paard verwaarloosd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: paard verwaarloosd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:52

Even in de gaten houden wanneer er iemand is........en er dan opaf Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:14

Ja maar ik kan moeilijk dagelijks in die straat gaan staan Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:21

Da's waar, maar het lijkt me dat er toch wel meerdere keren per dag iemand komt kijken? (best wel normaal toch?)

Briefje op het hek met je telefoonnummer staat weer zo, tsja, extreem bemoeiallerig. Hm, best lastig eigenlijk

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:14

Nee, dat is een verlaten straatje zonder huizen, niemand rijdt daar door, aangezien je dan een "omweg" maakt.

*Ik heb daarnet langs geweest bij de paarden, en 2 van de 4 paarden heeft mok zie ik. En de rest hun hoeven zijn grandioos rampzalig, brokken overal uit, te lang en weet ik veel wat nog allemaal. Er zit 1 appaloosa bij, en dat lijkt mij een jaarling ofzo, aan de tandjes en manen te zien.
De rest is ook niet oud hoor.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:19

nouja, ik heb een plaatje op internet gezocht die een duidelijker beeld geeft van hoe het paard eruit ziet

Afbeelding

De flanken zijn bij dat paard wat ik bedoel wel wat minder ingevallen als hier te zien is ( en het paard is groter, dus in verhouding is het iets minder allemaal ) maar de ribben zijn ongeveer tzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:31

als het dier erzo uitziet zou ik de dB maar bellen
Maar ze zien er niet snel zo uit, dus vind je het erg dat ik het in twijfel trek?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:58

Ja ik twijfel ook altijd wat, omdat gras hun toch altijd wel iets dikker maakt. En het lijkt mij dat hij in een weide staat. Tenzij hij iets met zijn tanden heeft en dus niet kan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:16

Om ff ter verduidelijken
ik geloof best dat hij mager is, maar zó mager?

OP dat kleine stukje zal denk ik geen gras meer staan

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:14

Is wel héél mager... kan inderdaad een probleem aan de tanden zijn, daar kunnen ze erg mager van worden.
Ik heb onlangs een hele oude shet gezien en die was nog veel magerder dan het paard op de foto Verdrietig

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:25

Als je de eigenaren zegt niet kan spreken zou ik gewoon de db bellen. Dat is altijd beter dan alleen maar jezelf afvragen wat de oorzaak zou kunnen zijn dat het paard er zo uitziet.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:01

Nou even een nieuwtje Tong uitsteken

Ik heb met mensen gesproken die ook weten dat dat paard daar staat en die zeggen dat het paard niet is van de mensen die daar wonen, maar dat het paard daar gewoon 'gestald' is

Ik heb vandaag eens wat beter gekeken.
Volgens mij is hij erg oud.. hij heeft zijn wintervacht ook nogsteeds.
Je kan 11 ribben duidelijk zien en is van voor en achter helemaal ingevallen.
Hij kom naar je toe maar vind aaien nog een beetje eng =)
De kont en de achterbenen zitten helemaal onder de diaree en de hele vacht is smerig.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:43

Alchemy_Goth schreef:
Nou even een nieuwtje Tong uitsteken

Ik heb met mensen gesproken die ook weten dat dat paard daar staat en die zeggen dat het paard niet is van de mensen die daar wonen, maar dat het paard daar gewoon 'gestald' is

Ik heb vandaag eens wat beter gekeken.
Volgens mij is hij erg oud.. hij heeft zijn wintervacht ook nogsteeds.
Je kan 11 ribben duidelijk zien en is van voor en achter helemaal ingevallen.
Hij kom naar je toe maar vind aaien nog een beetje eng =)
De kont en de achterbenen zitten helemaal onder de diaree en de hele vacht is smerig.

Dan zou ik wel even een dierenarts of de dierenbescherming bellen... Oud zijn hoeft niet gelijk te zijn aan ziekelijk en mager.
Als het dier tijdig ontwormd wordt, de paardentandarts langs komt en de voeding wordt aangepast kunnen ze er gewoon zo niet uitzien!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:18

Karenski, daar ben ik het dus niet mee eens. Eigenaar van de hackney's waar ik mee reed had een fokmerrie, dat beest zag eruit als een holsteiner koe, heupen helemaal uitgestoken en zo. Beest was rond de 30, en de eigenaar kon het niet over z'n hart verkrijgen om die merrie in te laten slapen. Ook die was compleet aan de diarree, DA en zo kwam er regelmatig bij, was helemaal niets aan te doen. Beestje was gewoon versleten, de ingewanden waren op. Moet voor zo'n geval de DB gebeld worden? Dat beest kwam echt niets te kort, als enkel het spuitje of de pistool.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:28

Ik ben het ook niet helemaal eens, mede door de diarree. Tot je de eigenaren gesproken hebt, is er gewoon heel weinig over te zeggen. Misschien heeft het dier wel darmproblemen?

Kijk, dat dit normaal is, tuurlijk niet, en dat je ervan walgt: absoluut, maar je kunt beter echt uitsluiten dat het iets is waar iemand iets aan kan doen. Daarna kun je nog de DB bellen, en kom je zelf niet in de problemen, en zorg je dat het paard niet onnodig in de problemen komt.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:04

Ik snap niet waarom iedereen zo'n probleem ermee heeft om de db te bellen als het niet lukt om de eigenaren te spreken.
Beter dat de db voor niets wordt gebelt dan dat een paard moet lijden omdat niemand actie durft te ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:51

Kan toch niet zo moeilijk zijn de eigenaar op te soren.
Persoonlijk vind ik de DB achter de rug om bellen een beetje laf.
Als je weet dat er niets gedaan word, is het wat anders, maar dat is hier niet aan de orde.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:10

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik het wel eens meegemaakt heb dat iemand achter mijn rug om de DB heeft gebelt.
Mijn paarden staan nu eenmaal zelfs in de winter liever buiten dan in hun stal en rollen graag in de modder.Ik woon in een klein dorp en het moet wel iemand uit het dorp geweest zijn die gebeld heeft.
Van de DB kreeg ik alleen maar complimenten dat dat mijn paarden er zo goed bijstaan, dus van mij mogen ze altijd nog een keer komen. En wat de beller betreft, die heeft van de DB gehoord dat het mijn paarden prima in orde zijn.
Dat had ik hem waarschijnlijk zelf nooit kunnen laten geloven.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:39

Ja maar ik heb zoiets van .. waarom de DB niet bellen?
je kan toch beter voor de zekerheid de DB bellen als je niet 100% weet wat er aan de hand is, dan dat je maar denkt.. misschien heefttie iets waardoor je er niets aan kan doen. Ik vind het altijd beter als de DB komt, terwijl het niet had gehoeven eigenlijk, dan dat hij niet komt als het wel moest..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:35

Wij hebben ook wel eens wat gevalletjes staan wat er niet goed uit ziet (zoals die oude merrie bijvoorbeeld, laatst nog een opknapper van een shetlander), ik weet wel, iemand die de DB achter onze rug om zou bellen zonder te informeren zou er toch niet ongeschonden van af komen. In ieder geval op zijn minst de hemd volgescholden. Het is gewoon onfatsoenlijk, als je ergens problemen mee hebt ga dan navraag doen. Probeer te communiceren, maar niet zo achter andermans rug om.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 07:17

Neonlight schreef:
Wij hebben ook wel eens wat gevalletjes staan wat er niet goed uit ziet (zoals die oude merrie bijvoorbeeld, laatst nog een opknapper van een shetlander), ik weet wel, iemand die de DB achter onze rug om zou bellen zonder te informeren zou er toch niet ongeschonden van af komen. In ieder geval op zijn minst de hemd volgescholden. Het is gewoon onfatsoenlijk, als je ergens problemen mee hebt ga dan navraag doen. Probeer te communiceren, maar niet zo achter andermans rug om.

Maar diegene die belt, wilt toch alleen het beste voor het paard? En zolang jij toch kan bewijzen dat er niets aan de hand is en dat je het die merrie er alleen maar beter op maakt, is het toch prima?

Ik zou niet weten wie de eigenaren zijn van dat paardje daar en ik zie er ook nooit iemand.. dus hoe wil ik dan naar hun zelf gaan?

Ik wil liever doen wat voor het paard ( misschien ) het beste is, dan wat de eigenaren wel of niet willen. De eigenaren maken me eigelijk helemaal niet uit.. ik wil liever voor de zekerheid de DB bellen en dat er GOED nieuws komt, dan dat ik het niet doe en maar blijf afvragen ..
Het paard ziet er gewoon slecht uit en als de DB erbij komt en ze komen erachter dat de eigenaren hem gewoon niet goed verzorgen etc. dan kan het paard het toch beter krijgen? Waarom niet proberen dan..

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:24

Dierenbescherming bellen heeft toch geen nut.
Bij mij in de buurt stonden verwaarloosde en magere fjorden. Iedereen weet wat een moeite het kost om je fjord slank te houden, laat staan om hem mager te krijgen.
De paardjes stonden in de winter dag en nacht in de modder, zonder eten of drinken.
Eén verzwakte. Is ook van alles gedaan, eigenaar aamgesproken, dierenbescherming gebeld.
Uiteindelijk lag de fjord dood in die modder.
En de dierenbescherming verklaarde dat ze niets hebben kunnen doen, want het was grijs gebied.
Erger als dood was er bij mij niet, dus wat er dan aan de hand moet zijn, eer die iets gaan doen!!! Huilen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:25

Geloof me, de DB op mensen af sturen is vaak juist helemaal niet het beste voor het paard. Leuke organisatie, de DB, voor de echt schrijnende gevallen, maar vaak belemmeren ze ontzettend veel. Zijn vaak ook niet de makkelijkste mensen, je bent vaak al schuldig op het moment dat ze 1 voet op je erf zetten, en de maatregelen die er ooit uit rollen zijn vaak nu niet goed voor de welzijn van het paard, juist omdat ze het verkeerd zien. Bovendien, wat denk je wat voor praat je krijgt in een klein dorpje? Vaak weten ze het 1 dag later 5 dorpen verderop ook dat de DB bij je is geweest, en dan zijn de praatjes al dusdanig dat in plaats van dat alles oke is je hele veestapel in beslag is genomen en weet ik allemaal wat.

Citaat:
Het paard ziet er gewoon slecht uit en als de DB erbij komt en ze komen erachter dat de eigenaren hem gewoon niet goed verzorgen etc. dan kan het paard het toch beter krijgen? Waarom niet proberen dan..

Dan KAN het paard het beter krijgen, en ALS ze hem niet goed verzorgen. Kom daar eerst maar achter voordat je de DB belt. Spreek dus gewoon eerst de eigenaar aan.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 07:28

Citaat:
Dan KAN het paard het beter krijgen, en ALS ze hem niet goed verzorgen. Kom daar eerst maar achter voordat je de DB belt. Spreek dus gewoon eerst de eigenaar aan.

Ja maar hoe? Ze wonen niet daar waar de wei is en ik zie ze nooit..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:31

Vraag eens in de omgeving waar ze wonen en wie de eigenaar is?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 07:32

Neonlight schreef:
Vraag eens in de omgeving waar ze wonen en wie de eigenaar is?

ik heb al meerdere mensen gevraagt of ze iets weten ( daar in de straat ) maar niemand weet het?