vlassstrooisel/stro/zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donjaja

Re: vlassstrooisel/stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:55

Hallo,
Interessant topic: ik heb een allergisch paard die van de winter toch op stal moet. Wij zijn ook aan het kijken voor vlas, en onze vraag is:
Hebben jullie al verschil in eigenschappen in merk "gemerkt" Haha! ?

Dank,
Donjaja.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:05

IK had mijn paard eerst op stro. MAar dat is niks, het absorbeert totaal niets. En 'sochtends stonk het naar de ammoniak hoewel ik elke dag de stal schoon maak. Vervolgens ging ik over op vlas. En dat was fijn. Ook in gebruik om uit te mesten. Toen probeerde ik eens koolzaadstro. Dat is nog iets luchtiger en absorbeert naar mijn gevoel nog NET iets meer. MAar misschien hebben andere mensen andere ervaringen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:12

Het enige nadeel van vlas vind ik dat het er snel goor uitziet. Ook vind ik dat je snel een urinelucht ruikt, ik ben geen voorstander ervan om het 3 maanden te laten liggen. Mijn paarden komen binnenkort ook weer op vlas te staan, het is qua mesten idd een stuk makkelijker. Momenteel staan ze op hennep, maar dat vind ik helemaal waardeloos spul Knipoog Overigens vind ik stro er wel veel warmer en gezelliger uit zien. Maar doordat mijn oudste merrie niet meer op stro mag staan was de keus al beperkt.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:19

ik vind zaagsel het prettigs. Het ruikt lekkerder en mest makkelijk uit. Maar is wel een stuk duurder dan vlas.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:23

Ik gebruik sinds kort vlas. Ik vind het super! Minder stof stinkt minder in de stal en veel en veel droger! Ik laat het er trouwens geen drie maanden inliggen, ongeveer 1 keer per drie weken natte zooi eruit, en weer bijstrooien. Maar er zijn ook mensen die zweren bij stro dus misschien kun je het idd allebei aanbieden.
Succes!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:24

wij hebben ook alles op vlas staan bij de mijne een noodzaak die vreet de stro stal geheel leeg ,
maar goed ,
jij hebt het erover dat het goedkoop ik mag ik die link van je even ? hier hebben wen iet gekozen omdat het goedkoop is het is juist duurder in verhouding ,
hier is stro 2,50 per pak met 10 plakken , of bij me zus halen dan is het gratis , maar vlas daarintegen is 5 euro per pak , hier dan

op me vorige stal hadden we zowel vlas en stro koos je voor vlas moest je zelf 5 euro per pak betalen wat je gebruikte ,

ik haal elke dag alle droollen eruit en zichtbaar roze plekken van het vlas , mijne is nogal een zeikert .
en haal dan de rest weer van de zeikanten weg , ideaal , maar moet best veel vlas gebruiken bij de echt rnaisge paardjes

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:26

Donjaja schreef:
Hallo,
Interessant topic: ik heb een allergisch paard die van de winter toch op stal moet. Wij zijn ook aan het kijken voor vlas, en onze vraag is:
Hebben jullie al verschil in eigenschappen in merk "gemerkt" Haha! ?

Dank,
Donjaja.

dat ook zeker sparky heeft chronische bronchitis en bij stro kreeg en moest die ook dagelijks zijn portie ventipulmin anders hoesstte die alles bij elkaar , met vlas krijgt die zijn medicatie nu dus niet meer tenzijn nodig va nde winter want het stoft veel nminder

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

Vlas en ook aubiose hebben zo hun voordelen. Makkelijker schoon maken en te houden als je paard zich gedraagt. Ik heb ook een keer aubiose geprobeerd voor mijn schatje, hij ploegde het helemaal om, geen houden aan.
Ik vind het voor de paarden zelf beter op stro, heerlijk als ze lekker het stro in de stal opknabbelen, het houd ze heel de nacht bezig. Ik heb liever stro, maar vlas als onderlaag kan ik me wel in vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:29

voor je een beslissing maakt voor het 1 of het ander
kijk eerst wat er voor jullie goed af te voeren is ...
mijn persoonlijke keus is stro ...ik zou mijn paard als ik hem al op stal zou zetten
absoluut niet op vlas willen hebben of op krullen maar op stro
dit is voor mij een dermate belangrijk iets dat mijn paard dus niet op een bepaalde stal zou komen te staan

misschien is er een mogelijkheid om de klant te laten kiezen?