in de winter het natte stro laten liggen en aleen de drollen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Re: in de winter het natte stro laten liggen en aleen de drollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:02

Wilawander schreef:
Ik vindt het maar niks. Vaak rotte hoeven enz. En de sterke ammoniak lucht is niet bepaald gezond voor de luchtwegen.

Onze hoefsmid adviseert juist een potstal te hebben, omdat anders z'n hoeven zo droog zijn Lachen Verder krijg je in de winter geen sterke ammoniak lucht Dat is alleen in de zomer want wordt de urine 'opgewarmd'. Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:03

In de winter pot ik ook, maar ik haal dan wel een keer per week de hele stal leeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:05

omdat de hoeven zo droog zijn ze dan maar in een vochtige stal te zetten?
rare hoefsmid want volgens mij is urine juist heel slecht voor hoeven Knipoog

mijne loopt gelukkig gewoon buitendus krijgt buiten zijn vocht wel voor zijn hoeven,dus kanik een schone stal houden

Casarell

rijoyco schreef:
Ik haal ook meestal alleen de mest uit de stal, urine loopt door het vlas heen naar de bodem en wordt daar 'opgezogen'.

Als de vlas-laag verzadigd is komt het natte naar boven en dan haal ik de natte plekken weg,
het overgbleven vlas verdeel ik weer en daarover heen wat vers vlas.

Vlas is een heel fijn product voor potten, al houd ik er niet om weken geen natte plekken weg te halen (zoals het 'echte' ouderwetse pooten) en steeds weer schoonvals overheen te strooien, dan heb je een berg vlas, dat je na weken toch een keer moet gaan verwijderen en dat kost dan mijn rug Knipoog

Een onder laag van vlas is helemaal super.. hier trekt alle vocht in.
Alleen het echt verzadigde eruit halen, de rest weer verdelen..
Doordat vlas zo goed het vocht absorbeert heb je geen last van hoefproblemen of stank..

Damber

ellepel schreef:
omdat de hoeven zo droog zijn ze dan maar in een vochtige stal te zetten?
rare hoefsmid want volgens mij is urine juist heel slecht voor hoeven Knipoog

mijne loopt gelukkig gewoon buitendus krijgt buiten zijn vocht wel voor zijn hoeven,dus kanik een schone stal houden

Yep en moet zeggen, het werkt ook nog Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:07

Wij doen dat ook; onderop ligt een mengsel van vlas en de (droge) vuiligheid van de vorige keer, daar bovenop het schone stro dat elke dag ververst wordt wanneer de drollen eruit zijn gehaald. Eén à twee keer per week de natte plekken eruit, stal rechtleggen en lekker nieuw stro erop. Zo staan ze nooit op het beton Lachen

In de winter doen we dit meer vanwege de kou, in de zomer wordt er wel meer uitgehaald vanwege broeien en bacteriën. En eens in de zoveel tijd wordt natuurlijk de hele stal leeggehaald, maar das niet zo vaak Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:07

Vaak is juist een stal die dagelijks wordt uitgemest natter/viezer. De strolaag ligt namelijk te los en is te dun.
Door te potten krijg je een stevige vaste bodem waarbij het vocht onderin wordt vastgehouden en de bovenlaag schoon en droog is.