'Pot' Stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: 'Pot' Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:10

Wij deden dat eerst ook. Alleen de drollen weg halen elke dag en dan eens per week weer een laagje vlas erop. 2 of 3 keer per jaar helemaal leeghalen.. Wat een rotwerk zeg!
Ik vind het zelf helemaal niks, ik mest nu 'gewoon' uit en dat bevalt me toch veel beter! Veel minder werk vind ik zelf.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:20

Naar mijn weten is een potstal een stal waarbij je alleen de drollen eruit haalt en vervolgens een laagje schoon stro erover heen strooit. Of het bevalt hangt denk ik van het paard af. Er zijn van die paarden, die veel door de stal heen lopen en dan wordt de bodem erg vies en ongelijk. Zelf mest ik het liefst iedere dag uit. Is per dag misschien meer werk, maar vind het wel schoner.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:32

Het echte ouderwetse potten is idd dat je de mest ook laat liggen. Tegenwoordig met de vlas en hemp stallen wordt de mest wel weggehaald en alleen het natte blijft liggen en wordt laag op laag gezet. Zo krijg je een zeer stevige en droge bodem maar het werkt idd niet bij alle paarden. Mijn paard is namelijk een graver, die woelt zijn hele stal om en graaft zo alles naar de achterkant van de stal, dan hou je geen stevige bodem meer over Clown
In de schuilschuren pot ik dus ouderwets (mest blijft dus ook liggen), daar ligt het nu ongeveer een meter hoog in een periode van bijna 2 jaar (zijn geen 3x3 stallen maar 2 schuren van 6x12 meter) ik heb daar ook een dichte betonnen vloer en het blijft goed droog daar.
Ik ben wel benieuwd van de mensen die een stal hebben met gleuven of gaatjes in de vloer, wat zit er dan onder? Als je de urine zo in de grond laat lopen is dat toch schadelijk voor het milieu? kan je daar geen heibel met de mileudienst mee krijgen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:44

Ik sta op een manege, wij hebben dus wel putjes. Volgens mij loopt het in de betonnen mestbak, in ieder geval niet de sloot in. Maar ik neem aan dat alles milieutechnisch in orde is, want ze komen hier zo'n beetje elke week inspecteren. We hebben vorig jaar de wasplaats nog moeten verplaatsen van de milieuambtenaar, dus naar de mest zal ook wel gekeken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:47

De gleuvenvloeren komen uit op de oude mestput van de koeienstallen. Idd gewoon de grond in mag niet, maar dat slipt ook dicht door de urinezouten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:11

Ah op die fiets.
Onze schuilschuren, waar we dus nog ouderwets in potten, dat zijn oude kalverenschuren en daar hebben ook wel sleuven gelopen maar die zijn door de vorige eigenaar dicht gegooid met beton, hij had namelijk een antiekgroothandel in de schuren Clown
Wij hebben wel een mestkelder deels onder de schuren en deels onder de garageloods, die is best groot. Ik ga eens zien of ik daar niet iets mee kan want het blijft wel droog bij ons maar dat is tot dat het stevig gaat regenen, dan staat alles meteen blank Clown (schuren liggen ongeveer een meter lager dan de grond buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:20

Dat zou voor jou een optie zijn, echt ideaal hoor. Bij ons hadden ze gewoon tegels gelegd en tussen de tegels liep het de mestput in. Je merkt er dus niets van, maar de urine kan weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:33

Wij hebben het ook een tijd gedaan. De warmte blijft dan ook beter hangen in de stal.
Het was alleen een enorm werk om het er weer uit te krijgen Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:29

Ja dat is ook waar ik altijd het meest tegenop zie.
En de stank he, een potstal ansich stinkt echt niet, tot je hem leeg gaat halen en de bodem los haalt Misselijk

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:48

Daar heb ik manlief dan voor, die haalt het leeg voor me Knipoog Ik hoef alleen aan het eind een koud biertje neer te zetten Haha!