Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Antgillya schreef:Ik vind het waardeloos spul,
Paard kreeg hoefproblemen, bleek allergische reacties te geven op een eiwit uit het vlas.
En het is heel snel vies, terwijl mijn paard niet zo heel vies was.
Ook is het erg stoffig (als je geen merk neemt) en kreeg mijn paard luchtwegproblemen (die hij niet had op stro)
Voor mij geen vlas meer

maud_23 schreef:Wij hebben ook vlas. Het bevalt prima, maar omdat een paard dan toch niks te knabbelen heeft doen wij achter in de stal vlas en voorin stro. Vlas neemt beter vocht op dan stro, dus vandaar dat we dit achterin leggen.
Mork schreef:Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Eerste keer , als je dus met een lege box begint, gooi je er 3 balen in. Daarna alleen drollen eruit en wat natte plekken idd. Ik woel altijd de bovenste laag wat om, dan komen er vanzelf wat mestballen tevoorschijn. 1 maal per week woel ik het middenstuk om. Die natte plekken gooi ik eruit. Verder goed in de gaten houden dat je een goede laag in je box houd. Ik meng iedere dag iets nieuw vlas erdoor.
In de zomer gebruik ik gemiddels 1 baal per week. Soms doe ik er langer mee.
In de winter gebruik ik 2 balen per week. De paarden staan dan natuurlijk vaker en langer op stal.
Er zijn paarden die eten vlas op! Let hier wel op! Woel het schone altijd door het vieze. In de winter geef ik mijn paard een plakje stro. Dan heeft hij altijd iets te doen naast zijn hooi.
Mijn paard heeft hiervoor altijd op stro gestaan.
Het ligt er ook aan hoe vies je paard is. Komt je paard veel buiten dan is je stal ook schooner.
Ik vind dat papperige wel meevallen. Zolang je niet teveel uit stal haalt ,gaat het dus goed! Anders dus niet.
Succes!
Tulandro schreef:Mij bevalt het dus echt niet. Die van mij heeft nu aan 4 voeten rotstraal, de hoefsmid bevestigde dat dit waarschijnlijk van het vlas komt. Mijn paard is echt een viespeuk, en hij verspreidt zijn mest dus door heel de stal en gaat er dan nog eens op staan. S ochtends haal ik hele bergen nat vlas/mest onder zijn hoeven vandaan. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, want ik kan s nachts zijn mest niet weghalen..
Peperplant schreef:Tulandro schreef:Mij bevalt het dus echt niet. Die van mij heeft nu aan 4 voeten rotstraal, de hoefsmid bevestigde dat dit waarschijnlijk van het vlas komt. Mijn paard is echt een viespeuk, en hij verspreidt zijn mest dus door heel de stal en gaat er dan nog eens op staan. S ochtends haal ik hele bergen nat vlas/mest onder zijn hoeven vandaan. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, want ik kan s nachts zijn mest niet weghalen..
Als het goed is zakken de natte plekken op vlas(zelfs bij viespeuken, want zo 1 heb ik er ook) gewoon naar onder. Wanneer je de bovenlaag dus droog houdt dmv.natte plekken eruit te scheppen en of met dikkere onderlaag beginnen, zou je geen natte stal moeten hebben, zelfs niet als ze zo beweeglijk zijn als die van mij, die rondjes loopt en alles door de stal heen schopt.
Begrijp niet waarom dat bij jou dan wel het geval is?
Misschien een extra pak per week in de stal storten om de bovenste laag droger te houden of nog beter zoeken naar de natte plekken en die eruit scheppen elke dag?
Succes hoor.....
Maflinger schreef:Mijn pony stond ook op vlas. Heb haar er snel vanafgehaald! In de opgepotte laag zaten allemaal maden!
runningkawa schreef:Staan die paarden dan hele dagen op stal bijna?
Die van mij krijgen echt geen droge hoeven
*kijkt naar buiten waar het heel donker wordt en vast zo regent*

Mork schreef:Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Eerste keer , als je dus met een lege box begint, gooi je er 3 balen in. Daarna alleen drollen eruit en wat natte plekken idd. Ik woel altijd de bovenste laag wat om, dan komen er vanzelf wat mestballen tevoorschijn. 1 maal per week woel ik het middenstuk om. Die natte plekken gooi ik eruit. Verder goed in de gaten houden dat je een goede laag in je box houd. Ik meng iedere dag iets nieuw vlas erdoor.
In de winter gebruik ik 2 balen per week. De paarden staan dan natuurlijk vaker en langer op stal.
Er zijn paarden die eten vlas op! Let hier wel op! Woel het schone altijd door het vieze. In de winter geef ik mijn paard een plakje stro. Dan heeft hij altijd iets te doen naast zijn hooi.
Het ligt er ook aan hoe vies je paard is. Komt je paard veel buiten dan is je stal ook schooner.
Ik vind dat papperige wel meevallen. Zolang je niet teveel uit stal haalt ,gaat het dus goed! Anders dus niet.
Succes!
PrinsesJ schreef:Mork schreef:Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Succes!
mij is dus altijd verteld dat je het echt NIET door elkaar heen moet halen.. de bodem moetje de bodem laten zodra je alles door elkaar gaat gooien verliest met veel van zijn werking.. de natte plekken er op tijd uit halen (sta zelf een jaar al op vlas) en zodra jij het te ''dun'' of te ''weinig vind worden nieuw vlas erbij wat ik dan altijd doe schuif ik het ''oude'' vlas naar een kant zonder het door elkaar te gooien (Gewoon echt schuiven!!) en dan op het andere gedeelte het schone je kunt ook gewoon van het oude vlas een dun laagje over houden en dan het nieuwe er over heen doen.. en het vlas eten is eigenlijk helemaal niet erg.. vlas is eigenlijk gewoon stro.. ik heb hier een heel boekje over gehad toen wij bij ons op stal al het vlas bestelde.. maar mij is wel 5x gezegt NIET door elkaar gooien
Mijn paard is herstellende van een koliek operatie en zelfs op de kliniek zeggen ze dat hij niet teveel van zijn vlas mag eten!