Klophengst kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelito

Re: Klophengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:21

Nee, dat snap ik, maar het zou echt zonde zijn en niet eerlijk tegen over het paard als ze dat deden, want het paard is het niet schuld, dat hij door die hormonen die door zijn lijf gieren hengstengedrag gaat vertonen.

Ik ken heel wat mensen die een ouder paard hebben gekocht en die er nog heeel wat jaren plezier van hebben gehad en nog steeds hebben!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:32

Ik heb in het voorjaar een 19 jarige hengst gekocht. Een lusitano die op grand prix niveau loopt. Ik ben super blij met hem en doe hem nooit meer weg. Ik heb ook nog drie merries en dat gaat prima samen , we hebben voor hem een aparte buitenstal gebouwd, niet omdat de hengst vervelend is maar omdat de merries vervelend worden. Ze staan in aparte paddock op 20 meter afstand van elkaar. Hij vertoont amper hengstengedrag maar is zijn hele leven dan ook al keurig opgevoed.

Als je het paard dus leuk vindt en de prijs is leuk zou ik hem zeker kopen , correct opvoeden , flink laten aankomen Knipoog en gewoon een fijne tijd met het paard hebben

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:09

ik vind het ook raar dat hengsten vaak als monsters worden beschouwd. Vork
ik heb op een stal stage gelopen waar veel hengsten stonden, en de merries waren vaak lastiger dan de hengsten.
ik denk niet dat ik een paardje van 18 zou kopen, maar ik heb ook nooit daar over na hoeven denken.
paarden kunnen best heel oud worden dus wie weet leeft deze nog 15 jaar. Haha!
ik zou hem laten keuren en daar je beslissing van af laten hangen. Ja

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:11

Waarom niet.. ? Denk dat als hij gezond is en jij er weg van bent het een heel leuk dier voor je kan zijn!

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:12

Wat is een klophengst? Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:14

Elja schreef:

een hengst die aanklopt als ie op bezoek komt Clown

nee hoor, dat is een hengst waarbij een of meer van de ballen niet zijn ingedaald en nog in de buik zit, dus van buiten lijkt het een ruin dan.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:16

sjorsie schreef:
Elja schreef:

een hengst die aanklopt als ie op bezoek komt Clown

nee hoor, dat is een hengst waarbij een of meer van de ballen niet zijn ingedaald en nog in de buik zit, dus van buiten lijkt het een ruin dan.

Ooh maardan is het dus gewoon nog een echte hengst zegmaar? Tong uitsteken

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:23

@ JackyWhite: Ik heb Genio nooit op "overdreven" hengstenmanieren kunnen betrappen. Een voorbeeldig paard, nog heel veel plezier met hem toegewenst door een oud stalgenoot van Genio Nagelbijten / Gniffelen

Een bal die niet indaalt, zal ook niet tot volledige ontwikkeling komen (dat heb ik zelf laatst gezien bij m'n kater: 1 echte bal en 1 verschrompeld erwtje), wat overigens niet wil zeggen dat het hele hormonencircus niet op volle toeren kan draaien.

Ik zou hem voor jouw èn zijn plezier wel laparoscopisch laten castreren. Neem daarover gewoon eens vrijblijvend contact op met Utrecht, zij kunnen je er alles over vertellen, ook wat eventueel de risico's zijn van zo'n ingreep in combinatie met zijn leeftijd, en wat de kosten zijn (ik denk dat die je mee zullen vallen).

Ik wens je veel wijsheid! *LOL*

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 05:46

Die van mij is ook in Utrecht geholpen met die laparoscopie, dat is inmiddels 5,5 jaar geleden en ik betaalde toen 407,00 euro en dan heeft ie daar een week gestaan.
Was alleen wel erg , hij was echt nog zo'n teddybeer met een hele dikke vacht, want hij had heel de winter buiten gestaan, en hadden ze hem daar toch een partij kaalgeschoren...... Bloos! , ik wist niet wat ik zag toen ik hem kwam halen.
Maar verder is het allemaal goed gegaan en heeft hij nergens last van gehad.
Je voelt nu nog wel steeds de gaatjes in zijn liezen, waardoor ze de insrumenten naar binnen hebben gebracht, er zijn daar trouwens ook witte haartjes gegroeid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:57

Ook een 18 jarige kun je nog laten castreren hoor....als het paard je verder bevalt, gewoon doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:59

Kan niet meer editten: er bestaat ook de mogelijkheid om hem chemisch te laten castreren als je het risico van de operatie niet wilt nemen. In mijn omgeving zijn er meerdere paarden via kijkoperatie gecastreerd, maar niet bij alle paarden is dat uiteindelijk gelukt, en die moesten uiteindelijk toch nog in de kliniek helemaal onderuit....(ook klophengsten).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:05

chemische casteratie is K verwekkend zou ik niet doen
een hengst van 18 laten castereren heeft ook weinig zin als je dat doet om het gedrag te veranderen .. dat zit er in en evt hormonen doen er echt langer over dan een paar weekjes om er uit te gaan

zelf had ik ook een klop hengst
keurig opgevoed paard
je moest wel consequent blijven maar verder
de merries waren vervelender dan hij
zolang de merrie niet aandrong of ik m niet aan de hand had achter een merrie werd er ook niks gedekt
de kans dat een klop hengst vruchtbaar is is klein , erg klein
als die op deze leeftijd braaf is is het dus een kwestie van braaf houden
zou m zeker kopen als die je verder bevalt
en niet gaan docteren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:22

nickyu schreef:
chemische casteratie is K verwekkend zou ik niet doen
een hengst van 18 laten castereren heeft ook weinig zin als je dat doet om het gedrag te veranderen .. dat zit er in en evt hormonen doen er echt langer over dan een paar weekjes om er uit te gaan

De scherpe kantjes zijn er doorgaans met een aantal weken wel uit hoor. Of je uiteindelijk het dekgedrag in een gemengde kudde zult weghalen is niet te voorspellen. Maar een hengst wordt wel degelijk rustiger na een castratie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:37

ja wel iets , maar echt niet per direct
op jonge leeftijd zullen ze nog echt veranderen
maar als ze iets ouder zijn (na hun 4e 5e ) zit er meestal toch wel een basis gedrag in wat nooit helemaal meer weg zal gaan of dat het wel een jaar (soms zlfs langer) kan duren

een ruin zal ook blijven dekken als dat gedrag er in zit
een hengst niet , die komt klaar en is klaar

dus als hij dat gedrag ernstig vertoont is het absoluut geen garantie dat dat stopt ..

als die verder achter draadje blijft en braaf in omgang en rijden is zo ik het risico van de ok iig niet meer nemen en m lekker zo laten .. maar ja ieder het zijne

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:47

Ik zie de nodige oudere hengsten op stal, en ook hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn (die ik meemaak in de periode voor en in de periode na de castratie) Met een week zie je het verschil.

En ik heb het bij het gedrag niet over de omgang in een gemengde kudde, wat dekgedrag is met de castratie niet over. Ik heb het over het gedrag in omgang met de mens, aan de hand, over steigeren, andere paarden willen aanvallen en je leiderschap in twijfel trekken. Die niet thuis geven op het moment dat jij er naast staat. Ook niet als je met een eind hout staat.

En reken maar dat dan je verschil ziet als de ballen er af zijn....met een week!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:51

ja in die gevallen wel , daar waar een brok hout niet meer werkt , blind vd hormonen dus , dan zou ik ook het risico graag nemen

maar wat ik begreep (kan het uiteraard mis hebben)
vertoond dit paard niet het uber hengst gedrag '..

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 09:15

Besloten het toch niet tdoen. Bang dat hij ouderdomskwaaltjes krijgt. Ik heb toch liever en jonger paard
Eind deze week wordt hij geslacht..

haflingerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:22

geen reden om hem naar de slacht te brengen zeg!
er zullen genoeg mensen blij met hem zijn, laat hem op de marktplaats zetten, ik begrijp dat je liever een jonger paard hebt en geen klophengst maar geen reden voor slacht.

wij hebben onze tinker goedkoper kuinnen krijgen omdat hij klophengst was, wij hebben hem laten castreren in utrecht 3 jaar geleden. kosten 350 euro we hebber er een toppaard aan, maar daarvoor was hij ook niet vervelend en liep samen met onze merrie zonder een probleem!!!

zijn zat mensen die hem willen kopen voor een leuk bedrag, p.s. bij de slager krijg je ook geen wereld bedrag hoor!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:29

Ik zie niet in waarom hij naar de slacht zou moeten, maar ik snap dat jij daar geen inbreng in hebt...?
Een klophengst is niet vruchtbaar, dus kan in theorie een merrie niet dekken maar het waarschijnlijk wel proberen, en da's misschien niet handig. Maar als 'ie braaf is, waarom zou 'ie dan niet verkocht kunnen worden?
Ik zou hem kopen, als jíj hem leuk vindt, niet omdat 'hij anders naar de slacht moet'. Een paard is een verantwoordelijkheid, het kost je veel tijd en veel geld. Dat is allemaal niet erg als je van het paard geniet, maar koop hem als je er zélf achter staat, niet alleen maar uit medelijden!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:22

ik vind het echt belachelijk dat hij geslacht word omdat hij een klophengst blijkt te zijn. Boos! Stoom uit je oren
zoals al gezegt is zou ik hem op marktplaats zetten, dan komt hij miss nog goed terecht.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:43

Laat hem niet geslacht worden! Is niks mis met dat paard!!
Zijn genoeg mensen die met plezier zo'n paardje kopen!!
Zet op marktplaats en andere sites paar leuke fotos verhaaltje er bij leuk prijsje en binnen no time is hij verkocht.. echt waar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:30

Mijn Tinker was klophengst en gedroeg zich daar ook zeer zeker naar. Op zijn tiende is hij geopereerd. Het gedrag is denk ik nog een paar maanden gebleven. We zijn nu alweer ruim twee jaar verder een een grotere sul dan hij bestaat volgens mij niet.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:43

haflingerbob schreef:
p.s. bij de slager krijg je ook geen wereld bedrag hoor!

Nors opkijken En gelukkig is dit niet de rede dat hij naar de slacht gaat..

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:13

mooi paardje hoor als die door de keuring komt en jij hebt een band met hem, moet je zeker de kans wagen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:59

Lijkt me eerder een manier van chantage: als jij hem niet koopt gaat hij naar de slacht...