Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:11

Ik vind dat altjid maar een achterlijke reden... Dat het te warm buiten is, oke. Dat kan ik wel begrijpen op sommige dagen (behalve deze 'zomer' dan), dan staat mijn vos ook overadg binnen. Maar vanwege verkleuring vnid ik zonde... Keuringen gaat het toch vaak meestal om het extrieur en de gangen toch, en beetje friezen iemand weet dat zwart bruin wordt in de zomer, dus boeiend?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:13

ikke schreef:
Gelukkig was de fokker van mijn paard zo slim om donkerbruin op papier te zetten, scheelt een hoop gedoe................

Even raden, jou paard is geen Fries? Haha!

Als ik een papier van een Fries tegenkom en ik zie donkerbruin op het papier staan, ga ik toch even achter mijn oor krabben Haha!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:18

haha ja dat zou ik ook doen. dan zou die fries niet in ghet stamboek worden opgenomen.

mijn fries staat ook gewoon buiten. ze is nu wel iet wat bruin aan het opschijnen, maar ik gooi haar geen dek om. zomers mogen de paarden gewoon paard zijn.
swinters is het anders, dan krijgen ze wel dek op, om de winter haren wat tegen te gaan, en dat gaat heel goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:40

Cassidy schreef:
ikke schreef:
Gelukkig was de fokker van mijn paard zo slim om donkerbruin op papier te zetten, scheelt een hoop gedoe................

Even raden, jou paard is geen Fries? Haha!

Als ik een papier van een Fries tegenkom en ik zie donkerbruin op het papier staan, ga ik toch even achter mijn oor krabben Haha!

Ik heb inderdaad geen Fries. Maar al had ik er wel een (als ik geweten had dat die bepaalde Fries te koop was, had ik daar zeker werk van gemaakt), dan zou ik me nog steeds niet druk maken over kleur.
Overigens hoorde ik een poos geleden dat iemand z'n Friezen standaard in een Boett-deken zette. Friezen die zomer-exceem hebben worden minder snel gejat...............

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:24

Nou vind ik erg jammer voor die paarden.
Onze fries stond overdag ook binnen om te voorkomen dat hij bruin werd, maar hij ging wel 's nachts de wei op.

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:27

Tjah, ik vind het ook wel zielig misschien dat ze de friezen wel afspuiten voor verkoeling ofso.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:32

mijn fries gaat gewoon de wei op overdag, zonder deken. als hij zwart (of in iedergeval donkerder) dan was ik hem gewoon een paar keer met dreamcoat shampoo voor zwarte paarden en dit helpt goed. ik vind dat een paard ook nog een paard moet kunnen zijn. 's winters moet ze al dag en nacht een deken op en dan vind ik dat ze 's zomers gewoon zonder mag (vliegendekens tijdens een ritje aangespannen uitgezonderd).

Titelroaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:14

Ik heb 2 friezen en heb ze al iets bruiner gekocht van de fokker toen ze nog maar 1 jaar waren.
Ze zijn altijd buiten en ja ze zijn bruin tot oranje maar dat maakt die beestjes niet minder lief HOOR en je zult het niet geloven maar ze zijn nu 9 jaar en 2 jaar geleden is mijn BRUIN ORANJE fries STER MERRIE geworden dus ze kijken niet naar de kleur maar naar de bouw en het lopen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:13

Mjin friesje staat lekker in de wei overdag en is ook lekker bruin nu. Ik vind het welzijn van mijn paard een stuk belangrijker dan haar kleur!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:18

Mijn verzorgpaard is ook zwart. die staat overdag ook binnen. niet vanwege de kleur maar vanwege de horzels.
als ze 's nachts maar buiten mogen dan is het prima.
dan kan je ook commentaar gaan maken over het feit dat ze overdag buiten zijn en 's nachts binnen. andersom kan dus ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:30

ken idd heel wat mensen die hun zwarte paard angstvallig uit de zomerzon houden om verkleuring tegen te gaan ....dikke onzin allemaal , laat een paard lekker paard zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:30

We hebben hier een fries en een zwarte tinker in het land, beiden zijn wel wat 'verbruind'maar niet heel erg. Het zijn geen bruine paarden met zwarte manen zeg maar. Op stal overdag is geen optie, ze staan in een loods en staan dan vreselijk te zweten binnen. Het zal idd ook wel wat per paard verschillen.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:35

ook op stal kunnen ze bruiner worden hoor alleen is het uiteraard wel minder dan in de wei.
s nachts buiten is ook een optie.
een uv werende deken ook.
die van ons staat gewoon lekker buiten en ja ook hij is wat lichter geworden maar zelf vind i kdat niet echt ene probleem.'straks is hij gewoon weer lekker zwart en ja het is de natuur hij hoeft van mij niet daarvoor binnen te blijven

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:32

Toch geloof ik niet dat het verkleuren alleen door de zon komt. Wij hebben hier 4 friezen, een zwarte tuiger en een zwarte kwpn-er staan. Allemaal staan ze in 24/7 dezelfde wei en alleen de kwpn-er krijgt 's zomers een raar grijs-bruinig kleurtje. De rest blijft gewoon pikzwart met hier en daar wat bruine plukken in de manen en staart. Hoe is dat te verklaren?

Paard op stal houden vanwege de kleur vind ik trouwens onzin en sneu voor het paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:12

pablo7 schreef:
Wij hebben zelf ook een fries, het is nog een veulen maarja. Als ik later wedstrijden met hem ga rijden en ik wil hem zwart houden krijgt ie gewoon die Bucas deken op, makkelijk toch Vork

Hoe egoïstisch kan je zijn

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:23

Armaris schreef:
pablo7 schreef:
Wij hebben zelf ook een fries, het is nog een veulen maarja. Als ik later wedstrijden met hem ga rijden en ik wil hem zwart houden krijgt ie gewoon die Bucas deken op, makkelijk toch Vork

Hoe egoïstisch kan je zijn

Waarom egoistisch als ik vragen mag? als zij graag wilt dat haar fries zwart blijft dan kan ze indd een deken op doen. Als het het paard overigens niet in de weg zit kwa hitte oid vind ik het een prima idee voor mensen die de kleur belangrijk vinden.

Mijn pony was donkerbruin, die werd in de zomer ook lichter vooral bij zijn rug/buik. Ja ik wordt ook bruin door de zon Knipoog okee het is anders, maar wat wil je dan je paard zwart spuiten Tong uitsteken

Ik vind dat van dag en nacht omdraaien opzich ook wel een idee, maar toch lijkt het mij voor een paard lekkerder om overdag in de wei te staan en ev. ook snachts.. maar goed ieder zn ding Knipoog

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:25

Een fries hoeft opzich niet bruin te worden!
Meestal worden ze bruin door zon in combi met zweten,
en ja verder helpt er wel veel maar om voor een fokkerij allemaal dekens te gaan kopen is ook duur,
oke niet dat dit goed is daar niet van vind het erg zielig.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:00

Omdat eigenaar niet wilt dat het paard bruin wordt krijgt het paard maar een deken op

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:15

De keuring werkt het dus eigenlijk in de hand door paarden die verkleurt zijn door de zon lager te laten scoren, dat is toch stom..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:20

Een paard is bij mij in eerste instantie een paard en een paard hoort nu eenmaal in de wei te lopen.
Fedde wordt ook altijd bruin, maar heb daar nooit iets aan gedaan. Mooi is anders en ik had hem echt liever zwart gezien, maar om hem daarvoor dan maar op stal of van top tot teen (zijn hoofd ook, anders wordt alleen dat bruin) onder dekens te zetten of een duur voedingssupplement te geven wat toch niet werkt of een shampoo te gebruiken die ook geen 100% werkt, nee. Dat gaat me gewoon echt te ver. Hij loopt lekker in de wei bruin te wezen.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:23

Die van mij staat 24/7 buiten en is zomers ook bruin, big deal denk dat 9 van de 10 friezen dat heeft..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:16

Inderdaad. en als je een beetje verstand van paarden en van de werking van de zon etc. hebt kun je je als jurylid best wel indenken dat het flink wat moeite kost om je paard zwart te houden, en daarintegen lijkt mij dat het belangrijker is dat je paard lekker paard kan zijn en zo gezond etc. is en lekker in zn vel zit en dan misschien wel bruin is, maar beter als overal een oplossing voor vinden bijv. shampoo's etc.
Snap best dat sommige het doen, geeft neits. maar zelf zou ik het niet doen Lachen dat is nou eenmaal moeder natuur Tong uitsteken

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:20

idd erg jammer dat de jury dit veroorzaakt. Ken zat friezen die met bucasdeken op buitenstaan, Exceem of niet

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:25

mijn fries staat gewoon heerlijk buiten hij is wel wat verkleurd. maar het meeste op de plek war het zadel zit(vanwege oud zweet wat er niet afgehaald werd) je hebt speciaal voer suplimenten en dekens.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:04

Citaat:
idd erg jammer dat de jury dit veroorzaakt

Citaat:
De keuring werkt het dus eigenlijk in de hand door paarden die verkleurt zijn door de zon lager te laten scoren, dat is toch stom..

Ik snap deze reacties niet helemaal nadat er eerder dit geschreven is:
Citaat:
2 jaar geleden is mijn BRUIN ORANJE fries STER MERRIE geworden dus ze kijken niet naar de kleur maar naar de bouw en het lopen.

Niemand zegt dat de jury dit veroorzaakt of verkleurde paarden lagere punten geeft. Integendeel juist, Titelroaske geeft uit eigen ervaring aan dat haar verkleurde paard ster merrie werd. Is het nou echt zo moeilijk om reacties goed te lezen voordat men maar wat roept.

Imo ligt het probleem juist meer bij de eigenaren die zo graag een zwart paard willen houden of bij de mensen die bij een handelaar / fokker komen en een bruinere fries niet accepteren.
Moet zeggen dat die optie van 's nachts naar buiten en overdag binnen wel heel prettig kan werken voor vooral zwarte paarden en dan niet zozeer vanwege de verkleuring maar meer voor de dazen (die hier in de omgeving althans voornamelijk de donkere paarden meer lastigvallen) .