zondag is rustdag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetjj

Re: zondag is rustdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:27

Dinger schreef:
Hoewel je hier wel de mening van iedereen vraagt, is jouw mening hierin natuurlijk het belangrijkst! Als jij het een fijne stal vindt, en je paard óók op zondag goed verzorgt wordt dan hoeft het geen probleem te zijn.

Zelf zou ik niet op zo'n stal gaan staan omdat ik vooral in het weekend tijd heb. Daarnaast vind ik ook niet dat iemand mij kan verbieden om naar mijn paard te gaan. Dus elke dag, ongeacht het tijdstip. Maar dit is ook weer heel persoonlijk natuurlijk.

Op elke stal is wel wat dus je moet zelf een afweging maken. Jouw paard staat er 24/7 en jij kunt je misschien wel een beetje aanpassen. (Maar je moet niet overdrijven natuurlijk.. Haha! )

Ik weet niet wat mijn mening is omdat ik het nog nooit heb meegemaakt. Maar ik denk dat wanneer mijn paard wel gewoon naar buiten kan ik het niet erg vind.
Mijn vraag is eigenlijk meer of je je paard te kort doet (qua aandacht).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:34

Lisetjj schreef:
Dinger schreef:
Hoewel je hier wel de mening van iedereen vraagt, is jouw mening hierin natuurlijk het belangrijkst! Als jij het een fijne stal vindt, en je paard óók op zondag goed verzorgt wordt dan hoeft het geen probleem te zijn.

Zelf zou ik niet op zo'n stal gaan staan omdat ik vooral in het weekend tijd heb. Daarnaast vind ik ook niet dat iemand mij kan verbieden om naar mijn paard te gaan. Dus elke dag, ongeacht het tijdstip. Maar dit is ook weer heel persoonlijk natuurlijk.

Op elke stal is wel wat dus je moet zelf een afweging maken. Jouw paard staat er 24/7 en jij kunt je misschien wel een beetje aanpassen. (Maar je moet niet overdrijven natuurlijk.. Haha! )

Beetje bijzonder, je zal maar een pensionstal hebben en je klant besluit om 3 uur 's nachts nog even na de disco zijn paard een nachtzoen te geven....

natuurlijk heeft een stalhouder het recht om regels te stellen. Maar vaak is er in bijzondere situaties wel over te praten. bijv. als je paard ziek/gewond is en elke dag verzorgd moet worden. Of dat je met hem naar dat ene bijzondere evenement wilt. Gewoon van te voren goed overleggen of er in bijzondere gevallen een uitzondering gemaakt kan worden, of niet, zou ik zeggen.

Wat de zorg betreft, die is goed of die is niet goed. Als hij door de week goed is, kan je ervan op aan dat dat op zondag ook het geval is. Ook bij streng gelovige boeren gaat de zorg voor dieren op zondag gewoon door. Je paard komt echt niet te kort.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:38

Janine_L schreef:
De stalling die jij (waarschijnlijk) bedoelt is toen de tijd opgezet als opfok bedrijf.
Dan is het in principe niet zo belangrijk als je er 1 dag in de week niet kunt komen.
De laatste jaren staan er echter ook steeds meer rijpaarden.
Ik zou er ook niet willen staan omdat er geen (schuil)stallen zijn, als er mensen verkeerd willen bellen ze de dierenbescherming en ben je de .....
Vooral als het een natte periode is.
Je moet immers een paard een stal kunnen aanbieden (volgens de regeltjes)
En die man heeft geen stallen.
Maar goed dat is offtopic, ik zou mijn paardjes niet op een plek willen waar ik op zondag niet mag komen.

klopt, alleen is het verhaal van een verplichte schuilstal onzin Knipoog er is niemand die je verplcht een schuilstal te hebben, maar dat terzijde, is ook volledig offtopic Haha!

ts kan ik alleen maar aanraden dingen af te wegen.
idd komt hij wel buiten, elke zondag, ongeacht het weer.
hoe belangrijk is de zondag voor je? heb je doordeweeks tijd genoeg of moet je het echt van je weekend hebben?
wat wil je met je paard? wedstrijden die ook vaak op zondag plaatsvinden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:38

Op zondag dicht vind ik op zich trouwens niet eens zo'n rare regel. Kan me zo voorstellen dat een pensionhouder zelf ook eens een dag wat meer rust wil hebben, of dat nu zondag is of een willekeurige andere dag.

Op de stal waar mijn paard staat is zondag ook een rustdag. Je mag wel naar je paard toe of met je paard naar wedstrijd/les/buitenrit oid alleen wordt je geacht geen instructeurs/hoefsmeden/fysiotherapeuten/etc.etc. op zondag te laten komen (DA's is natuurlijk een ander verhaal)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:46

doordeweeks heeft zon pensionhouder rust hoor, er is toch niemand die op maandag overdag naar zijn paard gaat, okee uitgezonderd, bijna niemand. het is iniedergeval rustiger dan in het weekend.

Ik zou het persoonlijk niet doen, zondag ga ik graag naar mijn paardje.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:48

een rustdag, mits hij wel buitenkomt (wat ie in de zomer komt, heb ik gelezen Knipoog) is helemaal niet verkeerd!!
Alleen mij zou het niet uitkomen, je moet zelf beslissen of dit voor jou geen probleem is

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:50

Ik zou het niet erg vinden. Mits mijn paard dan niet de hele dag op stal staat.

Liedje

Voor het paard lijkt het me geen probleem, maar ik zou zelf ten alle tijde naar mijn paard willen.

Coconut

mijn paard staat in een wei in een laantje waar veel gelovige mensen wonen. Op zondag mag ik ook niet komen rijden, alleen om te voeren. Geen problemen mee hoor Lachen

_Laura__

mijn paard heeft zondags ook een rustdag, ik mag wel naar hem toe en een blokje met hem om, maar niet rijden of longeren, en het is ook wel even lekker om een dagje vrij te zijn voor de paarden. maar inderdaad raar dat je er helemaal niet bij mag komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:54

Persoonlijk zou ik het niet doen.. Ik heb de luxe dat m'n knol aan huis staat, en ik dus ieder moment van de dag even kan binnenwippen, maar ik zou toch wel graagop zondag naar mn paard kunnen gaan..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:46

Ik weet niet of je wedstrijden wil gaan rijden. Maar als je dat zou willen lijkt het me een absolute no Een groot gedeelte van de wedstrijden is nou eenmaal op zondag... Daarnaast vind ik het toch wel prettig om elke dag mijn paard te zien, dus ook op zondag.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:09

Ik zou het zelf nooit willen!
Zondag heb je lekker de tijd enz voor je paard, mag je niet..

Zou er nooooooooit heengaan echt niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:46

Voor je paard maakt het niet uit welke dag rustdag is als hij maar wel een schone stal heeft en buiten komt (voeren gebeurt altijd wel Knipoog )

Voor mijzelf zou ik het niet willen. Net als vele anderen die hierboven al gereageerd hebben is zondag voor mij paardendag bij uitstek. Winkels dicht, geen werk, huishouden en boodschappen op zaterdag, weinig groot verkeer...
Ideale dag om lange buitenritten te maken!

Maar je kunt alleen voor jezelf beslissen of jij de zondag wilt en kunt missen als paardendag Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:48

ik heb het ook! Haha! ik vind het wel fijn zelfs! lekker 1 dagje voro je zelf een keerjte Lachen helemaal als je iederedag gaat maarja ik snap dat het natuurlijk wel leuk is om zondag te gaan... maar de paarden zullen het echt niet missen.. die vinden een zoon vrijedag met al hun paardenvriendjes reuzen gezellig Lachen

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:53

Het is niet zo heel erg voor je paard hoor. Een dagje rust is niet erg, je bent er dan de rest van de week waarschijnlijk wel.. dus is het niet zo erg toch?!
Die mensen willen misschien ook wel een rustige dag..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:03

Ik zou het niet doen, ik wil gewoon elke dag naar mijn paarden, ze verzorgen en beweging geven. Bij mij is het zelfs zo dat ik de zondag voor mezelf een beetje heilig beschouw en dan zo min mogelijk probeer te jureren en les te geven zodat ik ook eens tijd voor mezelf kan hebben. Misschien kun je bespreken dat je wel op zondag mag komen, dan mest, longeert of wandeld en dus niet gaat rijden en dan een tijdstip hieraan vast binden, ik heb bijvoorbeeld gehad dat ik op zondag niet voor 10 uur en niet na 20.00 mocht komen, op de manege waar ik nog even heb gestaan, mocht je op zondag vanaf 12.00 tot 16.00 uur komen. In zo'n geval zou ik het wel overwegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:25

Voor mij zou het ivm wedstrijden al geen optie zijn.
Voor je paard maakt het niet veel uit als hij gewoon eruit komt en zijn natje en zijn droogje krijgt. Waar je wel even over na moet denken: als je op een gegeven moment op zaterdag of op maandag iets moet doen en dan geen tijd hebt voor je paard zie je hem dus wel gelijk 2 dagen niet, terwijl je zelf op zondags misschien duimen zit te draaien. Of het is ideaal buitenrijweer of kennissen organiseren een buitenrit of ander evenement en jij kunt niet naar je paard. Daar zou ik me vervelend bij voelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:44

Ik heb op een stal gestaan waar het half rustdag was op zondag. Je mocht er niet in de bak rijden of met je paard de vooringang gebruiken maar wel op het terrein komen.

Op zich lijkt dat geen probleem maar na een paar maanden is het ons toch opgebroken. Zondag is juist een dag dat je met je paard wilt lummelen vaak. Of familie wil komen kijken. Een keer was de hoefsmid er om een hoefzweer weg te snijden, is toch echte noodzaak lijkt me.

Maar vaak kregen we op de maandag erna te horen dat we of te lang waren geweest, de hoefsmid had niet mogen komen want dat was werken, familie mee op zondag was ook niet de bedoeling enz. Steeds werden de regels wat strenger.

Maar wat als je paard ziek is of een blessuren heeft en moet wandelen. Mag je dan ook niet komen of is dat dan een uitzondering?
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-08-07 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:54

dat is meestal een uitzondering.. bij ons gebeurd het wel vaker dat een paard bijvoorbeeld medischijnen moet en dat die genen dat graag zelf doet! geenprobleem ±'

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:15

Zondag is juist de dag waarop veel mensen alle tijd hebben voor hun paard en dan mag je er niet heen... Verward
Ik zou mijn paard nooit op zo'n stal zetten. Voor het paard maakt het niks uit zolang hij zijn eten maar krijgt, maar voor mezelf zou ik het super onhandig vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:19

Dat zou wel balen zijn...

Zelf heb ik 7 jaar verzorgt waar ik zodnags ook nooit kwam. Wel eens als ze ziek waren, of even snel hoi zeggen was prima, maar dan hield het ook op. Dat vond ik prima, maar nu ik een eigen paard heb ben ik wel blij dat ik zondagen mag komen. Dat is DE vrije dag van mij, en heb ik JUIST extra tijd om naar mijn paard te gaan lekker uitgebreid. Ik vind dat wel een belangrijke dag en zou wel een heel groot drempelpunt zijn om naar die pensionstal te verhuizen.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:27

Ik sluit me aan bij de meesten hier.
Het kan echt geen kwaad als je paard een rustdag heeft. Ideaal is wanneer hij dan wel weidegang heeft en dus niet 24 uur op stal staat. Het is alleen dat veel mensen in het weekend juist meer tijd hebben, zonde om dan niet naar je paard te kunnen. Vrije tijd is heilig bij mij en gaat doorgaans altijd naar het paard!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:13

Een rustdag is op zich niet erg maar dan moet je niet de vorige dag flink gereden hebben.
Verder zou ik nooit op een pensioenstal gaan staan waar ik niet op zondag mag komen, zondag is juist zo'n lekkere rommeldag, wat extra dingen met je paard doen, spullen schoonmaken. Ik beslis zelf wel wanneer ik mijn paard een rustdag geef, dat hoeft een ander niet voor mij te beslissen. Verder is het bij ons op stal juist op zondag het gezelligst, met een grote pot koffie lekker kletsen.
Bij ons gaat de stal om 23 uur dicht, dan hebben de paarden rust, dat vind ik een goede regel. (De meesten zijn al voor 22 uur naar huis).
Maar als jij er geen probleem mee hebt om niet op zondag naar je paard te kunnen, en het is verder een goede stal, dan moet je het gewoon doen, hij moet natuurlijk wel op die rustdag naar buiten kunnen.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:47

beantsje schreef:
Beetje bijzonder, je zal maar een pensionstal hebben en je klant besluit om 3 uur 's nachts nog even na de disco zijn paard een nachtzoen te geven.....

Ik bedoel meer dat ik liever niet aan tijden vastzit wanneer ik naar mijn paard toe 'mag'. Natuurlijk ga ik niet midden in de nacht, dan kan de pensionhouder zich wel doodschrikken. Maar bv met dit warme weer, dan wil ik wel 's ochtends om 7.30 uur kunnen rijden (ook op zondag).

Máár het ging er hier om of je paard aandacht te kort komt als je op zondag niet mag komen. Als hij gewoon verzorgd wordt en ook in de wei mag zal hij er wel niet zo'n probleem van maken. Misschien vindt ie een dagje vrij ook wel lekker.