Pensionstalling: Wat vinden jullie belangrijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Re: Pensionstalling: Wat vinden jullie belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 07:46

Wat ik erg belangrijk vind is dat je paard te eten krijgt wat die nodig heeft...

Ja niet overal gebeurd dat, hoeveel je ook betaald. Ben vorige maand heel laat in de avond vertrokken nadat ik foto's had vergeleken met maand ervoor. Schrikbarend. En na meerdere malen wat erover gezegd te hebben en zelfs eigen voer gekocht, kwam die toch niet aan. Dus de vraag was toen dus ook, krijgt hij wel mijn voer??

Daar kreeg ieder paard 1 schep krachtvoer smorgens en sávonds. En soms 1 plakje hooi als ze binnenkwamen. Tja voor die van mij helemaal niet genoeg.

Nu staat die al een maand op een andere stalling, waar ik het voer van de stalling zelf, van te voren klaarzet. Dus kan ik zelf bepalen hoeveel die krijgt. Ook hooi leg ik voor smorgens klaar en als ik de stal gedaan heb, leg ik een echte grote berg hooi in zijn stal voor de middag/avond. En ja het verschil kan je nu langzaam beginnen te zien. Niet alleen aan zijn lichaam, maar ook aan de stal (poept nu meer, haha) Haha!

Verder vind ik belangrijk dat de stallen stevig zijn, liefst stenen tussen muren, een luik zodat ze met hun koppies naar buiten kunnen kijken. Voldoende licht en verse lucht. Weidegang (voor sommige paarden hele dag, voor sommige halve dagen. zoals voor die van mij, die heeft het na een uur of 2 a 3 helemaal gezien en wilt dan echt naar binnen), weidegang afgezet met goeie nette schrikdraad, wasplaats zowel koud als warm, mooi en goed hooi en stro, goeie krachtvoer en andere voeding, en vooral veel ervaring met paarden verreist van de staleigenaar (zodat als er wat is met je paard, hun je kunnen waarschuwen en al de veearts kunnen bellen).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:11

het enige wat ik belangrijk vind is dat de paarden buiten een aantal uren/hele dag komen op de wei/paddock en natuurlijk dat ze voldoende te eten krijgen, dus als ze mager zijn, dat ze er dan wel meer voeding bij mogen. En dat ze een schone stal hebben en niet in de drek staan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:19

Ik sta zelf met mijn paard bij een heel goede pensionstal, en ik zal je vertellen hoe zij sommige dingen hebben ervaren, nu ze van klein naar behoorlijk groter zijn gegaan.

* ze hebben een bel bij de achterdeur geplaatst, iemand die hen nodig heeft (betalen, advries vragen of klachten) kan aanbellen, maar hoeft in principe niet meer binnen te komen.
* als zij zin hebben in een kletspraatje komen ze gezellig bij ons zitten, niet wij allemaal bij hen.
* er is een aparte parking voor pernsionklanten zodat onze auto's die van hen niet blokkeren.
* tijden om te komen en gaan zijn vrij, alleen als je heel vroeg of bij ziekte van paard heel laat nog moet controleren,even tevoren laten weten zodat ze niet in alarm naar buiten hoeven rennen.
* dierenarts, smid ed. zijn vrij te kiezen
* voer halen we zelf, we zetten ook alles klaar s'avonds zodat de eigenaar 's ochtends alleen maar het voer in de bak hoeft te gooien.
* 's avonds voeren we zelf en we zetten (als het paard niet 24/7 buiten staat) zelf het paard in de avond binnen.
* in de ochtend worden de paarden elke dag (alleen bij écht extreem weer niet) buiten gezet door de pensioneigenaar.
* onbeperkte beschikking over (goed!) hooi, stro. Hooi ook klaar leggen bij voer, dan wordt het in de ochtend gegeven.
* er is een toilet in de stal, wij houden dat zelf wel of niet bij.
* er is een kleine kantine, wij houden dat zelf wel of niet bij.
* er is een buitenbak, die is helaas vrij zwaar en niet altijd te berijden, vaker wel dan niet.
* onbeperkt gebruik van de rijbak, bij vrij rijden door allemaal tegelijk te gebruiken.
* bij lessen even vragen of er bijgereden kan worden
* vrije keuze instructrice
* bij les moet je de bak reserveren, er is een schoolbord waarop je de lestijden zelf in kan vullen .

* de stallen zijn ruim, staan in een loods met de deur altijd open, dus altijd frisse lucht, vind ik heel belangrijk.
* er is een wasplaats, helaas alleen met koud water, maar met de waterkoker in de buurt komen we een heel end.
* ook belangrijk: er is een mogelijkheid om paarden samen in één wei te laten staan op eigen risico maar in principe heeft elk paard zijn of haar eigen weitje waar ze wel contact met elkaar kunnen maken dmv kroelen enzo.
* er zijn niet giftige bomen langs de wei waar ze lekker aan kunnen knabbelen en dus beschutting hebben, helaas heeft niet elk paard dat tot zijn/ haar beschikking.
* electrische drinknippels, een paard drinkt al snel één of meer emmers per dag, houd daar rekening mee als je met emmers wilt gaan werken, je sjouwt je ongans!

Wij betalen 120 voor half pension, en 150 voor volpension. Ik vind dat een heel fijne regeling, omdat je zo zelf kan kiezen wat je wilt of kunt. Ik zelf vind vrijheid heel belangrijk, dus idd eigen da, eigen smid, eigen instructrice, eigen voer.

Bij vol pension doet de pensioneigenaar alles, dus ook mesten en voeren in de avond. Wel kopen ook de vol pension klanten hun eigen voer.

Wat ik me wel afvraag, of je voldoende ervaring hebt met paarden. Kan je zien of een paard ziek is, gewond of kreupel in de wei staat ed? Dat vind ik zelf nog belangrijker dan wat dan ook. Als paardeneigenaar wil je dat je paard veilig staat, en de pension eigenaar niet een dag wacht met je waarschuwen of het niet eens ziet dat er iets met je paard is.

Verder is het een geweldige uitdaging uiteraard, maak een goed plan met reele financiele ondersteuning, maak dat business plan op zoals al eerder gezegd, dan heb je een goed overzicht of het haalbaar voor je is of niet, en voorkom je hopelijk dat het achteraf allemaal niets blijkt te zijn.

Heel veel succes in elk geval, en ik hoop dat je je droom waar kan gaan maken en het geen nachtmerrie blijkt te zijn!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 08:25

Hai,

Bedankt voor de reacties.
Weidegang is een belangrijk punt voor mij. Ik heb paarden het liefst de hele dag buiten, met schuilmogelijkheden. Dus de weidegang zal netjes afgerasterd worden. Hoe, dat weet ik nog niet. Ik houd zelf erg veel van de houten omheining (bruin), maar hier hangt dan ook weer een prijskaartje aan vast.
Verder heb ik er over nagedacht en ben ik van plan de basis brok aan te bieden, en eventueel muesli.
Vinden jullie het prettig om zelf je voer klaar te zetten? Aan de ene kant lijkt me dat vrij handig. Ook voor de eigenaar, die weet dan precies wat het paard binnen krijgt. Ze kunnen het de avond van te voren klaar zetten. Toch lijkt het me ook vervelend. Je bent op die manier afhankelijk van de mensen, als ze het vergeten of ze zijn er een dag niet hang je. Ik denk dat dat puur ervaring is. Ik mis die ervaring.
Ik ben blij met alle reacties. Heb nu al veel meer dingen op papier staan.
Ook heb ik al een prijsindicatie gemaakt. Wat houden we er aan over, is het te doen.
ik ben bekend met het maken van ondernemingsplannen, dus dit zou ik ook wel even doen. Dat is altijd handig, die wijzen je op dingen waar je zelf niet aan dacht.
Ik heb een volledig ondernemings plan voor een ruitersport/dierspeciaal zaak gemaakt. Omdat dat ons doel is voor de toekomst.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:27

Wat is de gemiddelde prijs. Wat zit er bij inbegrepen?

Ik heb dit op papier staan:
Kosten stalling paard: € 165 (ongeveer)
Kosten stalling pony: € 145 (is dit een redelijke prijs?)

Voor hier (randstad) is het een zeer lage prijs, maar ik denk dat het voor jouw regio netjes is.

Inbegrepen:
Dagelijkse weidegang. De paarden worden vroeg in de weide gezet en er laat weer uitgehaald. Op verzoek van de eigenaar kan dit ook anders. Klinkt goed. Denk dat je daar positief mee overkomt.
Bodembedekking. Stro, eventueel zaagsel. Waar is meer vraag naar? Wat vind jij prettiger. Stro is meer vraag naar (hier in ieder geval), maar zaagsel moet wel aanwezig zijn, vind ik.
Brok Prestatiebrok, gewone brok, musli. Wat word er gemiddeld gevoerd? Ik denk dat een combi van deze drie in huis hebben aan alle 'wensen' van de klanten kan voldoen.
Hooi/Persvoer 3/4 maal daags. Ja, altijd hooi vind ik erg belangrijk, denk eraan dat niet alle paarden alle soorten hooi verdragen.
Gebruik maken van de rijbak op ieder moment van de bak. Er moet wel rekening worden gehouden met anderen. Klinkt goed, zorg dat de rijbaan altijd te berijden is. Is het een buitenbaan? Overweeg dan eb en vloed. Is wel een investering, maar alleen dan kan er altijd gereden worden en dat zou voor mij een pré zijn.
Gebruik van een zadelkamer, zadelkast met slot. Camerabewaking vanuit je huis?
Gebruik maken van de (kleine) kantine. Een mooi extraatje.
De stallen worden dagelijks uitgemest. Dat is luxe! Haha, dat zijn wij hier niet gewend, maar ook dat zal voor klanten een punt zijn wat jij 'wint', zeg maar.

Volgens mij ben je er heel goed mee bezig!

Misschien een nadeel: Het huis ligt in duitsland, slechts 300 meter van de nederlandse grens. Zou dit nadelig zijn?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:39

Ik betaal overings 180 euro per maand...

Dat is hier in de buurt best goedkoop, op maneges en andere pensioenstalling betaal je makkelijk over de 200 euro.

Terry14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:24

Grote stallen, binne of buiten bak Vork

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:09

Wat ik zelf erg belangrijk vind op pensionstalling is:

Voor het paard:
- Weidegang
- Goed voer
- Ook wat aandacht van anderen als ik er niet ben
- Paarden gelijk behandelen (& bijv. niet als ze het baasje niet mogen het paard laten stikken)
- Ruime stal
- Lichte stal
- Dat het er schoon is
- Goed stro

Voor mij zelf
- Gezellige en goede sfeer
- Lekkere ruime rijbak om te rijden, hoeft geen binnenbak ze zijn maar het liefst wel zoveel mogelijk berijdbaar.
- Voor elkaar klaar staan
- Elkaar helpen
- Vetrouwen
- Zonder te vragen dat je van elkaar spullen afblijf.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:27

ruime stallen. binnenbak, anders een buitenbak met verlichting. dat ze een licht lopende bak hebben. dat er een paddock bij zit. dat mijn paard dan 3x per dag gevoerd word.

dat het geen roddelmanege is en er mag niet gejat worden Tong uitsteken

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:29

De betaling:

Bij ons geldt de afspraak dat dit de eerste week van de maand moet gebeuren.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:39

ik vindt bij mijn pensionstal het een veilig idee dat ook al kom ik een dag niet ik weet dat mijn paard goed verzorgt wordt. Als de eigenaar v/h pension ziet dat die niet in orde is belt ze direct, dag of nacht.....heb je die ervaring?????

En ook dat het paard gewoon gevoerd wordt( ik hoef dus neits klaar te zetten) hij wordt in de wei gezet en eruit. In de winter staan ze in de paddock omdat ze anders het land kapot lopen...

Idee voor de kantine...alleen een waterkoker en dan oploskoffie, thee, cacao etc...veel makkelijker dan een koffiezetapp. erbij Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:50

Vraag me af wat je er aan over zal houden... of dat redelijk is tegenover wat het je gaat kosten....
Ik heb ook stallen aan huis en had ook een plan om andere mensen te laten komen. Niet voor mij weggelegd dus.
Dat beetje opbrengst, kan ik beter verdienen door een paar overuur te maken op m'n werk en ik vond/vind de opbrengst niet in verhouding tot de ergenis die mensen mij geven Haha!
Het gaat om een paar stallen, dus relatief weinig opbrengst, ik vind het en ander verhaal bij een stal met 40 paarden, zodat je er echt van kan leven.
Denk ook aan alles wat stuk gaat (van een plank tot de trekker), de sloten die bij gehouden moeten worden, het maaien etc etc etc... mensen die anders met hun paard om gaan en anders met JOU SPULLEN om gaan, dat had ik me anders voorgesteld. Wanneer je er dicht op zit, is de beleving heel anders dan ik gewend was op de pensionstalling.

Hoop dat je daar ook goed over na denkt Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:02

Hier mijn rijtje met het geen die ik best belangerijk vind:

-Eerst en vooral: Vriendelijke mensen, zorg dat je altijd aanspreekbaar bent. Ook bij de jongeren. Dat ze je bv. kunnen vragen om even te komen helpen met opzadelen/aansingelen. Dat je bv. even wil helpen met iets die niet helemaal lukt bij het rijden etc.

-Voedsel: Zorg dat je vooraf met de eigenaars goed bepaald wat hun paard moet krijgen, zij zeggen wat ze willen, jij geeft je mening hierover. en geeft dan ook exact wat ze vragen, niet plots gaan omschakkelen etc. want dat is écht not done.

-stallen: het liefst een verlichte stal, lekker fris, genoeg deuren etc dat het stof niet te veel kan wegwaaien. Stro + zaagsel is mooi. Als je merkt dat mensen veel meer stro willen, en er dan bv 1 tussen zit met zaagsel, kun je hen het zaagsel zelf laten meenemen, en dan een stukje van het bedraf af halen.

-stallen: wie gaat ze uitmesten: jullie? of de eigenaars? hoeveel x? helemaal uitmeste, of alleen opstrooien. die afspraken zijn wel belangerijk.

-Een bak: zul je een bak aanmaken? of niet? Zoniet is er beschikking om in een stuk afgezette weide te rijden? is er beschikking om een mooie buitenrit te maken? etc, etc etc. Bij een bak: zullen er hindernissen staan, zal hij mooi onderhouden worden? Allemaal kosten tenslotte.

-Wasplaats, droogplaats,stapmolen: inbegrepen of niet inbegrepen. als je klein begint zou ik dat niet doen, al is een wasplaats wel handig, maar gewoon met de tuinslang kan ook. kan met het water weg doen naar een putje, etc etc. handigheid!

- maak bij het begin al duidelijke afspraken: gebeurt er iets, bv. de mensen zetten hun paard met halster in stal, en het paard hangt zich zelf op: dan is dat hun schuld. Daarom zou ik duidelijke afspraken maken rond: paard in de weide mét halster = hun eigen fout. Paard in de weide, zonder halster en paard in stal zonder halster is iets belangerijks vind ik. zeker om alles een beetje veilig te houden. zorg dat er regelmatig word gekeken naar de stallen, en weide's: liggen er steentjes etc etc. kunnen de paarden zich ergens aan verwonden? en ga zo maar even door.

-groepsverband: steek je de paarden in een kudde of niet? Mogen er vriendinnen/familie naar jullie privé stal komen of niet? maak daar duidelijke afspraken over.

-zorg dat de weide genoeg word "gereinigd" regelmatig de stront wegscheppen etc. eventueel doet elk persoon dit op een andere dag, zodat de wormen worden uitgesloten.

-hoefsmid: komt er 1 hoefsmid voor allemaal, allemaal de zelfde? allemaal de zelfde DA? of iedereen z'n eigen Da? een bordje met wanneer er moet ontwormd worden, of wanneer een persoon zijn hoefsmid komt in de stal is altijd handig.

-zorg dat de spullen veilig op slot zijn, er geen ratten aan kunnen, geen gaatjes in het dak dat al de zadels in een maand vol schimmel zitten etc. maak afspraken over het gebruik van anderen hun borstels etc. over wat er gebeurt als de regels niet worden nagevolgd, enzovoort.

-ik betaal altijd op het einde van de maand.

-als ze eens komen kijken. benadruk dan jou manier van werken met paarden: rustig, niet opgejaagd, etc etc. gewoon een veilig idee. hoe jij er tegen over staat. als er iets gebeurt (bv paard blijft ergens haperen) dat je dan de mensen belt. als de mensen niet kunnen komen naar stal, dat iemand anders hun stal wel zelf strooien, dat iemand anders de paarden wel buiten zet enzovoort. Lachen

- ik vind de prijzen érg goedkoop. Ik betaal een stuk meer, zonder bak dan nog. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 24-08-07 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:05

Ik vind het allemaal heel goed klinken, alleen ben ik bang dat je te weinig rekend voor arbeid.
Maar €10,- per maand rekenen voor uitmesten? Dan doe je jezelf echt te kort hoor!
Ik denk dat als je de prijzen iets ophoogt en zorgt dat je een goede service biedt aan je klanten en ook duidelijk bent, dat mensen dan wel willen betalen.

Wat ook op sommige pensionstallen wordt gedaan (hier in de buurt iig) is dat alle paarden tegelijk ontwormd worden en dat de kosten ook bij de stallingsprijs inzitten.
En zorg trouwens ook dat je verplicht dat alle dieren geent worden conform de regels.
Daarnaast: wanneer je wedstrijdruiters hebt die veel met het paard weg gaan is het misschien verstandig om eigenaren van drachtige merrie's ook te verplichten in te enten tegen Rhino.

Bij mijn zus op de pensionstal lag in de kantine/zadelkamer altijd een agenda, waarin iedereen in kon schrijven wanneer er iets bijzonders was.
Bijv. de paarden zijn vandaag ontwormd,
Of wanneer mensen priveles hebben enzo.

Ook kan het misschien lonend zijn om een trailer aan te schaffen en die te verhuren en dat ook via de agenda te regelen en dan is het gewoon: wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:15

Pel schreef:
Bedankt voor de tips!

Stallen van 3x4 is een mooie maat neem ik aan. Dit heb ik zelf het liefst. Het is een goede tip om ruime stallen te maken voor bijv. drachtige merrie`s.
WC nog niet eens aangedacht! Er moet zeker weten een aparte wc komen, anders kun je binnen wel aan het schoonmaken blijven. Ik heb liever niet te veel mensen over de vloer. Alleen in noodgevallen zou dit acceptabel zijn.
Ik heb zelf in gedachten om een apart tuinhuisje neer te zetten als kleine kantine met koelkast, waterkoker, koffiezet apart etc. Zou ik hier dan een vrije gift voor vragen zodat ik de voorraad aan kan vullen eens in de zoveel tijd? of bij de prijs inbegrepen doen. Het moet me geen handen vol geld gaan kosten.
Er zijn zoveel valkuilen. Jullie zetten me echt heel erg veel aan het denken Haha! Dankje!!
Ik ga even wat op papier zetten (veranderen) en wat tekeningen maken van stalindeling.
Ik zit er trouwens aan te denke om emmer wat te gebruiken ipv drinkers.

Dat lijkt mij een erg goed idee. Eventueel ook gewoon stoelen om gewoon ergens gezellig te zitten, genieten van de paardjes, of kijken naar diegene die is aan het rijden. Mensen kunnen zelf hun koffie etc daar zetten, maar bv eens limonade mee nemen en dit er gewoon zetten. Zou erg fijn zijn! Als 8 mensen dat doen is dat heel wat Ja

Pel schreef:
Hai,

Bedankt voor de reacties.
Weidegang is een belangrijk punt voor mij. Ik heb paarden het liefst de hele dag buiten, met schuilmogelijkheden. Dus de weidegang zal netjes afgerasterd worden. Hoe, dat weet ik nog niet. Ik houd zelf erg veel van de houten omheining (bruin), maar hier hangt dan ook weer een prijskaartje aan vast.
Verder heb ik er over nagedacht en ben ik van plan de basis brok aan te bieden, en eventueel muesli.
Vinden jullie het prettig om zelf je voer klaar te zetten? Aan de ene kant lijkt me dat vrij handig. Ook voor de eigenaar, die weet dan precies wat het paard binnen krijgt. Ze kunnen het de avond van te voren klaar zetten. Toch lijkt het me ook vervelend. Je bent op die manier afhankelijk van de mensen, als ze het vergeten of ze zijn er een dag niet hang je. Ik denk dat dat puur ervaring is. Ik mis die ervaring.
Ik ben blij met alle reacties. Heb nu al veel meer dingen op papier staan.
Ook heb ik al een prijsindicatie gemaakt. Wat houden we er aan over, is het te doen.
ik ben bekend met het maken van ondernemingsplannen, dus dit zou ik ook wel even doen. Dat is altijd handig, die wijzen je op dingen waar je zelf niet aan dacht.
Ik heb een volledig ondernemings plan voor een ruitersport/dierspeciaal zaak gemaakt. Omdat dat ons doel is voor de toekomst.

Of bordjes aan de stal deur hangen! Mensen die bv hun eten net een beetje meer willen aanpassen schrijven het op het bordje. Bij de een is dat 1.5 kg brok. bij de ander 2.5 kg brok. Altijd handig! Ja En zo voorkom je problemen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:29

Judje schreef:
Bij mijn zus op de pensionstal lag in de kantine/zadelkamer altijd een agenda, waarin iedereen in kon schrijven wanneer er iets bijzonders was.
Bijv. de paarden zijn vandaag ontwormd,
Of wanneer mensen priveles hebben enzo.

De (prive) lessen worden vaak op een schoolbord gezet, érg handig en duidelijk.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:20

Ik zou met de afrastering ook rekening houden met de hoogte ivm springende paarden Lachen
Als je een houten omheining neemt dan moet je die natuurlijk wel behandelen met het een of ander want anders staat er straks nog vrij weinig van de dure investering.
Als je de keuze maakt om te gaan uitmseten voor je klanten kun je de prijs wat omhoog gooien en het heeft natuurlijk wel wat voordelen.
Zo kun je zelf kijken hoeveel stro een paard nodig heeft.
Als de klanten het zelf doen krijg je al snel dat jij te weinig stro klaar zet voor ze.
Of je moet met balen kopen werken maar dan moet je stalgeld weer omlaag.
Ik zelf vind het helemaal niet erg om mijn voer klaar te zetten.
Zo kan ik zelf bepalen wat ze krijgen en met hoeveel poedertjes en dingetjes ik ga werken.
Maar goed...het kan zijn dat het een belemmering is voor mensen die niet elke dag naar hun paard willen komen.
De vraag is dan...welke klanten wil jij op je terrein hebben?
Je kunt natuurlijk de mensen hierin vrij laten...dus jij bied 2 keer krachtvoer aan maar als ze daar geen gebruik van willen maken dan moeten er afgesloten emmertjes klaar staan.
Ik denk (persoonlijke mening) dat je niet te veel 'vol pension' moet doen.
Laat mensen zelf ook dingen doen in de verzorging van het terrein.
Zo neemt iedereen zijn verantwoording.
Ik heb op een volpension gestaan en veel mensen helpen je niet als je de paarden moet binnen halen of als je in de hete zon staat uit te mesten.
Ze betalen jou immers voor die diensten dus waarom zouden ze je dan helpen?
En opzich snap ik die gedachte wel.
Ik was ook veel socialer op een goedkopere stal waar ik de verzorging zelf deed dan op die stal waar ik veel meer stalgeld moest betalen en de verzorging dus door andere liet doen.
Weer de vraag...wat voor soort mensen wil je op je terrein hebben?

Het lijkt me leuk om zoiets op te zetten maar ook moeilijk.

Succes ermee!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:26

Er is al heel veel genoemd, dus dat doe ik niet meer. Maar wat ik in de snelheid niet genoemd zag worden:

WEEFDEUREN in de stallen.

Ik weet niet of je de stallen nog echt moet gaan maken? Maar weefdeuren (die met een open 'V' in het midden) vind ik persoonlijk erg belangrijk. Het pension waar ik heen ga is het beste in de omgeving, maar ze hebben dichte deuren, dat vind ik erg jammer.

Of doe van die staldeuren die boven open kunnen ofzo, als het paard maar naar buiten kan kijken!

EDIT: ik zou alleen maar basisbrok aanbieden. Het gros van de recreatiepaarden heeft daar genoeg aan. Willen mensen sportbrok of meusly? Laat ze daar lekker zelf voor zorgen. Moet ik ook, en ik vind het leuk om mijn beestje zelf lekker met een fijne emmer muesly te verwennen.

Ik zou daar niet aan beginnen als ik jou was!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:09

Ikzelf vind het belangrijk dat de pensionhouder veel ervaring heeft met paarden, dat hij of zij kan zien wanneer er iets mis is en ook op de juiste manier in kan grijpen. Als je die ervaring niet hebt zou ik die eerst proberen te krijgen voordat je met een pensionstal begint.

Succes!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:31

* Kleinschalig, niet zoals een manege dus waar elke dag les wordt gegeven en er constant kinderen rond rennen, ik bedoel dus maximaal 15-20 eigenaarspaarden.
* Liefst volwassen mensen met verstand, ik ken genoeg pensionstallingen waar het vol staat met rotverwende pubers die er een ganse dag "rondhangen".
* Alle dagen van de week open en dag en nacht toegankelijk (codeslot ofzo) voor de eigenaars.
* Kwaliteitsvoeder en op vaste tijdsstippen gevoederd worden, minimaal 2 keer per dag brok & hooi!
* Dagelijks weidegang, liefst zelfs dag en nacht met schuilhok, constant vers drinkwater ter beschikking.
* Een was/kuisplaats.
* Binnen- of buitenpiste.
* Verantwoordelijke eigenaar met verstand van paarden (tegenwoordig begint iedereen hier een pensionstalling terwijl ze er véél te weinig van af weten).
* Geen geweld tegen de paarden (trust me, zo'n pension/manege moet ik reeds nog tegen komen!!!).

Ik denk dat dat het zowat is... Ohja, liefst tegen een redelijke prijs, in sommige pensions vraag ik me soms echt af of de paarden in een stal van diamant staan ofzo Rolleyes

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:00

als pensionklanten zelf gaan uitmestten heb je grote kans dat het de hele dag een bende blijft. sommige ruimen vaak hun bende niet op en als je dit zelf doet heb je het grotendeels zelf in de hand.succes met je stal en hoop dat je er uit komt

_Mirjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:40

Ik zou zeker niet beginnen aan elk paard zijn eigen voer.
Ik heb het al vaker gelezen en vind ook gewoon basisbrok aanbieden en verder kunnen de mensen zelf geven wat ze willen als ze bij hun paard komen.

Over het uitmesten.
Ik snap dat sommige mensen er een zooitje van maken maar vind dat je van tevoren daar heel duidelijk in moet zijn.
Achterlaten zoals je het aangetroffen hebt, netjes dus.
Je zou het wel zelf kunnen doen maar dan moet je wel iemand hebben die het van je over neemt als jij een keer ziek bent of wel een dagje weg bent.
Als mensen dat zelf doen heb je daar geen omkijken naar.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:58

ik vind dat de stallingsprijs wel wat duurder mag hoor
in nl betaal je voor deze dingen 200 euro

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:47

Waar ik nu in pension sta, is het imo ideaal geregeld Lachen

Je kunt een box los huren, of alleen een stuk weiland. Of beide. Je kunt er op die manier ook voor kiezen om je paard in de zomer 24u buiten te laten en in de winter overdag buiten-'s nachts binnen. Of zou je paard om medische redenen tijdelijk stalrust moeten hebben, dan betaal je die periode alleen voor een box.
Je kunt daarnaast kiezen voor volpension, je paard wordt gevoerd en dagelijks buiten gezet+binnen gehaald, er wordt dagelijks voor je uitgemest. Je hoeft dan niet elke dag 'verplicht' naar je paard. Stro-hooi-brok zijn dan ook inbegrepen, maar je kunt geloof ik niet kiezen wat je paard dan krijgt.

Je kunt ook kiezen voor 'half'pension. Dat heb ik, met box+wei. Eenmaal daags wordt je paard ofwel voor je buiten gezet ofwel binnen gehaald, je kan zelf kiezen welke van de twee je wil, de andere doe je zelf.
De rest, voeren, uitmesten, doe ik ook zelf. Stro, hooi, brok en allerlei andere soorten strooisel en voer kun je zelf los kopen van de stalhouder. Je kunt dus heel goed zelf bepalen hoeveel het je elke maand kost.
Mest je maar 1x per week uit en voer je je paard alleen biks dan is het uiteraard een stuk goedkoper dan wanneer je paard tot aan zijn knieen in het schone stro staat en tig soorten muesli en bergen hooi te eten krijgt Knipoog

Oftewel, ik heb elke maand een vaste prijs voor de huur van stal en wei, wat daar nog bovenop komt is variabel (maar wel elke maand ongeveer hetzelfde bedrag natuurlijk).

Wij hebben beschikking over twee buitenbakken waarvan een met verlichting, een longeerbak, hindernismateriaal, twee afspuitplaatsen zonder warm water. Hier kunnen we allemaal onbeperkt gebruik van maken. De bakken worden regelmatig bijgehouden dmv sproeien en gladtrekken.

Bij ons staan de meesten overigens in halfpension en doen dus hun eigen box dagelijks uit, maar het is heel netjes, iedereen veegt de gangen enz uit zichzelf en gooit de mest gewoon daar waar het hoort. Dus bij ons absoluut geen problemen met zooi en in de stallen en op het terrein!
Maar dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:56

Klinkt allemaal wel goed.
Ik weet niet waar je je fourage vandaan gaat halen??
Nederland of Duitsland...
Maar hou er rekening mee dat ze hier in NL deze dingen willen gaan belasten naar 20%, ivp de huidige 6%...
Of het er door komt is nog de vraag, maar ze zijn er wel over bezig..