Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:Van mij mag je zoveel dekens op je paard leggen als je zelf wil, maar onwaarheden vertellen dat een paard niet zonder kan, dáár ga ik tegenin
Arabesk schreef:dat is echt onzin, het paard van nu heeft nog steeds dezelfde eigenschappen, het is nog steeds een paard met dezelfde behoeftes

Arabesk schreef:ik heb een arabierdie heeft ook een hele andere vacht dan een shet en toch kan hij dekenloos door het leven, en na het werk gewoon nat de wei op. Ik ken ook genoeg kwpners die zonder deken op de wei staan en een prima vacht krijgen.
Miryamk schreef:Tjonge het nivo daalt hier snel zeg...TS stelt een normale vraag en daar komen verschillende antwoorden op, mooi toch, vrije keuzes mogen maken
Mrietje schreef:ik doe ook dierverzorging en een bezweet paard moet bij ons altijd een deken op om geen kou te vatten of op de tocht te staan
Nadir schreef:Arabesk schreef:dat is echt onzin, het paard van nu heeft nog steeds dezelfde eigenschappen, het is nog steeds een paard met dezelfde behoeftes
Het paard heeft misschien nog wel dezelfde eigenschappen en behoeftes, maar heeft nu wel andere leefomstandigheden dan "vroegah".
Ik ben het dan ook volledig met Kaat eens.
, ofwel help je hem een handje om de door de mens veroorzaakte foutjes op te vangen. Nadir schreef:Het paard heeft misschien nog wel dezelfde eigenschappen en behoeftes, maar heeft nu wel andere leefomstandigheden dan "vroegah".
Ik ben het dan ook volledig met Kaat eens.
Arabesk schreef:En wintervacht lelijk? Ach vanaf 10 meter zie je het al niet eens meer en zo'n bollie wollie is ook wel gezellig, heeft een hoog knuffelgehalte
fojoe schreef:ik heb altijd geleerd dat je een bezweet paard als het koud is een deken op moet doen.
nu ken ik een meisje dat dierverzorging studeert, en daar leert ze dat je een bezweet paard geen deken op mag doen, omdat de haren dan plat gaan liggen.
zo gaat dus de isolerende luchtlaag weg, en het paard krijgt het koud.
als je het paard zonder deken laat staan, gaan de haren rechtstaan, heb je weer een isolerende luchtlaag, en krijgt het paard het niet koud.
mij lijkt het wel sterk dat die natte haren zomaar recht gaan staan![]()
benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben!
)...het zweet trekt door naar de bovenkant van de deken! fojoe schreef:moderne paarden zijn door de mens 'aangepast' waardoor er ook wat 'foutjes' ingeslopen zijn.
ofwel laat je dit paard dan de natuurlijke selectie ondergaan, ofwel help je hem een handje om de door de mens veroorzaakte foutjes op te vangen.
Arabesk schreef:fojoe schreef:moderne paarden zijn door de mens 'aangepast' waardoor er ook wat 'foutjes' ingeslopen zijn.
ofwel laat je dit paard dan de natuurlijke selectie ondergaan, ofwel help je hem een handje om de door de mens veroorzaakte foutjes op te vangen.
met die foutjes valt het wel mee hoor, zolang er nog geen vijf poten onder zitten
huertecilla schreef:Het koelt hier 's nachts flink af en ik laat mijn paard na de nachtelijke rit even (om plotselinge afkoeling te voorkomen) onder een droge wollen sjabrak uitdampen met een bak snaai voor het de wei ingaat.
Overdag is hier het onder een droge sjabrak even uitdampen ook zinvol doch nu om verhítting te voorkomen. Onder het zadel vandaan gekomen staan of gaan de bloedvaten op de rug vol bloed en onder de natplatte vacht is dat net een zonnepaneel.
amosje schreef:ik ga altijd met mijn haf in de bos rijden
soms zweet hij dan wel
en als wij dan ergens ons paard vastbinden omdat wij wat kunnen gaan drinken ofzo
dan heeft ie ook geen deken op
en heb eens een keer een zweet deken opgedaan in de winter en dan komt er allemaal druppeltjes op de deken te staan
mss dat het paard daardoor kou krijgt door de natte deken die op hem ligt ofzo
dat is de bedoeling ook van een zweetdeken
de druppels trekken van de onderkant naar de bovenkant toe
amosje schreef:nja zoveel ken ik niet over zweetdekens![]()
dom dom
...en in de paardenwereld raak je nooit uitgeleerd
fojoe schreef:klopt wel, oerpaarden zijn gevormd door natuurlijke selectie.
in de natuur is het de best aangepaste die overleeft, de andere halen het niet.
zo hou je uiteindelijk alleen nog paarden over die optimaal aan hun milieu aangepast zijn.
moderne paarden zijn door de mens 'aangepast' waardoor er ook wat 'foutjes' ingeslopen zijn.
annebe schreef:Welk type paard ik ook rijd, ze gaan allemaal zonder"(zweet)deken de wei op, ook al zijn ze kletsnat.
-20, sneeuw, storm maakt niet niet.
Er is er nog nooit eentje ziek geworden.
Wel eerst zorgen dat de hartslag goed gedaalt is.
oerpaard of niet... een paard is een paard
(mooi gezicht om te zien dat je je paardjes zo los mee laat lopen in de bossen..en dat kleine kind achterstevoren op de rug..schitterend!!!)
sherif schreef:amosje schreef:en heb eens een keer een zweet deken opgedaan in de winter en dan komt er allemaal druppeltjes op de deken te staan
mss dat het paard daardoor kou krijgt door de natte deken die op hem ligt ofzo
dat is de bedoeling ook van een zweetdeken
de druppels trekken van de onderkant naar de bovenkant toe
als je die natte zware deken erop laat liggen krijgt ie het vanzelf weer koud en werkt het averechts.