's winters in de paddock: hoe benen warm houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijorgidor

Re: 's winters in de paddock: hoe benen warm houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:07

Misschien is het ook een idee om de benen te masseren alvorens je haar in de paddock zet (als je daar tijd voor wilt nemen).
Massage stimuleert de bloeddoorstroming (en werkt dus "verwarmend") en zorgt voor nog veel meer voordelen: binding met je paard, afvoeren afvalstoffen en werkt ook bevordelijk bij artrose (samen met beweging uiteraard).
Ik heb zelf (humane) sportmassage en shiatsu gedaan, maar heb sinds kort een boek over paardenmassage.
Leuk om te lezen/leren, maar belangrijker: ook zeker effectief in situaties zoals bijv. jouw/jullie situatie.
Let wel op dat je het goed doet want massage kan ook negatief werken bij verkeerde behandeling.

En zoals runningkawa reeds zei: glucosamine .... Dit zorgt namelijk ook weer voor herstel!!
Maar er zijn veel producten op de markt en als 'leek' is een keuze vaak moeilijk.
Zorg dat er ook (zuivere) chondroïtine in zit, deze stof is zeker zo belangrijk als glucosamine.
Ik heb vroeger bij deze drogist ( http://www.vanderpigge.nl ) gewerkt en de glucosamine complex die ze daar verkopen is goed samengesteld. Ook staat daar een uitgebreid verhaal over glucosamine, interessant om te lezen!

Succes nu het steeds kouder aan het worden is!!
Ik heb helaas geen goede tip betreffende beenbescherming.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:33

ellepel schreef:
transportbeschermers Knipoog

Als deze nat worden, worden de benen alleen maar kouder.
Ik zou de benen met vet of olie insmeren. Je kan voor arnica olie kiezen, goed voor doorbloeding, alleen niet op de open huid en ik zou het niet elke dag gebruiken.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:42

Ik zou niks doen.
Een paard gaat vanzelf wel lopen als hij het koud krijgt of een andere manier verzinnen om het warm te krijgen.
En in de winter is de padock ook meestal niet helemaal droog en dan krijg je van die vieze natte beschermers of bandages. Gaat dan alleen maar schuren aan z'n benen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:53

Zou Coles linement ofzo niet werken?

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:25

zou je geen peesbeschermers kunnen gebruiken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:33

Voor de benen van je paard is het helemaal niet goed als ze warm worden. Je kunt er beter voor zorgen dat de paddock droog is zodat ze niet de hele tijd in de nattigheid hoeft te staan.
Nat vinden paarden veel vervelender dan koud en droog...
Beweging kun je stimuleren door op verschillende plekken in de paddock hooi neer te leggen. Beweging werkt tegen stijfheid. eten zorgt voor voldoende warmte van binnenuit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:47

Ik kan me héél goed voorstellen dat je de arthrosebenen warm wilt houden. Waarom?
Ik weet hoeveel pijn kou doet in gewrichten waar het kraakbeen niet meer helemaal zuiver is.
Heb zelf geen arthrose, maar wel twee verrotte knieën. In principe weinig last van, tenzij ik ga hardlopen, dan zijn de klappen te hard. Of als de kou erop slaat en dat is écht geen pretje.
M'n vriend heeft wel lichte arthrose in een knie, proces is geremd doordat de oorzaak is weggenomen, maar ook hij heeft daar last van als het koud is. Sporten geen probleem, maar sporten in de kou buiten.... potverdorie, wat is dat een pijn ín je gewricht.
Oplossing? Gewrichten warm houden. We hebben dus kniewarmers in huis, helaas zakken die af tijdens het lopen. Maar een lange onderbroek en/of kniekousen extra hoog optrekken werkt wel. In ieder geval zo goed dat m'n vriend mèt een arthroseknie kan trainen voor het EK.

Dus.... ik zou dat paard zeker met professionals choice beschermers om buiten zetten, zoals iemand al als suggestie aanbracht, en dan de bootcovers er overheen.