Zoals ik het nu lees is er weinig sprake van angst. (of loopt ze niet 'rustig' mee als er iemand een hand op haar kont legt?? maar is ze, ondankt dat ze mee loopt, toch ook echt bang??)
Als ze echt bang is dan lijkt het me dat je het hele probleem in stukjes verdeelt.
Eerst het probleem vertrouwen in jou aanpakken, dan proberen of ze het land wil uitkomen (en daar genoegen mee nemen, dus haar weer meteen terug zetten) en pas daarna je bezig houden met nauwe doorgangen zoals die van haar stal. Pas als laatste de doorgang van de bak.
Dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn want als ze echt ' s nachts op stal moet dan zou ik de volgorde iets aanpassen (ook al lijk me dat nu niet logisch).
Maar...je zeg eerder dat ze na een join up als een mak lammetje zo achter je aan de stal in loopt.
Dan denk ik niet dat het met angst te maken heeft maar eerder een dominant karakter trekje.
Zoals eerder gezegd...misschien wil ze gewoon niet het land af??
Maar waarom niet??
Misschien zijn de doorgangen (waar ze wel echt bang van is toch?) niet het echte probleem maar misschien wil ze niet bij de kudde weg? Of bij 1 bepaald paard.
Ik denk dat je bewust moet gaan opletten hoe zij zich gedraagt als zij alleen in de groep staat en ze jou nog niet heeft gezien.
Wat veranderd er op het moment dat ze jou wel heeft gezien.
En wat doet ze zodra ze jou al heeft gezien en jij nu ook aanstalten maakt om naar haar toe te komen.
Is het probleem dan al begonnen of begin het zodra ze het halster ziet?
Of pas als je haar mee wil nemen?
Kan je bijv als je haar vast heb het hele land doorlopen? (als het maar niet naar de uitgang is?)
En ja, zodra je weet wanneer het probleem echt begint vanaf daar moet je het gaan oplossen

Dan stel je jezelf weer de vraag waarom zij zo reageert en waarom op dat moment?
Blijft een moeilijk probleem!
Ik hoop dat je met het eerste te maken heb

Succes