Paard liever alleen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Paard liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:52

Hoi Lindy,

Lastig probleem he...ik hoop voor je dat het eindelijk wat op gaat leveren nu hij apart staat. Te gevoelig voor de pikorde kan ik me wel wat bijvoorstellen. Als ik dan lees dat hij bij zijn vorige stal de clown was dan vind ik het nog zieliger. Ik vind hem nu altijd een beetje mat. Je bent nu al zo lang bezig verbetering te krijgen, ik hoop echt dat het nu eens gaat werken.

En Gonzo (de zwarte hihihi) bij die van Marleen zetten? Ik denk niet dat Gonzo graag een stapje terug gaat zetten Haha! . Het is bij ons in de groep heerlijk rustig nu.

Groetjes
Marijke

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:03

Ik vind het stom van mezelf dat ik niet eerder aan deze mogelijkheid heb gedacht. Ik vond wel dat hij mat was geworden, maar ik dacht dat dat bij het volwassen worden hoorde, en dat het bij een Quarter hoorde. Zoals simodi ook al schreef: ze gaan allemaal aan de kletter en de Quarter/Paint niet. Maar het lijkt nu echt een oud mannetje. In combinatie met dat afvallen had er toch een belletje moeten gaan rinkelen, vind ik zelf.

Ik weet niet of het echt effect zal hebben dat hij nu apart staat, want hij wordt nog steeds geïntimideerd over het schrikdraad heen. Nu kun je eigenlijk pas goed zien dat dat gebeurt. Nugget lijkt zich er niks van aan te trekken, maar misschien heeft het dan innerlijk des te meer impact. Deed hij maar eens een keer iets terug, dan was hij het kwijt. Maar hij lijkt het allemaal op te kroppen.

Ik wilde vroeger dierenpsycholoog worden. Nu kan ik aan de bak Knipoog.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:40

Is het geen idee om je "hooidrooghoudconstructie" (mooi woord Haha! ) aan de andere kant van het stukje te zetten? Daar waar de dames en opperhoofd niet bij hem kunnen komen? Of zoekt hij ze toch zelf op? Aan de ene kant natuurlijk ook sneu dat hij nu in zijn uppie staat want het is wel een sociaal paard. Ik neig er naar om te zeggen zet Rosje er maar bij, die is heel sociaal maar dat gaat ook niet werken want die heeft duidelijk de behoefte om 's ochtends en 's avonds binnen te staan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:26

Het intimideren kan idd gewoon doorgaan over het draad! Dat is/was bij mijn merrie ook! Ze staat pas rustig als er nog een weitje tussen haar en de anderen is, zodra er geneust kan worden ontstaat de onrust en paniek! Dus onderschat en overschat het hebben van lichamelijk kontakt niet, de dreiging blijft bestaan als ze toch nog heel dicht bij elkaar staan. Bovendien denk ik ook dat paarden een ijzeren geheugen hebben zodat de bestaande 'relatie' gewoon voortduurt ook met een draadje ertussen.
Als ik je verhaal zo lees denk ik toch aan een andere plek zoeken, waar hij uit het zicht van de andere paarden staat.

Het wil niet zeggen dat hij niet toch nog een nieuw vriendje kan maken, je kunt het over een tijdje gerust eens met een ander braaf paard proberen, dat is bij mij na jaren uiteindelijk ook gelukt. Het vreemde is wel dat mijn bange merrie nu samen met een heel dominante merrie loopt, maar omdat deze haar geen kwaad doet (behalve af en toe heel boos naar haar kijken) en ze naast elkaar op stal staan, gaat dat toch prima. Ze mist haar nu zelfs!
Wat bij mijn paard ook speelde was de plek zelf: waar het eng was bleef het ook heel lang eng. In een andere weide, ruim weg van de plek waar ze gepest werd, speelde het ook niet.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

Nugget zoekt toch ook nog wel vaak contact met de andere kuddeleden, maar ik geloof niet dat de relatie er door het apart houden echt beter op wordt. Sterker nog.....

Toch heeft hij volgens mij wel behoefte heeft aan contact, maar dan van paarden die meer gericht zijn op spelen en ouwehoeren ipv een kudde van merries met leidruin (jeweetwelhengst). En ook niet van die 'pittige tantes' Knipoog

Zou die westernstal op de hoek Prinsenweg/Hunnenweg niets voor hem zijn? Die staan zomer en winter overdag de hele dag buiten in kuddeverband (met veel meer keus in vriendjes dan hij nu heeft) en er zitten volgens mij ook een paar quarters tussen?
(ik wil ook zo graag dat hij weer de oude Nugget wordt met zijn guitige koppie Ach gut )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 13:07

@Marleen.
Ik ben voordat ik met Nugget naar jou kwam al eens bij die stal wezen informeren, maar ze hadden geen plek, en dat gaan ze ook niet krijgen ivm prive-omstandigheden. Even voor simodi: dit is de stal waar Herman lest en ik ben een paar keer met hem mee geweest.

@Lennox
Ja, dat was ik oorspronkelijk ook van plan, maar Bertus vind dat niet zo fijn voor het zicht. Ik vind zelf een mager paard ook niet echt decoratief staan, maargoed...

Ik wil proberen het zo goed mogelijk uit te zingen tot het eind van het jaar. Dan gaat er een hoop veranderen en ik hoop dat ik dan een mooie nieuwe plek voor Nugget kan vinden, het allerliefst samen met mijn merrie. Ik denk dat zij het samen wel goed zouden kunnen vinden. Het is toch lastig om een geschikte plek voor Nugget te vinden omdat hij een luchtzuiger is. Het is zeker niet mijn bedoeling om Nugget voortaan alleen te laten staan, maar op dit moment is het even niet anders.

Tot die tijd ga ik nog een beetje klooien met Bach remedies enzo. Mijn ouders hebben daar hele goede ervaringen mee met hun hond.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:56

Ik ken dat gevoel helemaal hoor Lindy, je wilt gewoon graag dat je paard lekker buiten is en gelukkig, maar je hebt niet alles in de hand. Een andere plek of een ander vriend/vriendinnetje kunnen wonderen doen, je moet het gewoon proberen en evt desnoods toch misschien een andere stal proberen. Het is wel jammer dat je niet overal terecht kunt ... zou je misschien je vraag naar stalling niet eens op een natural-site kunnen plaatsen, misschien dat daar anders naar paarden wordt gekeken en meer naar het individu dan op gewone pensionstallen (of ben ik nu te idealistisch)?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:11

Sorry ik moest een beetje lachen om dat niet decoratief.....er is wel meer op het erf dat niet erg decoratief is om het maar even netjes te zeggen. Dat hij daar dan moeite mee heeft snap ik niet zo goed maar dat terzijde, dat lost je probleem niet op. Ik heb wel van meer mensen gehoord dat die bach bloesem remedies werken. Wie weet. Ik kan me voorstellen dat het voor jouzelf ook het meest praktisch en prettigst is om beide paardjes bij elkaar te hebben. Ik zou wel for the time beeing zorgen dat nugget onbeperkt ruwvoer kan eten, gewoon een complete baal hooi ervoor leggen. Zolang hij apart staat kan je dat doen natuurlijk. Ruwvoer doet uiteindelijk meer dan krachtvoer betreffende het op gewicht houden.,

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:22

Ik heb met mijn paard hetzelfde gehad toen ik hem net had. Hij heeft een tijdje bij vorige eigenaar alleen gestaan. Omar is erg lief en speels en zit eigenlijk geen kwaad bij. Toen ik heb net had kwam hij in een kudde te staan op mijn stal die uit een aantal dominante merries bestond en een paar ruinen. Omar werd helemaal in elkaar geschopt en stond onderaan in de rangorde. Echt zo zielig want hij had er ook veel stress van en ik met mijn stomme kop had destijds (5,5 jaar geleden) te weinig ervaring hiermee dat ik het niet begreep. De eigenaresse voerde wortels bij omdat het gras op was en legde dan 1 stapeltje wortels te weinig neer zodat mijn paard dus niets kreeg... toen ik dat zag heb ik meteen een nieuwe stal gezocht en ben per direct weggegaan.

Op de nieuwe stal Omar alleen in een stukje land gehad en dat veroorzaakte ook erg veel stress want hij houdt echt van gezelschap en raakt helemaal in paniek als hij alleen wordt achtergelaten. Toen op mijn laatste stal in een groep wat op zich prima ging en hij stond niet helemaal onderaan in de rangorde maar er zat een jager in de groep waardoor er toch vaak ook veel onrust was. En nu sta ik sinds bijna 1 week op een nieuwe stal waar de paarden lekker het hele jaar door het land op kunnen en heb ik Omar eerst even alleen in een stukje wei laten zetten zodat hij even kon wennen en nu staat hij met 3 andere paardjes op een stuk land. Gelukkig kun je op mijn nieuwe stal goed overleggen met de eigenaren en letten ze zelf ook heel goed op of het goed gaat in de groepen en er is genoeg land dus als je nog wilt wisselen of alsnog alleen staan of met zijn 2en dan kan dat ook Lachen

Als ik jou was zou ik dan idd op zoek gaan naar een andere stal (als het niet anders kan) waar je paard wel met 1 of desnoods een paar andere paarden kan staan. Liefst ruinen en merries apart (dat heb ik zelf altijd liever). Land hoort geen stress op te leveren, maar juist ontspanning voor je paard. Alleen staan ben ik niet echt een voorstander van omdat paarden toch echt groepsdieren zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 19:08

Lennox schreef:
Sorry ik moest een beetje lachen om dat niet decoratief.....er is wel meer op het erf dat niet erg decoratief is om het maar even netjes te zeggen.

Zo bedoelde ik het ook Knipoog.