Wat vinden jullie van de maten van een paardenbox?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Re: Wat vinden jullie van de maten van een paardenbox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:14

het minimum is wettelijk aangepast van 2,5 bij 2,5 naar 3 bij 3.. dit is iig op wedstrijden zo waarbij je van die tenten hebt met boxen.
onze paarden hebben een box van 4 bij 4 en staan er van 9uur savonds tot 7 sochtends in in het winterseizoen, zomers staan ze dag en nacht op het land. mijn paard kan goed languit liggen want dat doet hij vaak en hij komt genoeg buiten Ja
vind de vergelijking van konijnen etc niet kloppen, die worden er bij de meeste mensen nooit uit gehaald en kunnen soms ook maar een sprongetje maken voor ze aan de overkant zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:17

Katja schreef:
Slechte zaak als paarden bijna 24 uur per dag op stal staan ongeacht of de stal nou 3 x 3m of 5 x 5m is.

Juist

Mijn paarden staan ook 3x3, maar die staan zolang het licht is buiten.
En ook die van 170 kan overigens languit liggen in de stal.

Wettelijk is er in NL niks geregeld

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:25

De minimale maat van een box kan je uitrekenen: 2x schofthoogte in het kwadraat. Dan heeft n pony van 1.50 al n box nodig van 3x3. Helaas is dit in Nederland standaard maat, al zie je al hier en daar grotere stallen. Voor stalhouders geldt gewoon hoe meer paarden per m2 hoe meer inkomsten. In Duitsland en Engeland geld de standaardmaat als minimum als ik me niet vergis, Nl loopt wat dierenwelzijn achter...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:27

nederland heeft ook een minimum, geld voor nieuwbouw etc.. maar niet voor stallen die er al staan.. en als mensen de kleine boxen blijven huren, en de stallen dus vol staan zullen ze de boxen niet groter maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:28

Waar kun je dat dan vinden, die regels?
Er is op gebied van welzijn voor paarden helaas niets geregeld

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:59

op wedstrijden wel iig, ze hebben nl alle boxen groter moeten maken van 2,5 x2,5 naar 3 bij 3.. mss is het dan vast gelegt bij FEI of KNHS?! weet ik niet precies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:59

Dat denk ik dan Ja

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:04

Onze stallen zijn ongeveer 2.5 bij 3.5 M. Er staan allemal paarden in van rond de 1.60-1.65. Tis krap, dat geef ik toe, maar het is de bedoeling dat over een aantal jaren de paarden helemaal weggaan (naar mijn huis of een andere stal) dus we gaan ze nu niet meer verbouwen.

De paarden staan overdag altijd buiten en kunnen wel liggen in de stal.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:10

Arabesk schreef:
Santosww schreef:
Die van ons staan i een stal van 4,5 x 4,5. Zijn gemiddeld 1.68 maar staan van 11.00 tot 18.00 buiten.

en staan dus van 18.00h tot 11.00h binnen...

da's altijd nog zo'n 17 uur van het etmaal Nors opkijken

Ja en s'avonds worden ze gereden dus dan zijn ze ook uit hun stal..Onze paardjes zijn happy en gezond en daar gaat het om... Dan erbij zijn onze stallen ook groter als gemiddeld

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:14

gemiddeld staan ze van 11.00 tot 18.00 buiten, in de winter wat korter en in de zomer langer....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:16

In Duitsland is het wat dat betreft beter geregeld, daar hebben ze normen die zeggen dat een stal minimaal 2x de schofthoogte moet zijn, dus dat betekend dat een paard van 1.65 minimaal een stal van 3.30 x 3.30 moet. Maar ga wel mee met wat hiervoor ook al gezegd is; als ze niet buiten komen is een stal van 5 x 5 zelfs nog te klein. Ze moeten wel iedere dag gewoon naar buiten kunnen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:26

Santosww schreef:
Arabesk schreef:

en staan dus van 18.00h tot 11.00h binnen...

da's altijd nog zo'n 17 uur van het etmaal Nors opkijken

Ja en s'avonds worden ze gereden dus dan zijn ze ook uit hun stal..Onze paardjes zijn happy en gezond en daar gaat het om... Dan erbij zijn onze stallen ook groter als gemiddeld

ben het helemaal met je eens.. er zijn meer paarden die het slechter dan beter hebben denk ik.. Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:02

cheyentic schreef:
ben het helemaal met je eens.. er zijn meer paarden die het slechter dan beter hebben denk ik.. Knipoog

er zijn altijd paarden die het slechter hebben, maar dat betekend niet automatisch dat jou paard het dan goed heeft.
ik vind een stal van 3x3, en dan wordt er nog vaak gesproken over een ruime stal van 3x3, veel te klein. zeker gezien de lange periode dat veel stalpaarden erin staan.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:11

cheyentic schreef:
nederland heeft ook een minimum, geld voor nieuwbouw etc.. maar niet voor stallen die er al staan.. en als mensen de kleine boxen blijven huren, en de stallen dus vol staan zullen ze de boxen niet groter maken.

Klopt, vriend van me wil een stal opzetten en moest dan de stalmaten aan gaan passen.
Waar het terug te vinden is, geen idee.

Om nog even terug te komen op de afmetingen van een stal, het ligt er ook nog eens aan over ze over de rand kunnen of dat de stal van boven ook dicht is.

Vrienden van ons hebben een manege en alle stallen zijn open van boven, veel vriendelijker en gelijk "ruimer"

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:21

Op de 1e plaats behoort een paard al niet 22/7 (1 uurtje rijden en 1 uurtje tutten per dag buiten de stal er af getrokken) op stal te staan.
Ten 2e is een stal van 3x3 mijns inziens te klein voor alle paarden boven de 1.55 m.

Mijn Tinker van 1.54 m. heeft op dit moment een stal van ong. 3x4.5 m (oorspronkelijk een garage). Mijn Shet van 95 cm heeft een stalletje van ong. 1.7x2.5 m.
Aankomend jaar gaan we 'echte' stallen bouwen (2e Tinker komt dan terug uit de opfok en zal ook rond de 1.55 m. uitgroeien) en ik wil voor de Tinkers min. een stal van 3x3.5 m. hebben. Voor de Shet blijft dan of zijn oude stalletje over of bij de nieuwe stal in een stalletje van 2x3 m. (kan ook nog zijn dat dat opslag wordt).
Daarnaast lopen mijn paarden in de winterperiode van half 8 's ochtends tot een uur of 8 's avonds buiten. In de zomer zelfs 24/7 buiten.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:56

_rosita_ schreef:
cheyentic schreef:

er zijn altijd paarden die het slechter hebben, maar dat betekend niet automatisch dat jou paard het dan goed heeft.
ik vind een stal van 3x3, en dan wordt er nog vaak gesproken over een ruime stal van 3x3, veel te klein. zeker gezien de lange periode dat veel stalpaarden erin staan.

bedoelde het over haar, zij heeft boxen van 4,5 x 4,5..

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:59

dank je cheyentic Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:15

Mijn ene stal is 3.5 op 4 meter, met een paddock aan van 20x15 dus paard kan steeds buiten + heeft paar uur per dag weidegang

De rest van de kudde hokt bij regen samen in de inloopstal van 4 op 9 meter, ze staan 24/7 op de wei. En gaan enkel op stal als ze een drup regen voelen Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:28

ik heb soweiso niets met het hele concept boxen en paarden in ene stal zetten

maar als je een box hebt vind ik 3 bij 3 een pony box...
een paard heeft minimaal 3,5 bij 3,5 nodig