Vrijstelling schuilstal, hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Re: Vrijstelling schuilstal, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:42

Als TS de pech heeft net als ik in agrarisch gebied met landschappelijke waarde te zitten, komt ze daar niet ver mee.... Het is dat er bij mij al iets op stond toen ik het kocht en dat dit ook op eerdere luchtfoto's al te zien is, anders mocht er helemaal niets. Zelfs als ik agrarier zou zijn (die krijgen veel makkelijker toestemming voor zulke dingen), zou dit naar de provincie moeten en niet naar de gemeente.... Komt door het natuurgebiedje waar mijn weiland tegenaan ligt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:45

Een kapschuur of kapberg mag je toch wel bouwen? hooibalen eronder en erachter planken en je hebt een dichte stal. Hier in de buurt staat zo'n stal. Anders een paar balen silage op je wei laten brengen. Die zo hoog opstapelen en zeil erover en klaar is je stal.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:49

Dinopino schreef:
Een kapschuur of kapberg mag je toch wel bouwen? hooibalen eronder en erachter planken en je hebt een dichte stal. Hier in de buurt staat zo'n stal. Anders een paar balen silage op je wei laten brengen. Die zo hoog opstapelen en zeil erover en klaar is je stal.

zo heeft hier in de buurt ook een hele tijd een stal in de wei gestaan
vanbuiten gewoon een strobult van binnen een hele mooie afgewerkte schuilstal Bloos

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:50

NatasjaM schreef:
Als TS de pech heeft net als ik in agrarisch gebied met landschappelijke waarde te zitten, komt ze daar niet ver mee.... Het is dat er bij mij al iets op stond toen ik het kocht en dat dit ook op eerdere luchtfoto's al te zien is, anders mocht er helemaal niets. Zelfs als ik agrarier zou zijn (die krijgen veel makkelijker toestemming voor zulke dingen), zou dit naar de provincie moeten en niet naar de gemeente.... Komt door het natuurgebiedje waar mijn weiland tegenaan ligt.

Ik haal niet uit de post van TS dat ze in een gebied met landschappelijke waarde zit. Dus ze kan gewoon vrijstelling aanvragen. En goed motiveren!

Dinopino schreef:

En ook dat is per gemeente verschillend. De ene gemeente kijkt door de vingers, van de andere moet je het verwijderen. Dit is wel een van de goedkoopste oplossingen, als je het moet verwijderen, kost het je niet veel geld.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:53

Het geluk wat ik in ieder geval nog heb, is dat er al iets (kleins) stond toen ik het weiland vorig jaar kocht. Datgene wat er staat mag ik onderhouden/renoveren, maar niet in 1x plat gooien en wat nieuws neerzetten. Als ik het dus wand voor wand doe, kunnen ze me niets maken zolang ik maar vergelijkbare materialen gebruik en me aan het huidige 'model' hou. Mijn probleem ligt meer bij de 'bak'. In principe gewoon ophoogzand dat bovenop de bestaande wei is gestort (ligt ook hoger dan de rest van het land nu). Het kan zijn dat de gemeente dit alsnog als bak ziet ipv van paddock.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:19

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:23

Dat is idd een idee maar ze zijn wel erg prijzig en ik vraag me af of ze wel paardproof zijn...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:23

@ draumpje, da's een goeie hi hi. zie zo'n ding al staan bij mij op de wei. dan krijg ik zeker de gemeente over me heen. die dingen zijn veel te opvallend in mijn geval. kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier wel mee geholpen zijn. wel prijzig trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:26

Caballos schreef:
Dat snap ik, maar beter iets met 2 wanden en een dak dan helemaal niets, toch?

Dan zet je er achter een haag met coniferen of zo, dan heb je een soort stal. Of je stapelt daar je balen hooi voor de winter. Misschien is er nog een boer die oud geplastificeerde balen over heeft voor weinig geld en dan heb je al 1 wand.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:28

russel schreef:
Caballos schreef:

Dan zet je er achter een haag met coniferen of zo, dan heb je een soort stal. Of je stapelt daar je balen hooi voor de winter. Misschien is er nog een boer die oud geplastificeerde balen over heeft voor weinig geld en dan heb je al 1 wand.

geplastificeerde balen is niet echt slim! daar vreten de paarden gegarandeerd dwars doorheen en dan heb je een groter probleem, want ze spugen de stukjes plastic niet uit hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:30

Die balen is idd alleen een idee bij paarden die er netjes vanaf blijven, die van ons vreten er ook gaten in.

Die tenten die draumpje noemt lijkt mij wel gelden als verplaatsbaar maar het valt natuurlijk wel erg op dus kunnen ze daar weer moeilijk over doen. Daarbij staat op de site dat ze niet berekend zijn op storm en zware sneeuwval dus ik vraag me af of het wel stevig genoeg is voor paarden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:32

Ik heb gehoord dat als je vergunning voor stal wil, dat je slim bent als je een hooiopslag boven maakt ofzo met eronder stallen, dat is landelijker enz. dus gaat het sneller door klopt dit?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:37

Nelleke1 schreef:
Ik heb gehoord dat als je vergunning voor stal wil, dat je slim bent als je een hooiopslag boven maakt ofzo met eronder stallen, dat is landelijker enz. dus gaat het sneller door klopt dit?

nee, ligt er gewoon aan wat er in het bestemmingsplan staat en in de welstandsnota. En dit verschilt dus per gemeente.

Voor iedereen die grond wil kopen, kijk eerst wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Het verkomt een hoop ergenis als iets wilt bouwen en het kan niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:45

Esther_ schreef:
Voor iedereen die grond wil kopen, kijk eerst wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Het verkomt een hoop ergenis als iets wilt bouwen en het kan niet.

Tjah, das idd wel slim. Als je iets koopt zonder agrarische bestemming kun je 't helemaal vergeten, optimaal is natuurlijk als de vergunningen er al zijn of navraag is gedaan of het kan. Maar zelfs met een agrarische bestemming mag er vaak nog een heleboel niet dus is wel zaak om vantevoren al na te trekken wat de mogelijkheden zijn.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:29

en paarden zijn vaak niet agrarisch Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:49

ja daarom, hoe heet het eigelijk als er een 'paardenbestemming' op rust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:55

russel schreef:
Caballos schreef:

Ik heb nog wel een idee: Een ronde wand (zeg maar een halve ovaal of een halve cirkel), dan heb je wel 3 kanten dicht en toch maar 1 wand. Ik weet alleen niet of de gemeente dit ook als 1 wand ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:59

Maar ik geloof gewoon niet dat je dat mag plaatsen.
Als een houten omheining of een lichtmast al als bebouwing gezien wordt, lijkt me een grote ovale plaat met dak ook wle een bebouwing.
Mocht dit wel, denk ik dat je dat al lang op veel plaatsen zou zien Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:27

Net als een zeecontainer, die is in princiepe verplaatsbaar maar mag ook niet neergezet worden omdat hij ook gezien wordt als 'gebouw'. Als je iets met wieltjes hebt wat je zo weg kunt slepen zit je iig goed, al het andere mag waarschijnlijk niet. Wat je wel kunt doen is bomen planten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:28

ook dat met wieltjes mag officieel niet Lachen

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:39

Citaat:
Ik heb nog wel een idee: Een ronde wand (zeg maar een halve ovaal of een halve cirkel), dan heb je wel 3 kanten dicht en toch maar 1 wand. Ik weet alleen niet of de gemeente dit ook als 1 wand ziet?

Dit wordt gezien als 'bouwwerk'. Ook een paardenbak met omheining is al een 'bouwwerk'.

Je zou eerst moeten kijken of er een vrijstelling mogelijk is volgens het bestemmingsplan, de vrijstellingen staan
in de voorschriften van het bestemmingsplan, kun je zo nalezen, meestal staan deze digitaal.

Kan dat niet, dan proberen een vrijstelling aan te vragen via artikel 19 WRO, zal waarschijnlijk ook ergens op de site
van je gemeente staan.
Gewoon proberen, gemeente heeft heeft de plicht om te onderzoeken of dit kan.

Of gewoon even een belletje naar de gemeente Knipoog

Succes!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:53

runningkawa schreef:
ook dat met wieltjes mag officieel niet Lachen

Bij ons mag er een schuilstal staan mits die verrijdbaar is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:20

Karin1984 schreef:
Citaat:

Dit wordt gezien als 'bouwwerk'. Ook een paardenbak met omheining is al een 'bouwwerk'.

Je zou eerst moeten kijken of er een vrijstelling mogelijk is volgens het bestemmingsplan, de vrijstellingen staan
in de voorschriften van het bestemmingsplan, kun je zo nalezen, meestal staan deze digitaal.

Kan dat niet, dan proberen een vrijstelling aan te vragen via artikel 19 WRO, zal waarschijnlijk ook ergens op de site
van je gemeente staan.
Gewoon proberen, gemeente heeft heeft de plicht om te onderzoeken of dit kan.

Leuk idee zo'n vrijstelling bij de Gemeente aanvragen maar enig idee hoe lang dat duurt? Gemiddelde doorlooptijd hiervoor is 12 maanden en dan nog wachten voordat je hem in de bus krijgt. Bij ons duurde het 1 1/2 jaar voordat we de procedure rond hadden en deze was nog probleemloos verlopen ook!

Of gewoon even een belletje naar de gemeente Knipoog

Succes!!

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:59

Nikka schreef:
Leuk idee zo'n vrijstelling bij de Gemeente aanvragen maar enig idee hoe lang dat duurt? Gemiddelde doorlooptijd hiervoor is 12 maanden en dan nog wachten voordat je hem in de bus krijgt. Bij ons duurde het 1 1/2 jaar voordat we de procedure rond hadden en deze was nog probleemloos verlopen ook!

In mijn geval perfect, zolang de aanvraag voor vrijstelling loopt mag er geen dwangsom op komen. Dus hoe langer hoe beter Knipoog
Verder ben ik al op gesprek geweest bij de gemeente. Ik mag er officieel niets plaatsen, óók geen trailer of iets anders op wielen, omdat de grond voor agrarisch doeleinde bedoeld is. Nu vond ik deze mevrouw waarmee ik sprak niet erg meedenkend en ik twijfel of ze helemaal eerlijk is geweest. Volgens haar was vrijstelling vragen de enige mogelijkheid voor mij en kan ik de regels verder op een enkele manier omzeilen (al kunnen ze volgens mij niets doen een een stapel strobalen, dus als ik echt niets mag dan plant ik die er neer).

Wat zet ik allemaal in mijn brief tot vrijstelling?? Wat zijn (vanuit gemeentelijk oogpunt) goede argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:06

Wat je in een brief voor vrijstelling kunt aanhalen is waar ik eerder een link voor gaf Lachen