Jullie ervaringen met vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antgillya

Re: Jullie ervaringen met vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:20

Ik vind het waardeloos spul,
Paard kreeg hoefproblemen, bleek allergische reacties te geven op een eiwit uit het vlas.
En het is heel snel vies, terwijl mijn paard niet zo heel vies was.
Ook is het erg stoffig (als je geen merk neemt) en kreeg mijn paard luchtwegproblemen (die hij niet had op stro)

Voor mij geen vlas meer

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:24

Antgillya schreef:
Ik vind het waardeloos spul,
Paard kreeg hoefproblemen, bleek allergische reacties te geven op een eiwit uit het vlas.
En het is heel snel vies, terwijl mijn paard niet zo heel vies was.
Ook is het erg stoffig (als je geen merk neemt) en kreeg mijn paard luchtwegproblemen (die hij niet had op stro)

Voor mij geen vlas meer

Wij stappen juist over op vlas omdat het niet stoffig zou zijn? Ik weet niet wat voor merk we krijgen, ik heb het besteld op www.diertotaal.nl

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:27

Hier hele goede ervaringen Lachen
nix niet stoffig hoor!
heel de buurt hier staat op vlas, scheelt veel tijd met mesten Lachen
wij doen elke dag de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek en weer nieuw vlas erin.
het ziet er niet smerig uit ofzo, nee prima zo Haha!

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:28

Wij hebben ook vlas. Het bevalt prima, maar omdat een paard dan toch niks te knabbelen heeft doen wij achter in de stal vlas en voorin stro. Vlas neemt beter vocht op dan stro, dus vandaar dat we dit achterin leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:29

Ik gooi daarom een plakje stro gewoon bij de voerbak neer, naast waar ik hooi voer Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:29

maud_23 schreef:
Wij hebben ook vlas. Het bevalt prima, maar omdat een paard dan toch niks te knabbelen heeft doen wij achter in de stal vlas en voorin stro. Vlas neemt beter vocht op dan stro, dus vandaar dat we dit achterin leggen.

Stro gaat niet bij het ene paard, dus zal ze zich niet echt bezig kunnen houden met knabbelen aan de bodembedekking.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:40

Mork schreef:
Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Eerste keer , als je dus met een lege box begint, gooi je er 3 balen in. Daarna alleen drollen eruit en wat natte plekken idd. Ik woel altijd de bovenste laag wat om, dan komen er vanzelf wat mestballen tevoorschijn. 1 maal per week woel ik het middenstuk om. Die natte plekken gooi ik eruit. Verder goed in de gaten houden dat je een goede laag in je box houd. Ik meng iedere dag iets nieuw vlas erdoor.
In de zomer gebruik ik gemiddels 1 baal per week. Soms doe ik er langer mee.
In de winter gebruik ik 2 balen per week. De paarden staan dan natuurlijk vaker en langer op stal.

Er zijn paarden die eten vlas op! Let hier wel op! Woel het schone altijd door het vieze. In de winter geef ik mijn paard een plakje stro. Dan heeft hij altijd iets te doen naast zijn hooi.
Mijn paard heeft hiervoor altijd op stro gestaan.
Het ligt er ook aan hoe vies je paard is. Komt je paard veel buiten dan is je stal ook schooner.
Ik vind dat papperige wel meevallen. Zolang je niet teveel uit stal haalt ,gaat het dus goed! Anders dus niet.

Succes!

Ik doe het precies hetzelfde. Ben er ook erg te vreden over en mijn paard blijft er ook schoner van Bloos Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:45

Hier ook nog een ervaring met vlas, ik vind het echt superspul, je moet gewoon zorgen dat je een goede bodem hebt en elke dag de drollen en de hele natte plekken eruit. Elke week een pak erbij gooien of als het nodig is 2 pakken en ze staan er super bij. Het is absoluut niet stoffig want mij oude merrie met chronische stofallergie staat er ook op en is echt geen dag meer ziek geweest.
Wij zweren bij vlas. Ik heb zelf mijn paarden op stro, houtkrullen en hemparade gehad en echt vlas werkt voor ons gewoon het beste.

In ieder geval succes.

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:48

Tulandro schreef:
Mij bevalt het dus echt niet. Die van mij heeft nu aan 4 voeten rotstraal, de hoefsmid bevestigde dat dit waarschijnlijk van het vlas komt. Mijn paard is echt een viespeuk, en hij verspreidt zijn mest dus door heel de stal en gaat er dan nog eens op staan. S ochtends haal ik hele bergen nat vlas/mest onder zijn hoeven vandaan. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, want ik kan s nachts zijn mest niet weghalen..

Als het goed is zakken de natte plekken op vlas(zelfs bij viespeuken, want zo 1 heb ik er ook) gewoon naar onder. Wanneer je de bovenlaag dus droog houdt dmv.natte plekken eruit te scheppen en of met dikkere onderlaag beginnen, zou je geen natte stal moeten hebben, zelfs niet als ze zo beweeglijk zijn als die van mij, die rondjes loopt en alles door de stal heen schopt.
Begrijp niet waarom dat bij jou dan wel het geval is?
Misschien een extra pak per week in de stal storten om de bovenste laag droger te houden of nog beter zoeken naar de natte plekken en die eruit scheppen elke dag?

Succes hoor.....

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:53

Mijn pony stond ook op vlas. Heb haar er snel vanafgehaald! In de opgepotte laag zaten allemaal maden!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:43

Peperplant schreef:
Tulandro schreef:
Mij bevalt het dus echt niet. Die van mij heeft nu aan 4 voeten rotstraal, de hoefsmid bevestigde dat dit waarschijnlijk van het vlas komt. Mijn paard is echt een viespeuk, en hij verspreidt zijn mest dus door heel de stal en gaat er dan nog eens op staan. S ochtends haal ik hele bergen nat vlas/mest onder zijn hoeven vandaan. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, want ik kan s nachts zijn mest niet weghalen..

Als het goed is zakken de natte plekken op vlas(zelfs bij viespeuken, want zo 1 heb ik er ook) gewoon naar onder. Wanneer je de bovenlaag dus droog houdt dmv.natte plekken eruit te scheppen en of met dikkere onderlaag beginnen, zou je geen natte stal moeten hebben, zelfs niet als ze zo beweeglijk zijn als die van mij, die rondjes loopt en alles door de stal heen schopt.
Begrijp niet waarom dat bij jou dan wel het geval is?
Misschien een extra pak per week in de stal storten om de bovenste laag droger te houden of nog beter zoeken naar de natte plekken en die eruit scheppen elke dag?

Succes hoor.....

Het zakt inderdaad naar onder, maar meneer plast elke dag (of meerdere keren) op precies dezelfde plek. Dus de natte plek verspreidt zich dan niet meer, maar komt gewoon boven. DIt is ook de plek waar hij eigenlijk in staat om zijn hooi te eten, en ook vaak de plek waar hij mest. Dit trapt hij dus de grond in, waardoor het vocht zich verspreidt over de bovenlaag. Ik gooi er al zeker 1 tot 1,5 pak in per week, en als begin heb ik er 6 pakken in gedaan. Bij de andere paarden bij ons op stal gaat het wel goed, al hoewel zij ook allemaal hun hoeven vol hebben zitten met vlas als ze uit stal komen. Ik heb ook al van alles geprobeerd, en het beste is om om de 2/3 dagen een half pak nieuw vlas erbij te gooien. Maar dit wordt een erg dure aangelegenheid.

Ik wil trouwens wel foto's maken voor de geïntresseerde, dan kunnen jullie zien wat er allemaal in zn hoeven zit en hoe zijn stal er uit ziet. Clown

traven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:03

Ik heb mijn paard(en) al jaren op vlas staan. Heb eerst hennep geprobeerd, maar doordat dit onbetaalbaar werd (ik had hennep uit Engeland) een ander merk geprobeerd wat niet beviel. Het vlas wat ik nu gebruik is van Lavor en bevalt uitstekend. Wel zorgen voor een flinke bodem, elke dag de mest eruit en als het nodig is de natte plek(ken) en eventueel elke week een nieuw pak vlas. Voor paarden die vlas eten bestaat er een goedje om het vlas minder smakelijk te maken. Het wordt door mij ook gebruikt onder het stro, dat scheelt enorm in het stroverbruik. Uiteraard bij paarden die niet allergisch zijn voor stro ivm luchtwegen.
Van maden heb ik nog nooit last gehad.
Succes ermee

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:14

Op mijn vorige stal stond mijn paard op vlas. Dat beviel op zich goed, alleen zijn stal was daar zo droog dat hij ook hele droge hoeven kreeg. Ook vond ik het erg bewerkelijk, als je goed wilt uitmesten ben je er aardig lang mee bezig om alles uit te zoeken. Mijn paard liep altijd de drollen door zijn hele stal heen dus dat was niet echt handig.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:21

Voor het absorberen van de urine is het prima maar voor de hoeven is het zeer slecht!
De hoeven worden steeds droger door het vlas

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:07

Maflinger schreef:
Mijn pony stond ook op vlas. Heb haar er snel vanafgehaald! In de opgepotte laag zaten allemaal maden!

Misschien iets te lang gewacht met plekken eruit halen? Dan komen er wel maden in ja. vliegen leggen eitjes in de mestballen dus als er lang niets uit wordt gehaald komen de maden vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:07

Staan die paarden dan hele dagen op stal bijna?
Die van mij krijgen echt geen droge hoeven
*kijkt naar buiten waar het heel donker wordt en vast zo regent*

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:10

runningkawa schreef:
Staan die paarden dan hele dagen op stal bijna?
Die van mij krijgen echt geen droge hoeven
*kijkt naar buiten waar het heel donker wordt en vast zo regent*

Dit vraag ik me dus ook af. Mijn paarden staan al een aantal jaar op vlas nu en
geen last van droge hoeven, maar ze staan dan ook zo veel mogelijk dag en nacht
buiten. Ha ha ook met deze regen hoor Tong uitsteken

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:12

De mijnen staan alledrie op vlas. Ik ben er zeer over te spreken. Heb er zelfs eentje die graag een boel maakt van haar stal (als ze dan eens toevallig een dag binnen moet blijven - staan anders iedere dag buiten). Maar ook bij haar lukt het aardig, gewoon wat vaker de natte plekken eruit halen, anders woelt ze die onder het schone en is heel de stal meteen voor de mesthoop.

Ik geef 's avonds wanneer ze op stal komen altijd een plakje stro (naast hooi of kuil). Daar kunnen ze zich een hele tijd mee bezig houden met knabbelen. Wat ik wel sinds kort doe is hooi en stro in een hooizak geven, heb al gemerkt dat de stal sneller vuil wordt wanneer er zich stro met het vlas vermengt.

Dé grote voordelen aan vlas: geen geurhinder meer (tot voor kort eentje op stro gehad - alle dagen stal uitmesten en toch vervelende geur in de stal), véél minder vliegen, veel kleinere mesthoop, gemakkelijker in onderhoud.
Of het goedkoper is dan stro denk ik niet...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:08

Bedankt voor alle reacties, ik ga vanavond beginnen met vlas dus ben benieuwd..

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:19

Nou dan horen we het de aankomende tijd nog wel van je, hoe het vlas bevalt of niet?
De eerste dagen zijn niet fijn hoor, vlas is dan nog te schoon,droog en glad, maar na een paar dagen zal je vele voordelen ondervinden, mits die een beetje door mest hahaha.
Succes en we horen van je
Groetjes Peperplant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:21

voor een gladde vloer, ff een gieter pakken en licht bevochtigen, plakt het vlas er aan vast en schuift het niet Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:46

Het schuiven viel wel mee, ze begon er wel meteen volop van te eten. Maar toen ze wat hooi voor d'r neus kreeg was het al niet meer interessant, ook niet toen het hooi op was.

Ze heeft er vannacht al wel lekker in liggen slapen want ze zat helemaal onder dus dat is alvast goedgekeurd. Nu kijken hoe het mij bevalt.

Het is trouwens super fijn spul om door de stal te verdelen, met houtkrullen moest ik de grote stukken steeds kapotmaken maar met vlas kiep je de zak om en het is helemaal los, ideaal.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:24

Ben benieuwd hoe je het verder zal gaan vinden!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:45

Mork schreef:
Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Eerste keer , als je dus met een lege box begint, gooi je er 3 balen in. Daarna alleen drollen eruit en wat natte plekken idd. Ik woel altijd de bovenste laag wat om, dan komen er vanzelf wat mestballen tevoorschijn. 1 maal per week woel ik het middenstuk om. Die natte plekken gooi ik eruit. Verder goed in de gaten houden dat je een goede laag in je box houd. Ik meng iedere dag iets nieuw vlas erdoor.
In de winter gebruik ik 2 balen per week. De paarden staan dan natuurlijk vaker en langer op stal.

Er zijn paarden die eten vlas op! Let hier wel op! Woel het schone altijd door het vieze. In de winter geef ik mijn paard een plakje stro. Dan heeft hij altijd iets te doen naast zijn hooi.
Het ligt er ook aan hoe vies je paard is. Komt je paard veel buiten dan is je stal ook schooner.
Ik vind dat papperige wel meevallen. Zolang je niet teveel uit stal haalt ,gaat het dus goed! Anders dus niet.

Succes!

mij is dus altijd verteld dat je het echt NIET door elkaar heen moet halen.. de bodem moetje de bodem laten zodra je alles door elkaar gaat gooien verliest met veel van zijn werking.. de natte plekken er op tijd uit halen (sta zelf een jaar al op vlas) en zodra jij het te ''dun'' of te ''weinig vind worden nieuw vlas erbij wat ik dan altijd doe schuif ik het ''oude'' vlas naar een kant zonder het door elkaar te gooien (Gewoon echt schuiven!!) en dan op het andere gedeelte het schone je kunt ook gewoon van het oude vlas een dun laagje over houden en dan het nieuwe er over heen doen.. en het vlas eten is eigenlijk helemaal niet erg.. vlas is eigenlijk gewoon stro.. ik heb hier een heel boekje over gehad toen wij bij ons op stal al het vlas bestelde.. maar mij is wel 5x gezegt NIET door elkaar gooien

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:13

PrinsesJ schreef:
Mork schreef:

Succes!

mij is dus altijd verteld dat je het echt NIET door elkaar heen moet halen.. de bodem moetje de bodem laten zodra je alles door elkaar gaat gooien verliest met veel van zijn werking.. de natte plekken er op tijd uit halen (sta zelf een jaar al op vlas) en zodra jij het te ''dun'' of te ''weinig vind worden nieuw vlas erbij wat ik dan altijd doe schuif ik het ''oude'' vlas naar een kant zonder het door elkaar te gooien (Gewoon echt schuiven!!) en dan op het andere gedeelte het schone je kunt ook gewoon van het oude vlas een dun laagje over houden en dan het nieuwe er over heen doen.. en het vlas eten is eigenlijk helemaal niet erg.. vlas is eigenlijk gewoon stro.. ik heb hier een heel boekje over gehad toen wij bij ons op stal al het vlas bestelde.. maar mij is wel 5x gezegt NIET door elkaar gooien

Ik haal alleen de bovenste laag door elkaar Knipoog Mijn paard is herstellende van een koliek operatie en zelfs op de kliniek zeggen ze dat hij niet teveel van zijn vlas mag eten!
Daarnaast hou ik altijd een behoorlijke laag in stal. anders is idd de werking van vlas verdwenen. Maar omdat mijn paard het nieuwe vlas opeet. Hussel ik de bovenste laag doorelkaar. Knipoog