Paard verbrand naar afspuiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Paard verbrand naar afspuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:05

Plekken met roze huid kunnen idd verbranden. Mijn paard heeft drie witte benen en heeft een aantal keren vreselijke zonnebrand gehad in zijn kootholtes (en dat wakkerde vervolgens dan weer mok aan, de mokbacterie voelt zich heerlijk thuis op een al beschadigde huid). Het ergst was het als hij net was afgespoten en daarna in de volle zon werd gezet, of als hij in nat gras stond en daar de zon op scheen. Tegenwoordig gaat het gelukkig stukken beter, al droog ik de kootholtes altijd wel goed af als ik hem na het afspuiten terugzet in de wei.

Hetzelfde met witte neuzen, die verbranden een stuk sneller als ze nat zijn. Mijn paard heeft een keer het kleine witte plekje in zijn neusgat verbrand tijdens een endurancewedstrijd op een hete zonnige zomerdag waarbij hij om de 5 km met zijn neus in een emmer drinkwater stond en ook nog koelwater te verduren kreeg. Het werd rood, het deed hem ook echt zeer en na afloop kwam er een korst op. Dat is de enige keer geweest.

Dat paarden helemaal geen zonnebrand kunnen oplopen is dan ook niet waar. Maar dat een paard zonnebrand oploopt als je hem nat in de wei zet... Zolang dat paard geen roze huid heeft, zal het wel loslopen.

Overigens denk ik dat je na afspuiten bedoelt. Knipoog

Remember

Re: Paard verbrand naar afspuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:29

ikke schreef:
Goddank, er zijn nog mensen die gewoon nuchter nadenken.
Dit is een correct verhaal, de rest is echt een broodje aap. Spannend kletsverhaal van imand die indruk wilde maken.

Haha!

Karin, met roze huid is het idd een ander verhaal, maar dat zijn er maar weinig die dat over het hele lijf hebben. Verbrande neuzen/voetjes is een bekender fenomeen ja.