De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:02

detour schreef:
Hoi, heb les gehad van Machteld van Dierendonck, zij is de gedragsdeskundige van NL bij uitstek en gaat uit van het volgende principe:

- Neem de stokmaat van je paard en verdubbel die. Die maat gebruik je zowel in de lengte als in de breedte.

Dus: Een paard van 1.60m heeft een box nodig van 3.20m2x3.20m2.
Een paard van 1.70m heeft een box nodig van 3.40m2x 3.40m2.

Dit heeft te maken met de mogelijkheden van het dier om te kunnen vewegen, ze heeft er complete studies naar gedaan.

De meeste stallen zijn NL zijn met de kastelen die er in Nl rondlopen echt te klein!

Een paard heeft helemaal geen stal nodig... Elke stal is te klein.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:03

ik lees wat dingen als risico op blessures etc
maar dit is helemala niet nodig
als je een groep dieren voldoende ruimte geeft en de groepen zijn redelijk stabiel kwa samenstelling dan is het risico op blessures even groot of misschien wel kleiner dan bij paarden die meer op stal staan en een paar uur per dag bij elkaar mogen

als je een groep paarden gaat bekijken staan die over het algemeen te eten, te dutten , of te tutten
paarden die dagelijks even buiten komen , of een paar uurtjes bij elkaar gezet worden die doen idd gek , maar dat is niet zo vreemd , die moeten energie kwijt, die zijn blij
tis weer even spannend, we mogen weer vrij, los,

dan zijn de risico's op blessures idd wel aanwezig, maar niet als de groep standaard bij elkaar staat en de ruimte heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:18

Als je kijkt in mijn profiel en dan zanda's album zie je dat ze wel meer doen dan dutten en tutten. Haha!
En die staan buiten zolang het licht is (kom dus net naar binnen van het binnen zetten)
Maar als er genoeg plek is dat ze weg kunnen valt het wel mee met de blessures.
Maar ik vind persoonlijk geen 1 stal groot genoeg om weg te kunnen.
Dus op stal wil ik ze graag apart hebben. In de wei juist samen omdat ik het belangrijk vind dat ze met elkaar kunnen duttem, tutten, maar ook klieren Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:31

Ik vind een 3x3 stal prima, zolang een paard er maar alleen 's nachts instaat.
Het gaat mij meer om de tijdsduur die een paard doorbrengt op stal dan om de grote van een stal. Een paard kan beter 12 uur in een 3x3 stal staan, dan 24 uur in een 4x5 stal, vind ik.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:34

hihi ik heb het wel echt heel luxe.. heb een stal van 2.5x6!!

als de nieuwe manege gebouwd is dan krijgen we stallen van 3.5x3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:11

Ben het er wel mee eens dat bv ook hengsten gewoon samen kunnen staan maar dat gaat niet altijd op en ik heb het zelf ondervonden.
Ten eerste zijn het net kleuters die de hele dag lopen spelen en irriteren met elkaar, ze verwonden elkaar niet echt maar 'paardenspelen' komt er toch op neer dat er heel wat kale plekken aan de schouders, hals, kont en benen komen te zitten. Kan me voorstellen dat handelsstallen en hengstenhouderijen daar niet blij mee zijn.

Bovendien ging het bij ons ook mis na een half jaar, de hormonen van de hengst gingen teveel opspelen en hij heeft de ruin in een hoekje gedrukt en half 'verkracht'.
Daar zijn geen gewonden bij gevallen maar dat had gemakkelijk kunnen gebeuren. Ze zijn daarna ook niet weer samen in het land gegaan omdat ik niet het risico wil lopen dat er 1 door de draad gejaagd wordt oid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:19

Lilian R, er van uitgaande dat een paard gestald wordt zijn er gewoon criteria aan een stal verbonden ten bate van het paard.

Tuurlijk is helemaal buiten een optie maar bijna niemand wil zijn paard zou houden!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:22

Mijn 2 paardjes van 1.57 a 1.58 staan in een 3x3 stal, maar helemaal open, aan vier zijden dus ze kunnen overal overheen met hun hoofd/hals (dat scheelt ook nog natuurlijk). Mijn jonge paardje van ongeveer 1.65 heeft een box van 3 bij 5,5 ongeveer weet niet precies, langwerpig in elk geval! Dit omdat zij groter is, maar ook omdat ze veel ligt en helaas ook koliekerig is geweest. Vastrollen gebeurd zelfs nu nog wel!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:24

@ Alydje:Mijn paarden staan inderdaad ook zo veel mogelijk buiten, zowel 's zomers als 's winters altijd overdag buiten (zij het met deken)! Alleen nu niet, omdat mijn jonge paardje een koliekoperatie heeft gehad en 2 maanden stalrust moet houden, maar dat zijn uitzonderingsgevallen natuurlijk.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:20

Citaat:
in een 3x3 stal, maar helemaal open, aan vier zijden dus ze kunnen overal overheen met hun hoofd/hals (dat scheelt ook nog natuurlijk).

Dat scheelt idd wel, bij ons zijn alle muren helemaal dicht, de deuropening is de enige opening die er is. Zelfs geen tralies tussen de stallen om elkaar te zien ofzo.

En persoonlijk zou ik als ik een paard van rond de 170 heb hem nooit in zon kleine stal zetten (3x3).
Als ik die paarden overeind hoor/zie komen kletteren ze half tegen de muren aan en als ze willen liggen moeten ze daar ook nog moeite voor doen omdat de muren in de weg zitten.
Als ze staan kunnen ze alleen maar de hele dag om hun eigen as heen draaien of hun kop naar buiten steken, zelfs een inimini wandelingetje door hun stal kan al niet. Daarbij komen de meeste paarden bij ons op stal nog plusminus max. 3 uur per dag hun stal uit, vindt dat toch echt geen doen voor een paard. Zou voor 'mijn paard' dan toch wel op zoek gaan naar een grotere stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:55

Bij ons staan ze ook zo zoveel mogelijk buiten, als ik er niet mee op concours gaan zelfs het hele jaar. Ga ik er wel mee op concours dan gaan ze afhankelijk van het weer zo rond eind oktober weer 's nachts binnen, de hele winter staan ze overdag zoveel mogelijk buiten. In het voorjaar gaan ze rond maart/april weer naar buiten, zodra het weer het enigzins toelaat.
De boxen zijn 3x3,5 en er zijn 2 boxen naar elkaar toe open, paarden kunnen dus bij elkaar in de box hangen. Dit blijft ook gewoon zo als ze enigzins met elkaar overweg kunnen, heb het 1 x dicht gemaakt omdat ik er zelf niet meer veilig bij kon omdat ze toen nog moesten bepalen wie de baas was... Nagelbijten / Gniffelen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:02

De paarden worden steeds groter, dus zou het logisch moeten zijn dat de stallen ook groter worden.

De meeste nieuwe (pension)stallen die gebouwd worden zijn helaas nog steeds 3x3, omdat je dan simpelweg meer paarden kwijt kan en dus meer kan verdienen. Bovendien zijn grotere wanden gelijk een stuk duurder.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:30

AndreaB schreef:
Als ik die paarden overeind hoor/zie komen kletteren ze half tegen de muren aan en als ze willen liggen moeten ze daar ook nog moeite voor doen omdat de muren in de weg zitten.

Dat doet ie van mij zelfs met een kasteel van een stal... Haha! Want wat is nu leuker dan gewoon op een halve meter van je stalwand gaan staan, er tegenaan gaan leunen en dan heel nonchalant je benen onder je lijf weg te laten glijden tot je in het stro klettert... Dat betekent gegarandeerd lawaai, van jezelf en alle tweebeners die je hebt laten schrikken. Clown

Mijn paardje staat 's winters ook 's nachts binnen. Hij gaat zo rond een uur of 10/11 naar buiten en zo rond een uur of half 9 weer op stal (na het werken). Nu staat hij nog dag en nacht op het land. Zijn box nu is zo'n 3,5 bij 4 meter. Ruim genoeg. Maar ook met iets kleiner ben ik nu niet ontevreden. Hiervoor stonden we in Zuid-Holland en kon hij 's winters nauwelijks naar buiten. Nu in Gelderland gaat hij 's winters ook nog de hele dag op het land... En das wel super! Neemt overigens niet weg dat ik erg blij ben met mijn ruime box en dat er best regels mogen komen voor de maat van een stal!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 02:06

wij hadden voor onze D-pony een stal van 4 bij 4. Madam kon gewoon kleine voltes lopen in haar stal. Het beviel altijd super. ze deed al haar behoeftes achter in de stal. dus onder het voerluik was het heel schoon. Toen mijn pony weg was hebben er twee kleine pony's ingestaan. Ongeveer A pony..ging ook heel goed..stal werd toen gebruikt als inloop stal. Op het laatst toen er wegens onze verhuizing geen paarden/pony's meer instonden liet ik onze konijnen er in rondlopen. Die konden lekker rennen en in de zomer was het lekker koel voor ze omdat de stal goed is geisoleerd.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:01

mijn paardje heeft een stal van (nu gok ik) 2,5 bij 4 m
met als bijkomend voordeel dat er een rijbak en een weiland ter grootte van de rijbak altijd tot zijn beschikking zijn Lachen
hij staat dus in principe nooit opgesloten in zijn stalletje Lachen (alleen na het rijden met een berg hooi als hij gezweet heeft)
dan vind ik een kleinere stal wel kunnen
maar als je paard erin ''opgesloten'' moet staan zou ikzelf ook liever iets groter dan 3x3 hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:07

Mijn pony is helemaal niet groot (1, 43 en nog een beetje in de groei Knipoog ), maar in een stal van 3x3 (of groter) zal ik hem niet zetten (tenzij het noodzakelijk is om medische redenen). Mijn paard houdt van bewegen, grazen en sociaal contact en dat neem ik hem niet af. Daarbij vind ik de boxen bij de diverse stallingen hier in de buurt (ik heb er rondom mijn huis en in de buurt heel erg veel zitten) veel te klein.
Helaas is dat toch de tendens, al hoop ik nog steeds dat meer mensen in gaan zien, dat paarden meer buiten horen. Ja

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:11

mijn paard heeft een stal van 3,5 bij 4
dat is een hele fijne afmeting hoor!
3/3 vind ik persoonlijk voor paarden te klein.
die van mij staat tevens de hele dag buiten dus vermaakt zich erg goed!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:47

Helaas is het zo dat de standaardmaten van boxen nog steeds gebaseerd zijn op 3 x 3.
Toen wij een nieuwe stal gingen bouwen, ben ik heel Nl. door geweest bij de stallenbouwers, maar als je een wat grotere maat wilt is het meteen maatwerk en ben je echt veel meer geld kwijt.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een grotere maat dan de standaard maat en heb nu buitenboxen van 3 m breed en 3,5 m lang. En dat is toch wat prettiger voor paarden van dik 1.70 m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:54

Ik heb zelf twee stallen van 4,5 *5,2. Toen ik dus mijn pony op pension heb gezet voor een jaar moest ze ook in een stal van 3*3. Ik vond dat zo vreselijk klein! Pfff.. en dan te bedenken dat mijn pony maar 1.38 is. En dan te bedenken dat veel van die grote paarden ook in 3*3 stallen staan.

Mocht ik ooit in de toekomst paarden aan huis houden (eigen huis dus Knipoog voorlopig blijven ze lekker op het ouderlijk huis staan). Dan zou ik wel minimaal kijken voor 4*4 stallen. Die kan je ook standaard veel makkelijker krijgen dan nog afwijkendere maten.

Daarnaast ben ik ook overtuigd van het loopstallen systeem. Maar dan niet in grotere groepshuisvesting, dat vind ik persoonlijk weer minder geslaagd. Maar gewoon hele kleine groepjes, elk paard zijn eigen stal. Eventueel een systeem met een mini paddock (zelfde maat als stal of 2x zo groot) op elke stal aangesloten en dat paard zelf kan kiezen of ie binnen of buiten staat. En dan weidegang / hele grote paddock waar ze wel in grote groepen kunnen staan. Maar ik vind wel dat een paard altijd zijn eigen plek moet kunnen hebben zonder gezeur van andere paarden aan hun kop.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:07

Uhh; hengsten en vooral hengsten die dekken hoef je niet samen in een loopstal te zetten hoor! Ook een ruin zou ik nooit bij een hengst zetten die gedekt heeft...
Mijn paarden staan 's nachts wel op stal, maar staan verder de hele dag buiten. Ze doen het prima, dus...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

Arabesk schreef:
ik denk dat boxen als huisvesting op den duur helemaal gaan verdwijnen, omdat mensen gaan inzien dat je paard beter af is en gelukkiger is in een groepshuisvesting.

Niet voor niets groeit het aantal HIT-actiefstallen exponentieel.

Ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren, net zo goed niet dat het ooit zal gebeuren dat iedereen bitloos rijdt.
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik vraag me wel af hoe de HIT stallen uiteindelijk zullen bevallen in de toekomst.
Ik heb er eens een voorbeeldje van gezien en ik was er om je eerlijk de waarheid te zeggen niet kapot van. Het lijkt me op den duur stereotype gedrag in de hand werken, dwz de paarden lopen de hele dag hun vaste rondje. Zo van: van voermachine naar drinkbak, van drinkbak naar hooiuitgifte even pauze en weer terug naar voermachine enz enz enz.
Maar ik ben benieuwd naar praktijkervaringen!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:00

ik heb spark in een stal van 4,5 bij 4,5 staan daar hebben we er nog 3 van en eentje van 3,5 bij 4 die staat leeg , en een hele grote shet stal , staat 1 shet in haha kan die rondjes in rennen ,
maar met zijn allen stal lijkt mij persoonlijk niks spark kan nu al niet bij andere paarden inde wei of bak staan zonder enorme ruzie te maken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:51

Yvonnelind schreef:
Uhh; hengsten en vooral hengsten die dekken hoef je niet samen in een loopstal te zetten hoor! Ook een ruin zou ik nooit bij een hengst zetten die gedekt heeft...

Dat kan dus wel degelijk, als de ruin maar duidelijk genoeg laat merken wat er wel en niet kan en als ze genoeg ruimte hebben om weg te kunnen. Ook hengsten kunnen prima samen, ik heb al genoeg voorbeelden gezien, ik zou zeggen 'open een topic'. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:58

LilianR schreef:
detour schreef:
Hoi, heb les gehad van Machteld van Dierendonck, zij is de gedragsdeskundige van NL bij uitstek en gaat uit van het volgende principe:

- Neem de stokmaat van je paard en verdubbel die. Die maat gebruik je zowel in de lengte als in de breedte.

Dus: Een paard van 1.60m heeft een box nodig van 3.20m2x3.20m2.
Een paard van 1.70m heeft een box nodig van 3.40m2x 3.40m2.

Dit heeft te maken met de mogelijkheden van het dier om te kunnen vewegen, ze heeft er complete studies naar gedaan.

De meeste stallen zijn NL zijn met de kastelen die er in Nl rondlopen echt te klein!

Een paard heeft helemaal geen stal nodig... Elke stal is te klein.

Precies. Haha!
Zeker voor mijn paard, die wordt gek in een afgesloten stal en ik geef hem groot gelijk.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:17

We gaan weer helemaal de natural kant op. Haha!