Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:51

maar geen brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:51

Brok krijgen ze bij mij sowieso niet.

[edit] Maar inderdaad, zou hij brok krijgen dan krijgt hij dat zeker niet.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:55

Ik wacht ook altijd een uur minimaal..

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 14:38

Bedankt voor de reacties! Was ff benieuwd hiernaar Haha! Haha!
Dus hooi kun je gerust geven voor het rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:40

Jahoor, hooi moet geen probleem zijn

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 14:41

Oke hartstikke bedankt! Haha!

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:43

Soms heeft ze net gegeten, soms haal ik haar van haar voer af. Maar dan nog poetsen en opzadelen, zijn we ook weer een 30 - 45 minuten verder. Ze vindt het wel prima, wil alleen wel graag terug naar stal als er nog kliekjes staan!

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:48

Voor zover ik weet hebben paarden na 2 uur hun glocusedip. Dat zou ook die 'pap in de benen' veroorzaken. Vlak na het eten hebben ze in ieder geval geen glucosedip, dan schiet het glucosegehalte juist omhoog. In principe hebben ze dan dus wel energie om te presteren, maar ik denk net als wij een volle buik. Misschien dat dat ook buikkramp op kan leveren? Ook gebruikt het lichaam vlak na het eten veel energie voor de vertering. Wij worden altijd n beetje suf net nadat we gegeten hebben daardoor, misschien paarden ook wel. Eigenlijk zou je na het voeren dus 3 uur moeten wachten... tot de volle buik weg is en glucosespiegel weer normaal is. Best lastig opzich...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:52

Ik voer 'm altijd zelf na het rijden dus geen last van Lachen Clown

Kuilvoer eet ie wel onbeperkt en ook in de wei dus grote kans dat hij dat net eet als ik ga rijden.
Maar moet zeggen nooit wat aan hem gemerkt dat hij het vervelend vond Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:40

Ik wacht toch wel minstens 2 uur tot ik ga rijden. Ik heb gemerkt dat mijn paard slomer is als ik na ongeveer een uur al ga rijden, toeval of niet, ik wacht toch maar een paar uur na het voeren. Maarja ik voer dan ook altijd zelf en kan het zo goed inplannen, meestal voer ik dan ook na het rijden.

Mireille0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:11

Ik merk dat mijn paard er ook niet zoveel last van heeft als ik een half uur na het eten ga rijden. Je bent meestal toch nog wel een tijdje aan het poetsen dus dan kan het ook een beetje zakken. Ik heb ook geen tijd om zolang te wachten om te gaan rijden dan ben ik helemaal laat thuis.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:16

Citaat:
Rijden
Wacht minstens een uur met het rijden (werken) na het voeren. Ook is het raadzaam om na het rijden nog minimaal een half uur te wachten met voeren.
De reden hiervan is het volgende: Als een paard voer gaat verteren, onttrekt hij bloed uit zijn spieren omdat het bloed nodig is om voedingsstoffen te gaan transporteren naar de organen. Als je met een paard gaat sporten vlak na het voeren dan komt het paard bloed te kort in zijn spieren waardoor er verzuring optreedt. Wacht daarom na het voeren een uur met sporten dan is de bloedtransportatie weer op normaal niveau.

Beloning na het sporten.
Het verstrekken van lichtverteerbaar voedsel (met bijvoorbeeld veel gevlokte granen) kort na het sporten, raden wij sterk af. Bij het sporten bouwt het paard altijd afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is als het ware een afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om van deze verzuring te herstellen.
Als het paard na het sporten een zeer licht verteerbaar voer krijgt (makkelijk opneembare eiwitten) dan zal de verzuring zelfs eerst nog verergeren.

bron: www.garvo.nl

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:21

Ik wacht ook meestal minstens 1 uur.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:31

Ik voer na het rijden als ik niet wil wachten en anders let ik er niet specifiek op hoelang ze na het eten nog tijd hebben om te verteren. Ik kan niet me hele leven aanpassen aan de paarden. Ik moet ook wel eens gelijk na het eten op het paard en daar heb ik na 5 minuten ook geen last meer van.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:40

Ruwvoer kun je altijd geven idd, maar met brokken enz. moet je minstens 2 uur wachten.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:58

Ik voer altijd na t rijden, ga ik niet rijden krijgt ze t gewoon als ik er ben meestal savonds. Maar ze krijgt muesli dus is niet zo erg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:06

Derma schreef:
Ik voer na het rijden als ik niet wil wachten en anders let ik er niet specifiek op hoelang ze na het eten nog tijd hebben om te verteren. Ik kan niet me hele leven aanpassen aan de paarden. Ik moet ook wel eens gelijk na het eten op het paard en daar heb ik na 5 minuten ook geen last meer van.

Verward Ik vind dit een beetje een rare opmerking. Jij kiest voor een paard. Een paard niet voor jou. Beest moet zich al op alle mogelijke manieren zich aanpassen aan jou. Dan kan je je ook best proberen zo veel mogelijk aan te passen aan je paard.

Sietsss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:09

mijn paard krijgt geen biks lekker makkelijk, het is toch maar troep, als je weet wat er in zit haha kheb het op school gehad wat er in de pavo brok zit en 80% zijn menselijke afvalresten..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:27

Ik w8 ook liever even na het eten met rijden.
Maar geen 2 uur want het is inderdaad zo 2 uur na de maaltijd krijgt je paard een glucosedip en is zijn energie op ! Daarmee dat veel mensen na een maaltijd even een dutje gaan doen.
Als je dan rijd met je paard zal ie gewoon weinig prestatie kunnen leveren.
Staat in het voer pavo boekje ! Haha!
Het is eigenlijk best dat je een uurtje na het eten rijd.
Gaat dit niet bv in een manege, kan je nix aan doen ....

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:32

Ik snap het niet hoor waarom mensen der paarden moeten voeren voor het werk , geef het het erna als ie wat heb gepresteert dan wordt ie tenmiste beloond of krijgen ze daarna alweer eten????

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:35

In de endurance wordt er tussen de rondes door gewoon gevoerd. De darmen moeten op gang blijven en de energievoorraad moet aangevuld worden voor de volgende ronde. Maar dan wel licht verteerbaar voer zoals muesli of slobber (geen brok, dat verteert langzaam en kan bij arbeid als een steen op de maag liggen) en vooral veel ruwvoer (hooi, gras, lucerne).

Zie ook dit topic, daar staan heel zinnige opmerkingen in: viewtopic.php?f=110&t=690449&hilit=krachtvoer

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:40

ik wacht altijd 1 uur voor de zekkerheid

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:44

claudia25 schreef:
Ik snap het niet hoor waarom mensen der paarden moeten voeren voor het werk , geef het het erna als ie wat heb gepresteert dan wordt ie tenmiste beloond of krijgen ze daarna alweer eten????

Mee eens. Ik geef meestal ook na het rijden het voer hoor. Dan word de energie die hij heeft verloren tijdens het rijden terug aangevuld met voeren !
Als ik niet anders kan dan w8 ik een uurtje na het voeren om te rijden.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:45

Karin schreef:
In de endurance wordt er tussen de rondes door gewoon gevoerd. De darmen moeten op gang blijven en de energievoorraad moet aangevuld worden voor de volgende ronde. Maar dan wel licht verteerbaar voer zoals muesli of slobber (geen brok, dat verteert langzaam en kan bij arbeid als een steen op de maag liggen) en vooral veel ruwvoer (hooi, gras, lucerne).

Zie ook dit topic, daar staan heel zinnige opmerkingen in: viewtopic.php?f=110&t=690449&hilit=krachtvoer

Ook mee eens

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:51

Ik pluk mijn verzorgpaardje altijd direct uit de weide (ze loopt dag en nacht buiten).

Met poetsen en opzadelen zijn we zo rond de 30 minuten klaar.

Kan dit kwaad, om met een buik vol gras te werken?