wel of niet 's nachts op stal in de zomer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: wel of niet 's nachts op stal in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:56

Tja, met de opkomst van de knutjes (minimugjes, zie horses.nl en de startpagina van bokt) en het steeds vaker voorkomen van zomerexceem bij paarden zet ik ze wel binnen voor de schemer.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:22

welja schreef:
Ik hoor van Kostolany en Alytje hierboven een temperatuurgrens van 10 a 11 graden voor wel of niet opstallen 's nachts.
Waar is die temperatuurgrens aan ontleend of op gebaseerd?

bij mij is dat eigenlijk niet echt op iets gebaseerd Clown Ik vind die temperatuur nog warm genoeg om mijn paard buiten te laten. Wie weet redt hij zich ook prima bij 5 graden, maar ik vind het voor mezelf prettig dat hij op stal staat als het kouder wordt dan 10 graden. Meestal is het rond die tijd ook al slechter weer, dus de wei is dan ook modderiger, en dan vind ik het belangrijk dat mijn paard ook eens helemaal droog kan staan op stal. daarom houd ik 10 graden aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:06

Enkele weken terug is het 's nachts toch verschillende nachten onder de 10 graden geweest
zelfs 5 en 6 graden Lachen

Ik heb ze ook buiten laten staan, maar vond het ook wel frisjes, als het overdag zo'n weer is gooi ik een deken op, nu laat je ze staan Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:11

De paarden lopen hier nu zo'n 2 maand alleen s nachts buiten en niet overdag. Waarom? Omdat ze overdag niet buiten kunnen staan hier want dan worden ze echt helemaal lek geprikt door de dazen. Dan maar overdag binnen en s nachts buiten. Laatst getwijfeld of ik ze buiten zou doen omdat het ineens nog maar 9 graden was, maar heb ze toch maar buiten gedaan. Paarden leken er geen probleem mee te hebben.

Ik heb de paarden bij huis en ze lopen achter ons huis... De paarden zijn braaf, dus durf ik ze met een gerust hart naar buiten te laten.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 21:34

Tijd om de resultaten van dit topic te resumeren:
argumenten uit de praktijk voor wel opstallen 's nachts in de zomer:
- controle op gezondheid en verwondingen, en controle van de mest
- controle en beheersen van de hoeveelheid en het soort voer per etmaal,
danwel gelegenheid tot bijvoeren of juist graasgelegenheid verminderen
- vroeg opstallen i.v.m. zomerexceem, bescherming tegen de mugjes
- bescherming tegen dazen en en mugjes door opstallen overdag en 's nachts weiden
- bescherming tegen onweer, langdurige neerslag, bij het ontbreken van schuilgelegenheid in de wei
- veiligheid vanwege het risico op diefstal en molest, in het bijzonder bij onbewaakte weiden
- voor de gemoedsrust van de mens i.v.m. veiligheid, en weersomstandigheden als neerslag en kou
- handzaam en vertrouwd maken door het 2xdaags aan de hand meevoeren en verzorgen bij opstallen
- tegengaan van de ontwikkeling van wintervacht
- om reden als het warmbloedpaarden zijn

argumenten om niet 's nachts op te stallen in de zomer:
- veilige omgeving
- geen dazengebied
- paard is van nature beschermd tegen kou en neerslag, comfortzone temperatuur ligt veel lager dan bij de mens
- als er wel schuilgelegenheid in de wei is
- als het koudbloeden zijn
- tegemoetkomen aan het eigen waak/slaapritme van het paard dat dag en nacht doorgaat i.t.t. dat van de mens
- praktisch, want het is veel minder werk en niet 7 dagen/week en 52 weken/jaar

Een kwestie van afwegen en afstrepen dus om de juiste keuze te maken voor de eigen situatie.

Zouden er nog andere argumenten bestaan, dan vernemen we die graag.
Anders mag dit topic wel sluiten.

Rest mij degenen die gereageerd hebben te bedanken !

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 02:43

Als het 's nachts droog blijft gewoon buiten laten in de zomer, en als je paard weer een deken op krijgt en het blijft 's nachts dan ook droog ook gewoon buiten laten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:04

10 à 11 graden is anders wel de ideale temperatuur voor paarden, kan je vergelijken als dat het een goede 20 graden voor ons is! Knipoog

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:17

heeft iemand ervaring met de hoofdkap van de pagony eczema? ik weet namelijk niet hoe ik hem kan bevestigen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:29

Stel die vraag eens bij harnachement.