Paard eet al het schone stro op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Paard eet al het schone stro op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 02:16

Ik heb er twee die beide een verschillende aanpak qua stalonderhoud behoeven.

Beide stallen deed ik elke dag uitmesten (zowel urine als drollen). Bij mijn pony lag er de volgende dag geen stro meer in, alleen een natte plek met drollen en verder stond hij op het beton. Vervolgens ben ik elke dag drollen gaan scheppen en 2x per week plas en die dagen een hele baal stro erbij in. Helaas hield hij het niet 3 a 4 dagen op dezelfde baal stro vol, want hij werd te nat en uiteraard vrat hij er ook van. Nu doe ik elke dag drollen scheppen en om de dag plas en dan een halve baal erin. Hij krijgt een hele plak hooi, een flinke pluk kuil, een kwart kilo musli (met mineralen- en vitaminensupplement) en laat het stro op deze manier erg met rust. Ik gebruik dus niet meer stro dan wanneer ik deed toen ik dagelijks plas schepte, maar hij staat wel ruimer in het stro, want nadat meneer er een nacht op heeft gestaan is het niet meer zo lekker Knipoog

Mijn merrie daarintegen is een hel, pure bagger. Ze heeft een stal met een buitenluik en staat dus de hele dag te draaien. Volgens mij eet zij het niet echt, ze poept en plast waar ze staat, gaat draaien en stampt de boel samen. Ben voor haar nog steeds op zoek naar de gouden tip om de stal netjes te houden!

M'n pony krijgt de hoeveelheid stro die hij nu krijgt gewoon niet weggegeten in een nacht en hij krijgt ruim ruwvoer (en loopt buiten van 15.00u - 20.00u., wel met graasmasker). Dit gaat dus echt super!

Vroeger had ik een pony die ook z'n stal leeg at en heeft er verstoppingskoliek gekregen. Bij hem werkte het om wat natte plekken te laten liggen en te mengen met het verse stro. Mijn huidige pony vreet dan zelfs het vuile op, dus dat doe ik hem niet aan.

Jeetje, lang verhaal en nog niets nuttigs Haha!
Maar ik denk dat je er gewoon flink in moet gooien en desnoods mengen met het 'vieze'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:24

MartheenNoa schreef:
Ohw, dat pulp lijkt me wel een goed idee. Ik kan het natuurlijk altijd proberen. Ik hoor van meerdere mensen dat het aan een tekort aan vezels'/kuilvoer kan liggen. Weet iemand hoe ik aan pulp kan komen?

Kun je bij elke voerman kopen. Eigenlijk is het koeienvoer, die eten het droog, maar doe dat maar niet bij je paard. Het kan wel, maar dan moet je een paard hebben dat van zichzelf veel drinkt. Neem dat risico maar niet. Pulp kost bijna niets en je doet heeeel lang met zo een zak. Een halve voerschep zet zo veel uit als het geweekt is dat je wellicht al te veel hebt.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:45

Als je tarwestro voert en er zitten resten tarwe in dan wil het ook wel eens daardoor komen. Dat vinden de paarden heerlijk.

Ik geef mijn paarden altijd flink wat tarwe stro (dit verbouwen we zelf, dus vandaar) en ook altijd als ik het er net neer heb gegooid, beginnen ze flink te knabbelen en te zoeken naar de restjes tarwe er tussen.

Toen ik nog in Nederland woonde had ik eerst op de grond rubberematten liggen met grote gaten er in. Daarop legde ik de stro omdat ook bij mij alle viezigheid in de stal bleef en er geen goede afwatering was. Dat betekende wel dat ik iedere zaterdag veel gezeul had om de stal helemaal uit te mesten. Die matten zijn flink zwaar en dat wilde ik toch iedere week even flink schoonmaken.

Ik deed trouwens mijn stal iedere week of met Dettol of met Hallemid. Beiden zijn ontsmettingsmiddelen. De laatste zijn speciaal voor dierenstalling maar dan moet je wel de stal goed laten drogen voordat je de stro er weer op gooit en het paard er terug in zet.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:00

Hoi,

Dat heb ik ook, want mijn paard van 3 jaar geef ik altijd vers stro en hooi (Ook heb ik dan natuurlijk al uitgemest).
Maar dan de volgende ochtend is bijna al het stro weg!!!! Echt vervelend, want zo kom je wel door je stro heen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:09

Jouw 3jarige verveelt zich misschien op stal, wellicht komt hij net van de opfok en is hij gewend hele dagen buiten te lopen en te kunnen eten.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:14

Ja, dat zou het wel eens kunnen zijn, maar wat zou ik er aan kunnen doen, want zo'n groot weiland hebben wij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:23

Toch zo kort mogelijk op stal houden, desnoods een paddock maken en daar wat hooi voeren. Je zou het hooi in een hooinet kunnen doen en dat aan de spijlen vastmaken. Los aan de deur hangen niet zo een goed idee dan moeten ze er zo mee zwieren om het hooi te pakken en dat is niet best voor de nek.

Sommig hooi is erg snel verteerd en snel gekauwd. Wij hebben momenteel rietzwenk, graszaadhooi. Een stevige lange vezel, daar moeten ze goed op kauwen, verteert wat langzamer en daar hoef je ook minder van te voeren. Ander hooi zou ook een optie kunnen zijn. Het kan nl zijn dat je paard behoefte heeft aan een betere vezelstructuur dan je aanbiedt met het hooi.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:26

Nou, ze eet al het hooi ook op en ze komt ook vaak buiten met hooi, of af en toe in de andere wei met veel gras, dus ze komt aardig veel buiten, maar toch eet ze alles op.

nijntjepluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:29

Ik zou kijken of het volgende werkt: je mest de stal uit alleen de drollen en de echte natte plekken en vervolgens meng je het nieuwe stro met het oude.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:33

Goed idee, ik zal kijken of het werkt, dank je wel

xOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:23

Misschien is zagsel een goed idee.
Geef dr voldoende hooi. Misschien doet ze het uit verveling, geef er genoeg te doen... je kan ook elke dag met dr aan de hand gaan wandelen, dan eet ze gras en niet al het stro op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:42

Heeft je paard misschien te kort aan bepaalde mineralen? Een zoutblok kan nl ook wel eens helpen. Ze is wel goed ontwormt??

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:44

Een zoutblok tegen het eten van stro?
(daar heb ik wat aan! Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:51

Hebben wij gedaan bij een merrie die alles opat, ook als je niet uitmestte, dan pikte ze de poepsprietjes er tussen uit. Misschien is ze zoekende naar iets wat ze nodig hebben.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:55

Ik ga eens kijken of het iets scheelt Ja

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:58

Ik pot alle stallen op. Beginnen met één of anderhalve baal en de volgende dag alleen de mestballen eruit scheppen. Het is dan voor mij echt moeilijk om me in te houden en het natte te laten liggen. Toch werkt dit bij al mijn paarden het beste.
Ik trek de stal recht en strooi gewoon over het natte heen.
De eerste week strooi je vrij veel voor je gevoel, maar na een paar weken ligt er een zo lekker dik en droog bed in de stal dat je aan 1 of 2 plakjes per dag genoeg hebt. Ze gaan bij mij wel de hele dag naar buiten, dus dat scheelt wel. Het is even doorbijten, maar op de lange duur staat ieder paard er dan super bij.

Kalien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:00

mijn paard eet ook stro.. daarom staat ze op krullen/zaagsel.
maar ik zou niet weten wat je er aan kan doen. succes ermee!!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:38

Mijn verzorgpaard eet ook alles, dus nu staat ze op vlas, en als we schoon vlas er bij doen moeten we het oude er goed doorheen roeren, dan blijft ze er af.
Verder krijgt ze kuil voor de vezels, maar veel droog hooi, want ze wordt haast dik van lucht.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:40

Mijn shet eet alles... als ze brok krijgt en daarna hooi begint ze daarna vrolijk aan dr stroo te knabbelen en eet ze dit op!

MartheenNoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:01

Ik ben nu al een aantal dagen bezig met alleen het hele vieze eruit te scheppen. Daarna doe ik er nieuw stro bij en schep ik het goed door elkaar. Het is nu wel beter. Nu ben ik nog opzoek naar iets wat ik haar erbij kan geven zodat ze meer vezels binnen krijgt.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:42

MartheenNoa schreef:
[b]De stal van mijn paard kan ik elke dag uitmesten. Ze maakt de stal heel vies en als er nog schoon stro over is eet ze het op. Na een dag staat ze al in een soppige en vieze stal. Ik merk het ook al aan haar hoeven. Ze krijgt last van rotstraal ondanks dat ik elke dag de stal uitmest.

Weet iemand iets, wat ik tegen het stro eten van mijn paard kan doen. Of anders hoe ik de stal een beetje droog en schoon kan houden.

Voldoende "arm"hooi voeren, zodat ze de hele dag door iets te doen heeft. Of beter nog een paar uur weidegang

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:45

Bij mijn verzorgpaard hadden we hier ook heel erg last van.
Bij haar was er echt niks tegen te doen.
We hebben haar nu op vlas en ze is ook meteen afgevallen.
Voor nog wat extra vezels kun je misschien pavo koeken voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:48

MartheenNoa schreef:
Ik ben nu al een aantal dagen bezig met alleen het hele vieze eruit te scheppen. Daarna doe ik er nieuw stro bij en schep ik het goed door elkaar. Het is nu wel beter. Nu ben ik nog opzoek naar iets wat ik haar erbij kan geven zodat ze meer vezels binnen krijgt.

Goed geweekte pulp.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:12

Mijn oude pony deed dit ook en wij mengden dat het schone stro met het 'vieze' stro. Dan bleef hij er vanaf. Lachen Maar je kan natuurlijk ook een andere bodembedekking nemen.