: er is een mega discussie over chippen en nu gaat iedereen wel een extra chip in zijn paard stoppen voor zo'n stal?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:23

Qua ruimte en het in een kudde leven is natuurlijk geweldig voor een paard ipv af en toe op het land en uit de stal getrokken te worden! Vindt het erg paardvriendelijk.

Afwachten is inderdaad hoe de automatisering loopt, het blijft natuurlijk techniek en dat hapert wel eens, maar ik neem aan dat er controle is en dat het gauw genoeg opgemerkt wordt als er iets aan mankeert!

Ik zou het zeker wagen als ik een eigen paard had! Tuurlijk zullen er wat onderlinge rangen en standen bepaald moeten worden maar dat zal ( uitzonderingen daar gelaten) geen grote problemen geven denk ik

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:23

Aan de ene kant een super systeem...aan de andere kant zitten er zeker nadelen aan.

Het voordeel vind ik dat het paard zelf kan bepalen of hij binnen / buiten gaat staan, wanneer hij eet, wat hij eet (hooi of brok) en lekker zelf kan uitmaken wat hij doet.
Het nadeel vind ik dat ze allemaal met elkaar in een kudde staan. An sich geen probleem, maar je hebt er altijd een paar rotzakken tussen. Ik heb ook meerdere malen gezien dat er een paard het voerstation wordt uitgebonjourd door een ander.
En idd, ik vind dat de paarden veel wondjes / krassen en beschadigingen oplopen. Veel meer dan bij weidegang (ook al is dat 24/7), ik heb de ervaring dat er toch veel wordt aangekloot bij de voerstations (door de paarden zelf). En ook al zitten er van die kleine slagboompjes met stroomdraad op, er zijn er die zo lomp zijn dat ze een ander wegduwen.
Nadeel vind ik ook dat er zo'n chip ingebracht moet worden of dat je paard een halsband om moet. Deze zijn nodig voor het voerstation.

Als ik zou mogen kiezen, dan kies ik niet voor hit-actief.