Welk voer ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk voer???

Poll eindigt op

1. pavo, onderhoudsbrok
8 (13%)
2. pavo, sport
6 (10%)
3. havens
17 (29%)
4. anders...............
27 (46%)

Totaal aantal stemmen: 58

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:18

ik voer subli sportbrok.
ze krijgt smorgens een kilo. en naar het rijden 3/4 kilo. als ze maar even rijd een halve kilo. en als ze niet rijd iets minder als een halve.
smorges krijgt ze nou een (flinke) plak hooi en savonds nog eentje. als het echt koud gaat worden krijgt ze meer hooi. en ik zet der afen toe op de wei waar veel gras op staat.
loulou moet eigenlijk elke dag vrij hard werken (dressuur en/of springen) en 1 dagje wat rustiger aan. ook galopeer ik vrij veel omdat ze galopconditie moet hebben voor de cross

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:46

maverick=1.58m 8jaar middelzware training
3x 1 kg pavo 2 sportbrok
2x 1kg zemelen/slobber
1x1/2 havens 5 granen(dit krijgt hij in de winter niet.hij is dan al fris genoeg)
2x voordroog

winston=1.66m 4 jaar middelmatige training
's morgens 1/2 kg pavo 2 + 1/2 5 granen
's middags 1 kg pavo 2
's avonds 1 kg pavo 2
1x 1kg zemelen/slobber
2x voordroog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:34

Wij hebben thuis twee gelderse paarden ( 700 kg ) die krijgen per per
paard ± 1 kg brok ( Hogendoorn) ,1 kg wortels en 1 plak hooi per dag. De rest grazen ze er overdag bij Vork
Als de merrie met veulen loopt neemt de hoeveelheid brok toe tot ± 5 kg
brok plus de rest per dag, afhankelijk van wat ze nodig heeft.
Je kan het voelen aan de manenkam(boog) hoe ze in het voer staan.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 12:42

Lars (ook een fjord) krijgt 's ochtends en 's avonds 1/4 Equiral Qi&Aarde gemengd (1/1). Hij krijgt drie keer per dag een plak hooi. Hierbij wordt hij wel elke dag minstens 3 kwartier bereden (buiten), gelongeerd etc.
Als je weet wat je paarden op de stal krijgen waar ze nu nog staan, dan zou ik dat in ieder geval overnemen en dan na een tijdje eventueel de hoeveelheden aanpassen. Gewoon naar ze kijken... worden ze voller / drukker of juist magerder. Hierna kan je het voer aanpassen. Wat ik zelf wel probeer voor mijn fjord is een voer uit te zoeken waar zo min mogelijk aan voedingsstoffen in zit. Ten eerste kan je hem dan een redelijke hoeveelheid voeren (ik vind het zo zielig als ze na 2 happen al weer klaar zijn) en is het makkelijker om te minderen of meer te gaan voeren, zonder dat je je paard gelijk een stoot voedingsstoffen mist/extra krijgt.