(Pees)beschermers om in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikki160287

Re: (Pees)beschermers om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:29

Azzaro schreef:
ik zou de peesbeschermers die je hier laat zien omdoen. Desnoods het eerste half uur alleen als ze haar gekkigheid kwijt is. Natuurlijk kan ze altijd gaan rennen of wat dan ook.

Gewone peesbeschermers vind ik niks. Ze worden hartstikke warm en veel paarden bij mij op stal hebben helemaal witte haren op hun benen gekregen doordat ze de hele dag met die dingen om staan.

Waarom longeer je haar niet even van te voren dan is ze haar gekkigheid kwijt en staat ze misschien rustiger op het land. Helpt niet altijd maar misschien bij die van jou wel?

Ik doe alleen de eerste dag en de tweede dag die 3 in 1 beschermers om als ze voor het eerst het land op gaan. Daarna heb ik niks meer om. Verstappen of verdraaien kan altijd ook met die beschermers. Ben je echt zo bang voor peesblessures dan moet je de keuze maken of je haar echt wel op het land wilt hebben.

edit: blessures kunnen natuurlijk ook met het rijden of wat dan ook ontstaan

Maar daar wordt je paard echt niet beter van. Veel bewegen is juist goed voor ze, zowel fyziek als mentaal.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:03

MysticTinker schreef:
Die beschermers van het plaatje hierboven zou ik niet nemen, dat wordt véél te warm, zeker als je die 9 uur lang om laat.
Ik vind dat eigenlijk ook voor peesbeschermers te lang.

Elke vorm van beenbescherming om in het land kan weer andere problemen veroorzaken. Helemaal als ze er een paar uren op staan. Zoals o.a. oververhitting van de pezen(zeer schadelijk, middel is dan erger dan de kwaal Knipoog ) of wonden veroorzaken door het schuren van zand etc op de huid. Idd Mystic Tinker, worden dat type beenbeschermers veel te warm op het land. Bandages kun je wel goed vastmaken, maar worden ook te warm doordat ze er lang om moeten zitten. Zorg als het kan dat je paard eerst genoeg beweging heeft gehad voordat hij/zij het land op gaat.
Dus als je alleen nog maar mag stappen, stap er dan eerst een half uur het op harde (gelijk goed voor de peesblessure), dan is hij/zij de stalmoed misschien wel kwijt. Als je perse beenbescherming om wilt doen, dan zou ik gewoon voor peeskappen type eskadron, BR of Harry's Horse ofzo om doen en strijklappen (kogelbeschermers) achter. Ik heb mijn paard nog nooit met beenbescherming om buiten gezet, vanwege die angst voor oververhitting. (Mijn merrie kan wel eens rennen of bokken maar meestal is het gras veel interessanter Vingers aflikken .)
Succes met die blessure.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:22

Als je paard zo lang op de wei moet zou ik niks omdoen ivm opzetten van de benen. Ik ben ze ooit een nachtje vergeten en mijn paard had poten als een olifant.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:48

ja wat iedereen zegt klinkt zo logisch
longeren ofzo is geen optie want mijn moeder zet ze tussne de middag buiten als ik op school zit en zij komt in haar pauze even daarvoor naar huis.

Udessa (het paard) doet eigenlijk ook nooit gek op het land, maar door 2 gekke knollen (die zelf nog nooit wat hebben gehad) gaat zij met haar vriendin ook mee rennen en gek doen. die 2 fokken de boel altijd op. We willen dus nu udessa met haar vriendin apart zetten van die andere 2 zodat ze hopelijk wat rustiger staan.
Morgen ochtend moet ik de dierenarts bellen om te zeggen hoe het gaat en dan overleg ik wel even goed
Het gaat trouwens super met haar ze kreupelt al helemaal niet meer.

overbelasting kan ook niet, heb haar net een kleine 3 weken en we hebben toch rustig aan gedaan om elkaar te leren kennen.

iedereen heeft weer een andere mening over bepaalde beschermers en alle reactie klinken logisch, maar het is allemaal zo verschillend. Ik wacht morgen het gesprek met de DA even af en hoop dat mijn keuze te kunnen maken
meer tips en adviezen altijd welkom

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:03

Geen beschermers omdoen, ze zitten alleen maar in de weg, kunnen vast blijven haken, het zit voor je paard niet fijn en bovendien zal het niet bevorderlijk voor de benen van je paard zijn. Het kan nou eenmaal wel eens gebeuren dat ze zich verstappen, dat kan ook met rijden gebeuren. Ik neem aan dat ze niet iedere week met zo'n blessure zal staan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:12

Mijn paard mag nog een week niet in de wei van de DA want anders is de kans groot dat ze zich weer verstapt en weer kreupel is
aankomende zondag mag ze weer naar buiten, maar dan maar een uurtje ik denk dat ik dan nog wel even 2 dagen peesbeschermers om doe omdat ze dan toch maar een uur of anderhalf uur buiten staat. En als de ergste gekte er dan af is (want dan heeft ze dus anderhalve week niet buiten gestaan) en ze gaat weer langer naar buiten dan laat ik de peesbeschermers af want inderdaad ze kan zich altijd verstappen en daar helpen peesbeschermers ook niet tegen
ze gaat gewoon met het rustige paard in 1 wei en de 2 drukke pony's gaan in een andere wei
ik denk dat ik het zo ga doen,
andere tips zijn altijd welkom

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:41

Volgens mij los je het dan verstandig op! Veel succes en ik hoop dat het goed gaat! Haha!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:00

nikki160287 schreef:
Volgens mij los je het dan verstandig op! Veel succes en ik hoop dat het goed gaat! Haha!

ja ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing is
En ik hoop echt dat het goed gaat, wil dit niet iedere week hebben bij wijze van

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 02:39

Mijn manege gebruikt dat soort peesbeschermers en ik kan je vertellen dat ze daar wel degelijk mee zweten. Nou is het hier veel warmer en valt het zweten tijdens de les best mee, maar de hele dag ermee naar buiten lijkt me geen goed idee. Ze gaan hier elke dag zonder peesjes de wei op en dat gaat prima zo.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:24

Ik zou het afraden. Als je er niks om doet is dat beter voor de koeling. Dus veeeel beter voor de pezen. De pees moet ook van binnen aansterken en je kunt die niet van buitenaf beschermen.

Toen wij ons jonkie kregen had die net voor het eerst van haar leven ijzers. Elke dag kwam ze met wondjes uit de wei. Op een gegeven moment heb ik daarom wel op het punt gestaan om peesbeschermers om te doen. Maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Ze heeft nu een half jaar ijzers en nu is ze er wel aan gewend.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:57

De mijne staan zonder peesbeschermers op de wei. Alleen mijn driejarige merrie heeft springschoenen aan, omdat ze anders nog wel eens een ijzer eraf wil tikken.

De pezen laat ik het liefst zo koel mogelijk.

Eigenlijk een best lastige materie: je wilt de pezen zo optimaal mogelijk beschermen tegen invloeden van buitenaf die schade kunnen veroorzaken, en toch ook wil je de pezen op een koele temp. houden.

Alle paarden bij ons op stal dragen alleen peesbeschermers tijdens het daadwerkelijke trainen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:37

De mijne staat met peesbeschermers om in de wei of bak, aangezien hij zonder vaak met wondjes eruit komt. Hij heeft geen last van dik wordende benen ofzo

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:30

_Anke_ schreef:
De mijne staat met peesbeschermers om in de wei of bak, aangezien hij zonder vaak met wondjes eruit komt. Hij heeft geen last van dik wordende benen ofzo

en hoelang staat die van jou dan buiten?
die van mij heeft ook regelmatig wondjes inderdaad als ze zonder buiten staat
ze mag sinds vrijdag weer kleine 2 uur naar buiten. Ik heb haar toen nog wel peesbeschermers om gedaan. Maar als ze dus vanaf morgen weer langer de wei in gaat doe ik ze misschien toch maar af
Het meerendeel raad dat ook aan.
Ik hoop dat het goed gaat, vind het wel dood eng maar is misschien toch maar beter.
Volgens mij heeft ze ook totaal geen last meer van haar blessure want ze scheurt de wei rond.
Ik hoop in ieder geval dat ze binnenkort niet weer een blessure heeft

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:42

Ik zou ook zeker geen peesbeschermers om doen... De kans is er sowieso altijd dat ze eens een wondje hebben, het blijven paarden.
Maar zoals voorheen gezegd veroorzaken peesbeschermers oververhitting van de pezen wat kan leiden tot peesontstekingen ed...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:57

Kennissen van ons hebben hun b-pony nu al 2 maanden stil moeten zetten DOOR kwetsuur van de peesbeschermers aan te doen op de wei!! Pezen waren zwak, uitgeput en verhit ofzoiets...
De dierenarts had dit jaar al 1 paard in slaap moeten spuiten omdat zijn pezen vanvoor volledig beschadigd waren door de peesbeschermers en het beestje nooit meer fatsoenlijk, zonder pijn zou kunnen lopen. Hij vertelde dat als je paard gek doet in de wei hem dan eerst 2 min aan de longe te laten lopen voor hij de wei in gaat, of als 2 paarden elkaar blessures doen oplopen, de wei op te splitsen in 2 delen en ze uiteen te halen, want beschermers een dag aanlaten zou dus erg gevaarlijk kunnen zijn.
Zelf doe ik nooit iets aan in de wei en ze lopen ook nooit blessures op eigenlijk.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 19:30

Karennnn schreef:
Kennissen van ons hebben hun b-pony nu al 2 maanden stil moeten zetten DOOR kwetsuur van de peesbeschermers aan te doen op de wei!! Pezen waren zwak, uitgeput en verhit ofzoiets...
De dierenarts had dit jaar al 1 paard in slaap moeten spuiten omdat zijn pezen vanvoor volledig beschadigd waren door de peesbeschermers en het beestje nooit meer fatsoenlijk, zonder pijn zou kunnen lopen. Hij vertelde dat als je paard gek doet in de wei hem dan eerst 2 min aan de longe te laten lopen voor hij de wei in gaat, of als 2 paarden elkaar blessures doen oplopen, de wei op te splitsen in 2 delen en ze uiteen te halen, want beschermers een dag aanlaten zou dus erg gevaarlijk kunnen zijn.
Zelf doe ik nooit iets aan in de wei en ze lopen ook nooit blessures op eigenlijk.

zo ben ik blij dat ik besloten heb geen peesbeschermers om te doen zeg. En zeker na dit verhaal, bedankt

inderdaad de 2 rustige paarden waaronder die van mij gaan van ong 8 tot 12 naar buiten en de 2 drukke van half 1 tot 6 ong.
Nu gaat het aardig goed, ze rennen nog wel eens even knetter gek door de wei maar mijn paard wordt tenminste niet meer gebeten en heeft niet meer overal nieuwe wonden

met haar peesblessure gaat het super, ze is weer net zo levendig als voorheen ze lijkt er absoluut geen last meer van te hebben