Hebben paarden emoties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:30

tuurlijk hebben dieren ook emoties!dus ook paarden, waarom niet?
ze weten het zelf misschien niet zoals ons en evaren het misschien anders, maar toen mijn ene paard naar een trainigsstal ging heeft mn andere een week niet gegeten!die was echt helemaal down!wilde helemaal niets! toen mn andere paard weer terugkwam leefde ze helemaal op en zag ze er 10x beter en gezonder uit!

en een paard dat van stal veranderd, moet ergens wennen, dus alles is nieuw voor hem, dat hebben mensen ook.

en paarden zijn toch ook wel eens bang van iets, angst is ook een emtie!dus ja, paarden hebben ook emoties!

maar wel op een andere manier dan mensen denk ik, maar ja dat kunnen ze ons zo moeilijk vertellen he, hoe zij die emoties ervaren!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:59

Paarden hebben zeker weten emoties, Gamble was toen ik hem net reed erg afgestompt, te vergelijken met een depressie. Hij vond het allemaal wel best liep zijn rondjes ( sloom slof,slof) kwam niet verder dan de stal en de bak. Ik ben lekker met hem gaan tutten, wandelen, knuffelen etc. Ik noem het maar de vrouwelijke touch. En een jaar later zit hij letterlijk weet goed in zijn vel, kijkt helder de wereld in, heeft weer vertrouwen, oortjes vooruit. Ik kon in het begin niet eens het erf op of hij was een bonk zenuwen, van de week de ultime test gehad. Langs een tractor die met draaiende motor stond te wachten naast een schuur, wij ertussendoor op nog geen ½e meter afstand. Niets aan de hand, hij liep er vrolijk langs. Als ze geen emoties hebben kunnen ze ook niet zo veranderen lijkt me. En het werkt door in zijn hele zijn, rijtechnisch ook. Hij ziet er weer gelukkig uit.
En ik ook!!
Groetjes en een hoefje van Gamble

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:04

Dat paarden (naar mijn idee) geen emotie(beleving) hebben betekent niet dat het dier geen gevoel heeft! Een dier heeft wel degelijk gevoel, maar het werkt bij een beest heel anders dan bij een mens.

Een dier heeft primaire behoeftes die vervult moeten worden, zoals verzorging, voedsel e.d. Dat gedrag draait om hoe ze die behoeftes kunnen vervullen. 'Blijdschap' vloeit voort uit de behoefte van een dier, zoals affectie of voedsel. Mijn hond is echt niet blij om mij als persoon te zien, maar om de aandacht die ik hem geef, waarmee ik dus zijn behoefte vervul.

Misschien ligt het probleem bij de definitie van emotie, emotie is niet geheel hetzelfde als gevoel.

Verder zal niemand het hier over eens worden, ik heb een jaar lang onderzoek gedaan en het blijft moeilijk dierlijk gedrag te meten. Mijn mening baseer ik op o.a. mijn bevindingen, maar in hoeverre dat een redelijk betrouwbare indicatie geeft is natuurlijk nog maar de vraag.

horsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 21:49

Snappen jullie nou wat ik bedoelde, ik zei precies hetzelfde als jullie allemaal maar dan met minder woorden }>

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:05

Mirthe, wil jij je profiel wel ff heel snel aanpassen dan? Een paard met humor kan dan niet! Humor is een getoonde emotie vanuit gevoel! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:27

[quote="Mirte"]

Een dier heeft primaire behoeftes die vervult moeten worden, zoals verzorging, voedsel e.d. Dat gedrag draait om hoe ze die behoeftes kunnen vervullen. 'Blijdschap' vloeit voort uit de behoefte van een dier, zoals affectie of voedsel. Mijn hond is echt niet blij om mij als persoon te zien, maar om de aandacht die ik hem geef, waarmee ik dus zijn behoefte vervul.
quote]
Waar baseer je dat eigenlijk op? En hoe zit het dan met mensen, is dat dan niet precies het zelfde? Als ik blij ben om iemand te zien is dat toch ook omdat die persoon mij het soort aandacht geeft die ik zou willen hebben? Ik zie niet waar het verschil zit.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:48

Citaat:
Waar baseer je dat eigenlijk op? En hoe zit het dan met mensen, is dat dan niet precies het zelfde? Als ik blij ben om iemand te zien is dat toch ook omdat die persoon mij het soort aandacht geeft die ik zou willen hebben? Ik zie niet waar het verschil zit.

Voor mensen geldt dat idd ook, maar bij mensen heb je ook nog de secundaire behoeften die dieren niet hebben. En als ik blij ben om iemand te zien is dat niet (altijd) om de aandacht die ik van diegene eventueel krijg, maar meer om de persoon zelf die ik graag mag.

Maar hoe zie jij het dan? Waarom denk je dat jouw paard naar je toekomst als je hem bijvoorbeeld uit de wei haalt? Waarom heb jij een band met je paard?

Ik denk dat mijn paard naar mij toekomt omdat ik hem toch voorzie in zijn levensbehoeften.
Maar ik sta open voor andere zienswijzen, dus ben wel benieuwd naar 'theorietjes' van anderen!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:48

Ik dacht hetzelfde als Desiree. Menselijke emoties zijn ook gebaseerd op je behoeften. Het enige verschil is dat een hond/paard of wat voor dier dan ook, niet nadenkt over zijn emoties. Ze zijn er gewoon.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:55

maar waarom is het dan zo dat dieren voorkeur hebben zoals wij mensen dat ook hebben? Wij trekken na de een meer toe dan de ander. Mijn hondje is daar een sterk voorbeeld van. Ze houdt niet van andere honden, maar op een dag zag ze een klein hondje, Plukkie. Daar ging ze uit zichzelf naar toe en tot mijn grote verbazing toonde ze belangstelling en kwispelde ze. Waarom? Het klikte meteen tussen haar een plukkie. Dus ook bij haar is er een secundaire behoefte aanwezig: naast de aandacht die ze van Plukkie krijgt, mag ze dat hondje ook gewoon graag. er zijn verder geen redenen aanwezig die ik zou kunnen noemen, ze zag plukkie voor het eerst en het zat gelijk goed. En van andere honden moet ze niets hebben, heel soms op een uitzondering na.

Gigelo, het paardje van iris (hier op bokt):
in mijn groepje is hij een beetje de einzelganger. totdat ik Sandocan erbij zetten (van Sando, hier op bokt). Sando werd besnuffeld door Radonja maar hij liep weg voor haar. Gigelo mocht hem wel benaderen. Ze snuffelden, en de relatie was beklonken: ze weken niet meer van elkaars zijde. Je moet wel de moeite nemen om dieren te observeren, anders signaleer je dergelijke dingen niet en dan ga je nog denken dat ze er ook niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-11-02 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:55

Misschien doelt Mirte meer op de vorm van blijdschap. Bij mensen komt daar nog een stukje verstand (nou ja Verward) bij wat bij paarden niet is. Emoties liggen voor een deel in verstandelijke reacties en voor een deel in fysieke reacties.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:01

dieren hebben ook tot bepaalde hoogte verstand, ze kunnen een beetje redeneren, niet met logica, maar wel redeneren. Wederom een voorbeeld:
Bessie was erg ziek, en ze leed aan vreselijke dorst. Ik mocht haar echter maar een beetje water geven elke keer, verre van onvoldoende om haar dorst te lessen. Vreselijk was dat, ze werd geobsedeerd door de kraan want ze wist dat daar water uit kwam. Op een dag hoorde ik haar drinken uit de wc beneden, dat mocht niet, dus ik sloot de deur. Daarna hoorde ik haar echter de trap op lopen. Nu had bessie echter in geen jaren meer de trap op gelopen, want dat durfde ze niet nadat ze eens was gevallen! Maar boven was nog een wc, en daar liep ze naartoe! Ze heeft dus een overweging genomen (iets doen wat ze eigenlijk niet durfde) omdat ze WIST dat boven nog een wc was. Is dat nou spontaan in haar op gekomen? hoe zit dat dan?

Ook het initiatief dat ze nam om bijvoorbeeld zichzelf aan te leren hoe de deur te openen, door te observeren hoe wij dat deden. Of kenbaar maken dat haar drinkbak leeg was, door deze door de kamer te gooien.

NOG een voorbeeld; Arie, de tekkel van onze stalhouder. Zijn vrouwtje Catootje was loops, en hij wilde graag maar hij mocht niet. Dan werden ze uitgelaten en op het einde bleef hij achter en plotseling was hij weg. MET VOORBEDACHTE RADE! want waar was hij? Daar kwamen ze achter toen ze Catootje in een kleine bench wilden stoppen. Ze paste er niet geheel in. HOe kon dat nou? ze keken in de bench, en wie zat daar achterin in een donker hoekje? juist ja, Arie! grinnik. Hij had niet voorzien dat het mandje te klein was voor beiden. Maar hij WIST dat Catootje in die mand werd gestopt en dat hij er van buiten af niet bij zou kunnen komen. Dan maar zich erbinnen verstoppen!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:24

Bessie is een hond neem ik aan (die drinken vaker uit de wc namelijk Haha! ). Een dier heeft natuurlijk ook geheugen, hij werd zo gedreven door zijn dorstprikkel dat hij zijn angst trotseerde en de trap opging om daar te drinken, maar of dat een overweging is? Volgens mij is het overlevingsdrang. En een dier heeft natuurlijk ook een geheugen, door die enorme dorstprikkel werd zijn 'waterschema' geactiveerd.

Maar soms verbaas ik mij ook nog wel eens over dieren hoor. De voorbeelden die jij noemt vind ik nog wel logisch, immers de dieren vertonen gedrag op hun behoeften (heb je hem weer Gaaaap Knipoog ) te vervullen.
Bijvoorbeeld water, of voortplanting.
Maar ik heb ooit iets frappants meegemaakt met mijn paard. Hij stond vast met een touw aan de muur, en de bezem stond naast hem. Hij gooide de bezem om en die viel op zijn touw. Door het gewicht van de bezem kwam het touw strak te staan, wat natuurlijk niet prettig voelde want zijn hoofd werd naar beneden getrokken. Hij duwde dus de bezem weg. Verbazend vond ik dat, misschien was het toeval, maar anders zou ik ook haast zeggen dat het een simpele vorm was van redenatie. Maar toch, ik blijf kritisch.

Ik vind wel dat er een verschil is tussen paarden en honden, honden zijn toch een stukje intelligenter.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:30

Ik herken duidelijk jaloezie bij paarden, is dat dan een emotie of meer een soort bezitsdrang?

Als ik met Toon bezig ben, verbouwt Kaminka haar stal...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:36

Ik denk dat jalouzie bij paarden toch een beetje gaat om de angst om de rang te verliezen.
honden zijn inderdaad intelligenter dan paarden ja, dat denk ik ook. En inderdaad, Bessie was mijn hondje. Ze is toen trouwens niet meer beter geworden by the way.
Allemaal best, overlevingsdrang, niets nieuws, hebben we allemaal. Maar in je drang om te overleven moet je ze wel goed op een rijtje houden. Bessie maakte de keuze om de trap op te gaan. HEt was overigens geheel tegen haar gewoonte in om uit de wc te drinken. Maar ze was beneden toen het in haar opkwam dat ook boven nog een wc was. Arm beestje, als ik er nu zo over nadenk, ze zat ook de hele dag naar die kraan te kijken. Zou ze hebben nagedacht hoe die te bereiken?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:08

Toen Kaminka een week in de kliniek in Emmeloord had gestaan voor een operatie aan haar knie, was haar maatje Isard heel stilletjes en uit zijn doen.
Toen ik Kaminka opgehaald had en in haar stal (naast Isard) had gezet met de beide deuren een stukje open zodat ze elkaar konden aanraken, was Isard helemaal dolgelukkig. Wat nog het meest schattige was, dat hij het geschoren plekje in Kaminka's hals (t.b.v. het infuus) ging likken.... heel zorgzaam, terwijl hij dat normaal gesproken helemaal niet was.

Dat was voor mij pure blijdschap dat zijn vriendin weer terug was. Of dit dan in paardentermen een emotie is weet ik niet. Dan zouden we eerst een goede definitie van "emotie" moeten bedenken. Dat is al moeilijk genoeg denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:12

Het onderbreken van bepaalde gewoontes of gewenningen kan ook leiden tot een verandering in de gemoedstoestand. Paarden hebben wel gemoed en paarden zijn gewoontedieren, die dus niet zo makkelijk omschakelen zodra een vaste factor verdwijnt. Paarden zijn kuddedieren en met andere paarden in hun omgeving weten ze zich beschermd, het brengt dus wel iets teweeg zodra je die bescherming moet missen.
De definitie van emotie ligt gewoon vast, maar ik heb nu niet echt de gelegenheid om het op te zoeken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:14

Hm, lastig onderwerp, ik neig me toch aan te sluiten bij Mirte.. .. al die ervaringen met paarden die andere paarden dan wel mensen missen zijn erg ontroerend, maar dat komt volgens mij voort uit het kuddegevoel... Mijn merrie is nu 1,5 week van haar veulen af, we liepen er gisteren langs en ze toonde geen spoor van herkenning of emotie. Hetzelfde gold voor het veulen. Verder is ze niet depressief geweest omdat het veulen eraf gehaald was.. wel omdat ze alleen was, maar dat gedrag vertoond ze bij ieder ander paard waar ze aan gewend is geraakt en wat bij haar weggaat... Ik zie dat niet echt als een emotie.. Maar nou weet ik niet precies wat er onder 'emoties' valt (plotselinge uiting van woede, angst of verdriet?). .. Angst is een emotie? Dat kennen ze natuurlijk wel degelijk... Houden van?? nou dat weet ik niet hoor...

Verder vind ik dat mensen soms te veel menselijke eigenschappen toekennen aan paarden. Zo ben ik er heilig van overtuigd dat paarden je niet in de maling kunnen nemen, omdat ze niet van te voren kunnen beredeneren.... Ga dat maar es uitleggen aan iemand met een lastig paard... Knipoog
Bokken is ook geen uitting van emotie imo...

maar goed, zoveel mensen zoveel meningen.. Ik vind de docu's daarover altijd zeer boeiend. Vooral de zelfbewustzijn-testen (dmv een spiegel)...

Honden zijn inteligenter maar zijn volgens de deskundigen eigenlijk 'dommer' dan hun voorouders, vandaar dat ze als volwassen hond nog puppy gedrag vertonen (kwispelen, kruipen oftewel onderdanig zijn)....

Lastig...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:27

Cer schreef:

Verder vind ik dat mensen soms te veel menselijke eigenschappen toekennen aan paarden.
..

Ik vind dat mensen veel eigenschappen juist aan alleen aan zichzelf voorbehouden door ze "menselijk" te noemen terwijl dieren ze ook bezitten. Ook krijg ik soms de indruk dat de verhalen die ik hier heb neergezet gewoon niet gelezen worden. Ik vind dat ze toch redelijk het bewijs zijn van dat dieren tot een bepaalde hoogte kunnen redeneren/denken. MAar daar wordt verder niet over gepraat.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:29

Dat honden intelligenter zijn dan paarden is logisch. Een hond is een roofdier en een paard een prooidier. Een kat is ook een roofdier en nog even intelligenter dan een hond, omdat een kat alleen jaagt en een hond in een roedel. Een prooidier hoeft alleen maar zeer scherpe zintuigen te hebben en verdomd snel te kunnen lopen... meer hoeft hij niet te kunnen.

Maar goed, als we de definitie van emotie vast kunnen stellen, kunnen we meer zeggen over het gedrag van dieren in bepaalde situaties.

Ik denk nl. dat een hoop menselijke emoties ook geen emoties zullen zijn, maar ook puur instinctmatig te verklaren. Dus dan blijf je aan de gang...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:49

Desiree"]
Ik vind dat mensen veel eigenschappen juist aan alleen aan zichzelf voorbehouden door ze "menselijk" te noemen terwijl dieren ze ook bezitten.
[/quote]

In dat geval ga ik vaak af op de docu's en de boeken die ik hierover gelezen heb, en prijs ik de dieren gelukkig dat ze niet al onze emoties hebben....

[quote="Desiree schreef:
Ook krijg ik soms de indruk dat de verhalen die ik hier heb neergezet gewoon niet gelezen worden. Ik vind dat ze toch redelijk het bewijs zijn van dat dieren tot een bepaalde hoogte kunnen redeneren/denken. MAar daar wordt verder niet over gepraat.

Ik heb je verhalen wel degelijk gelezen, maar ben het er simpelweg niet mee eens, wat moet ik daarover zeggen dan? Jij vind het bewijs van emotie, ik niet. Het voorbeeld van de wc pot komt op mij over als overlevingsdrang van de hond, en dieren zijn beter in water vinden dan wij.

Ook vind ik dat je het in het negatieve trekt door ervan uit te gaan dat mensen dieren 'dus maar' mishandelen omdat ze geen emotie kennen. Dat probleem ligt meer bij die mensen dan bij de dieren, niet omdat ze denken dat dieren geen emotie hebben (want er zijn genoeg mensen die mensen (met emotie) mishandelen, maar omdat ze een drang hebben om te overheersen (zie vaak bij mannen, zitten waarschijnlijk onder de plak bij hun vrouw en leven zich dan maar uit op de hond ofzo? Verward )

Ik denk niet dat paarden gelijke emoties hebben als mensen, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik ze daardoor slecht behandel.... Misschien wel integendeel, ik behandel ze als paard....?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:55

Ik heb effe onderzoek gedaan (ik heb het eerder gemailt) :
dat paarden een zenuwstelsel hebben en net als mensen lichamelijk en Emotionel behoeftes hebben.
Ik denk dat als er mensen zijn die er stellig van overtuigd zijn dat paarden geen emoties kennen ze het boek TTouch maar eens moeten lezen. Dit boek is geschreven door een expert en ik mag ervan uitgaan dat dat geen onzin is. Is trowens een erg boeiend boek en je gaat het paard op een hele andere manier bekijken !!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:00

Toevallig heb ik dat boek gelezen, en het is inderdaad een mooi boek, maar ik ga er zeker niet zomaar vanuit dat, omdat het door een zgn 'expert' is geschreven, dat het dan maar waar is... Gaat het trouwens niet over het algemeen over karakterbeschrijvingen gebaseerd op krullen in het haar enzo?

Als ik altijd had gedaan wat zgn. 'experts' zeiden..... *zucht*

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:07

Ik denk altijd nog dat deze expert meer kennis over paarden heeft dan wij hier. Ze heeft niet voor niks jaren onderzoek hier naar gedaan !!
Maar goed wat je geloofd moet je zelf weten. Doe ik ook hoor.
Het gaat inderdaad over karakterbeschrijvingen, ze kunnen aan de hand van het hoofd of aan bv de kruinen zien wat voor een soort karakter het paard heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:11

Het verhaal over Arie, die tekkel vertel je niets over Cer. Je blijft ten stelligste ontkennen. Mensen geloven kennelijk dat wat ze WILLEN geloven. Dingen die ze signaleren erkennen ze niet als ze ze niet kunnen verklaren, en dus zijn ze er ook niet in hun ogen. Ik weet het ook zo net nog niet of katten slimmer zouden zijn dan honden, alleen maar omdat ze in hun eentje jagen. Honden moeten in een roedel jagen, die gebruiken dus strategieen SAMEN, dat is nog moeilijker dan in je eentje opereren, je moet namelijik op elkaar afstemmen.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:11

sherif schreef:
Ik heb effe onderzoek gedaan (ik heb het eerder gemailt) :
dat paarden een zenuwstelsel hebben en net als mensen lichamelijk en Emotionel behoeftes hebben.
Ik denk dat als er mensen zijn die er stellig van overtuigd zijn dat paarden geen emoties kennen ze het boek TTouch maar eens moeten lezen. Dit boek is geschreven door een expert en ik mag ervan uitgaan dat dat geen onzin is. Is trowens een erg boeiend boek en je gaat het paard op een hele andere manier bekijken !!

Wat een verrassend onderzoek! Knipoog Paarden hebben idd net zoals alle zoogdieren een zenuwstelsel en hersenen zoals je al zei. Je zou ook het één en ander concluderen uit de hersenstructuren, met name de cortex. Misschien ook eens interessant om te onderzoeken.

Boeken van Linda Tellington Jones heb ik ook, ik vind het fantastisch wat ze soms bereikt met paarden, maar om te spreken van een expert en klakkeloos aan te nemen wat zij zegt is doe ik niet. Als iemand zich een expert wil noemen moet die eerst maar komen met goed onderzoek en wetenschappelijke onderbouwing.