Stal/wei naast snelweg slecht voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Stal/wei naast snelweg slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:01

Het is niet erg, maar denk dat paarden zo wel minder rust krijgen, niet dat ze het nodig hebben, maar toch.
Als ik in de trein zit, zie ik ook overal paarden vlak voor het spoor staan, hele kuddes, ik zou het zelf eigenlijk nooit doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:04

Op de radio hoorde ik deze week dat jongeren die in de nabijheid van een snelweg wonen kleinere longen hebben (tot 7% kleiner). Gezond zal het dus niet zijn vrees ik.
Het is wel handig om je paard te laten wennen aan verkeer en zo. Het effect van het voortdurende geraas kan ik niet inschatten eigenlijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:20

muts_x schreef:
Hallo mede-bokkers! Haha!

Ik had een vraagje.. Namelijk of het slecht is voor een paard als hij in een stal of weiland of iets dergelijks staat die naast een snelweg ligt.
Zit zelf niet met zo'n situatie maar vroeg het me gewoon af Lachen

x Muts

Waarom zou in jou denken het slecht zijn voor een paard?. Vraag me je beweegreden af om zo'n vraag te stellen?.
Ik kan namelijk helemaal GEEN reden verzinnen waarom het slecht zou zijn?.

Erop zitten en rijden is namelijk veel slechter voor een paard. En bij een boer helemaal afgesloten zetten is ook slechter omdat ze dan niets meer gewend zijn.
Mijn beide paarden zijn opgegroeit in de drukte en daar heb ik nu alleen maar schrik van ze zijn alles gewend auto's, tractoren, gillende kinderen enz....

Ben benieuwd naar je reden?.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:40

Prisca: geluidsoverlast (bij mensen en dieren voldoende bewezen dat het vanaf een bepaalde sterkte zeer storend is, met depressie en dergelijke tot gevolg), uitlaatgassen (zie mijn post hierboven).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:22

Oke dat is al jaren bekend maar ja om dit als bezwaar te zien.......en lijkt me dat de TS dat ook weet dus stel je de vraag niet?.

Heb naast een snelweg gestaan A12/A27/A28 en kan je zeggen nooit last gehad. Vind een fijne stalling met mogelijkheden en een tevreden paard belangrijker dan een snelweg.

Als je je paard afsluit krijg je allemaal van die zeikbokken waar er al veel te veel van zijn omdat ze nergens mee tegen kunnen.

Denk dat erop rijden en trainen zoals wij doen veel slechter voor een paard is dan langs de snelweg. Paarden zijn wel dood gegaan aan het berijden ervan en de omgang maar aan stress van snelweg en uitlaatgassen.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:46

Ik vind constante stress door lawaai of slechte longen door uitlaatgassen nu wel een prima bezwaar ja...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:56

Prisca schreef:
Denk dat erop rijden en trainen zoals wij doen veel slechter voor een paard is dan langs de snelweg. Paarden zijn wel dood gegaan aan het berijden ervan en de omgang maar aan stress van snelweg en uitlaatgassen.....

Een goeie training is normaal gezien bevorderlijk van het paard zijn fysiek, conditie en ontwikkeling. Uitlaatgassen en stress daarentegen zijn volgens mij alleen maar slecht voor een paard Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:29

vind het allemaal wel erg ver gezocht volgende keer een topic of ik mijn paard wel naast een weiland met koeien of schapen zou zetten of aan de rand van een woonwijk.

ruim 15 jaar op dit stal gestaan en de meeste gingen toch dood door schuld van de eigenaar (rijden, verzorgen, gebreken) dan door verkeer.

Ach over een paar jaar zitten de snelwegen toch tussen 2 hoge muren in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:37

voordeel je paard wordt goed verkeersmak zonder moeite en in eigen omgeving. nadeel kan zijn het roet van de auto's over het gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:51

Mijn paarden staan nu sinds een jaar naast een snelweg.Nu moet ik zeggen dat wij een bomen en struikenrij er tussen hebben en de weien waar ze nu staan verder van de weg afliggen.Maar ik denk dat de stal zelf grofweg 100 meter van de snelweg afstaat.

Maar idd de paarden zijn verkeersmak,regelmatig gebeuren hier ongelukken of klapbanden.Mijn hart staat iedere keer nog even stil maar de paarden kijken niet op.

Nu komen mijn paarden van het boerenland,mijn oudste heeft er 7 jaar gestaan.Ik kan geen verschil van gedrag opmerken.Ze hoest wel maar dat deed ze bij de boer ook ,hier zelfs iets minder.

Deze stal is op zich dichter bij mijn huis,veel beter en netter qua stallen en wei.Ik heb er wel serieus over nagedacht omdat ik zelf het lawaai storend vind soms.Ligt aan welke kant de wind komt.En aan millieuvervuiling heb ik ook nagedacht.Maar nu schijnt Antwerpen helemaal niet vervuilder te zijn als Limburg of de ardennen.Omdat daar de stoffen van het Ruhrgebied ons land binnen komen.Dus ik ga er maar vanuit dat het mee gaat vallen.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:56

voor mens en dier zijn de uitlaatgassen slecht maar die heb je op meerdere plekken. ik denk dat in een slecht ventilerende stal staan slechter voor ze is dan naast een snelweg in een open wei. misschien dat ze er op langere termijn wel eens last van kunnen krijgen maar elk paard en mens krijgt klachetn als ie ouder wordt.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:38

poes schreef:
Prisca: geluidsoverlast (bij mensen en dieren voldoende bewezen dat het vanaf een bepaalde sterkte zeer storend is, met depressie en dergelijke tot gevolg), uitlaatgassen (zie mijn post hierboven).

Dat is inderdaad de reden waarom ik het vraag Knipoog

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:40

poes schreef:
Ik vind constante stress door lawaai of slechte longen door uitlaatgassen nu wel een prima bezwaar ja...

Ja inderdaad, ik ook Knipoog

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:46

Mijn paarden staan ook aan de snelweg, met wal met bomen etc ertussen. Ik geloof niet dat mijn paarden last hebben van constante stress. Ik rij ook in hetzelfde stuk en zelfs toen er iemand uit de auto werd gezaagd en de auto een eind werd opgetakeld, zette mijn paard geen stap verkeerd (4 jarige). De uitlaatgassen vind ik wel iets voor te zeggen, dat is gewoon niet goed voor zowel mens als dier.

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:06

ik denk dat dit niet zoveel uitmaakt.. ze wennen dr snel genoeg aan.. en dan schrikken ze met buitenrit ook niet zo snel meer van auto's en vrachtwagens.. en je merkt t denk ik ook wel als t egt niet gaat met je paardjes..

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:21

Het zal allemaal best meevallen met alle uitlaatgassen ed. Er zijn dingen die veel slechter zijn voor je paard. En heeft niemand zich nog afgevraagd hoe al die mensen al jarenlang wonen langs de snelweg???? Die overleven het ook wel hoor!! Ik heb ook 23 jaar langs de snelweg gewoond, ben gewoon kerngezond hoor!!! En mn paard ook.....

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:30

Mijn paardje heeft ook een jaar naast 2 drukke snelwegen gestaan (A1) en ook nog eens een treinspoor. Nu heb ik hem ver van de snelweg en ik kan je zeggen dat ik een veel blijer paard heb. Onbewust kan het echt niet goed zijn al dat lawaai hoor. Waarom denk je dat mensen niet langs de snelweg willen wonen. Kan mij voorstellen dat het voor een paard ook niet fijn kan zijn. En er rijden nog genoeg diesels op de weg volgens mij. Neeh, van mij hoeft het echt niet meer. Dit is mijn mening Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:40

Edith schreef:
Het zal allemaal best meevallen met alle uitlaatgassen ed. Er zijn dingen die veel slechter zijn voor je paard. En heeft niemand zich nog afgevraagd hoe al die mensen al jarenlang wonen langs de snelweg???? Die overleven het ook wel hoor!! Ik heb ook 23 jaar langs de snelweg gewoond, ben gewoon kerngezond hoor!!! En mn paard ook.....

Laatst was nog op het nieuws dat de longen van jongeren die bij een snelweg opgroeien 7 tot 8% kleiner zijn dan normaal...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:07

heb zelf niet het hele topic doorgelezen maar:
ik woon zelf langs de snelweg enmijn pony staat ook gewoon langs de snelweg in de wei/stal hoor..Lachen

er zit wel een ventweg tussen, berm en sloot

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:13

Onze oude wei was naast een hele drukke weg, paarden gaven geen kik.

Heb er alleen maar profijt van gehad omdat mijn pony voorheen altijd bang was voor grote auto's en vrachtwagens, nu totaal niet meer.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:57

Jeannine schreef:
Mijn paardje heeft ook een jaar naast 2 drukke snelwegen gestaan (A1) en ook nog eens een treinspoor. Nu heb ik hem ver van de snelweg en ik kan je zeggen dat ik een veel blijer paard heb. Onbewust kan het echt niet goed zijn al dat lawaai hoor. Waarom denk je dat mensen niet langs de snelweg willen wonen. Kan mij voorstellen dat het voor een paard ook niet fijn kan zijn. En er rijden nog genoeg diesels op de weg volgens mij. Neeh, van mij hoeft het echt niet meer. Dit is mijn mening Lachen

Kan het niet aan de stal liggen?. Bv meer ruimte mee paarden waar hij het beter mee kan vinden. Beter bodem, beter voer enz...

Mijn paard ging van een drukke stal naast de snelweg naar een klein stalletje. En kan je zeggen dat hij door het betere voer daar veel beter eruit zag alleen schrok hij op de kleine stal op van alles ook merkte ik dat ik de ruimte van een springtuin miste wat voor hem ook lekkerder was (lekker naar voren los galopperen). Ik vond hem dus meeer gestresst op de kleine stal ook omdat het meer afgeschermd was dan op de grote stal. Op de grote stal was hij minder opgesloten dus vrijer van gevoel dus mijn idee happier. Dat merk ik nu nu hij ergens staat waar het klein is maar ruim en vrij.

Ik denk niet dat je de ene stal met de andere kan vergelijken als ze niet werkelijk hetzelfde zijn. Voer, grote stal, bodem bak, gezelligheid onderling, sfeer voor de paarden. Maar ook een radio aan in de gang aan kan een paard veel vrolijker maken.
Dus als je werkelijk 2 precies dezelfde stallen gaat plaatsen een langs een snelweg andere rustig ben ik benieuwd waar een paard happier is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:28

Mijn paarden staan ook langs een autoweg, er staat wel een bomenrij met struiken tussen. Mijn paarden hebben er geen last van volgens mij.