Moet ik dan misschien toch maar opgeven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 10:08

heel veel succes en laat niet over je heen lopen he!
groetjes
celinde

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 19:26

t gaat nogsteeds vrij goed! heb vandaag(zaterdag)in mn pauze ff thuis gereden t ging net n beetje regenen en ik was moe had de hele ochtend op mn werk stallen uitgemest&heen en weer gelopen naar de weilanden,
maar ja toch maar ff gaan rijden, heb m eerst ca. 10 min. gelongeerd en daarna heb ik nog ff gereden, en hij was superbraaf!heb m niet heel erg hard aan t werk gezet, maar hij liep lekker ontspannen, en was redelijk goed aan mn been en was heel soepel en ontspannen met zn hals&rug

1 minpuntje....had wel ons mam met de longeerzweep in de bak staan!!!

heb morgen wedstrijd, ben benieuwd!!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:47

kei fijn dat nu gaat ,hou ons maar op de hoogte.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:47

Citaat:
Jenna, dat van zn gevoelige delen blootgeven heb ik ook eens gehoord, maar hij heeft als ie aan de longeerlijn steigerde de zweep al vaak over zn buik gehad, dan gooit ie zich om en begint te rennen om daarna weer te steigeren...en heeft ook regelmatig n voet onder zn buik gehad....maar weet niet of je dat bedoelde met gevoelige delen laten zien als ie steigert

Het probleem is bij het leren dat het niet slim is om te stijgeren, is dat hij jou blind moet vertrouwen en zeker moet weten dat jij hem niet onder zn buik tikt.Anders gaat hij jou erop aankijken en dat is niet de bedoeling.
Hij moet niet weten waar het vandaan komt.Pas dan gaat hij denken ''hmm waar komt dat vandaan, het is toch wel erg vervelend''.Als hij dat een paar keer heeft gedacht gaat hij door krijgen dat het misschien niet zo veilig is.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik een beetje bedoel.
Ik raad je aan met iemand contact te zoeken die trainingsmethodes van Monty Roberts toepast.Emiel Voest kan ook

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 00:00

ik heb gister&vandaag iemand bijme in de bak gezet, zodra hij zou steigeren slaat iemand anders hem onverwachts met de zweep. Dat deed mn instructeur donderdag in mn les, en sindsdien gaat het goed Lachen

maar als hij dan weet dat het niet bij mij vandaan komt, krijgt hij dan wel respect voor mij?
want de meeste mensen in mn omgeving zeggen dat hij geen respect voor me heeft met het rijden en daarom steigert om onder t werk uit te komen, maar ja voorlopig zet ik iemand bij me in de bak, en daarna ga ik t zelf weer proberen!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 08:11

Haha je beschrijft echt exact mijn vorige paard! Mischien een kloon? Haha! Ook dat hele verhaal van jou met je paard op buitenrit had precies mijn paard kunnen zijn. Grote klier thuis, makkelijker op wedstrijd en in de les, een complete ramp op buitenritten. Hij doet precies hetzelfde, hoog steigeren en zodra je ook maar aan hem komt steigert ie nog hoger. Krijg totaal geen hoogte van hem. Ene keer loopt ie perfect andere keer een grote eikel. En ik had ook iemand met een longeerzweep in de hoek van de bak! Hij is nog wel steeds in mijn bezit, maar een springruiter leased hem nu van me (en hij misdraagt zich nog steeds zo erg).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 11:21

haha ja zou weleens familie ofzo kunnen zijn!die van mij kan trouwens ook superspringen, maar vertikt het om met mij een compleet parcours te springen...
maar ja ik laat mooi nog n tijdje iemand met n zweep in de bak staan!
weet ik tenminste zeker dat ik er een beetje normaal mee kan rijden!

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:31

hoi renske, ik heb net hetzelfde met mijn paard maar inde plaats van steigeren bokt ze enorm. telken als ik rij is ze zo verschrikkelijk lui dat ik haar eens een rik geef maar van het moment dat ik dat doe, gaat ze ook in hoek gaan staan en gaan bokken, ik geef niet op en sla nog es waarop ze blijft bokken en de indruk geeft van als je nog 1 keer mept smijt ik je eraf stukje mens.
vol goede moed en overtuigd dat jij de baas bent sla je nog maar eens. gevolg: ik lig in de grond. ze bokt enorm, ze smijt je van de ene naar de andere kfant. ik kruip er weer op en begin weer.
dan blijf ik er een tijdje opzitten maar na 5 min. lig ik er weer van.
ik kruip er altijd weer op. daarna had ze geen zin meer om te bokken en liep met mij de hele piste rond in rengalop, supergevaarlijk in de draaien want ze kantelt zo en valt heel naar binnen.
dan krijg ik ze eindelijk stil, stap µuit en stap af. verloren. nog maar eens. en nog altijd weet ikniet wat te doen. ze doet dit nog niet zo lang maar vroeger als ze bokte stopte ik altijd met slaan enzo was zij nog rapper gewonnen dan nu en nu vecht ik door maar toch wint.

en nu? jah ,ik zie haar doodgraag en durf het niet aan mn ouders te zeggen wan t ik ben bang dat ze haar dan verkopen. het is mijn eerste paardje.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:44

Heb jij zelf reden om aan te nemen dat hij geen respect heeft voor je?Loopt hij weleens door je heen of blijft hij netjes naast je?Helaas heb ik net al mn boeken uitgeleent anders had ik even wat oefeningen opgezocht.
Zolang hij doorheeft dat iemand hem onder zn buik slaat gaat hij niet bedenken dat het niet veilig is, hij denkt alleen ''hmm dat vervelende mens slaat me''.Zodra hij jou 200% vertrouwd denkt hij er niet eens over na dat jij dat zou kunnen zijn.
Hij zal het zo misschien ook wel afleren alleen leert een paard het beste als hij zelf moet nadenken.
Groot gelijk dat je iemand bij je in de bak zet maar er zal wel vaker een moment komen dat er misscien niemand is.
Als het niet werkt of je bent het echt zat dan kom ik je gewoon eens meeten Knipoog

groetjes
Janneke

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 10:54

Ik had gisteren wedstrijd, maar vanwege de wind ben ik niet gegaan! veel te gevaarlijk om met de trailer weg te gaan!

heb hem toen in de bak gelongeerd aan t halster, en hij was heel braaf,
vandaag ff kijken hoe de bak erbij ligt maar ga hem wel ff rijden en morgenavond heb ik weer les bij de club.

Hij heeft inmiddels wel steeds meer respect(zeker als je kijkt hoe het 3 jaar geleden was...) maar hij is zelf vrij onzeker, als hij iets niet helemaal vertrouwt gaat hij meteen omhoog, of stilstaan en dreigen omhoog te gaan.
Soms dreigt hij met bijten als ik in zn stal kom, of probeert hij zn zin door te drammen of als ik hem vastzet dat ie zich lostrekt.

maar al die dingen zijn inmiddels zo goed als over!

heb wel besloten om voorlopig ons mam in de bak te zetten met de zweep, gaat het goed dan zet ik ze in de wei(onze bak ligt achterin de wei) en mocht het fout gaan dan kan ze alsnog ff snel met de zweep richting de bak lopen.

maar bijvoorbeeld na het rijden/longeren is hij superlief en vriendelijk, dus hij heeft inmiddels wel respect voor mij, alleen tijdens het rijden (nog)niet.

Ik denk dat het een deel dominantie is en misschien dat hij toch wat stijf is in zn rug en dan dus in t begin moeite heeft met aandraven en dan gelijk zn achterhand er goed onder enz.en omdat hij dus en geen zin heeft om te rijden, en dan misschien wat last van zn rug heeft als die wat stijf is, en dat dat voor hem al genoeg reden is om maar te gaan steigeren!

nu ik hem van te voren met bijzet ff 10 minuutjes longeer voelt hij 10x soepeler als ik op stap!en hij steigert niet meer!