Oren knippen, DRAMA!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Oren knippen, DRAMA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:23

Vind hij het ook al niet fijn dat hij aan je oor zit? Dan zou ik hem eerst eens een tijdje alleen maar aan het oor (voorzichtig) zitten zodat hij daar aan went en het niet erg vind als je daar aan zit. Dus niet aan het oor gaan trekken e.d. want dan los je het nog niet op.
Zorg dat je eerst de haren eruit haalt en dan de schaar niet laat zien maar voorzichtig de schaar naar het oor toe haalt en er dan in 1 keer gelijk wat afknippen. Vaak gaat dit wel goed. Ook belonen als het goed gaat.
Misschien kun je hem vastzetten of door iemand vast laten houden, zodat die hem ook een beetje gerust stelt.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:56

Bij die van mij is het ok geen suc6.. weet idd ook niet presies hoe ik dit voor elkaar krijg met m... Maar hij word ongeveer 1.70 enne als ik straks wedstrijden ga rijden moet het och geknipt worden... praam ben ik niet voor... Toen ik tino net had kon ik niet aan zijn oren komen (ze hebben hem als veulen aan zijn oren getrokken :s toen hij stijgerde en toen mocht je er niet meer aan komen) nu kan ik alles met zijn oren doen en vind hij alles prima kan ze insprincipe dubbelvouwen Tong uitsteken De schaar vind hij niet eng maar als ik zen oren wil knippen vliegt zen koppie omhoog...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:12

Tja, een helaas HEEL bekend probleem.
Mijn 3,5 jarige ruintje is echt de braafste die ik ken (ook DA's en hoefsmid verbazen zich als ze horen dat ie nog zo jong is) en eigenlijk gaat alles super. Ook voor het eerst singel, bit, bijna alles gaat goed.
Ook mag ik zijn manen knippen, ook mag ik het plukje waar het hoofdstel hoort knippen, ik knip zijn baard, sokken alles en het interesseert hem niet, ook mag ik aan zn oren zitten, maar zodra we de combi krijgen van schaar en oren is het gebeurd!
Dan gaat zn hoofd omhoog (hij is ruim 1.65m denk ik en ik ben 1.80m), maar dan nog kom ik er gewoon niet meer bij.
Maarja, we zullen wel gewoon verder oefenen, alleen is het lastig als je er niet bij komt. Ik kan wel op een krukje ofzo gaan staan, maar het probleem is dat ik dan of voor of achter de touwen moet gaan staan (zet hem vaak aan beide zijringen van het halster vast anders gaat ie keihard achteruit trekken) en dan wordt ik op de grond staand al naar voor of achter gelanceerd en ik ben dus bang als ik het met een krukje ga proberen dat ik helemaal hard op de stenen kletter en dan dicht bij zn hoefjes lijkt me niet echt prettig...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:15

Als je pony het echt niet wil, dan niet doen!
Straks heeft ze er een trauma aan over gehouden en mag je haar hoofd niet eens meer borstelen!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:27

Bij mijn pony heeft het geholpen om haar oren met een (massage)borstel te poetsen.
Ik heb voorzichtig een beetje doorgezet met het poetsen van haar oren, telkens als ze haar hoofd weg haalt dan stop ik eventjes en ga vervolgens weer verder.
Als ze haar hoofd weg haalt hou ik mijn armen wel op dezelfde plek als daarvoor (omhoog dus), zodat ze niet 'schrikt' van telkens mijn armen heen en weer (dat vond ze ook niet zo leuk).
Als ze een beetje rustig is geworden als ik haar oren poets dan vindt ze het echt heerlijk en dan vindt ze het ook niet erg meer als ik voorzichtig wat pluimen haar uit haar oren wil knippen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:15

Mijn oude pony had dit probleem ook. Zodra ik met een schaar bij zijn hoofd kwam, werd hij helemaal gek. Zijn derde oor kon ik dus ook niet knippen. Hij gooide heel hard zijn hoofd omhoog en liet me er absoluut niet bij. Ik heb het toen maar gelaten voor wat het was, ik was veel te bang dat ik per ongeluk in zijn oor zou knippen of in zijn oog zou prikken ofzo. Nagelbijten / Gniffelen

Kroepoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:25

Zo staat er een paard hier in de buurt met een heel stuk uit haar oor. Fout geknipt dus Scheve mond

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:46

Vjestagirl schreef:
Scheermesje nemen... Moet je wat voorzichtiger mee zijn... Maar t maakt geen geluid.... Voorzichtig het oor dichtknijpen en dan met t mesje erlangs

Dat lijkt me wel een goed idee, ga ik eens proberen. Gaat dat ook als de haren aan de lange kant zijn? Trek je ze er dan niet uit als het ware? Want het lijkt me dat dat helemaal pijnlijk is.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:53

Die van mij is ook onmogelijk..

Al weken op de lieve manieren geprobeerd, maar zondag moet ie op concour dus moet dat haar er echt uit.

Dus morgen gaat de praam erop..

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:47

Ik ga toch voor geduld en de pony langzaam laten wennen ipv een praam.

Ik denk nl. dat je het probleem moet aanpakken en niet voor de snelle oplossing gaan. Bij druk en pijn zal de pony waarschijnlijk meer angst gaan ontwikkelen voor dingen die bij z'n oren gebeuren. En misschien zal die ook gevoeliger worden op zijn lip/neus door de praam.

Een voorbeeld voor gewennen van aanraking aan de oren en het hoofd:

Aai de pony rustig over de hals, als ie braaf is loop je even weg (hoeft niet ver te zijn, een meter of twee is voldoende).
Aai de pony weer rustig over de hals, maar nu iets hoger. Als ie braaf is loop je weer weg (je haalt de druk eraf)
Aai de pony weer rustig iets hoger over de hals en als hij het niet verwacht ga je heel snel met je hand over de oren heen. En je loopt weer weg.
Sommige stapjes kun je natuurlijk meerdere keren herhalen als je pony het misschien toch wel erg moeilijk vind. Maar je kan ook steeds verder uitbreiden natuurlijk. Denk aan: over de oren en snel weer terug, daarna iets langzamer, dan met iets in je hand (bijv. een zachte borstel) etc.
Het is ook belangrijk om altijd positief af te sluiten. Dus als hij iets braaf accepteert, maar je merkt dat hij het heel erg moeilijk vind kan het verstandig zijn om halverwege te stoppen, om de volgende dag weer bij het begin te beginnen. Je zult merken dat alle stappen steeds sneller genomen kunnen worden.

Hierdoor zal de pony leren dat het eigenlijk helemaal niet eng is en geen pijn doet als je aan z'n oren zit.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!!! Veel succes

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:22

Pfff mijn merrie heeft dit ook, echt extreem!
Ik mag echt alles knippen, ook het derde oor zeg maar. Maar haar oren? No way! Dan word ze zowat vals!
Ik vind die tip met het scheermesje wel nuttig! Ga ik zo meteen eens uitproberen!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:25

Wat is het derde oor?? Hoor het jullie zeggen, maar heb geen flauw idee wat het is.
Maar het klinkt wel alsof ik er ooit eerder van heb gehoord.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:36

Hier is het ook altijd een grote klus om de oren te knippen. Een van mijn pony's is 'bang' (ik schrijf tussen aanhalingstekens omdat ik er nog niet van overtuigd ben, pony is nogal een aansteller op sommige punten) van het geluid van de schaar. Als iemand haar hoofd echter vasthoud, is het vrijwel geen probleem.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:42

Heeft ze geen pijn.. kan je haar wel gewoon aaien over en rond haar oren ?
Een praam omdoen is ook een oplossing.