Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:Rijden
Wacht minstens een uur met het rijden (werken) na het voeren. Ook is het raadzaam om na het rijden nog minimaal een half uur te wachten met voeren.
De reden hiervan is het volgende: Als een paard voer gaat verteren, onttrekt hij bloed uit zijn spieren omdat het bloed nodig is om voedingsstoffen te gaan transporteren naar de organen. Als je met een paard gaat sporten vlak na het voeren dan komt het paard bloed te kort in zijn spieren waardoor er verzuring optreedt. Wacht daarom na het voeren een uur met sporten dan is de bloedtransportatie weer op normaal niveau.
Beloning na het sporten.
Het verstrekken van lichtverteerbaar voedsel (met bijvoorbeeld veel gevlokte granen) kort na het sporten, raden wij sterk af. Bij het sporten bouwt het paard altijd afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is als het ware een afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om van deze verzuring te herstellen.
Als het paard na het sporten een zeer licht verteerbaar voer krijgt (makkelijk opneembare eiwitten) dan zal de verzuring zelfs eerst nog verergeren.
Derma schreef:Ik voer na het rijden als ik niet wil wachten en anders let ik er niet specifiek op hoelang ze na het eten nog tijd hebben om te verteren. Ik kan niet me hele leven aanpassen aan de paarden. Ik moet ook wel eens gelijk na het eten op het paard en daar heb ik na 5 minuten ook geen last meer van.
Ik vind dit een beetje een rare opmerking. Jij kiest voor een paard. Een paard niet voor jou. Beest moet zich al op alle mogelijke manieren zich aanpassen aan jou. Dan kan je je ook best proberen zo veel mogelijk aan te passen aan je paard.
claudia25 schreef:Ik snap het niet hoor waarom mensen der paarden moeten voeren voor het werk , geef het het erna als ie wat heb gepresteert dan wordt ie tenmiste beloond of krijgen ze daarna alweer eten????
Karin schreef:In de endurance wordt er tussen de rondes door gewoon gevoerd. De darmen moeten op gang blijven en de energievoorraad moet aangevuld worden voor de volgende ronde. Maar dan wel licht verteerbaar voer zoals muesli of slobber (geen brok, dat verteert langzaam en kan bij arbeid als een steen op de maag liggen) en vooral veel ruwvoer (hooi, gras, lucerne).
Zie ook dit topic, daar staan heel zinnige opmerkingen in: viewtopic.php?f=110&t=690449&hilit=krachtvoer