paard te water, manier van eruit halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Re: paard te water, manier van eruit halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:35

Ik had het vorige week, we hebben hem er met zijn 3e uitgehaald met de tractor aan 1 voorbeen het ging niet zoals het moet en het moest dit keer echt snel gebeuren, toen hij er eindelijk uit was dook ik op het hoofd en de staleigenaresse ook alleen haar voeten zaten tussen de paardenbenen, dus jammergenoeg voor het eerst een gewonde.. paard had niks niet kreupel, dik en ik had aan de poldercross meegedaan Lachen

Verder kon er geen band achter erom, maar ik ga het ook eens doorlezen want dit gebeurd elke maand bij ons..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:05

Ik geloof dat er deze maand een stuk in Bit of Ros stond. Zal het eens checken.

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:14

Heb je nog een rekening gekregen of viel het onder de verzekering?
Was ik even benieuwd naar Bloos

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:34

Ja ik ook!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:39

Band achter de achterhand helpt iig voorkomen dat er teveel aan de benen wordt getrokken.
Verder wil continu druk op halster (zachtjes trekken) ook helpen om een paard uit de sloot te krijgen. Ik heb een cursus van het NHI (EHBO bij ruiter en paard) gevolgd, en daar werd gezegd dat de peesplaat van de paardennek aardig wat hebben kan. Moet je natuurlijk niet ineens vooruit schieten, maar constante druk kan.
Er werd toen ook verteld dat trekken aan de benen een big No-no is....ik hoop dat het paard er zonder blijvende gevolgen vanaf is gekomen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:26

Ik heb jarenlang op een stal gestaan en gewerkt waar in de zomer regelmatig paarden in de sloot terecht kwamen.

Wij gebruikten banden om de voorbenen met daaraan kettingen die aan de trekker vast gingen. En dan rustig eruit trekken.
Dat gaf nooit problemen.
Niet bij jonge dieren en ook niet bij grote sportpaarden.
Ook niet op langere termijn in de sport of bij veterinaire keuringen...
En dan heb ik het over zo'n 30-40 dieren waar ik zelf bij ben geweest als ze in de sloot lagen, waaronder enkele van mijzelf.
Eén seizoen hadden we er zelfs 11 die dachten dat ze konden zwemmen Clown
Voordeel was dat ze daar meestal wel van leerden...

Wij hadden er nooit de brandweer bij.
Ten eerste duurt dat veel te lang voordat ze er zijn en voordat ze het dan eens zijn over hoe ze het paard eruit gaan halen... Slapen
Wel heb ik ooit eens gezien hoe een paard uit het kanaal werd getakeld.
Kanten waren 1,5-2m hoog dus daar werd een grote kraan bijgehaald Haha!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:36

Wij hebben inmiddels behoorlijk wat ervaring met paarden uit de sloot halen, daarnaast zit mijn man ook bij de brandweer. Wij doen altijd een band (of brandweerslang) over de rug van het paard, dan onder de buik door tussen de voorbenen van het paard door naar voren en dan aan de tractor of shovel vast.
1 persoon houdt het paard vast aan haster + touw (dit alleen ter controle als het paard uit de sloot is, niet om te trekken) We trekken het paard dan een beetje schuin langs de kant weg, zodat het op zijn zijde komt te liggen en dus niet met benen in de kant kan blijven steken. Op deze manier heb je geen beschadigingen aan het paard door het eruit trekken en het gaat heel snel.
Je hoeft 9 van de 10 keer zelf de sloot niet in om een slang achter de achterhand van het paard te brengen (de slang komt daar niet in de buurt) Het is soms een beetje gefriemel om de slangen onder de oksels van het paard door te wurmen, maar meestal gaat dat vrij makkelijk, vooral als ze al met de voorbenen op de kant zitten. Een effectieve en zeer veilige en snelle manier (voor paard en mens), waar menig brandweer corps nog wat van kan leren.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 22:48

mirhub schreef:
Heb je nog een rekening gekregen of viel het onder de verzekering?
Was ik even benieuwd naar Bloos

voor het uit de sloot halen heb ik van de brandweer geen rekening gekregen, waarschijnlijk is of de rekening naar onze lieve heer gestuurd of we betalen met zijn allen.... van de belasting Haha!
ik denk dat als hij er wekelijks in zou duvelen er wel een rekening gaat komen.....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 22:51

Cassidy schreef:
Er werd toen ook verteld dat trekken aan de benen een big No-no is....ik hoop dat het paard er zonder blijvende gevolgen vanaf is gekomen.

helaas leek het beter dan het was. Gerrit heeft inmiddels zijn derde fysiobehandeling achter de rug. De schouder, onderhalsspier en de banden van zijn schouder naar achteren waren toch behoorlijk geraakt en 'op slot geschoten'. Hij had er erg veel pijn aan. Inmiddels ontspant hij zijn hals weer. Zijn achterhand is toch nog een vervelender verhaal, hij bleek een spierscheur in zijn broekspier er aan over te hebben gehouden, ook hier de juiste revalidatie om hem weer op te kalefateren. Vooralsnog is hij nog niet rad, helaas.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:56

Krista schreef:
helaas leek het beter dan het was. Gerrit heeft inmiddels zijn derde fysiobehandeling achter de rug. De schouder, onderhalsspier en de banden van zijn schouder naar achteren waren toch behoorlijk geraakt en 'op slot geschoten'. Hij had er erg veel pijn aan. Inmiddels ontspant hij zijn hals weer. Zijn achterhand is toch nog een vervelender verhaal, hij bleek een spierscheur in zijn broekspier er aan over te hebben gehouden, ook hier de juiste revalidatie om hem weer op te kalefateren. Vooralsnog is hij nog niet rad, helaas.

Wat erg zeg, ik hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt. Daarom doen wij het dus heel anders (zie eerder genoemde methode) , dan loop je veel minder risico op blessures als deze.
Sterkte ermee

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:26

Krista schreef:

Arm beest, ik hoop dat hij voorspoedig geneest door de fysio Ach gut

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 07:33

Mirhub, jij vond het ook een schatje he, onze Gerrit. Daarom vind ik het ook zo sip voor dat beest. Maar goed, de revalidatie laat ik hem uitvoeren als handpaard naast 1 van de andere als ik ga buitenstappen, dat werkt er goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:35

De reden WAAROM paarden niet aan de voorbenen getrokken mogen worden is omdat de schouder alleen met spieren op zijn plek wordt gehouden. Een paard heeft geen sleutelbeen o.i.d. dus je trekt snel teveel aan de spieren met alle mogelijker gevolgen van dien.

Natuurlijk gaat het 100 keer net wel goed...maar je zal net de eigenaar zijn van het dier waarbij het misgaat...

Wij doen ALTIJD een band om de achterhand ( en ja, ik ga de sloot in met mijn kleertjes...ga niet eens een pak halen of zo...)
De band komt wel eens onder de staart terecht maar we proberen dat te corrigeren.

De voorbenen leggen we altijd netjes op de kant, niet dubbelgevouwen, anders leggen we ze weer recht.

Een begeleider bij het hoofd ( wel zo veilig als ik naast zo'n dier in de blubber hang...)
En dan met een paar man de kant op trekken of mbv een dikke auto/tractor. De bestuurder let uitsluitend op onze aanwijzingen.
tot nu toe gaat et altijd goed !

Daarna lekker hete douche en onder wollen deken....en da ik nog douchen...

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 07:45

Dat is de pest, El Camino, 'ik stond erbij en keer ernaar'... die brandweer was niet voor rede vatbaar. Zo moest het en zo gebeurde het, ondanks mijn hevige protest. Allemaal leuk en aardig, maar Gerrit zit met de ellende.
Alles bij elkaar heeft er dan ook toegeleid dat mijn vriend zelf van die banden heeft aangeschaft. Mocht het nog eens gebeuren dan kunnen we het dier er zelf uithalen met onze Amerikaan.

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:49

Heel verstandig, maar ik hoop voor jullie dat Gerrit iets 'wijzer' is geworden. Idd een leuk paard! Haha!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:12

Argh, arme Gerrit.

Ik zou de DA een rapportje laten schrijven, over hoe de voorhand overmatig belast is en de kosten ervan en opsturen naar de brandweer Haha!
Door hun koppigheid zit jij met een berg aan kosten (tel op: fysio, DA, niet kunnen gebruiken voor de les etc).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:00

mijn jaarling is een paar weken geleden aan de voorbenen een moddersloot uitgetrokken, er was geen andere mogelijkheid, smalle, hoge slootkant, jaarling had de modder al in de oren te zitten.. voorbenen konden ze bij en met een kraan is ze eruit gehesen. Ze heeft een week spierpijn gehad aan haar hele lichaam, en dikke achterbenen (nee, voorbenen niets Tong uitsteken ) en ze heeft een longontsteking gehad dankzij modder in de longen, maar ze is er nu weer helemaal bij...

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:44

Ik zit bij de brandweer.. Wij hebben gelukkig niet zoveel paarden te water. Ik heb het nu twee keer meegemaakt en beide keren heeft de boer zelf het paard uit de sloot gehaald met de trekker. De instructie die wij krijgen is inderdaad als de voorbenen vrij zijn touwen hierom heen. Vlak boven de hoef. Vind dit niet prettig!! Indien de voorbenen niet vrij zijn brandslangen om de buik, brandslang bij achterhand. En zoveel mogelijk proberen paard een stimulans te geven om op eigen kracht eruit te komen. Paarden zijn in tegenstelling tot koeien lastig. Zijn zenuwachtiger en snel uitgeput-onderkoeld. Voor natte voeten hoeven wij niet bang te zijn, wij trekken waadpakken aan...! Helaas hebben wij als korps geen borsttuig op de auto liggen.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:05

geintje schreef:
Helaas hebben wij als korps geen borsttuig op de auto liggen.

Zoals wij het doen, heb je geen borsttuig nodig, alleen een slang of dik touw.
Nogmaals even uitleg voor de duidelijkheid:
Leg een slang over de rug van het paard, net achter de schoft, breng de uiteinden van de slang naar beneden (als een singel om de buik) en wurm ze onder de oksels van het paard door, zodat ze tussen de voorbenen naar voren komen. Hieraan kun je trekken, met trekker of genoeg mankracht.
Het voordeel van deze methode is:
Je brengt geen enkele schade toe aan het paard
het paard blijft erg rustig omdat het geen pijn doet
Als je het paard een beetje schuin weg trekt gaat het op zijn zijkant en heb je geen gevaar van in de kant stekende benen.

Eenmaal ver genoeg van de slootkant, staat het paard gemakkelijk op en wandelt zo uit de slang, omdat er niets vastgeknopt zit.
Mijn man (ook brandweerman) past deze methode altijd toe en ook thuis als er een paard in de sloot zit doen wij het zo. Wij hebben nog nooit problemen gehad met deze methode en ik hoop dan ook dat meer mensen het zo gaan doen, want aan de benen eruit trekken is echt heel gevaarlijk. Op het eerste gezicht lijkt er minschien niet aan de hand, maar als je bedenkt wat een spanning er op alle banden en pezen komt te staan, kan ik me niet voorstellen dat een paard er niets aan over houdt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:09

hopelijk is die er met behulp van fysio en wat rust er snel weer bovenop!!!
edit, ben niet bij moeder kris, dan he ik weer spelfouten hahaha

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:46

ik weet alleen dat als je merkt dat je paard te water ligt zowiezo hulp inschakelen en jij bij het hoofd van het paard gaan zitten/staan. het schijnt dat als de oren van een paard onderwater komen hij het opgeeft en dood gaat. zolang jij het hoofd boven water houd kan hij het nog lang volhouden.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:39

Dacht dat Utrecht zo'n reddingstuig ontwikkeld had voor paarden en zo te redden uit sloten e.d..
Dus bij Utrecht zullen ze het ook wel weten of het zo verantwoord is aan de voorbenen...........
Dan dienen de korpsen het wel aan te schaffen, en na al de verhalen die ik hier op bokt er zo over lees, doet bijna geen één dat. Een kwestie van geld?
In ieder geval veel sterkte met je paardje!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:14

Wat sneu dat je nog zo'n nasleept hebt eraan... Al valt het opzich nog mee de schade. Ooit eens gehoord dat een paard op deze manier zijn been had gebroken... Lijkt me dus niet de juiste manier, zo aan de benen.

Gelukkig nog nooit een paard gehad dat echt vast lag, wel in de sloot gelegen. Die kwam er gelukkig uit door haar aan haar halster eruit te helpen...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:40

Hier hebben ze wel allemaal een krat met paardenspul in de brandweerwagens liggen.
Eerst steken ze een halfronde naald onder de buik van het paard door, als die er aan de andere kant weer uit komt, binden ze daar de zgn. paardenbroek (brede band met 2 lussen) aan vast en trekken die dan met naald en al onder het paard door. Er gingen touwen door de lussen en een brandslang om de achterhand en trekken maar.
Heb het ook gezien dat ze de band tussen de voorbenen door deden en dan trekken, maar toen schoof de band over de schoft naar voren en zat het paard dus klem met hoofd en benen in een strop. Ook niet zo fijn dus.

Maar hoe dan ook, grandioos dat ze keer op keer weer paardenlevens weten te redden!