Op dit moment rijd ik ook een Z2 paardje. Ikzelf rijd paard vanaf mijn zevende, maar ben nooit echt serieus dressuurmatig bezig geweest, dus wat dat betreft ben ik nog heel erg groen. Het is helemaal niet makkelijk om een goed doorgereden paard netjes te laten lopen. Dit paard is zo ontzettend goed aan de hulpen, dat hij ook echt geen steek uitvoert als ik een hulp niet goed geef. Alles moet dus perfect zijn, anders doet dit paard het dus gewoon niet. Voorbeeldje is de overgang van galop naar draf. Ik had nooit het idee dat ik daar moeite mee had, maar met dit paard dus wel. Als ik bij de overgang met mijn lijf teveel "doorgaloppeer", en niet genoeg met mijn knieën knijp, gaat dit paard toch echt niet terug in draf. Zo idioot! Hij vertikt het gewoon. Doet verder geen gekke dingen hoor, blijft keurig netjes in galop, maar voordat ik zelf de perfecte hulp geef voor de overgang, doet hij dus echt helemaal niets. Inmiddels heb ik door hoe ik de perfecte hulp moet geven, en gaat het nu dus goed. Maar, zo zullen er nog veel meer dingen zijn die moeilijk zullen gaan omdat IK het fout doe. Wijken bijvoorbeeld. Ik ben niet genoeg mee met mijn heupen, verkramp nog wat teveel, en dus gaat het wijken niet goed. Doe ik het een keertje (per ongeluk) goed, dan gaat het wijken geweldig.
Ik zie dit in ieder geval als een heel goed leerproces voor mij. Het gaat er IMO ook niet om of ik hierna ook op een groen paard zo weg kan rijden, dat is een heel ander verhaal. En bovendien is ieder paard anders, vergt ieder paard een heel andere aanpak, en duurt het bij ieder paard een poos voordat je een combinatie bent. Dressuurmatig word ik er echt wel beter van, dat is een ding wat ik zeker weet.