Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:34

Ik kan alleen voor mezelf antwoorden
Ik zou zelf nooit een paard kopen als deze nooit op de wei zou komen of iig niet minstens een dagdeel in een paddock met een ander.

Ik ga ook niet klagen dat bergbeklimmen hier niet lekker gaat, of Surfen ook niet opschiet omdat het elke dag zo ver rijden is naar de zee Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:34

Ik zou mijn paard niet op een stal zonder weidegang zetten, dan zou ik liever elke dag een half uur reizen naar een pension verder weg.
Stel je voor dat je 23 uur per dag in en wc-hokje zou moeten zitten, met alleen een raampje om naar buiten te kijken.. De paarden zullen het vast gewend zijn, ze weten niet beter, maar toch.. Het is niet goed voor een kuddedier/vluchtdier om 23 uur per dag in een klein hokje te moeten staan, fysiek maar ook geestelijk niet.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:36

Even voor de duidelijkheid, dit gaat overal over de pension paarden.

De meningen zijn nogal verschillend lees ik. Ik denk dat het te maken heeft met waar je zélf woont. Ik zelf krijg het idee, van de mensen die zeggen, nee ik zou geen paard nemen nooit in deze omgeving hebben gewoond. Volgens mij wonen jullie in gebieden waar genoeg weiland is? *Sorry als ik het verkeerd heb hoor!* Maar dat denk ik dan..

suuz_horsie schreef:
Idd, ik vind ook dat een paard hoe dan ook elke dag (al is het maar een uurtje, maar liever langer!) buiten moet komen.
Als hij 23/7 (en 1 uurtje werken, waarschijnlijk nog in een binnenbak ook) op stal staat, is hij ronduit ongelukkig, lijkt mij.
Al wennen ze er wel aan.
Mijne zullen iig knettergek worden als ik ze 24/7 op stal zet.

Er staan hier paarden altijd op stal, zeker in de winter, en die worden niet gek hoor. Dus dat is niet echt het probleem. Volgens mij, hoe gek het ook klinkt, wennen paarden er op de 1 of andere manier aan.

Hackie schreef:
Ik zelf zou op zo'n manier geen paard houden nee, een ander verhaal is het als ze wel los staan in de bak, paddock vind ik niet echt tellen, zo groot zijn ze nou ook weer niet Lachen

Dit zou dus betekenen dat de meeste maneges hier gesloten moeten worden. En dat alle paardenliefhebbers dan niet meer met paarden om kunnen gaan. Er blijven dan natuurlijk zoveel paardengekken over en zo weinig paarden.. Of we moeten allemaal gaan verhuizen naar een andere provincie waar het wel kan. Maar dan word het daar ook druk bevolkt en hebben de paarden ook 'geen leven meer'. ?

karuna schreef:
Als manege hoef je geen wei te hebben om de paarden vrije uitloop te geven. Als je een paddock of een goede bak hebt kunnen ze daar een paar uur per dag in staan. Mooi zou zijn als er wei is maar idd in de grote stal is dat lastig. Maar veel maneges vinden het teveel werk om hun paarden in de bak te zetten en te laten gaan helaas. En ja je bak heeft dan meer onderhoud nodig maar met een goede uitloop houden je lespaarden het wel langer vol.

De manege waar ik reed (doen ze idd lang niet allemaal). Stonden de manege paarden de hele ochtend los in de bak. S middags werden ze dan nog bereden in de lessen..
Speedster schreef:
Ik vind het ook geen optie om onder die omstandigheden een paard te houden. Zoals ik ook bijvoorbeeld zelf nooit een hond op een kleine flat zou willen houden. Maar misschien als ik ergens anders gewoond had, dat ik dan wel anders gepiept had... Bedoel je trouwens met "vakantie geven" dat het paard dan 2 tot 3 maanden nog minder zijn stal uit komt? Lijkt me niet echt vakantie...

Met de 2 a 3 maanden vakantie bedoel ik echt het weiland op. Vaak is dit erg uit de buurt dus is het geen optie ze daar voor altijd te stallen helaas.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:37

Vindt wel dat paarden op het land MOETEN kunnen lopen.
En als er geen land is dan maar in de bak, maar dat lijkt me voor die manege's erg lastig, dan maar een extra stuk land/ paddock erbij maken. Vindt dat het voor het paard ook goed is, dat ze ook zonder begeleiding eens de benen mogen strekken en zelf weten waar ze kunnen gaan staan en ff lekker uitwaaien ipv rondjes draaien in de box.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 09-08-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:37

Een paard moet buiten kunnen lopen. Dat hoeft niet perse een wei te zijn, een paddock of rijbak oid voldoet ook, zolang ie maar naar buiten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:38

Hier is genoeg weiland...voor de koeien...koeien boeren krijgen een verzakking als daar een paard op komt Lachen
Hier zijn ook meer pensionplaatsen zonder weidegang dan met...
Dan kom je meestal ook uit bij een boertje dat wel een stalletje verhuurd.
Dus geen binnenbak solarium alweather buitenbak enz enz
Nee stal en wei...thats it Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:45

Prinslover schreef:
Met de 2 a 3 maanden vakantie bedoel ik echt het weiland op. Vaak is dit erg uit de buurt dus is het geen optie ze daar voor altijd te stallen helaas.

Ik dacht al... Bloos

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:45

AaronYve schreef:
Vindt wel dat paarden op het land MOETEN kunnen lopen.
En als er geen land is dan maar in de bak, maar dat lijkt me voor die manege's erg lastig, dan maar een extra stuk land/ paddock erbij maken. Vindt dat het voor het paard ook goed is, dat ze ook zonder begeleiding eens de benen mogen strekken en zelf weten waar ze kunnen gaan staan en ff lekker uitwaaien ipv rondjes draaien in de box.

Helaas is deze mogelijkheid er niet.. Omdat er gewoon weg geen ruimte voor is. De paarden lopen natuurlijk ook los in de bak, en dan vaak met een ander paardje. Dit vinden ze ook erg leuk, dat zie je gewoon. Maar helaas is er geen wei/buitenbak/paddock aanwezig...

runningkawa schreef:
Hier is genoeg weiland...voor de koeien...koeien boeren krijgen een verzakking als daar een paard op komt Lachen
Hier zijn ook meer pensionplaatsen zonder weidegang dan met...
Dan kom je meestal ook uit bij een boertje dat wel een stalletje verhuurd.
Dus geen binnenbak solarium alweather buitenbak enz enz
Nee stal en wei...thats it Lachen

Lijkt me echt heerlijk als je paard zowel op stal staan maar ook heel wat uurtje op het land kan vertoeven met soort genootjes. Helaas zie je hier dat maar weinig. Ik zit er zelf dan ook wel eens over te denken om ergens anders te gaan wonen waar je dat wél hebt. Voor je paard leuk, en ik denk ook een stukje goedkoper dan hier..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:50

Ik snap wat je bedoel ik ken zat manege's die geen weidegang hebben.

Weidegang is niet verplicht en er zijn zat paarden die zeer hoog in de sport lopen en nog een spriet gezien hebben.
Of dekhengsten.

Ideaal is het niet maar soms kun je niet anders.

Laat ik het zo zeggen omdat je verkeerd woont, mag je dus nooit een eigen paard omdat er geen weidegang is ...vind ik ook cru

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:51

Ik zou zelf ook geen paarden willen houden als ze niet op de wei zouden kunnen, of in ieder geval een dagdeel los ergens met andere paarden samen. Ik denk ook dat het overal in Nederland wel mogelijk is, alleen zal het op sommige plaatsen wel behoorlijk kostbaar zijn en zul je goed moeten zoeken naar een plekje. Maar dat is dan een afweging die je moet maken als je paarden wilt houden.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:59

tita schreef:

Weidegang is niet verplicht en er zijn zat paarden die zeer hoog in de sport lopen en nog een spriet gezien hebben.
Of dekhengsten.

Laat ik het zo zeggen omdat je verkeerd woont, mag je dus nooit een eigen paard omdat er geen weidegang is ...vind ik ook cru

Dit is nu precies wat ik denk. Het komt ook zo op mij over in de meeste topics die ik lees, over geen weidegang. Het komt op mij over van, sorry hoor maar als er geen weidegang is, dan moet je ook maar geen paard nemen (terwijl je er wel heel goed voor zorgt enzo). Dat vind ik ook een beetje cru idd.

@Sifra01: Een plekje verder weg is al gauw een klein uurtje verder denk ik. En wat al zou iedereen zo denken? Dan gaat iedereen naar zo'n stal, daar is dan ook geen plek meer toch?

Vinden jullie de oplossing dat niet (goed genoeg) goed, dat deze paarden 2 a 3 maanden totale vakantie (dus amper rijden) op een weiland mogen doorbrengen? Of zou jij het anders aanpakken, zoja hoe? (En dan niet van, ik koop geen paard)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

Nee dat vind ik niet goed genoeg.
Overigens heb ik de paarden die ik reed en intensief moesten lopen elk jaar een maand vakantie gegeven

Een stuk verder reizen zou dan mijn optie zijn.
Want wat is cru?
Zelf ergens last van hebben voor eenuurtje, of je paard ergens 23 uur last ban hebben?

Verder kunnen ze mij niet wijs maken dat ze in het westen niet weten hoe je droge paddocks aan moet leggen. Tong uitsteken
Maar ze leggen op die plek liever binnenrijhal 3 aan...

En zoals ik al eerder zei, ik mopper ook niet dat surfen op hoge zee golven hier niet gaat.
Heb ik daar last van moet ik aan zee gaan wonen.
Soms moet je wat over hebben voor je hobbie.
En dan geeft die surfplank er geen donder om of hij alleen in de garage ligt en af en toe eens op een meertje mag komen Tong uitsteken

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

onze paarden gaan normaal gesproken 2 a 3 maanden op het land, zonder te rijden, manege paarden gaan 3 weken, ken ook genoeg maneges waar de paarden het helejaar moeten lopen, zelfs zondags en met de feestdagen. zelfs als ze geent zijn....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:06

Hmmm, ik geloof niet dat ik mijn paard voor 3maanden de wei op zou knallen zonder training. Als ik met mijn paard op een pensionsatl zonder weidegang zou staan dan zou ik proberen hem zo vaak mogelijk los te gooien in de bak. Liefst op tijden dat er bijna niemand is. Misschien zo een netwerkje opzetten van stalgenootjes dat ieder om de beurt een paar uur op een dag daar naartoe gaat en de paarden losgooit ofzoiets. Zo ben je misschien (buiten je normale rijden om) een of twee keer in de week een halve dag kwijt om die paarden lekker te laten spelen. Zoiets moet toch te regelen zijn? Er zijn er altijd wel bij die ook hun paard zoveel mogelijk los willen hebben.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:08

bij ons gaan de paarden ook los hoor. hetzij in de binnenbaan, hetzij in de longeercirkels. maar vind het een beetje zwaar om te zeggen dat paarden op het lang moeten.
er zijn genoeg paarden die niet een grasje gezien hebben. niet eens grazen aan de hand.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:10

Bij ons gaan de manege paarden 's morgens het land op, en dan tegen voertijd s'middags weer naar binnen. In de avond lopen ze dan in de lessen mee.
De manegepony's gaan vaak 's middags na de lessen en het voeren naar buiten en blijven dan tot de volgende middag in het land staan. (mits het redelijk weer is, anders gaan ze alleen in de ochtend en de middag)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:10

Maar smurfje, ik vind wel een verschil zitten tussen los laten en los laten. Aan een kwartiertje los in de bak per dag hebben ze niet genoeg. Dan kun je beter met een paar man een regeling opzetten waarbij je om beurten de paarden een halve dag lekker los laat lopen en dat hoeft echt niet op gras te zijn Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:12

RK laten we wederom realistisch zijn moet iemand die een eigen paard wil elke dag min 30-40-50-60 min rijden om bij zijn paard te komen.

Veel mensen werken fulltime en hebben echt geen tijd om 1.5 uur te rijden en in de file staan

En grond is hier duur en men gebruikt het liever voor huizen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:12

Paard is een bewegingsdier, een paar eeuwen fokken veranderd daar heel weinig aan. Het rustige stappen van hapje naar hapje voorkomt een hele hoop problemen, zoals koliek (ong. 80% van de patiënten in Utrecht staat daarvoor op de kliniek), peesproblemen en stereotiep gedrag.
Veel paarden tonen zich misschien wel rustig, maar alles wat je lang genoeg opsluit met voedsel en water zal zich op een gegeven moment bij de situatie neerleggen.
Ik merk aan mijn paard hoeveel beter hij is in de zomer met ong.14 uur per dag op de wei vergeleken bij de winters op de paddock. Hij is rustiger en een stuk soepeler door het vele bewegen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:13

Nee daar heb je gelijk in runningkawa, maar goed, het blijft natuurlijk een lastig verhaal. Ze kunnen hier wel paddocks aanleggen (duh Tong uitsteken ) maar de plek is er gewoon niet voor. Hier zie je overal huizen, helaas. Dat word dan toch maar verhuizen voor me haha! Ik wil niet voor dierenbeul gezien worden Clown

Maikeltje: Ja, de paarden komen zoveel mogelijk los in de binnenbak. De meiden onderling (en andere stalgenoten) regelen vaak wel met zn alle dat de paarden eruit komen. Vaak dan gaan ze per 2 lekker los in de bak om te spelen. Maar helaas zit je ook met mensen die willen rijden/longeren e.d. en niet te vergeten de lessen. En we beschikken alleen over 1 binnenbak. Bij ons gaan zelfs de manege paarden gaan dik een maand of langer op de wei in de zomermaanden. Gelukkig doet deze manege dat wel. Andere hier in de buurt niet, helaas.

Smurfje: Daar heb je gelijk in, zoveel maneges moesten dan worden afgeschaft! Niet alleen hier in ZH, maar ook in A'dam en andere drukke plekken. Geen paard kopen tsja, volgens mij is dat makkelijker gezegd dan gedaan toch? Nagelbijten / Gniffelen

Sanne, dat lijkt me ideaal geregeld bij jou op de manege Lachen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:14

het gata in mijn ogen niet zozeer om weidegang maar om uit die stal te zijn en wat tijd voor hun zelf met maatjes te hebben.
tis niet erg als ze geen gras hebben maar wel als ze geen sociale contacten en tijd voor zichzelf hebben.
dat vind ik belangrijk en sja als je dat je beest niet kunt/wil gunnen wat voor eigenaar ben je dan?
ik vind het eigenblijk heel egoistisch......

gr gemma

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:17

luna1 schreef:
het gata in mijn ogen niet zozeer om weidegang maar om uit die stal te zijn en wat tijd voor hun zelf met maatjes te hebben.
tis niet erg als ze geen gras hebben maar wel als ze geen sociale contacten en tijd voor zichzelf hebben.
dat vind ik belangrijk en sja als je dat je beest niet kunt/wil gunnen wat voor eigenaar ben je dan?
ik vind het eigenblijk heel egoistisch......

gr gemma

Paarden kunnen elkaar trouwens wel zien en aan elkaar ruiken door de tralies. En komen geregeld samen los in de bak te lopen om met elkaar te spelen. Dit is zeker niet ideaal, maar in die situatie moet je toch wat.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:17

een paard hoort in de wei en niet op stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:17

tita schreef:
RK laten we wederom realistisch zijn moet iemand die een eigen paard wil elke dag min 30-40-50-60 min rijden om bij zijn paard te komen.

Veel mensen werken fulltime en hebben echt geen tijd om 1.5 uur te rijden en in de file staan

En grond is hier duur en men gebruikt het liever voor huizen

Ja ik ben realistisch
Waarom zou iemand zover niet rijden?
Die iemand wil toch een paard, dat paard niet die iemand Lachen

overigens vind ik 30 min al helemaal niet lang...wie is er allemaal in 5 min op stal?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:18

Prinslover schreef:
tita schreef:

Of dekhengsten.

Dit is nu precies wat ik denk. Het komt ook zo op mij over in de meeste topics die ik lees, over geen weidegang. Het komt op mij over van, sorry hoor maar als er geen weidegang is, dan moet je ook maar geen paard nemen (terwijl je er wel heel goed voor zorgt enzo). Dat vind ik ook een beetje cru idd.

@Sifra01: Een plekje verder weg is al gauw een klein uurtje verder denk ik. En wat al zou iedereen zo denken? Dan gaat iedereen naar zo'n stal, daar is dan ook geen plek meer toch?

Vinden jullie de oplossing dat niet (goed genoeg) goed, dat deze paarden 2 a 3 maanden totale vakantie (dus amper rijden) op een weiland mogen doorbrengen? Of zou jij het anders aanpakken, zoja hoe? (En dan niet van, ik koop geen paard)..

nee ik vind dat niet voldoende wat zijn 3 maanden op 1 of meerdere jaren?
heel weinig.
een paard hoort te bewegen kan dat niet normaal ,dmv longeercirkel,bak of weide ,dan maar of geen paard of verder reizen....