Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:Waar baseer je dat eigenlijk op? En hoe zit het dan met mensen, is dat dan niet precies het zelfde? Als ik blij ben om iemand te zien is dat toch ook omdat die persoon mij het soort aandacht geeft die ik zou willen hebben? Ik zie niet waar het verschil zit.

). Een dier heeft natuurlijk ook geheugen, hij werd zo gedreven door zijn dorstprikkel dat hij zijn angst trotseerde en de trap opging om daar te drinken, maar of dat een overweging is? Volgens mij is het overlevingsdrang. En een dier heeft natuurlijk ook een geheugen, door die enorme dorstprikkel werd zijn 'waterschema' geactiveerd.
) te vervullen.

Cer schreef:
Verder vind ik dat mensen soms te veel menselijke eigenschappen toekennen aan paarden.
..

Desiree"]
Ik vind dat mensen veel eigenschappen juist aan alleen aan zichzelf voorbehouden door ze "menselijk" te noemen terwijl dieren ze ook bezitten.
[/quote]
In dat geval ga ik vaak af op de docu's en de boeken die ik hierover gelezen heb, en prijs ik de dieren gelukkig dat ze niet al onze emoties hebben....
[quote="Desiree schreef:Ook krijg ik soms de indruk dat de verhalen die ik hier heb neergezet gewoon niet gelezen worden. Ik vind dat ze toch redelijk het bewijs zijn van dat dieren tot een bepaalde hoogte kunnen redeneren/denken. MAar daar wordt verder niet over gepraat.
)

sherif schreef:Ik heb effe onderzoek gedaan (ik heb het eerder gemailt) :
dat paarden een zenuwstelsel hebben en net als mensen lichamelijk en Emotionel behoeftes hebben.
Ik denk dat als er mensen zijn die er stellig van overtuigd zijn dat paarden geen emoties kennen ze het boek TTouch maar eens moeten lezen. Dit boek is geschreven door een expert en ik mag ervan uitgaan dat dat geen onzin is. Is trowens een erg boeiend boek en je gaat het paard op een hele andere manier bekijken !!
Paarden hebben idd net zoals alle zoogdieren een zenuwstelsel en hersenen zoals je al zei. Je zou ook het één en ander concluderen uit de hersenstructuren, met name de cortex. Misschien ook eens interessant om te onderzoeken.